Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
4. Ofertę składa się w zamkniętej kopercie albo zamkniętej paczce opatrzonej nazwą
oferenta albo oferentów oraz określeniem przedmiotu przetargu.
5. Oferent albo oferenci mogą przed upływem terminu składania ofert wycofać złożoną
ofertę.
6. Ofertę złożoną po upływie terminu składania ofert zwraca się oferentowi albo
oferentom bez otwierania.
7. Ofertę niespełniającą wymagań określonych w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania
przetargowego odrzuca się.
§ 3. 1. W skład komisji przetargowej wchodzi co najmniej jeden pracownik urzędu
obsługującego organ koncesyjny posiadający wykształcenie prawnicze oraz co najmniej jeden
pracownik urzędu obsługującego organ koncesyjny posiadający wykształcenie geologiczne.
2. Członkowie komisji przetargowej powinni posiadać co najmniej roczne
doświadczenie w pracy związanej z procesem koncesjonowania działalności polegającej na
poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin.
§ 4. 1. Członkowie komisji przetargowej składają pisemne oświadczenia o braku lub
istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 49l ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. –
Prawo geologiczne i górnicze, na pierwszym posiedzeniu komisji, niezwłocznie po
zapoznaniu się z nazwami podmiotów uczestniczących w przetargu.
2. Organ koncesyjny wyklucza ze składu komisji przetargowej członka komisji, który
nie odpowiada wymaganiom, o których mowa w art. 49l ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca
2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, i w jego miejsce powołuje niezwłocznie nowego
członka komisji. Do czasu powołania nowego członka komisji organ koncesyjny zawiesza
postępowanie przetargowe.
§ 5. 1. Przewodniczący komisji wyznacza termin oraz miejsce w siedzibie organu
koncesyjnego posiedzenia komisji.
2. Przewodniczący komisji pisemnie zawiadamia członków komisji o terminie i miejscu
posiedzenia nie później niż jeden dzień przed planowanym posiedzeniem.
3. Dla ważności posiedzenia komisji, konieczna jest obecność wszystkich członków
komisji.
– 5 –
4. W przypadku uzasadnionej nieobecności członka komisji, przewodniczący komisji
zmienia termin posiedzenia.
5. W przypadku gdy zmiana terminu posiedzenia komisji znacząco może wpłynąć na
termin przeprowadzenia przetargu, przewodniczący zwraca się pisemnie do organu
koncesyjnego z wnioskiem o odwołanie nieobecnego członka komisji i powołanie nowego.
6. Z każdego posiedzenia przewodniczący komisji sporządza notatkę.
7. Z ostatniego posiedzenia komisja sporządza protokół, o którym mowa w art. 49k
ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, który zawiera
w szczególności:
1) określenie przedmiotu przetargu;
2) oznaczenie miejsca i czasu trwania przetargu;
3) imiona i nazwiska członków komisji przetargowej;
4) liczbę złożonych ofert i nazwy oferentów;
5) wskazanie ofert, które zostały zwrócone lub odrzucone, wraz z uzasadnieniem;
6) wyjaśnienia oferentów dotyczące treści złożonych przez nich ofert;
7) oceny wszystkich złożonych w terminie ofert, które nie zostały odrzucone wraz z ich
uzasadnieniem, jak również ranking ofert, o którym mowa w §7 ust. 4;
8) wskazanie najkorzystniejszej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru;
9) pisemne oświadczenia, o których mowa w § 4 ust. 1.
8. Protokół z przebiegu przetargu podpisują wszyscy członkowie komisji przetargowej.
W razie odmowy podpisania protokołu przez członka komisji przetargowej komisja czyni
o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu członek komisji przetargowej
przedstawia swoje stanowisko na piśmie organowi koncesyjnemu.
9. Zakończeniem pracy komisji przetargowej jest przekazanie protokołu z przebiegu
przetargu organowi koncesyjnemu.
10. W przypadku uwzględnienia przez organ koncesyjny protestu, o którym mowa
w art. 49n ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze, wymagającego
powtórzenia czynności z udziałem komisji przetargowej, zakończeniem pracy komisji jest
przekazanie protokołu z wykonania tych czynności organowi koncesyjnemu.
– 6 –
11. Do powtórzenia oprotestowanych czynności przepisy rozporządzenia stosuje się
odpowiednio.
§ 6. 1. Przetarg składa się z części z udziałem oferentów i bez udziału oferentów.
2. W części przetargu z udziałem oferentów komisja przetargowa wykonuje następujące
czynności:
1) stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu;
2) ogłasza liczbę złożonych ofert, otwiera oferty i podaje nazwy oferentów.
3. W części przetargu z udziałem oferentów członkowie komisji przetargowej, po
zapoznaniu się z nazwami oferentów, składają pisemne oświadczenie, o którym mowa
w § 4 ust. 1.
4. W części przetargu bez udziału oferentów komisja przetargowa wykonuje następujące
czynności:
1) ustala, czy złożone oferty spełniają wymagania szczegółowych warunków przetargu;
2) dokonuje oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty;
3) określa kolejność pozostałych ofert.
5. W toku dokonywania oceny ofert komisja przetargowa może wezwać oferentów do
udzielenia dodatkowych pisemnych wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
§ 7. 1. Komisja przetargowa ocenia oferty pod kątem formalnym i merytorycznym.
2. Ocena formalna oferty polega na sprawdzeniu czy oferta spełnia wszystkie
wymagania co do jej treści oraz załączników oraz czy odpowiada wymaganiom ogłoszenia
o przetargu, w szczególności czy dotyczy działalności oraz przestrzeni, której dotyczy
przetarg.
3. Ocena merytoryczna polega na:
1) sprawdzeniu spełnienia przez oferenta minimalnych wymagań przetargu;
2) wyznaczeniu stopnia spełnienia przez oferenta wymagań spełniających kryteria
określone w ogłoszeniu o przetargu, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia
9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze;
3) przyznaniu oceny liczbowej.
– 7 –
4. W ramach oceny komisja przetargowa sporządza ranking w oparciu o przyznane
oceny w kolejności od oferty, która otrzymała ocenę najwyższą (oferta najkorzystniejsza) do
oferty, która otrzymała ocenę najniższą (oferta najmniej korzystna).
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES RADY MINISTRÓW
– 8 –
UZASADNIENIE
Rozporządzenie Rady Ministrów stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 49 o ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.) i określa:
1) wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta oraz dokumenty wymagane od
składającego ofertę;
2) wymagania, jakim powinni odpowiadać członkowie komisji przetargowej niezbędne do
przeprowadzenia przetargu oraz tryb pracy komisji;
3) tryb przeprowadzenia przetargu, w tym sposób dokonania oceny ofert.
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie w ramach przepisów krajowych
postanowień dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r.
w sprawie warunków przyznawania i korzystania z zezwoleń na poszukiwanie, badanie
i produkcję węglowodorów. Dyrektywa 94/22/WE ustala m.in. obowiązek stosowania
niedyskryminujących kryteriów i zasad udzielania zezwoleń na poszukiwanie, rozpoznawanie
oraz wydobywanie węglowodorów. Zgodnie z dyrektywą 94/22/WE, w odniesieniu do tych
kopalin przetargiem powinna być objęta koncesja.
Przepisy od § 2–7 określają szczegółowe warunki postępowania przetargowego
na udzielenie koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złóż węglowodorów oraz
wydobywanie węglowodorów ze złoża oraz koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża.
Projekt rozporządzenia określa, co powinna zawierać oferta oraz jakie powinny zostać
załączone do niej dokumenty a także w jaki sposób należy złożyć ofertę. Ponadto, projekt
rozporządzenia określa wymogi dla członków komisji przetargowej i sposób oraz tryb
działania komisji przetargowej. W projekcie pominięto zagadnienie udostępniania
szczegółowych warunków przetargu zainteresowanym podmiotom, ponieważ kwestię tę
reguluje ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze. Zgodnie
z powyższym rozwiązaniem, szczegółowe warunki przetargu jako element obwieszczenia
podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz Biuletynie Informacji
Publicznej organu koncesyjnego. Szczegółowe warunki przetargu będą opracowywane przez
organ koncesyjny każdorazowo dla konkretnego przypadku, zatem projektowane
rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące oferty, m.in. dokumentów, jakie
będzie musiał złożyć podmiot składający ofertę. W zależności od przedmiotu przetargu, stanu
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik