eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2352
  • Data wpłynięcia: 2014-04-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133

2352

– 4 – 
4.  Ofertę  składa  się  w  zamkniętej  kopercie  albo  zamkniętej  paczce  opatrzonej  nazwą 
oferenta albo oferentów oraz określeniem przedmiotu przetargu. 
5. Oferent albo oferenci mogą przed upływem terminu składania ofert wycofać złożoną 
ofertę. 
6.  Ofertę  złożoną  po  upływie  terminu  składania  ofert  zwraca  się  oferentowi  albo 
oferentom bez otwierania. 
7. Ofertę niespełniającą wymagań określonych w ogłoszeniu o wszczęciu postępowania 
przetargowego odrzuca się. 
§  3. 1.  W  skład  komisji  przetargowej  wchodzi  co  najmniej  jeden  pracownik  urzędu 
obsługującego organ koncesyjny posiadający wykształcenie prawnicze oraz co najmniej jeden 
pracownik urzędu obsługującego organ koncesyjny posiadający wykształcenie geologiczne. 
2.  Członkowie  komisji  przetargowej  powinni  posiadać  co  najmniej  roczne 
doświadczenie w pracy  związanej z procesem koncesjonowania działalności polegającej na 
poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin. 
§  4. 1.  Członkowie  komisji  przetargowej  składają  pisemne  oświadczenia  o  braku  lub 
istnieniu okoliczności, o których mowa w art. 49l ust. 3 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – 
Prawo geologiczne i górnicze,  na pierwszym posiedzeniu komisji, niezwłocznie  po 
zapoznaniu się z nazwami podmiotów uczestniczących w przetargu. 
2. Organ koncesyjny wyklucza ze składu komisji przetargowej członka komisji, który 
nie odpowiada wymaganiom,  o których mowa w art. 49l  ust.  3 ustawy z dnia 9 czerwca 
2011 r.  –  Prawo  geologiczne  i  górnicze,  i  w  jego  miejsce  powołuje  niezwłocznie  nowego 
członka  komisji.  Do  czasu  powołania  nowego  członka  komisji  organ  koncesyjny  zawiesza 
postępowanie przetargowe. 
§  5. 1.  Przewodniczący  komisji  wyznacza termin oraz miejsce w siedzibie organu 
koncesyjnego posiedzenia komisji. 
2. Przewodniczący komisji pisemnie zawiadamia członków komisji o terminie i miejscu 
posiedzenia nie później niż jeden dzień przed planowanym posiedzeniem. 
3.  Dla  ważności  posiedzenia  komisji,  konieczna  jest  obecność  wszystkich  członków 
komisji. 
– 5 – 
4.  W  przypadku  uzasadnionej  nieobecności  członka  komisji,  przewodniczący  komisji 
zmienia termin posiedzenia. 
5. W przypadku gdy zmiana terminu posiedzenia  komisji  znacząco  może  wpłynąć  na 
termin  przeprowadzenia  przetargu,  przewodniczący  zwraca  się  pisemnie  do  organu 
koncesyjnego z wnioskiem o odwołanie nieobecnego członka komisji i powołanie nowego. 
6. Z każdego posiedzenia przewodniczący komisji sporządza notatkę. 
7. Z ostatniego posiedzenia komisja  sporządza  protokół,  o  którym  mowa  w  art.  49k 
ust. 5 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. –  Prawo geologiczne i górnicze, który zawiera 
w szczególności: 
1)  określenie przedmiotu przetargu; 
2)  oznaczenie miejsca i czasu trwania przetargu; 
3)  imiona i nazwiska członków komisji przetargowej; 
4)  liczbę złożonych ofert i nazwy oferentów; 
5)  wskazanie ofert, które zostały zwrócone lub odrzucone, wraz z uzasadnieniem; 
6)  wyjaśnienia oferentów dotyczące treści złożonych przez nich ofert; 
7)  oceny wszystkich złożonych w terminie ofert, które nie zostały odrzucone wraz z ich 
uzasadnieniem, jak również ranking ofert, o którym mowa w §7 ust. 4; 
8)  wskazanie najkorzystniejszej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru; 
9)  pisemne oświadczenia, o których mowa w § 4 ust. 1. 
8. Protokół z przebiegu przetargu podpisują wszyscy członkowie komisji przetargowej. 
W  razie  odmowy  podpisania  protokołu  przez  członka  komisji przetargowej komisja czyni 
o tym  wzmiankę  w  protokole,  a  odmawiający  podpisu  członek komisji przetargowej 
przedstawia swoje stanowisko na piśmie organowi koncesyjnemu. 
9.  Zakończeniem  pracy  komisji  przetargowej  jest  przekazanie  protokołu  z  przebiegu 
przetargu organowi koncesyjnemu. 
10. W przypadku uwzględnienia  przez  organ  koncesyjny  protestu, o którym mowa 
w art. 49n  ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. –  Prawo  geologiczne  i  górnicze,  wymagającego 
powtórzenia  czynności  z  udziałem  komisji  przetargowej,  zakończeniem  pracy  komisji  jest 
przekazanie protokołu z wykonania tych czynności organowi koncesyjnemu. 
– 6 – 
11.  Do  powtórzenia  oprotestowanych  czynności  przepisy  rozporządzenia  stosuje  się 
odpowiednio. 
§ 6. 1. Przetarg składa się z części z udziałem oferentów i bez udziału oferentów. 
2. W części przetargu z udziałem oferentów komisja przetargowa wykonuje następujące 
czynności: 
1)  stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu; 
2)  ogłasza liczbę złożonych ofert, otwiera oferty i podaje nazwy oferentów. 
3.  W  części  przetargu  z  udziałem  oferentów  członkowie  komisji  przetargowej,  po 
zapoznaniu  się  z  nazwami  oferentów,  składają  pisemne  oświadczenie,  o  którym  mowa 
w § 4 ust. 1.  
4. W części przetargu bez udziału oferentów komisja przetargowa wykonuje następujące 
czynności: 
1)  ustala, czy złożone oferty spełniają wymagania szczegółowych warunków przetargu;  
2)  dokonuje oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty; 
3)  określa kolejność pozostałych ofert. 
5.  W  toku  dokonywania  oceny  ofert  komisja  przetargowa  może  wezwać  oferentów  do 
udzielenia dodatkowych pisemnych wyjaśnień dotyczących treści złożonych przez nich ofert. 
§ 7. 1. Komisja przetargowa ocenia oferty pod kątem formalnym i merytorycznym. 
2.  Ocena  formalna  oferty  polega  na  sprawdzeniu  czy  oferta  spełnia  wszystkie 
wymagania co do jej treści oraz załączników oraz czy odpowiada wymaganiom ogłoszenia 
o przetargu,  w  szczególności  czy  dotyczy  działalności  oraz  przestrzeni,  której  dotyczy 
przetarg. 
3. Ocena merytoryczna polega na: 
1)  sprawdzeniu spełnienia przez oferenta minimalnych wymagań przetargu; 
2)  wyznaczeniu  stopnia  spełnienia  przez  oferenta  wymagań  spełniających  kryteria 
określone w ogłoszeniu o przetargu, o których mowa w art. 49h ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 
9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze; 
3)  przyznaniu oceny liczbowej. 
– 7 – 
4.  W  ramach  oceny  komisja  przetargowa  sporządza  ranking  w  oparciu o przyznane 
oceny w kolejności od oferty, która otrzymała ocenę najwyższą (oferta najkorzystniejsza) do 
oferty, która otrzymała ocenę najniższą (oferta najmniej korzystna). 
§ 8. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
PREZES RADY MINISTRÓW 
– 8 – 
UZASADNIENIE 
 
Rozporządzenie  Rady  Ministrów  stanowi  wykonanie  upoważnienia  ustawowego 
zawartego w art. 49 o  ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. –  Prawo geologiczne i górnicze 
(Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.) i określa:  
1)  wymagania,  jakim  powinna  odpowiadać  oferta  oraz  dokumenty  wymagane  od 
składającego ofertę; 
2)  wymagania,  jakim  powinni  odpowiadać  członkowie  komisji  przetargowej  niezbędne  do 
przeprowadzenia przetargu oraz tryb pracy komisji; 
3)   tryb przeprowadzenia przetargu, w tym sposób dokonania oceny ofert. 
 
Projektowane  rozporządzenie  stanowi  wykonanie  w  ramach  przepisów  krajowych 
postanowień dyrektywy 94/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. 
w sprawie warunków przyznawania i korzystania z zezwoleń  na  poszukiwanie,  badanie 
i produkcję  węglowodorów.  Dyrektywa  94/22/WE  ustala  m.in.  obowiązek  stosowania 
niedyskryminujących kryteriów i zasad udzielania zezwoleń na poszukiwanie, rozpoznawanie 
oraz wydobywanie węglowodorów. Zgodnie z dyrektywą 94/22/WE, w odniesieniu do tych 
kopalin przetargiem powinna być objęta koncesja. 
Przepisy od § 2–7  określają  szczegółowe  warunki  postępowania  przetargowego 
na udzielenie  koncesji  na  poszukiwanie  i  rozpoznawanie  złóż  węglowodorów  oraz 
wydobywanie węglowodorów ze złoża oraz koncesji na wydobywanie węglowodorów ze złoża. 
Projekt rozporządzenia określa, co powinna zawierać oferta oraz jakie powinny zostać 
załączone  do  niej  dokumenty  a  także  w  jaki  sposób  należy  złożyć  ofertę.  Ponadto,  projekt 
rozporządzenia  określa  wymogi  dla  członków  komisji  przetargowej  i  sposób  oraz  tryb 
działania  komisji  przetargowej.  W  projekcie  pominięto  zagadnienie  udostępniania 
szczegółowych  warunków  przetargu  zainteresowanym  podmiotom,  ponieważ  kwestię  tę 
reguluje  ustawa z dnia 9  czerwca  2011 r.  –  Prawo geologiczne i górnicze. Zgodnie 
z powyższym  rozwiązaniem,  szczegółowe  warunki  przetargu  jako  element  obwieszczenia 
podlegają publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz Biuletynie Informacji 
Publicznej organu koncesyjnego. Szczegółowe warunki przetargu będą opracowywane przez 
organ koncesyjny  każdorazowo  dla  konkretnego  przypadku,  zatem  projektowane 
rozporządzenie określa szczegółowe wymagania dotyczące oferty, m.in. dokumentów, jakie 
będzie musiał złożyć podmiot składający ofertę. W zależności od przedmiotu przetargu, stanu 
strony : 1 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 50 ... 90 ... 104

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: