Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2352
- Data wpłynięcia: 2014-04-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-07-11
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1133
2352
wniosków o przekształcenie koncesji wydanych na dotychczasowych zasadach w nowe
koncesje na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie
węglowodorów ze złoża. Jednocześnie planowany proces zatrudniania jest rozłożony na
2 lata, zgodnie z przewidywanym wzrostem potrzeb. Kluczowy dla działania Ministra
Środowiska wykonującego zadania nadzoru geologicznego będzie początek działalności, więc
w pierwszym roku planuje się największy jednorazowy nabór pracowników. Pozwoli to
szybko rozpocząć procedury przetargowe, a także obsługę obecnych i nowych
koncesjonariuszy.
Trzeba również stwierdzić, że obecny skład osobowy Ministerstwa Środowiska jest w pełni
wykorzystany do obecnie wykonywanych zadań i nie ma możliwości dołożenia nowych
funkcji bez zwiększenia zatrudnienia. Dodatkowo w 2012 r. przeprowadzona została redukcja
zatrudnienia w komórkach organizacyjnych Ministerstwa Środowiska, w wyniku której
zwolnionych zostało 18 osób, co stanowiło 3,5% całkowitego stanu zatrudnienia w 2012 r.
Ministerstwo Środowiska nie dysponuje również wolnymi środkami finansowymi na
wynagrodzenia, co potwierdza sprawozdanie Rb-28 za 2013 r. Wydatki Ministerstwa
Środowiska w paragrafach na wynagrodzenia (część: Środowisko) są zrealizowane
w stosunku do planu rocznego w 99%.
Pamiętać należy, że obecnie nad prowadzeniem spraw związanych z wydawaniem, zmianą,
przenoszeniem koncesji węglowodorowych w Ministerstwie Środowiska pracuje
bezpośrednio jedynie siedem osób, a szczupłość kadr wynika z braku funduszy na
zatrudnienie nowych pracowników, braku możliwości pozyskania fachowców. Departament
Geologii i Koncesji Geologicznych, oprócz spraw dotyczących koncesjonowania
węglowodorów wykonuje inne zadania Ministra Środowiska dotyczące geologii, jak
koncesjonowanie innych kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa, sprawami
hydrogeologii i geologii inżynierskiej, rozporządzaniem informacją geologiczną,
przeprowadzaniem egzaminów kwalifikacyjnych na uprawnienia geologiczne czy nadzorem
nad jednostkami podległymi Ministra Środowiska (Wyższy Urząd Górniczy, Państwowy
Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy). Należy stwierdzić, że obecna formuła
działania organu koncesyjnego wyczerpała się.
103
Maksymalne szacunkowe koszty poniesione przez budżet państwa na funkcjonowanie
nadzoru geologicznego w ramach Ministerstwa Środowiska powinny kształtować się na
poziomie zaprezentowanym w tabeli 11.
Koszty [PLN]
I rok
II rok
III rok
IV rok
V rok
VI rok
VII rok
VIII rok
IX rok
X rok
koszty osobowe
1 737 120
3 474 240
3 474 240
3 474 240
3 474 240
3 474 240
3 474 240
3 474 240
3 474 240
3 474 240
koszt transportu,
400 000
800 000
800 000
800 000
800 000
800 000
800 000
800 000
800 000
800 000
delegacji
szkolenia, usługi
100 000
200 000
200 000
200000
200 000
200 000
200 000
200000
200 000
200 000
obce, inne
razem koszty
2 237 120
4 474 240
4 474 240
4 474 240
4 474 240
4 474 240
4 474 240
4 474 240
4 474 240
4 474 240
Tabela 11. Maksymalne szacunkowe koszty funkcjonowania nadzoru geologicznego w ramach
Ministerstwa Środowiska.
W obliczeniach oprócz wzrostu zatrudnienia przedstawionego w tabeli 10. założono:
• całkowite średniomiesięczne koszty pracy na poziomie 7238 zł/etat (dane z 2013 r. –
dotyczą części budżetu: Środowisko),
• konieczność zapewnienia środków na delegacje związane z kontrolą wykonywania
koncesji (przyjęto, w roku każdy nowy pracownik spędzi 20 dni na delegacji, a koszty
transportu, zakwaterowania i diet ustalono na 1000 zł/osobodzień). Biorąc pod uwagę, że
najczęstsza lokalizacja wiertni znajduje się w oddalonych od głównych ośrodków
miejskich i węzłów komunikacyjnych miejscach, należy przewidzieć środki na dojazd
oraz na diety dla pracowników i środki na zakwaterowanie. Zakładając, że dojazd
samochodem osobowym na jedną lokalizację wraz z powrotem wyniesie ok. 700 km
(wizyta w zakładzie górniczym, weryfikacja dokumentów i oświadczeń w gminie,
starostwie itp.) i przyjmując obowiązującą stawkę dla rozliczania kosztów przejazdu
samochodem w celach służbowych na ok. 0,90 zł/km, sama podróż powinna kosztować
ok. 630 zł. Doliczyć należy również koszty zakwaterowania dla jednej osoby, przyjęte na
sumę 200 zł/doba oraz diety według obowiązujących stawek. Zakłada się, że kontrola,
w zależności od potrzeb, może trwać nawet kilka dni,
• ze względu na konieczność zapewnienia profesjonalnej obsługi wnioskodawców,
przewidziano również przeznaczenie środków finansowych na szkolenia dla nowo
zatrudnionych oraz obecnych pracowników Ministerstwa Środowiska.
Projektowana ustawa zakłada również, że organy nadzoru górniczego (dyrektorzy
Okręgowych Urzędów Górniczych i Prezes Wyższego Urzędu Górniczego) oraz inspektorzy
ochrony środowiska uzyskają nowe uprawnienia. Dotyczą one zwiększenia uprawnień
kontrolnych nad działalnością w zakresie poszukiwania, rozpoznawania i wydobywania
104
węglowodorów poprzez wyłączenie ograniczeń związanych z kontrolą działalności
gospodarczej dla przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie poszukiwania,
rozpoznawania lub wydobywania kopalin objętych własnością górniczą Skarbu Państwa lub
podmiotów wykonujących powierzone czynności w ruchu zakładu górniczego albo zakładu
wykonującego roboty geologiczne. Oznacza to, że inspektorzy nadzoru górniczego oraz
ochrony środowiska będą mogli bez ograniczeń wykonywać kontrole, a częstotliwość
i skuteczność tych kontroli zwiększy się. Umożliwienie podjęcia czynności kontrolnych
w zakładach górniczych bez wcześniejszego zawiadomienia przedsiębiorcy o zamiarze
wszczęcia kontroli, stwarzać będzie realne warunki do podniesienia skuteczności
i efektywności takiej kontroli, m.in. w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
bezpieczeństwa powszechnego, ochrony środowiska i gospodarki złożem.
Wykonywanie kontroli bez ograniczeń wynikających z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.
o swobodzie działalności gospodarczej (bez zawiadomienia) umożliwi objęcie kontrolą stanu
rzeczywistego warunków prowadzenia robót górniczych i geologicznych, z uwzględnieniem
występujących zagrożeń naturalnych i technicznych w kontrolowanych zakładach, jak
również skuteczność stosowanej profilaktyki związanej z eliminowaniem tych zagrożeń.
Ponadto, mając na uwadze strategiczne znaczenie dla państwa złóż objętych własnością
górniczą, złoża te powinny podlegać szczególnemu nadzorowi przez właściwe organy
administracji rządowej. Podniesienie skuteczności i efektywności kontroli organów nadzoru
górniczego w tym obszarze, będzie miało realny wpływ na proces prawidłowego
zagospodarowania złóż, co leży w interesie Skarbu Państwa, jak również szeroko rozumiane
bezpieczeństwo oraz ochronę środowiska.
Należy nadmienić, że proponowane wyłączenie stosowania przepisów ustawy z dnia 2 lipca
2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej nie narusza istoty tej ustawy, gdyż kontrole
realizowane przez organy nadzoru górniczego nie obejmują działalności gospodarczej
przedsiębiorców w pełnym jej zakresie, lecz jedynie wybrane, techniczne aspekty odnoszące
się głównie do bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska oraz racjonalnej
gospodarki złożem.
Ponadto organom nadzoru górniczego projekt ustawy powierza nowe zadania: ustalanie
opłaty podwyższonej za działalność wykonywaną bez koncesji, opiniowanie projektów
zagospodarowania złóż.
105
W związku z powyższym przewidywane jest zwiększenie zatrudnienia w urzędach
obsługujących organy nadzoru górniczego (Okręgowe Urzędy Górnicze oraz Wyższy Urząd
Górniczy).
Szacowane dodatkowe zatrudnienie związane z nadaniem organom nadzoru górniczego
dodatkowych kompetencji wynikających z przedstawionych wyżej zadań kształtowało się
będzie tak jak przedstawiono w tabeli 12.
Nowe etaty w OUG i WUG
1 rok
20
RAZEM
20
Tabela 12. Szacowane dodatkowe zatrudnienie w Okręgowych Urzędach Górniczych oraz w Wyższym Urzędzie
Górniczym w związku z realizacją zwiększonych zadań.
Szacowane koszty poniesione przez budżet państwa na funkcjonowanie nadzoru górniczego
w ramach Okręgowych Urzędów Górniczych oraz Wyższego Urzędu Górniczego powinny
kształtować się na poziomie zaprezentowanym w tabeli 13.
Koszty [PLN]
I rok
II rok
III rok
IV rok
V rok
VI rok
VII rok
VIII rok
IX rok
X rok
koszty osobowe
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
1 836 768
koszt transportu,
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
1 548 000
delegacji
szkolenia, usługi
200 000
200 000
200 000
200 000
200 000
200 000
200 000
200 000
200 000
200 000
obce, inne
razem koszty
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
3 584 768
Tabela 13. Szacunkowe koszty funkcjonowania nadzoru górniczego.
W obliczeniach oprócz wzrostu zatrudnienia przedstawionego w tabeli 12 założono:
• całkowite średniomiesięczne koszty pracy pracownika inspekcyjno-technicznego na
poziomie 7653,20 zł/etat (dane z 2013 r. – dotyczą części budżetu: Wyższy Urząd
Górniczy),
• konieczność zapewnienia środków na delegacje związane z kontrolą przedsiębiorców oraz
podmiotów wykonujących powierzone im przez przedsiębiorców czynności w ruchu
zakładu górniczego oraz zakładu wykonującego roboty geologiczne (przyjęto, że w roku
każdy nowy pracownik Okręgowego Urzędu Górniczego (16 pracowników) wykona
86 roboczodniówek kontrolno-nadzorczych, a nowy pracownik Wyższego Urzędu
Górniczego (4 pracowników) wykona 43 roboczodniówki kontrolno-nadzorcze; z kolei
koszty transportu, zakwaterowania i diet ustalono na 1000 zł/osobodzień). Biorąc pod
uwagę, że najczęstsza lokalizacja wiertni znajduje się w oddalonych od głównych
ośrodków miejskich i węzłów komunikacyjnych miejscach, należy przewidzieć środki na
dojazd oraz na diety dla pracowników i środki na zakwaterowanie. Zakładając, że dojazd
106
samochodem osobowym na jedną lokalizację wraz z powrotem wyniesie ok. 700 km
(wizyta w zakładzie górniczym, weryfikacja dokumentów i oświadczeń w gminie,
starostwie itp.) i przyjmując obowiązującą stawkę dla rozliczania kosztów przejazdu
samochodem w celach służbowych na ok. 0,90 zł/km, sama podróż powinna kosztować
ok. 630 zł. Doliczyć należy również koszty zakwaterowania dla jednej osoby, przyjęte na
sumę 200 zł/doba oraz diety według obowiązujących stawek. Kontrola, w zależności od
potrzeb, może trwać nawet kilka dni,
• ze względu na konieczność zapewnienia profesjonalnego wykonywania czynności
administracyjnoprawnych, eksperckich oraz kontrolnych, przewidziano również
przeznaczenie środków finansowych m.in. na szkolenia dla nowo zatrudnionych oraz
obecnych pracowników Okręgowych Urzędów Górniczych oraz Wyższego Urzędu
Górniczego (łącznie ok. 300 etatów).
Wyższy Urząd Górniczy nie dysponuje również wolnymi środkami finansowymi na
wynagrodzenia, co potwierdza sprawozdanie Rb-28 za 2013 r.; wydatki Wyższego Urzędu
Górniczego w paragrafach na wynagrodzenia (część Wyższy Urząd Górniczy) są
zrealizowane w stosunku do planu rocznego w 99,96%.
3.1.4. Przejmowanie gruntów będących we władaniu Agencji Nieruchomości Rolnych
Zgodnie z proponowanymi rozwiązaniami przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na
poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze
złoża, a także koncesję na wydobywanie węglowodorów ze złoża będzie mógł wystąpić do
Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR) o udostępnienie gruntów niezbędnych do
realizacji inwestycji związanych z rozpoznawaniem i wydobywaniem złóż węglowodorów.
Tym samym ANR, a w konsekwencji tego – budżet państwa, może odnotować zmniejszenie
wpływów ze sprzedaży nieruchomości. Szacunkowe niezrealizowane przychody w zależności
od zakładanego scenariusza (prosty lub linearny) ANR zilustrowano w tabelach 14 i 15.
III
IV
VI
VII
VIII
IX
I rok II rok
V rok
X rok
rok
rok
rok
rok
rok
rok
liczba odwiertów
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
liczba odwiertów na
1 wiertnię
8
8
8
8
8
8
8
8
8
8
ilość ha na 1 wiertnię wraz
z gruntami pod
infrastrukturę liniową
4
4
4
4
4
4
4
4
4
4
wskaźnik ilości ha
państwowych w stosunku
do prywatnych
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
107
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2352
› Pobierz plik