eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów

projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2331
  • Data wpłynięcia: 2014-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
  • data uchwalenia: 2015-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505

2331-cz-I

aby uniemo liwić mu podejmowanie podobnych działań u innych
pracodawców. W większo ci takich przypadków firma
inwestycyjna nie poniesie jednak sankcji za nieuczciwe działania
swojego pracownika, wyjąwszy konieczno ć wyrównania
ewentualnych szkód wyrządzonych klientom. Nadzór nad firmami
inwestycyjnymi oraz maklerami/doradcami to zatem nadzór
komplementarny, a nie substytucyjny.
System egzaminowania maklerów i doradców jest wzorcowy na tle
innych zawodów regulowanych - wymaga raczej dbało ci o
utrzymanie jednolitych, wysokich standardów ni istotnych zmian
w zasadach dostępu do zawodów.
W ostatnich latach wielokrotnie podejmowano krytykę tych
systemów licencjonowania zawodowego, które charakteryzują się
nadmiernym korporacjonizmem, utrudniającym dostęp do
zawodów nowym osobom. Na tym tle system licencjonowania
maklerów i doradców był zawsze wzorcowy - wyznaczanie składu
komisji egzaminacyjnej i organizacja egzaminów le ą w gestii
Komisji
Nadzoru
Finansowego
jako
organu
nadzoru.
Przedstawiciele zawodów regulowanych mogą uczestniczyć w
komisjach egzaminacyjnych tylko wówczas, gdy zostaną powołani
przez Przewodniczącego KNŻ. Program i tryb przeprowadzania
egzaminów w trakcie ponad 20 lat ich funkcjonowania był
regularnie weryfikowany i modyfikowany, zgodnie z aktualnymi
potrzebami rynkowymi. Dotychczasowe zmiany ustawowe
zmierzały w kierunku uatrakcyjniania zawodów, m.in. maklerom
papierów warto ciowych nadano uprawnienia z zakresu doradztwa
inwestycyjnego w celu odzwierciedlenia zmieniającej się roli tego
zawodu.
W celu dalszego zapewniania najwy szej jako ci egzaminów i
weryfikowania w jak największym stopniu tej wiedzy kandydatów,
która jest niezbędna do wykonywania zawodu ZMIŹ zgłaszał
propozycje powołania rady programowej, zło onej z
przedstawicieli rynku kapitałowego, której celem byłaby m.in.
szeroka debata, wypracowanie propozycji ewentualnych zmian,

245
usprawnień oraz dbanie o utrzymanie po ądanego standardu
egzaminów.
Proponowane zmiany zagra ają uznawalno ci tytułu doradcy
inwestycyjnego w procesie certyfikacji międzynarodowej.
źgzamin dla doradców inwestycyjnych został poddany gruntownej
rewizji w celu dostosowania programu do standardów
międzynarodowych. W rezultacie tytuł doradcy inwestycyjnego
stał się uznawany w procesie międzynarodowej certyfikacji.
Osoba, która zaliczyła z wynikiem pozytywnym egzamin dla
doradców, mo e przystępować bezpo rednio do finałowego etapu
egzaminu CHA (Certified International Investment Analyst)
nadawanego
przez
Stowarzyszenie
Certyfikowanych
Międzynarodowych Analityków Inwestycyjnych (Association of
Certified International Investment Analysts - ACHA), co znacznie
skraca proces certyfikacji. Certyfikat CHA jest jednym z dwóch
wiodących kwalifikacji międzynarodowych w dziedzinie analizy
finansowej i zarządzania inwestycyjnego. Podstawą uznawalno ci
tytułu doradcy inwestycyjnego jest wzajemna uznawalno ć
uprawnień, tj. osoby posiadające tytuł CHA mogą ubiegać się o
wpis na listę doradców inwestycyjnych bez konieczno ci zdawania
egzaminu. Ta wzajemna uznawalno ć znalazła odzwierciedlenie w
przepisach wykonawczych do ustawy o obrocie instrumentami
finansowymi. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Żinansów z
dnia 12 kwietnia 2006 r. w sprawie tytułu uprawniającego do
ubiegania się o wpis na listę doradców inwestycyjnych, wobec
osób posiadających tytuł CHA i ubiegających się o wpis na listę
doradców inwestycyjnych wymagane jest jedynie stwierdzenie
kwalifikacji
w
wyniku
przeprowadzonego
sprawdzianu
umiejętno ci. Sprawdzian umiejętno ci przeprowadzany jest przez
komisję egzaminacyjną dla doradców inwestycyjnych.
Źopuszczenie wpisu na listę doradców inwestycyjnych na
podstawie samego sta u zawodowego spowoduje utratę
uznawalno ci tytułu doradcy inwestycyjnego w certyfikacji
międzynarodowej. Warunkiem takiej uznawalno ci jest

246
przystąpienie przez kandydata do egzaminu krajowego
spełniającego cisłe wymogi co do zakresu tematycznego. W
efekcie polscy doradcy inwestycyjni utracą ułatwienia w dostępie
do certyfikatów międzynarodowych.
96
Stowarzyszenie

W OSR czytamy, e w większo ci krajów europejskich istnieje Zmiana proponowanych
Tłumaczy Polskich
wymóg ukończenia studiów wy szych, i to nierzadko w zakresie przepisów dotyczących
translatoryki lub filologii, gdy wła nie te studia w największym wymaganego wykształcenia
stopniu przygotowują do zawodów związanych z wykonywaniem skutkuje odpowiednią
tłumaczeń.
Nie
mo emy
zakładać,
e
Ministerstwo modyfikacją OSR.
Sprawiedliwo ci chce, aby Polska pod tym względem znalazła się
w ogonie źuropy. Pragniemy podkre lić, e w Polsce wymóg
wykształcenia wy szego dla kandydatów do zawodu tłumacza
przysięgłego istnieje ju od roku 1968 (§ 2 Rozporządzenia
Ministra Sprawiedliwo ci z 19 sierpnia 1968 r. w sprawie tłumaczy
przysięgłych, Źz. U. z 1968 r. Nr 35, poz. 244.).
97
konserwator

Uwagi do Oceny Skutków Regulacji:
Uwaga nieuwzględniona.
W wietle ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i (Departament Ochrony
opiece nad zabytkami oraz praktyki konserwatorskiej nale ałoby Zabytków MKiŹN)
zweryfikować pojęcie konserwatora zabytków ruchomych (w tym Nie ma potrzeby weryfikowania
archeologicznych) i nieruchomych (w rym archeologicznych) w pojęć „konserwator zabytków
odniesieniu do zabytków będących w rejestrze zabytków. Prace ruchomych” i „konserwator
konserwatorskie wykonywane są zarówno przy zabytkach zabytków nieruchomych”.
nieruchomych, ruchomych i archeologicznych (ruchomych i
nieruchomych) wpisanych do odpowiednich rejestrów zabytków
(A, B, C).


c.d.

Na tle innych krajów europejskich wymienionych w OSR zawód Uwaga nieuwzględniona.
konserwatora zabytków nadal będzie zawodem regulowanym (Departament Ochrony
podobnie jak w Czechach.
Zabytków MKiŹN)

Celem projektu ustawy nie jest

całkowite odstąpienie od

regulacji zawodów związanych

z ochroną zabytków i opieką
nad zabytkami.

247

c.d.

Proponowane niewielkie zmiany w zakresie długo ci praktyki Uwaga nieuwzględniona
zawodowej (z 12 miesięcy do 9 miesięcy w przypadku (Departament Ochrony
absolwentów studiów wy szych w specjalno ci w zakresie Zabytków MKiŹN)
konserwacji zabytków w tym parków i zieleni) praktycznie nie Zmniejszenie wymagań w
przyczyni się do łatwiejszego dostępu do zawodu absolwentów zakresie do wiadczenia
uczelni wy szych.
zawodowego przy

podejmowaniu działań przy
zabytkach ułatwi jednak dostęp
do zawodów związanych z
ochroną zabytków i opieką nad
zabytkami.


c.d.

W przypadku zawodu archeologa w OSR pojawił się w ramach Uwaga nieaktualna.
wymaganej praktyki zawodowej 9 miesięczny udział w pracach
konserwatorskich lub pracach restauratorskich prowadzonych przy Zachowuje się prawny wymóg
tego rodzaju zabytkach wpisanych do rejestru, lub zatrudnienie odbycia praktyki w zakresie
przy tych pracach w muzeum będącym instytucją kultury w badań archeologicznych
zamian 12 miesięcznej praktyki zawodowej w zakresie badań
archeologicznych. Prawdopodobnie nastąpiła omyłka w OSR,

poniewa w projekcie ustawy o zawodzie archeologa nic
przewiduje się wymogu adnej praktyki zawodowej. Nale y
zauwa yć, ze udział w pracach konserwatorskich i restauratorskich
nie jest praktyką, w zakresie prowadzenia badań archeologicznych
i nie uprawnia w przyszło ci do kierowania pracami
konserwatorskimi i restauratorskimi przy zabytkach wpisanych do
rejestru zabytków.
98
Prof. Bogumiła J.

W ocenie skutków deregulacji zawodu napisanoŚ
Uwaga nieuwzględniona.
Rouba, UMK
Wpływ na zachowanie dziedzictwa narodowego
(Departament Ochrony
Projektowane przepisy mogą mieć dodatni wpływ na zachowanie Zabytków MKiŹN)
dziedzictwa kulturowego. Przewidywany spadek cen usług Stwierdzenia zawarte w OSR
konserwatorskich, restauratorskich oraz badań archeologicznych dotyczą nowych miejsc pracy w
spowodowany większą liczbą ofert usługodawców poprawi zawodach związanych z
dostępno ć tych usług i zachęci potencjalnych odbiorców do ich ochroną zabytków i opieką nad
nabywania.
zabytkami, a nie nowych miejsc

248
Wpływ regulacji na rynek pracy
w zawodach „wspierających
Wej cie w ycie proponowanych przepisów będzie miało wpływ prace konserwatorskie”. Ich
na rynek pracy. Jej skutkiem będzie rozszerzenie kręgu osób, które prawdziwo ć będzie mo na
bezpo rednio z dniem wej cia w ycie ustawy nabędą prawo do ocenić dopiero po wej ciu w
prowadzenia działań przy zabytkach wpisanych do rejestru ycie projektowanej ustawy.
zabytków oraz prowadzenia badań archeologicznych.

Proponowane rozwiązania ułatwią tworzenia nowych miejsc pracy,
lecz nie przyczynia się równie do likwidacji istniejących.

c.d.

Stwierdzenia te nie są niestety prawdziwe. Tworzenie nowych Uwaga niezasadna
miejsc pracy powinno się zapewnić poprzez natychmiastową (Departament Ochrony
organizację szkoleń i kursów dla przygotowania specjalistów w Zabytków MKiŹN)
zawodach wspierających prace konserwatorskie i budowlano- Twierdzenia zawarte w
konserwatorskie (operujący znajomo cią historycznych technik zgłoszonej uwadze, a
murarz, tynkarz, sztukator, cie la, lutnik itp.), wypełniając tym odnoszące się do wysokiego
samym lukę po upadłym artystycznym szkolnictwie rednim.
poziomu polskiego szkolnictwa
Powoływanie się na rozwiązania z innych krajów zawarte w tabeli konserwatorskiego przemawiają
45, w sytuacji gdy polska ochrona zabytków i polskie szkolnictwo za rozwiązaniami przyjętymi w
konserwatorskie zawsze były w wiatowej czołówce i stanowiły projekcie ustawy w zakresie
wzorce dla tych wła nie krajów, dowodzi jedynie nieznajomo ci zmniejszenia wymogów
specyfiki tej dziedziny.
dotyczących do wiadczenia

zawodowego nabywanego po
ukończeniu studiów.

c.d.

Je li ustawa wejdzie w ycie w proponowanej obecnie postaci, to Uwaga niezasadna.
przepisy te z całą pewno ciąŚ
(Departament Ochrony
- pogorszą stan dziedzictwa kultury,
Zabytków MKiŹN)
- pogorszą sytuację fachowych konserwatorów na rynku pracy,

- zwiększą liczbę zadań słu b konserwatorskich zmuszonych do Nale y zwrócić uwagę, e
nadzorowania prac prowadzonych przez osoby niekompetentne,
nieznacznie tylko skrócono czas
-
zwiększą prawdopodobieństwo powstawania sytuacji wymaganego do wiadczenia
konfliktowych podczas wykonywania prac,
zawodowego.
- utrudnią wchodzenie na rynek pracy absolwentom uczelni W związku z tym
konserwatorskich,
wprowadzenie projektowanych
-
przyspieszą
odpływ
wysoko
wykwalifikowanych, przepisów z pewno cią nie
wykształconych za nasze pieniądze specjalistów za granicę.
spowoduje wymienionych w

249
strony : 1 ... 70 ... 110 ... 121 . [ 122 ] . 123

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: