Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
geologicznej w zakładach
górniczych oraz zakładach
prowadzących działalno ć
okre loną w art. 2 ust. 1.
c.d.
5.
Inne problemy absolwentów studiów z zakresu geologii
Niezale nie od zakresu zaproponowanych poprawek do projektu Uwaga nie zawiera propozycji
ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do legislacyjnych.
wykonywania niektórych zawodów, nale y dla porządku
podkre lić, e absolwenci studiów z zakresu geologii i innych
pokrewnych kierunków obejmujących wiedzę i umiejętno ci w
zakresie nauk geologicznych napotykają na bariery w dostępie do
wyuczonego zawodu wynikające z innych przepisów, ni te objęte
przedmiotowym projektem ustawy. Odnoszą się one m.in. do
sytuacji absolwentów specjalno ci z zakresu geotechniki na
kierunkach innych ni budownictwo, którzy nie mają mo liwo ci
uzyskania uprawnień do samodzielnego wykonywania
wyuczonego zawodu. Bariery z tym związane zawarte są przede
wszystkim w następujących aktach wykonawczychŚ
- rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28
kwietnia 2006 r. w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie, które powoduje, e np. absolwent studiów z
zakresu in ynierii rodowiska, specjalno ci geotechnika nie mo e
uzyskać uprawnień budowlanych bez ograniczeń w specjalno ci
konstrukcyjno-budowlanej
w
specjalizacji
geotechnika,
w
przeciwieństwie do absolwentów studiów z zakresu budownictwa
o dowolnej specjalno ciś
- rozporządzeniu MTBiżM z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie
ustalania geotechnicznych warunków posadowienia obiektów
budowlanych.
Zawody górnicze charakteryzują się bardzo du ym
rozdrobnieniem tak e w odniesieniu do regulacji dotyczących
zasad dostępu do poszczególnych profesji. Zasady te uregulowane
230
są w ustawie Prawo geologiczne i górnicze oraz rozporządzeniu
Ministra rodowiska z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie
kwalifikacji w zakresie górnictwa i ratownictwa górniczego, które
uwzględnia ponad sto ró nego rodzaju zawodów i stanowisk.
Interesującym faktem jest to, e rozporządzenie to zostało wydane
na dzień przed rozporządzeniem sprawie kwalifikacji w zakresie
geologii. Tymczasem rozporządzenie w sprawie kwalifikacji w
zakresie górnictwa i ratownictwa, poza drobnymi wyjątkami, nie
rodzi zastrze eń co do spójno ci z ustawą Prawo o szkolnictwie
wy szym, uzale nienia bowiem wymogi kwalifikacyjne dotyczące
wykształcenia od zakresu studiów, a nie od ich nazwy.
Jednak e w proponowanych przepisach dotyczących zawodów
górniczych nale y wprowadzić poprawki odnoszące się do
sposobu potwierdzania kwalifikacji w zakresie wykształcenia oraz
zaliczania praktyki odbywanej przez studentów do wymiaru
praktyki. Podobnie jak w przypadku zawodów geologicznych,
rozwa enia wymaga tak e przeniesienie przepisów odnoszących
do wymogów w zakresie wykształcenia oraz wymiaru praktyki z
rozporządzenia do ustawy.
Przepisy końcowe i przejściowe
86
Polska Izba Przemysłu
Art. 22
Uwagi do projektu tre ci art. 22 ustawy o zmianie ustaw regulujących Uwaga nieuwzględniona.
Chemicznego
warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodówŚ
W ocenie projektodawcy nie
Ustawodawca w art. 22 omawianego projektu ustawy zagwarantował są potrzebne przepisy
pracownikom Państwowej Stra y Po arnej (tj. ustawy zmienianej w przej ciowe, gdy warunki
art. 4), którzy w dniu wej cia tej ustawy nie spełniają wymagań dostępu dotyczą jedynie
kwalifikacyjnych prawo do zajmowania dotychczasowych stanowisk stra aków Państwowej Stra y
słu bowych. Uwa amy, e takie same gwarancje praw nabytych do Po arnej.
piastowania obecnych stanowisk powinni mieć zapewnione tak e
pozostali pracownicy jednostek ochrony przeciwpo arowej,
zatrudnieni poza strukturami Państwowej Stra y Po arnej.
87
Żederacja Związków
Niejasne są przyczyny zaproponowanego terminu uchylenia ustawy o Uwaga nieaktualna.
231
Pracodawców
zawodzie felczera. Zgodnie z przepisem art. 35 projektu ustawy W związku z uwagą RCL
Zakładów Opieki
przewiduje się 3-letni okres wej cia w ycie przepisu art. 1, jednak w zmiany w ustawie z dnia 20
Zdrowotnej
uzasadnieniu projektu brak jest wyja nienia dla takiego rozwiązania.
lipca 1950 r. o zawodzie
Proponujemy zatem dokonać odpowiednich uzupełnień zarówno w felczera będą procedowane
przepisach przej ciowych projektu ustawy, jak i w jego uzasadnieniu. jako oddzielna inicjatywa
legislacyjna.
Uzasadnienie
88
Polska Izba
Projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do Projekt ustawy nale y traktować
Rzeczników
niektórych zawodów z dnia 18 czerwca 2013 r. nie zawiera jako kontynuację procesu
Patentowych
uzasadnienia w zakresie celu podjęcia prac legislacyjnych nad deregulacji dostępu do zawodów
deregulacją wybranych zawodów. Omówienie takie zawarte podzielonego na trzy transze
zostało natomiast w uzasadnieniu pierwszego projektu ustawy legislacyjne.
deregulacyjnej.
Celem przedmiotowego projektu
W ród negatywnych skutków regulacji zasad podejmowania i ustawy jest ułatwienie dostępu
wykonywania niektórych zawodów wskazano wówczas ni szy do wykonywania zawodów
poziom zatrudnienia w sektorach objętych regulacją oraz wy szy regulowanych, w tym zawodu
poziom bezrobocia, w szczególno ci w ród osób młodych, rzecznika patentowego.
wchodzących na rynek pracy oraz kobiet zamierzających na niego Aktywizacja zawodowa
powrócić po okresie macierzyńskim lub wychowawczym. Według bezrobotnych rzeczników
projektodawców szereg barier, jakie stawiane są przed tymi patentowych nie nale y do celów
osobami w zakresie spełnienia wymogów do wykonywania proponowanych zmian, dlatego
zawodu regulowanego zniechęca je do podejmowania wysiłku w uzasadnienie nie zawiera
zdobyciu odpowiednich uprawnień.
odniesienia do tego problemu.
Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustaw regulujących
warunki dostępu do niektórych zawodów z dnia 18 czerwca 2013
r. nie wyja nia, w jaki sposób projekt tym razem ma przyczynić się
do zmniejszenia bezrobocia w ród osób wchodzących na rynek
pracy lub zwiększenia zatrudnienia w ród rzeczników
patentowych.
Sąd Najwy szy
Projektowi w zakresie art. 2 nale y zarzucić całkowity brak Uwaga uwzględniona.
uzasadnienia (zob. s. 44), co dyskwalifikuje go z punktu widzenia Uzupełnione uzasadnienie do
232
wymagań stawianych projektom ustaw przez regulamin Sejmu projektu.
oraz zasady techniki prawodawczej.
89
konserwator
Uzasadnienie projektu jest niejasne, niespójne i miejscami Uwaga nieuwzględniona.
dowolne w zakresie oceny np. do wiadczenia zawodowego, Uzasadnienie projektu ustawy
kompetencji osób prowadzących prace konserwatorskie, zawiera wszystkie elementy,
restauratorskie, badania konserwatorskie, architektoniczne i wskazane w przepisie § 10 ust. 2
archeologiczne.
uchwały Nr 49 Rady Ministrów
z dnia 19 marca 2002 r.
Regulamin pracy Rady
Ministrów (M.P. Nr 13, poz.
221), jakie powinno zawierać
uzasadnienie aktu
normatywnego. Tak więc zarzut
niejasno ci, niespójno ci i
dowolno ci nie znajduje
potwierdzenia
c.d.
Nie wyja nia dlaczego do do wiadczenia zawodowego zalicza Uwaga niezasadna.
udział w pracach konserwatorskich, pracach restauratorskich lub Uzasadnienie zawiera wskazanie
badaniach konserwatorskich prowadzonych przy zabytkach powodów, które przesądziły o
wpisanych do rejestru inwentarza muzeum będącego instytucją zaliczaniu udziału w pracach
kultury lub zaliczanych do jednej z kategorii, o których mowa w konserwatorskich, pracach
art. 64 ust. 1., a jednocze nie nie jest wymagane aby te prace i restauratorskich lub badaniach
badania wykonywać w zakresie specjalno ci okre lonej w konserwatorskich prowadzonych
dyplomie ukończenia studiów wy szych.
przy zabytkach wpisanych do
rejestru, inwentarza muzeum
będącego instytucją kultury lub
zaliczanych do jednej z
kategorii, o których mowa w art.
64 ust. 1. Są one zawarte na s. 47
uzasadnienia.
c.d.
Brak jest nale ytego uzasadnienia projektu skrócenia, Uwaga niezasadna.
pozostawienia
lub
zaniechania
wymogu
do wiadczenia
zawodowego.
233
c.d.
Nie uzasadniono przekonująco pozostawienia cisłej regulacji przy Uwaga nieuwzględniona.
kierowaniu pracami lub badaniami przy zabytkach wpisanych do (Departament Ochrony
rejestru zabytków tylko w specjalno ci okre lonej w dyplomie Zabytków)
ukończenia studiów wy szych magisterskich w zakresie Wskazanie, e prace
konserwacji zabytków. Źo 2011 r. osoby, które posiadały dyplom konserwatorskie, restauratorskie
ukończenia studiów wy szych w specjalno ci konserwacji i badania konserwatorskie w
zabytków i tytuł zawodowy magistra oraz co najmniej 12- dziedzinach objętych wy szymi
miesięczną praktykę zawodowa, w zakresie konserwacji zabytków studiami mogą być prowadzone
uprawnione były do prowadzenia wszelkiego rodzaju prac wyłącznie w zakresie
konserwatorskich, prac restauratorskich, badań konserwatorskich „specjalno ci okre lonej w
(rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 9 czerwca 2004 r. (M r. dyplomie ukończenia wy szych
(Dz.U. 2004 Nr 150. poz. 1579) na podstawie ustawy z dnia 23 studiów” zostało wprowadzone
lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. przepisem § 22 ust. 1 obecnie
2003 Nr 162. poz. 1568 z póz. zm.) co zostało stwierdzone w obowiązującego rozporządzenia
uzasadnieniu do projektu rozporządzenia z dnia 27 lipca 2011 r.
Ministra Kultury i Dziedzictwa
Od wej cia rozporządzenia z 2011 r. w obieg prawny czę ć osób z Narodowego z dnia 27 lipca
du ym dorobkiem utraciła uprawnienia, a ustawodawca nie 2011 r. w sprawie prowadzenia
uwzględnił tego do wiadczania w nowym rozporządzeniu.
prac konserwatorskich, prac
restauratorskich, robót
budowlanych, badań
konserwatorskich, badań
architektonicznych i innych
działań przy zabytku wpisanym
do rejestru zabytków oraz badań
archeologicznych (Dz. U. Nr
165, poz. 987). I tam zostało
zawarte uzasadnienie przyjęcia
takiego rozwiązania. W związku
z tym, i projekt ustawy nie
wprowadza odmiennych
uregulowań ni obecnie
obowiązujące, nie odnoszono się
do tej kwestii w uzasadnieniu.
90
Żederacja Związków
Niejasne są przyczyny zaproponowanego terminu uchylenia Uwaga nieaktualna.
234
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik