Rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
projekt dotyczy kontynuacji deregulacji lub dereglamentacji 101 zawodów ale także ochrony prawnej rzeczy ruchomych o wartości historycznej, artystycznej lub naukowej wypożyczonych z zagranicy na wystawę czasową organizowaną na terytorium RP (tzw. immunitet muzealny)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2331
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustaw regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych zawodów
- data uchwalenia: 2015-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1505
2331-cz-I
9 pkt 2 tej ustawy.
3. Je eli standardy kształcenia dla okre lonego kierunku studiów
wy szych wprowadzają lub wprowadzały mo liwo ć ukończenia
specjalno ci lub specjalizacji w ramach tego kierunku, zakresem
ukończonych studiów jest ta specjalno ć lub specjalizacja,
okre lone w dyplomie ukończenia studiów.",
stwierdza się, e w w/w ustawie wyznaczono inne standardy w
dostępie do zawodów w zakresie geologii i górnictwa. Oznacza to,
e w przypadku kwalifikacji w zakresie górnictwa i ratownictwa
górniczego, nazwa ukończonej specjalno ci ma znaczenie i jest
traktowana na równi z kierunkiem ukończenia studiów, podczas
gdy w przypadku kwalifikacji w zakresie geologii decydujące
znaczenie ma tylko i wyłącznie nazwa ukończonego kierunku
studiów.
Źopuszczenie do egzaminu na podstawie zakresu ukończonych
studiów funkcjonuje w przypadku kwalifikacji w zakresie
górnictwa
i ratownictwa górniczego. Zostało równie
zaproponowane w przypadku dostępu do uprawnień z zakresu
geodezji w I transzy deregulacji. W projekcie Ustawy o zmianie
ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów,
przewidziano mo liwo ć dopuszcza się do egzaminu osób, które
posiadają wykształcenie pokrewne na podstawie decyzji
żłównego żeodety Kraju (Projekt Ustawy z dnia 13 czerwca 2013
r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych
zawodów)Ś
„żłówny żeodeta Kraju mo e w uzasadnionych przypadkach, na
wniosek osoby ubiegającej się o uzyskanie uprawnień
zawodowych, uznać posiadanie innego pokrewnego wykształcenia
i długoletniej geodezyjnej lub kartograficznej praktyki zawodowej
za spełnienie wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa w ust. 1
lub 2".
W III transzy deregulacji w przypadku uprawnień w zakresie
geologii podobnej propozycji nie wprowadzono, mimo, e miałaby
205
du e znaczenie szczególnie dla absolwentów Wydziału żeologii,
żeofizyki i Ochrony rodowiska Akademii żórniczo-Hutniczej w
Krakowie, kierunków innych ni żórnictwo i żeologia.
Dodatkowo
w
III
transzy
deregulacji
jest
propozycja
wprowadzenia zapisu dotyczącego czasu odbywania praktyki
zawodowej dla osób ubiegających się o kwalifikacje w zakresie
geologii, w szczególno ci momentu jej rozpoczęcia - ma być
liczona od dnia uzyskania tytułu zawodowego i kwalifikacji
zawodowych. Propozycja taka nie jest deregulacją, a raczej
utrudnieniem dostępu do zawodu !!! Szczególnie dla absolwentów
Wydziału żżiO , kierunków innych ni żórnictwo i żeologia,
którzy aby ubiegać się o uprawnienia w zakresie geologii muszą
dodatkowo ukończyć co najmniej dwusemestralne studia z zakresu
wnioskowanej kategorii. PodsumowującŚ wymagania dotyczące
praktyki zawodowej dla geologów zostały zaostrzone, podczas
gdy, w przypadku uprawnień budowlanych wymagania dotyczące
odbycia praktyki zawodowej w II transzy deregulacji zostały
znacznie zliberalizowane poprzez:
c.d.
wprowadzenie
mo liwo ci
odbywania praktyki, poprzez Uwaga niezrozumiała. Nie ma
wprowadzenie instytucji „patrona" (oprócz odbywania praktyki w obowiązku zatrudniania w biurze
formie zatrudnienia w biurze projektowym). Patronem byłaby projektowym.
osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia budowlane, Wg obowiązujących przepisów
będąca czynnym członkiem samorządu zawodowego.
kandydat odbywa praktykę
zawodową pod nadzorem osoby
posiadającej stwierdzone
kwalifikacje w tej samej
kategorii, o stwierdzenie których
ubiega się dana osoba.
c.d.
wprowadzenie mo liwo ci uznania, jako czę ci lub cało ci okresu Okres trwania praktyki
praktyki odbywanej na studiach o profilu praktycznym w zakresie zawodowej jest liczony od
odpowiadającym programowi kształcenia opracowanemu z momentu uzyskania dyplomu.
udziałem samorządu zawodowego,
Praktyka odbywana na studiach
jest praktyką studencką.
Wymagania stawiane studentom
206
są łagodniejsze ni stawiane
pracownikom
c.d.
skrócenie praktyki zawodowej (zró nicowane w zale no ci od Proponuje się skrócenie okresu
uprawnień np. przy sporządzaniu projektów z 2 lat do 1 roku).
praktyk z wymaganych 3 do 2
lat.
c.d.
Ułatwienie dostępu do zawodów geologa, górnika i geotechnika Uprawnienia dotyczą zarówno
jest bardzo wa ne szczególnie w sytuacji, gdy największe dokumentacji geologicznych jak
bezrobocie występuje w ród osób młodych wchodzących na rynek i projektów robót. Ponadto
pracy. W przeciwnym razie absolwenci Wydziału żżiO będą deregulacja zapewnia mo liwo ć
zmuszeni piastować niesamodzielne, gorzej płatne stanowiska ubiegania się o stwierdzenie
pracy, zapisywać się na płatne studia podyplomowe, dublujące kwalifikacji osobom
swoim zakresem program zaliczonych wcze niej studiów posiadającym wykształcenie inne
podstawowych, a w skrajnym wypadku przekwalifikować się z ni geologia lub górnictwo i
korzy cią dla innych uczelni, wydziałów czy kierunków np. geologia po odbyciu 3 letniej
budownictwo.
praktyki zawodowej i udziale w
sporządzeniu odpowiedniej ilo ci
projektów robót i dokumentacji
geologicznych.
80
Marszałek
Art. 19 pkt 2
Zgodnie z art. 19 pkt 2 projektu ustawy o zmianie ustaw Uwaga nieuwzględniona.
Województwa
regulujących warunki dostępu do wykonywania niektórych Okre lenie miejsca
Pomorskiego
zawodów z dnia 18 czerwca 2013 r.Ś
wykonywania prac nie powinno
Art. 19. W ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i budzić wątpliwo ci. Ka da praca
górnicze (Źz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21) wykonywana jest na podstawie
wprowadza się następujące zmianyŚ
projektu robót geologicznych, w
(...)
którym okre la się lokalizacje
2) art. 51 otrzymuje brzmienie:
tych robót.
„Art. 51. Stwierdzenie posiadania kwalifikacji w zakresie
wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi:
1) w kategoriach I–IX/X następuje w drodze wiadectwa
wydanego przez ministra wła ciwego do spraw rodowiskaś
2) w kategorii XI/XII następuje w drodze wiadectwa
wydanego przez marszałka województwaŚ
a) dolno ląskiego
– dla osób zamieszkałych lub
wykonujących czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt 11
207
na terenie województwŚ dolno ląskiego, lubuskiego, opolskiego i
wielkopolskiego,
b) małopolskiego
– dla osób zamieszkałych lub
wykonujących czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt 11
na terenie województwŚ małopolskiego, podkarpackiego, ląskiego
i więtokrzyskiego,
c) mazowieckiego
– dla osób zamieszkałych lub
wykonujących czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt 11
na terenie województwŚ lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego i
podlaskiego,
d) pomorskiego – dla osób zamieszkałych lub wykonujących
czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt 11 na terenie
województwŚ kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, warmińsko-
mazurskiego i zachodniopomorskiego.”ś"
Obecnie przepis, który ma zostać zmieniony, ma następujące
brzmienie:
"Art. 51. Stwierdzenie posiadania kwalifikacji w zakresie
wykonywania, dozorowania i kierowania pracami geologicznymi:
1) w kategoriach I-X następuje w drodze wiadectwa
wydanego przez ministra wła ciwego do spraw rodowiskaś
2) w kategoriach XI i XII następuje w drodze wiadectwa
wydanego przez marszałka województwaŚ
a) dolno ląskiego - dla osób zamieszkałych na terenie
województwŚ dolno ląskiego, lubuskiego, opolskiego i
wielkopolskiego,
b) małopolskiego - dla osób zamieszkałych na terenie
województwŚ małopolskiego, podkarpackiego,
ląskiego i
więtokrzyskiego,
c) mazowieckiego - dla osób zamieszkałych na terenie
województwŚ lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego i
podlaskiego,
d) pomorskiego - dla osób zamieszkałych na terenie
województwŚ kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, warmińsko-
208
mazurskiego i zachodniopomorskiego."
Z porównania obowiązującej i projektowanej wersji art. 51 Prawa
geologicznego i górniczego, zwanej dalej "Ustawą", wynika, e
stwierdzenie posiadania kwalifikacji w zakresie wykonywania,
dozorowania i kierowania pracami geologicznymi w kategorii
XI/XII ma następować w drodze wiadectwa wydanego przez
marszałka województwa nie tylko (jak to jest obecnie) dla osób
zamieszkałych na terenie danego województwa, lecz równie dla
osób wykonujących czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2
pkt 11 Ustawy na terenie danych województw.
Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób Marszałek województwa
ma ustalić, e dana osoba wykonuje czynno ci, o których mowa w
art. 50 ust. 2 pkt 11 Ustawy na terenie danych województw. O ile
bowiem stwierdzenie miejsca zamieszkania, nie powinno
nastręczać trudno ci, o tyle stwierdzenie wykonywania czynno ci,
o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt 11 Ustawy na terenie danych
województw, mo e być problematyczne. W szczególno ci nie
wiadomo, na podstawie jakiego dowodu Marszałek województwa
ma stwierdzić wykonywanie powy szych czynno ci na terenie
danego województwa, przykładowo, czy wystarczające będzie
o wiadczenie osoby, czy te nale ałoby jeszcze wymagać od niej
przedstawienia umów będących podstawą wykonywania
powy szych czynno ci.
Brak wskazania w Projekcie z dnia 18 czerwca 2013 r. choćby
przykładowego katalogu dokumentów na dowód wykonywania
czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt 11 Ustawy na
terenie danych województw, mo e rodzić problemy w interpretacji
projektowanego przepisu. W związku z tym projektowany przepis
powinien zostać uzupełniony o wyliczenie dowodów, jakich
Marszałek województwa mo e ądać w celu ustalenia, czy dana
osoba wykonywała czynno ci, o których mowa w art. 50 ust. 2 pkt
11 Ustawy na terenie danych województw. Wprowadzenie takiej
normy stanowiłoby zarazem dla osób ubiegających się o
209
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2331-cz-I
› Pobierz plik
-
2331-cz-II
› Pobierz plik