Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
wskazującego sposób ustalenia kosztów uzyskania przychodów przy wnoszeniu aportu
w postaci nabytych i wytworzonych składników majątku o sytuację, gdy wnoszone do
spółki są wierzytelności własne z tytułu pożyczek, kredytów. W przypadku wierzytelności
własnych zaproponowano, aby przyznać prawo do zaliczenia do kosztów podatkowych
wartości odpowiadającej wartości nominalnej wierzytelności.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga nie zasługuje na uwzględnienie. Stanowisko wykluczające możliwość zaliczania do
kosztów uzyskania przychodów wartości wkładów w postaci wierzytelności własnych jest
zgodne z linią orzeczniczą, w której sądy administracyjne uznały, że w przypadku gdy
przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki są wierzytelności własne podatnika,
wynikające z zawartych przez niego jako pożyczkodawcę umów pożyczek, kwota
udzielonych pożyczek nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1j
pkt 3 ustawy CIT (m.in. NSA w wyroku o sygn. akt II FSK 269/11).
18) Wyłączenie z opodatkowania świadczeń medycznych
Zgłaszający uwagi: SKwP
W ocenie SKwP jest nieracjonalne, a także niesprawiedliwe opodatkowywanie wartości
przychodów niestanowiących w rzeczywistości żadnego przysporzenia majątkowego, tj.
„możliwych do otrzymania”, czy też „możliwości skorzystania z nieodpłatnego
świadczenia” (np. różne w ostatnim czasie rozstrzygnięcia co do opodatkowania tzw.
pakietów medycznych, imprez integracyjnych w odniesieniu do pracowników, którzy
w rzeczywistości nie korzystali z tych świadczeń).
Stanowisko projektodawcy:
Propozycja wykracza poza regulację.
19) Zatory płatnicze
Zgłaszający uwagi: SKwP, Pracodawcy RP i ZBP
SKwP wnosi o uchylenie przepisów dotyczących zatorów płatniczych albo o modyfikację
tych przepisów przez:
– ograniczenie ich stosowania wyłącznie do faktur wystawionych przez podmioty
krajowe,
108
– wyłączenie stosowania regulacji w odniesieniu do amortyzacji środków trwałych
(wartości niematerialnych i prawnych) – podobny postulat zgłosili Pracodawcy RP
i ZBP,
– zmianę terminu korekty kosztów na 150 dni (podobnie jak w VAT),
– zmianę przepisów dotyczących korekty w przypadku kosztów produkcji.
Stanowisko projektodawcy:
Zgłoszone propozycje wykraczają poza zakres regulacji.
20) Opodatkowanie emerytur i rent z zagranicy
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP i ZBP
Zgłoszono postulat wprowadzenia regulacji odnośnie do opodatkowania emerytur i rent
zagranicznych w zakresie odpowiedzialności między bankiem (płatnikiem zaliczek)
a podatnikiem podatku. Takim narzędziem może być oświadczenie – w randze informacji
podatkowej – składane przez podatnika.
Stanowisko projektodawcy:
Przedstawiona propozycja wykracza poza zakres przedstawionych regulacji.
21) MSSF dla zakładów ubezpieczeń
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP i PIU
Zgłoszono postulat rozszerzenia projektu o przepisy określające konsekwencje
zastosowania MSSF w zakładach ubezpieczeń (analogicznie jak dla banków).
Stanowisko projektodawcy:
Przedstawiona propozycja wykracza poza zakres regulacji.
22) Postulat zmiany zasad opodatkowania dochodów uzyskanych przez spadkobierców
uczestników funduszy inwestycyjnych
Zgłaszający uwagi: IZFiA
IZFiA zaproponowała wprowadzenie regulacji przewidującej sukcesję kosztów uzyskania
przychodów w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia jednostek uczestnictwa,
udziałów i papierów wartościowych. Ponadto postuluje rozszerzenie zakresu zwolnienia
z opodatkowania dochodów w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od
spadków i darowizn – o dochody uzyskane ze zbycia udziałów albo wkładów
109
w spółdzielni, z innych niż akcje papierów wartościowych oraz tytułów uczestnictwa lub
jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych (w art. 21 ust. 1 pkt 105 ustawy PIT).
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga spoza zakresu regulacji objętych ustawą zmieniającą. Przy czym należy zauważyć,
że w Sejmie jest procedowany projekt ustawy o zmianie ustawy CIT, ustawy PIT oraz
ustawy o podatku tonażowym (druk 1725) zawierający rozwiązania zapewniające sukcesję
kosztów uzyskania przychodów poniesionych na nabycie jednostek uczestnictwa lub
papierów wartościowych w przypadku ich dziedziczenia przez spadkobiercę (uczestnika
funduszu inwestycyjnego lub akcjonariusza).
23) Straty ze zbycia wierzytelności własnych
Zgłaszający uwagi: POHiD, PKPP „Lewiatan”, Pracodawcy RP, CCT
Partnerzy społeczni zdecydowanie negatywnie ocenili proponowane rozwiązanie jako
niezgodne z ekonomicznym charakterem zdarzenia. W przypadku gdy podatnik nie
otrzymuje należności za dostarczony towar, jego strata obejmuje, w ujęciu ekonomicznym,
pełną wartość wierzytelności brutto. Wskazali, iż proponowane rozwiązanie stoi
w sprzeczności z uchwałą 7 sędziów z dnia 11.06.2012 r. I FPS 3/11. Z uwagi na brak
podstawy do korekty VAT należnego strata powinna być określana jako różnica między
nominalną wartością wierzytelności brutto a sumą uzyskaną z jej zbycia.
Stanowisko projektodawcy:
Uwzględnienie zgłoszonych uwag nastąpiło przez odstąpienie od propozycji zmiany
przepisu.
24) Narodowy Operator Kopalin Energetycznych (NOKE)
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT
Należy dostosować zasadę wynikającą z art. 5 ustawy CIT do rzeczywistości rynkowej,
gdzie nie zawsze występuje współmierność między kosztami a udziałem w zysku (np.
NOKE).
Stanowisko projektodawcy:
Przedstawiona propozycja wykracza poza zakres niniejszej regulacji.
25) Zwolnienie dopłat do grup taryfowych
Zgłaszający uwagi: Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
110
Postulat wprowadzenia do ustawy PIT zwolnienia wartości nieodpłatnie otrzymanych
świadczeń w ramach dopłat do grup taryfowych, o których mowa w art. 24 ust. 6 ustawy
z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu
ścieków.
Stanowisko projektodawcy:
Przedstawiona propozycja wykracza poza zakres niniejszej regulacji.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Wejście w życie przepisów niniejszej ustawy powinno pozostać bez wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Doprecyzowanie regulacji zwiększy pewność prawa, co w efekcie doprowadzić może do
poprawy warunków rozwoju przedsiębiorczości i wzrostu konkurencyjności gospodarki,
z którego skorzystają wszyscy podatnicy.
6. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane regulacje nie wpłyną na sytuację i rozwój regionalny.
14-03-dg
111
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych
różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011 str. 8)
Dyrektywa Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania
dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek (Dz.U. L 157 z 26.6.2003, str. 38
ze zm.)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn. red. (*)
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie
-ność
uwzględnienia w
wdroże
nia
projekcie przepisów
wykraczających
poza minimalne
T / N
wymogi prawa UE
(**)
Motyw 3
Celem niniejszej dyrektywy jest N
Art. 1 pkt 19
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do dywidend i innych Potrzeba
dyrektywy
zwolnienie dywidend i innych
(art. 20 ustawy dochodów (przychodów) z tytułu udziału w zyskach wprowadzenia
2011/96/UE
zysków podzielonych wypłacanych
CIT)
osób prawnych, w części, w jakiej w państwie spółki, kolejnej jednostki
przez spółki zależne ich spółkom
o której mowa w ust. 3 pkt 1, wypłacane z tego tytułu redakcyjnej
dominującym z podatku potrącanego
kwoty w jakiejkolwiek formie podlegają zaliczeniu do związana jest z
u
źródła
dochodu
oraz
kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od
eliminacją ryzyka
wyeliminowanie podwójnego
dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku wykorzystywania
opodatkowania takiego dochodu na
spółki wypłacającej.
zwolnienia
poziomie spółki dominującej.
przewidzianego
w art. 20 ust. 3
ustawy CIT w
sposób sprzeczny
z
celem
dyrektywy. W
ślad za innymi
krajami UE,
takimi jak
1
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik