Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
udziału w tej spółce. Zauważyć należy, iż do obliczenia kwoty zwolnionej z opodatkowania
niezbędne są historyczne dane dotyczące przychodów, kosztów oraz wypłat dokonanych na
rzecz wspólników. Ustalenie historycznych przychodów i kosztów uzyskania przychodów
spółki następuje na podstawie tych samych źródeł, jak ustalenie wydatków
niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Tak więc argument o braku możliwości
ustalenia takich wydatków z wcześniejszych okresów jest nieuzasadniony.
9) Moment powstania przychodu z realizacji praw wynikających z pochodnych
instrumentów finansowych (art. 12 ust. 3f ustawy CIT i art. 17 ust. 1b ustawy PIT)
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP, CCT, ZBP, PKPP „Lewiatan”
Niezdefiniowane pojęcie „moment realizacji praw”, czy jest to: dzień zapadalności
transakcji, dzień rozliczenia transakcji czy dzień pieniężnego rozliczenia transakcji?
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga jest niezasadna. W celu określenia momentu uzyskania przychodu z pochodnego
instrumentu finansowego niezbędne jest dla każdego takiego instrumentu określenie
zdarzenia, które jest „realizacją prawa” z tego instrumentu. Moment zaistnienia tego
zdarzenia jest momentem realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych. Użyte
w ustawach podatkowych sformułowanie „moment realizacji praw” określa moment
powstania przychodu z realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych, którym
jest dzień rozliczenia transakcji (który może, lecz nie musi, być dniem faktycznego
uzyskania środków finansowych). Posłużenie się właśnie takim zwrotem w odniesieniu do
ustalania momentu przychodów z pochodnych instrumentów finansowych odpowiada
złożonej konstrukcji takich instrumentów finansowych. Nie jest zasadny postulat kasowego
rozliczenia przychodu, gdyż powstanie przychodu uzależnione byłoby od wypłaty środków.
Ponadto należy zauważyć, że przepisy dotyczące momentu uzyskania przychodów
z realizacji prawa z instrumentu pochodnego funkcjonują w ustawie PIT i nie budzą
wątpliwości interpretacyjnych.
10) Obowiązki płatnika przy wypłacie dywidend (art. 26 ustawy CIT)
Zgłaszający uwagi: KDPW S.A., Pracodawcy RP, ZBP, IDM
Uwagi partnerów społecznych zmierzają do pełniejszego ujednolicenia zasad poboru
103
podatku w ustawie PIT i CIT, tj. m.in. wprowadzenia zmian nakładających taki obowiązek
na podmioty prowadzące rachunki zbiorcze, oraz od przychodów z odsetek uzyskiwanych
przez zagraniczne osoby prawne z papierów wartościowych rejestrowanych na tych
rachunkach, innych niż papiery skarbowe, np. obligacji korporacyjnych. Ze względu na
wysokie koszty przystosowawcze zgłoszono wniosek o to, aby przepisy w tym zakresie
weszły w życie od 1 stycznia 2015 r. (bądź wydłużenie okresu vacatio legis do 1 roku).
ZBP zgłosił uwagę dotyczą niejasności przepisów w zakresie certyfikatów rezydencji
nieposiadających wskazanego okresu ich ważności.
Zgłoszono również propozycję rezygnacji z wystawiania informacji IFT1/1R, IFT2/2R
i IFT3/3R w przypadkach, kiedy podatek przewyższa koszty przekazania informacji.
Stanowisko projektodawcy:
Zgłoszone propozycje, zmierzające do możliwie najpełniejszego ujednolicenia w ustawach
o podatku dochodowym zasad poboru podatku u źródła, zostały uwzględnione. W związku
z ustaleniem nowej daty wejścia w życie ustawy na dzień 1 stycznia 2015 r. spełniony
został postulat znacznego wydłużenia okresu vacatio legis.
Uwaga dotycząca okresu ważności certyfikatów rezydencji została uwzględniona przez
wprowadzenie regulacji art. 26 ust. 1i–1l ustawy CIT oraz art. 41 ust. 9a–9d ustawy PIT.
Propozycja rezygnacji z wystawiania informacji IFT nie zasługuje na uwzględnienie.
Nieuzasadnione wydaje się bowiem pozbawienie zarówno podatnika, jak i organów
podatkowych innych państw, takich informacji jedynie z uwagi na koszty ich wystawienia.
11) Wymiana udziałów
Zgłaszający uwagi: KRDP
Wyrażono opinię, że zaproponowana zmiana jest niezgodna z dyrektywą Rady
2009/133/WE z dnia 19 października 2009 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania
mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, podziałów przez wydzielenie,
wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych państw
członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SE lub SCE z jednego państwa
członkowskiego do innego państwa członkowskiego (Dz. Urz. UE L 310/34) oraz
orzecznictwem ETS (C-321/05), z których wynika, że spełnienie warunków dotyczących
transakcji należy dokonywać przez pryzmat wszystkich, a nie pojedynczego wspólnika.
Stanowisko projektodawcy:
104
Złagodzenie warunku nabycia od wspólnika udziałów nastąpiło przez wprowadzenie
regulacji stanowiącej, że przepisy o wymianie udziałów mają zastosowanie również do
sytuacji, w której uzyskanie bezwzględnej większości praw głosu w spółce doszło
w wyniku więcej niż jednej transakcji. Dotyczyć to jednak będzie jedynie tych transakcji
wymiany udziałów, które zawarte zostały w okresie 6 miesięcy w okresie poprzedzającym
spełnienie tego warunku.
12) Opodatkowanie dochodów z ubezpieczeń mających charakter inwestycyjny (art. 21
ust. 4 i art. 24 ust. 15 ustawy PIT)
Zgłaszający uwagi: PIU, Pracodawcy RP, ZBP
a) Wskazano na brak celowości dokonywania zmian w treści załącznika do ustawy
o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 11, poz. 66, z późn. zm.) w celu
objęcia opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów
z ubezpieczeń o charakterze inwestycyjnym. W ocenie zgłaszających uwagę wystarczy
doprecyzować brzmienie dodawanego ust. 15a w art. 24 ustawy PIT. Dodatkowo
zgłoszono propozycje uzupełnienia przepisów dotyczących poboru podatku od
dochodów z umów ubezpieczeniowych o charakterze inwestycyjnym. Ponadto
zaproponowano wprowadzenie przepisu przejściowego zwalniającego z podatku
dochodowego dochody uzyskane z umów ubezpieczenia, w których świadczenie
zakładu ubezpieczeń jest ustalane w oparciu o określone indeksy lub inne wartości
bazowe, jeżeli umowa ubezpieczenia została zawarta przed dniem wejścia w życie
ustawy.
Stanowisko projektodawcy:
Uwagi powyższe zostały uwzględnione, z tym że w przypadku przepisu przejściowego
przyjęto, iż ze zwolnienia będą korzystały dochody z umów ubezpieczenia, w których
świadczenie zakładu ubezpieczeń jest ustalane w oparciu o określone indeksy lub inne
wartości bazowe, jeżeli umowy te zostały zawarte przed dniem ogłoszenia przepisów
ustawy. Natomiast w stosunku do umów, które zostaną zawarte, zmienione lub odnowione
po ogłoszeniu przepisów ustawy, ze zwolnienia będzie korzystał dochód uzyskany z takich
umów przypadający na okres do czasu wejścia w życie tych przepisów.
105
b) Konsultanci społeczni zaproponowali, aby opodatkowaniu podlegały dochody z umów
na życie i dożycie, jeżeli ich wypłata następuje przed upływem trzech lat od dnia
zawarcia umowy (PIU).
Stanowisko projektodawcy:
Nie znajduje uzasadnienia propozycja opodatkowania dochodów z umów na życie
i dożycie, jeżeli wypłata następuje przed upływem trzech lat.
Celem wprowadzanych zmian jest opodatkowanie dochodów m.in. z produktów
strukturyzowanych, w których świadczenie zakładu ubezpieczeń jest ustalane w oparciu
o wartość określonych indeksów, np. kursy walut, indeksy giełdowe, mających de facto
charakter inwestycyjny, a umowy takie mogą być zawierane np. na okres 4 lat i 7 miesięcy.
Do takich umów ubezpieczenia można zaliczyć przykładowo Ubezpieczenie Inwestycyjne
– Aviva Gwarancja Akcje Europejskie GWA/K/9/2009. Podkreślić należy, że proponowane
zmiany nie mają na celu opodatkowania dochodów z klasycznych ubezpieczeń na życie
i dożycie oraz ubezpieczeń posagowych.
13) Świadczenia otrzymywane od banku w związku z prowadzeniem rachunku bankowego
podatnika (np. cashback)
Zgłaszający uwagi: ZBP
Zaproponowano, aby świadczenia dokonywane przez banki w ramach organizowanych
akcji promocyjnych, w szczególności z tytułu tzw. cashback, objąć zryczałtowanym
podatkiem dochodowym, tak aby maksymalnie uprościć pobór podatku. Zamiast wystawić
PIT-8C banki pobierałyby zryczałtowany podatek, a podatnik nie musiałby samodzielnie
rozliczać tego przychodu, co zdecydowanie ograniczy koszty zarówno po stronie banków,
podatników, jak i organów podatkowych.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga została uwzględniona. Zaproponowano dodanie pkt 4b w art. 30 w ust. 1 ustawy
PIT, na podstawie którego 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym opodatkowane
będą świadczenia otrzymywane przez klientów banku w związku z prowadzeniem
rachunku bankowego podatnika (np. z tytułu tzw. cashback).
106
14) Opodatkowanie odsetek od lokat tworzonych przy rachunku związanym
z wykonywaną działalnością gospodarczą
Zgłaszający uwagi: Pracodawcy RP i ZBP.
Zgłoszono postulat doprecyzowania zasad opodatkowania odsetek w podatku dochodowym
od osób fizycznych od lokat tworzonych przy rachunku związanym z obsługą prowadzonej
działalności gospodarczej.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga została uwzględniona przez doprecyzowanie, iż odsetki od takich lokat stanowią
przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany zryczałtowanym podatkiem według
stawki 19%.
15) Moment poniesienia kosztów pośrednich
Zgłaszający uwagi: POHiD, KIDP, PKPP „Lewiatan”, Pracodawcy RP, ZBP, SKwP
Z wyjątkiem SKwP proponowana regulacja spotkała się z negatywnym odbiorem
partnerów społecznych. Wskazano szczegółowo na przypadki, w których stosowanie
przepisu może doprowadzić do niemożności wykazania danego kosztu w rachunku
podatkowym, mimo iż będzie on miał związek z przychodem. Ponadto podniesiono
zastrzeżenia natury ogólnej dotyczące powiązania prawa podatkowego z przepisami
bilansowymi, co prowadzi do naruszenia autonomii prawa podatkowego.
Stanowisko projektodawcy:
Uwzględnienie zgłoszonych uwag nastąpiło przez odstąpienie od propozycji zmiany
przepisu.
16) Limit odliczeń na fundusz szkoleniowy
Zgłaszający uwagi: PKPP „Lewiatan”
Wskazano, że zmiana może odbić się negatywnie na polityce szkoleniowej firm i rozwoju
pracowników. Zaproponowano podniesienie limitu do „0,75% funduszu płac”.
Stanowisko projektodawcy:
Uwaga została uwzględniona przez wykreślenie propozycji zmiany przepisu.
17) Koszty wytworzenia wkładu niepieniężnego (art. 15 ust. 1j pkt 3)
Zgłaszający uwagi: KIDP, Pracodawcy RP, ZBP
107
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik