Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
zaproponowano
doprecyzowanie,
że zwolnienie nie
znajdzie
zastosowania,
gdy dywidenda
nie
podlegała
opodatkowaniu w
państwie źródła.
Załącznik I
aa) spółki utworzone według prawa
T
Art. 1 pkt 26
Część A do
szwedzkiego, określone jako
(w załączniku
spółki utworzone według prawa
dyrektywy
„aktiebolag”,
nr 4 zmienia
Króle
szwedzkiego, określane jako: „aktiebolag”,
2011/96/UE
„försäkringsaktiebolag”,
się lp. 5)
stwo
5.
„försäkringsaktiebolag”, „ekonomiska
„ekonomiska föreningar”,
Szwec
ji
föreningar”, „sparbanker”, „ömsesidiga
„sparbanker”, „ömsesidiga
försäkringsbolag”,”försäkringsföreningar”
försäkringsbolag”,
„försäkringsföreningar”;
Art. 10 ust. 3 Jeżeli w okresie przejściowym
N
Art. 2 pkt 18 i W art. 30a ust. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
Zmiana
zdanie 2
Belgia, Luksemburg
19 (art. 30a
przepisów polega
„1) w Republice Austrii, Wielkim Księstwie
dyrektywy
lub Austria postanowią stosować
ust. 10 i art.
Luksemburga,
Księstwie
Andory,
Księstwie na wykreśleniu
2003/48/WE
przepisy rozdziału II, nie stosują one
30b ust. 5c
Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice San Królestwa Belgii
dłużej podatku u źródła ani podziału
ustawy PIT)
z grupy państw
Marino i Konfederacji Szwajcarskiej lub”;
przychodu, określonych w art. 11
Art. 3 (art.
stosujących
i 12.
306m
W art. 30b ust. 5c pkt 1 otrzymuje brzmienie:
procedurę poboru
Ordynacji
podatku u źródła
„1) w Republice Austrii, Wielkim Księstwie
podatkowej)
Luksemburga,
Księstwie
Andory,
Księstwie w związku z
Liechtensteinu, Księstwie Monako, Republice San rozpoczęciem
Marino i Konfederacji Szwajcarskiej lub”,
przekazywania
przez to państwo
W art. 306m w § 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
informacji na
„1) w Republice Austrii, Wielkim Księstwie temat właścicieli
Luksemburga,
Księstwie Andory, Królestwie
odsetek i innych
Monako, lub”
dochodów
objętych
dyrektywą.
2
POZOSTAŁE PRZEPISY PROJEKTU4)
Jedn.
Treść przepisu projektu krajowego
Uzasadnienie wprowadzenia przepisu
red.
Pozostałe przepisy projektu nie stanowią przepisów dostosowawczych i ze względu na dużą liczbę tych zmian pominięto ich wyszczególnienie.
1) w wypadku projektu usuwającego naruszenie Komisji należy wpisać nr naruszenia, zaś w wypadku wykonywania orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości (czy to w trybie
prejudycjalnym czy skargowym) należy podać datę wyroku i sygnaturę sprawy
2) tabelę zbieżności dla przepisów Unii Europejskiej można wygenerować przy pomocy systemu e-step="http://www.e-step.pl/urzednik". W wypadku konieczności dodania uzasadnienia dla
przekroczenia minimum europejskiego należy dodać odpowiednią kolumnę
3) w tej części należy wskazać przepisy dyrektywy, decyzji ramowej, przepisy prawa UE, których naruszenie wskazała Komisja lub których wykładni dokonał Trybunał
Sprawiedliwości
4) w tej części należy wskazać wszystkie przepisy projektu aktu prawnego, które nie zostały wymienione w pierwszej części tabeli. Ze względu na konieczność ograniczenia
projektów implementujących prawo UE do przepisów wyłącznie i ściśle dostosowawczych przepisy wykraczające poza ten zakres powinny mieć charakter wyjątkowy i być
opatrzone uzasadnieniem konieczności ich wprowadzenia .
(*) jeżeli do wdrożenia danego przepisu UE potrzebne jest oprócz przepisu przenoszącego treść, także wprowadzenie przepisów zapewniających stosowanie (np. przepisy
proceduralne, przepisy karne itp.), w tabeli powinny znaleźć się wszystkie te przepisy wraz z oznaczeniem ich jednostek redakcyjnych
(**) w wypadku wprowadzenia przepisów, które przekraczają minimum ustanowione przepisami UE (o ile jest to dopuszczalne) konieczne jest uzasadnienie zastosowania takiej
normy
3
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia
w sprawie określenia wzoru zeznania o wysokości dochodu zagranicznej spółki
kontrolowanej obowi zuj cego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych
Na podstawie art. 24a ust. 19 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Określa się wzór zeznania o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki
kontrolowanej lub zagranicznego zakładu przez podatnika podatku dochodowego od osób
prawnych (CIT-CFC), stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem … .
MINISTER FINANSÓW
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 102, poz. 585,
Nr 106, poz. 622, Nr 134, poz.781, Nr 178, poz. 1059, Nr 205, poz. 1202, Nr 234, poz. 1389 i 1391, z 2012 r.
poz. 362, poz. 596, 769, poz. 1010, poz. 1342, 1448, 1456 i 1540 oraz z 2013 r. poz. 21 i 613.
UZASADNIENIE
W związku z wprowadzanym ustawą z dnia … o zmianie ustawy z o podatku dochodowym
od osób prawnych, podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
do polskiego porządku prawnego, nieistniejącego obecnie w polskim systemie prawnym
rozwiązania przewidującego opodatkowanie dochodów z kontrolowanych spółek
zagranicznych wystąpiła konieczność określenia wzoru zeznania podatkowego dla polskich
rezydentów podatkowych osiągających dochody z kontrolowanych podmiotów
zagranicznych.
Zgodnie z art. 24a ust. 18 ustawy z dnia … o podatku dochodowym od osób prawnych na
podatników o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, nałożony został obowiązek składania
urzędom skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej spółki
kontrolowanej, osiągniętego w roku podatkowym. Przepis ten stosuje się odpowiednio do
podatnika prowadzącego działalność gospodarczą przez położony poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.
Projektowane rozporządzenie określa wzór formularza zeznania o wysokości osiągniętego
dochodu z zagranicznej spółki kontrolowanej lub zagranicznego zakładu przez podatnika
podatku dochodowego od osób prawnych (CIT-CFC).
Zeznanie wskazuje sposób obliczania podstawy opodatkowania i wysokości podatku z tytułu
dochodów osiąganych z zagranicznej spółki kontrolowanej lub zagranicznego zakładu.
Przedmiotowy projekt stanowi wykonanie przez ministra właściwego do spraw finansów
publicznych delegacji ustawowej, przewidzianej w art. 24a ust. 19 ustawy z dnia 15 lutego
1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397
z późn. zm.) do określenia wzoru zeznania o wysokości osiągniętego dochodu z zagranicznej
spółki kontrolowanej przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Dodatkowo, proponuje się aby rozporządzenie weszło w życie z dniem … .
2
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na podatników obowiązanych na
podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do sporządzania
i składania określonego w tym rozporządzeniu wzoru sprawozdania. Podatnicy będą
zobowiązani zaopatrzyć się w nowe formularze podatkowe, które z uwagi, na niewielką grupę
podmiotów objętych uregulowaniami CFC będą dostępne jedynie w wersji elektronicznej na
stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt rozporządzenia podlega konsultacjom społecznym.
3. Skutki wprowadzenia rozporz dzenia:
a) wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorz du terytorialnego
projektowane rozporządzenie nie wpływa na dochody budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego. Pozostaje również bez wpływu na wydatki sektora finansów
publicznych, gdyż wprowadza jedynie formularze elektroniczne bez konieczności dystrybucji
wśród podatników ich papierowej wersji,
b) wpływ regulacji na rynek pracy
rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy,
c) wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d) wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
42/03/KC
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik