Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń nieodpłatnych lub częściowo
odpłatnych (w związku z którymi określony został przychód u dłużnika), kosztem
uzyskania przychodu będzie wartość przychodu stanowiącego wykonanie świadczenia
niepieniężnego, a także równowartość uregulowanej w naturze wierzytelności
pomniejszonej o naliczony podatek od towarów i usług; dodatkowo koszt ten będzie
podlegać zmniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne;
– ust. 1da – dodana jednostka redakcyjna przewiduje odpowiednie stosowanie art. 23 ust. 1
pkt 43 lit. a przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów w przypadku, o którym mowa
w art. 22 ust. 1d pkt 3;
– ust. 1e pkt 3 – zmiana dostosowawcza – mająca na celu wyeliminowanie problemów
interpretacyjnych w przypadku, gdy przedmiotem wkładów niepieniężnych są składniki
majątku powstałe w inny sposób niż przez ich nabycie (tj. wytworzenie składnika majątku);
– ust. 1n – zmiana ma na celu uregulowanie zasad ustalania wartości składników
majątkowych stanowiących „wyposażenie” zakładu zagranicznego prowadzonego przez
zagranicznego przedsiębiorcę w Polsce; według przyjętych w projekcie reguł wartości te
odpowiadać będą wartości podatkowej tych składników majątkowych, tj. wartości ich
nabycia, z uwzględnieniem dotychczasowych odpisów podatkowych;
– ust. 1o – zmiana ma na celu określenie zasad ustalania kosztów uzyskania przychodu
w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce kapitałowej w zamian za wkład
niepieniężny w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej;
Art. 2 pkt 9 (zmiana dotycząca art. 22g ust. 1 – dodano pkt 6 i 7)
– pkt 6 – zmiana ma na celu uregulowanie sposobu ustalania wartości początkowej
środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w razie nabycia ich w wyniku
wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e;
– pkt 7 – zmiana ma na celu uregulowanie zasad ustalania wartości składników
majątkowych stanowiących „wyposażenie” zakładu zagranicznego prowadzonego przez
zagranicznego przedsiębiorcę na terytorium RP;
68
Art. 2 pkt 10 (zmiana dotycząca art. 23 ust. 1)
– pkt 38c – zmiana doprecyzowuje zasady ustalania kosztów uzyskania przychodów
w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych z wymiany;
– pkt 56 – zmiana ma charakter porządkowy i związana jest z uchyleniem w art. 21 w ust. 1
pkt 47c;
Art. 2 pkt 11 (zmiana dotycząca art. 24)
– ust. 3a – zmiana ma na celu wyraźne wskazanie, że obowiązek sporządzenia wykazu
składników majątku dotyczy również likwidacji lub wystąpienia wspólnika w przypadku
prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, w tym także w formie spółki niebędącej
osobą prawną;
– ust. 5 pkt 8 – doprecyzowanie przepisu o niepodzielonym zysku, w przypadku
przekształcenia spółki kapitałowej w spółkę niebędącą osobą prawną w celu wskazania, iż
chodzi o każdy zysk faktycznie niewypłacony wspólnikom;
– ust. 5d – zmiana ma na celu określenie zasad opodatkowania dochodów z tytułu
umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych w drodze wymiany (dodawany pkt 38c z art. 23
ust. 1);
– ust. 8 – zmiana dostosowawcza mająca na celu uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych
w przypadku podziału spółek wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy;
– ust. 8a – zmiana ma charakter redakcyjny; zastąpienie liczby mnogiej „wspólników”
liczbą pojedynczą „wspólnika”;
– ust. 8b – projekt doprecyzowuje zakres podmiotowy przepisów o wymianie udziałów lub
akcji;
– ust. 8c – dodawany przepis określa warunki uznania za wymianę udziałów przypadków
więcej niż jednej transakcji przeprowadzonych w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy
liczonym od miesiąca, w którym nastąpiło pierwsze nabycie;
– ust. 8d – dodano przepis, zgodnie z którym przepisy ust. 5 pkt 6, 7 oraz ust. 8 stosuje się
do przychodów ze spółek wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy PIT;
69
– ust. 15a–15c – zmiana określa sposób ustalania dochodu z tytułu inwestowania składki
ubezpieczeniowej w związku z umową ubezpieczenia, zawartą na podstawie przepisów
o działalności ubezpieczeniowej, w których świadczenie zakładu ubezpieczeń z tytułu
dożycia jest ustalane w zależności od wartości określonego indeksu lub wartości innego
świadczenia bazowego, albo innego wskaźnika. Określone zostały także dochody z tytułu
umów ubezpieczenia, do których nie stosuje się przepisów ust. 15a–15b;
Art. 2 pkt 12 i 13 (zmiana dotycząca art. 25 i 25a)
– art. 25 ust. 1, ust. 4 pkt 2 i ust. 4a, 6a, 6d, 6e, 6f – zmiany mające na celu doprecyzowanie
przepisów związanych z podmiotami powiązanymi, analogiczne jak w przypadku podatku
dochodowego od osób prawnych; dodanie przepisu ust. 6f ma na celu wyłączenie
stosowania art. 25 ust. 4 ustawy PIT do transakcji dokonywanych pomiędzy członkami
grupy producentów rolnych a tą grupą w zakresie odpłatnego zbycia na rzecz grupy
producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych
w gospodarstwach członków takiej grupy; dodanie przepisu ust. 6f ma na celu wyłączenie
stosowania art. 25 ust. 4 ustawy PIT do transakcji dokonywanych między wstępnie uznaną
grupą producentów owoców i warzyw lub uznaną organizacją producentów owoców
i warzyw, zgodnie z przepisami art. 2 ust. 1 pkt 1 lub pkt 3 ustawy z dnia 19 grudnia
2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu paszowego
oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2011 r. Nr 145, poz. 868,
z późn. zm.) a ich członkami dotyczących odpłatnego zbycia na rzecz grupy producentów
owoców i warzyw lub organizacji producentów owoców i warzyw produktów lub grup
produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy lub organizacji;
– art. 25a ust. 2a, ust. 2b, ust. 3a, ust. 3b, ust. 5 i ust. 5b – zmiany mające na celu
doprecyzowanie przepisów związanych z obowiązkami sporządzania dokumentacji
podatkowej przez podmioty powiązane, analogiczne jak w przypadku podatku
dochodowego od osób prawnych;
– art. 25a ust. 3c i 3d – zwolnienie z obowiązku sporządzania dokumentacji transakcji
między grupą producentów rolnych a jej członkami w zakresie odpłatnego zbycia na rzecz
grupy producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych
w gospodarstwach członków takiej grupy oraz odpłatnego zbycia przez grupę producentów
70
rolnych na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji
produktów lub grup produktów, o których mowa w pkt 1, oraz świadczenia usług
związanych z tą produkcją; zwolnienie w tym samym zakresie dotyczy również grup
producentów owoców i warzyw lub organizacji producentów owoców i warzyw;
Art. 2 pkt 14 (zmiana dotycząca art. 26 ust. 1) – zmiana polegająca na uzupełnieniu zdania
wstępnego o zastrzeżenie wyłączające z podstawy opodatkowania dochody zagranicznych
spółek kontrolowanych;
Art. 2 pkt 15 (zmiana dotycząca art. 26c – dodanie ust. 12) – wprowadzenie nowej
jednostki redakcyjnej do art. 26c ma na celu doprecyzowanie, iż z zakresu tej regulacji
wyłączane są wydatki poniesione na nabycie nowych technologii w formie wkładu
niepieniężnego;
Art. 2 pkt 16 (zmiana dotycząca art. 27 ust. 1) – zmiana polegająca na zastrzeżeniu
stosowania przepisów o opodatkowaniu dochodów uzyskiwanych z zagranicznych spółek
kontrolowanych;
Art. 2 pkt 17 (zmiana dotycząca art. 30 ust. 1 – dodanie pkt 4b) – dodawany przepis
stanowi, iż świadczenia otrzymywane przez klientów banku w związku z prowadzeniem
rachunku bankowego podatnika (np. tzw. cash-back) będą opodatkowane 19-procentowym
zryczałtowanym podatkiem dochodowym;
Art. 2 pkt 18 (zmiana dotycząca art. 30a)
– ust. 1 pkt 3 – zmiana stanowi konsekwencję zmiany brzmienia pkt 5 w art. 14 ust. 2
ustawy PIT;
– ust. 1 pkt 5a – zmiana ma na celu wskazanie, że dochody z umów, o których mowa
w art. 24 ust. 15a–15b opodatkowane będą 19-procentowym zryczałtowanym podatkiem
dochodowym;
– ust. 10 pkt 1 – zmiana przepisu polega na wykreśleniu Królestwa Belgii z grupy państw
wymienionych w pkt 1 zmienianych przepisów; zmiana jest skorelowana ze zmianą
art. 306m § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej;
71
Art. 2 pkt 19 (zmiana dotycząca art. 30b)
– ust. 2 pkt 4 – zmiana ma na celu uzupełnienie obowiązujących przepisów o regulację
odnoszącą się do określenia kosztów uzyskania przychodów ze zbycia i umorzenia
udziałów (akcji) w spółce otrzymanych w drodze wymiany;
– ust. 5c pkt 1 – zmiana przepisu polega na wykreśleniu Królestwa Belgii z grupy państw
wymienionych w pkt 1 zmienianych przepisów; zmiana jest skorelowana ze zmianą
art. 306m § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej;
Art. 2 pkt 20 (zmiana dotycząca art. 30c. ust. 6) – zmiana polegająca na zastrzeżeniu
dotyczącym dochodów uzyskiwanych z kontrolowanych spółek zagranicznych;
Art. 2 pkt 21 (zmiana dotycząca art. 30f) – dodawana jednostka określa zasady i warunki
opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych. Wprowadzone
rozwiązania są symetryczne do rozwiązań zaproponowanych w ustawie CIT (zmiany
dotyczące art. 24a ustawy CIT);
Art. 2 pkt 22 (zmiana dotycząca art. 41 – dodanie ust. 9a–9d)
– ust. 9a–9d – przepisy wprowadzają zasadę, iż w przypadku przedłożenia płatnikowi
certyfikatu rezydencji bez wskazanego okresu ważności przyjmuje się, że certyfikat ten
dokumentuje miejsce zamieszkania podatnika przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od
dnia jego wydania. Przed upływem tego terminu, o ile stan faktyczny się nie zmienił,
podatnik nie musi zatem dokonywać aktualizacji tego certyfikatu. Po upływie tego terminu
jest natomiast obowiązany przedłożyć płatnikowi nowy certyfikat rezydencji.
Ponadto przewiduje się wprowadzenie obowiązku aktualizacji przez podatnika
przedłożonego certyfikatu rezydencji w sytuacji, gdy miejsce zamieszkania podatnika dla
celów podatkowych uległo zmianie, a zatem przedłożony płatnikowi certyfikat utracił
swoją aktualność w okresie dwunastu miesięcy od dnia jego wydania, a także
wprowadzenie przepisów szczególnych dotyczących odpowiedzialności podatnika
w przypadku, gdy nie dokona takiej aktualizacji. Przepis art. 30 § 5 ustawy – Ordynacja
podatkowa stanowi o dwóch przypadkach, w których odpowiedzialność zostaje
przeniesiona na podatnika: jeżeli odrębne przepisy tak stanowią albo jeżeli podatek nie
został pobrany z winy podatnika. Intencją projektowanego odrębnego przepisu jest
72
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik