Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
brzmienia przepisów, w sposób bardziej czytelny przedstawiony zostanie sposób ustalania
odsetek lub ich części wyłączonych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy CIT
z kosztów uzyskania przychodów. Mianowicie projekt wskazuje, że część odsetek
niestanowiących kosztów uzyskania przychodów odnosi się do proporcji, w jakiej wartość
zadłużenia przekraczająca wartość kapitału własnego podatnika pozostaje do całkowitej
kwoty jego zadłużenia wobec wyżej wskazanych podmiotów. Zatem w im wyższym
stopniu zadłużenie podatnika przekraczać będzie wysokości jego kapitału własnego, w tym
większej proporcji płacone przez podatnika odsetki od pożyczki udzielonej mu przez
podmiot powiązany podlegać będą wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.
Zmiana treści ust. 7b zawierającego definicję „pożyczki” ma charakter doprecyzowujący
i ma jedynie na celu ułatwienie jego stosowania w praktyce;
– ust. 1b – wykreślenie przepisu związane jest z wprowadzeniem definicji pochodnych
instrumentów finansowych do art. 4a pkt 16 ustawy CIT;
Art. 1 pkt 13 (zmiana dotycząca art. 16g)
– ust. 1 pkt 4, 4c, ust. 10a i 10b – dodana jednostka redakcyjna określa sposób ustalania
wartości początkowej komercjalizowanej własności intelektualnej w razie jej nabycia
w postaci wkładu niepieniężnego lub likwidacji podatnika;
– ust. 1 pkt 6 i 7 – przepisy te regulują sposób ustalania wartości początkowej środków
trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, otrzymanych w naturze, odpowiednio,
w ramach zakładu zagranicznego, spółdzielni i spółki europejskiej;
Art. 1 pkt 14, 15 (zmiana dotycząca art. 16h ust. 3b i art. 16k ust. 13) – zaproponowane
zmiany wynikają z wprowadzenia przepisu przewidującego odroczenie opodatkowania
w przypadku wniesienia do spółki komercjalizowanej własności intelektualnej oraz
dostosowaniem przepisu do wykorzystywanej w ustawie siatki pojęć;
Art. 1 pkt 16 (zmiana dotycząca art. 18 ust. 1) – zmiana jest związana z wprowadzeniem
opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych;
Art. 1 pkt 17 (zmiana dotycząca art. 18b – dodanie ust. 12) – wprowadzenie nowej
jednostki redakcyjnej do art. 18b ma na celu doprecyzowanie, iż z zakresu tej regulacji
53
wyłączane są wydatki poniesione na nabycie nowych technologii w drodze wkładu
niepieniężnego;
Art. 1 pkt 18 (zmiana dotycząca art. 19) – zmiana związana z wprowadzeniem
opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych;
Art. 1 pkt 19 (zmiana dotycząca art. 20 – dodanie ust. 16) – dodanie kolejnej jednostki
redakcyjnej skutkuje wyłączeniem ze zwolnienia dywidend i innych dochodów
(przychodów) z udziału w zyskach osób prawnych (przewidzianego w ust. 3), w części,
w jakiej świadczenie wypłacane z tytułu dywidendy i innych dochodów z tytułu udziału
w zyskach osób prawnych podlega w jakiejkolwiek formie zaliczeniu do kosztów
uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku
zgodnie z przepisami państwa spółki wypłacającej, o której mowa w art. 20 ust. 3 pkt 1
ustawy CIT;
Art. 1 pkt 20 (zmiana dotycząca art. 24a) – dodawana jednostka redakcyjna określa zasady
i warunki opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych;
– ust. 1 – przepis określa, że dochody zagranicznej spółki kontrolowanej podlegają
opodatkowaniu według 19-procentowej stawki podatku;
– ust. 2 – zawiera definicje użytych w art. 18d pojęć: zagranicznej spółki, instrumentów
finansowych oraz jednostki zależnej;
Zdefiniowanie pojęcia „zagranicznej spółki” wiąże się z koniecznością posłużenia się
w projektowanych przepisach kategorią podmiotów obejmującą swym zakresem podmioty
zagraniczne (osoby prawne i będące podatnikami jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej) nieosiągające dochodów na terytorium Polski, a więc kategorią
niepokrywającą się z pojęciem „nierezydent” (art. 3 ust. 2 ustawy CIT).
Wskazać należy, że koniecznym jest ujęcie w projekcie, przy zaproponowanym
rozwiązaniu, zarówno definicji „zagranicznej spółki”, jak i „kontrolowanej zagranicznej
spółki”, z uwagi na fakt, iż nie każda „zagraniczna spółka” będzie stanowić „kontrolowaną
zagraniczną spółkę”, a jedynie taka, która spełniać będzie warunki określone w art. 24a
ust. 2 usatwy CIT;
– ust. 3 – wskazuje warunki uznania danego podmiotu za zagraniczną spółkę kontrolowaną.
54
W przypadku pozostałych zagranicznych spółek, tj. spółek, które nie są położone w krajach
lub terytoriach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, wymagane będzie ustalenie
istnienia trzech przesłanek odnoszących się do określonego poziomu kontroli, dochodów
pasywnych oraz niskiego poziomu opodatkowania obowiązującego w kraju siedziby lub
zarządu tej spółki. W przypadku spółek, o których mowa w pkt 2, ciężar udowodnienia
niespełnienia przesłanek będzie spoczywał na podatniku (ust. 9).
Poziom kontroli
Pierwszy warunek odwołuje się do określonego poziomu kontroli, którego osiągnięcie
oznaczać będzie, że podatnik wywiera istotny wpływ na funkcjonowanie zagranicznej
spółki kontrolowanej. W projekcie przyjęto wskaźnik kontroli na poziomie co najmniej
25% ze względu na konieczność wyłączenia z tej grupy podatników dokonujących
inwestycji portfelowych i innych, które nie gwarantują, że podatnik posiada wystarczający
wpływ na działalność prowadzoną przez spółkę zagraniczną i które nie usprawiedliwiają
nałożenia na takich podatników znacznych obciążeń administracyjnych, jakie wiążą się ze
stosowaniem art. 24a.
Warunek ten zostanie zatem uznany za spełniony, gdy podatnik będący polskim
rezydentem posiadał będzie nieprzerwanie przez okres co najmniej 30 dni (w danym roku
podatkowym, o którym mowa w ust. 5), bezpośrednio lub pośrednio, nie mniej niż 25%
udziałów w spółce zagranicznej.
Udział w spółce zagranicznej ustalany jest poprzez odwołanie do udziału w kapitale spółki
zagranicznej, praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących spółki zagranicznej,
jak również praw do uczestnictwa w zyskach tej spółki. Wskazane kryteria ustalania
udziału w zagranicznej spółce stanowią jedynie przesłankę rozstrzygającą o istnieniu
obowiązku opodatkowania dochodów tej spółki, natomiast do ustalania wysokości dochodu
wykorzystywany jest, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8, wyłącznie wskaźnik udziału w zyskach
w zagranicznej spółce.
Przychody pasywne (finansowe)
Drugi warunek odnosi się do charakteru przychodów uzyskiwanych przez zagraniczną
spółkę. Spółka taka zostanie uznana za zagraniczną spółkę kontrolowaną, jeżeli co najmniej
50% jej przychodów pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób
55
prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od
wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich,
praw własności przemysłowej – w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji
praw z instrumentów finansowych (przychody o charakterze pasywnym).
Spełnienie tego warunku nie będzie jednak oznaczać, że wyłącznie tego rodzaju przychody
mają zostać uwzględniane przy ustalaniu podstawy obliczenia podatku. W przypadku
bowiem spełnienia przesłanek wskazanych w ust. 2 pkt 2, podatnik będzie zobowiązany
obliczyć dochód CFC niezależnie od źródła jego pochodzenia, a więc zarówno
z działalności finansowej, jak i niefinansowej.
Niski poziom opodatkowania
Trzecim warunkiem zastosowania przepisów o CFC jest zlokalizowanie zagranicznej
spółki w państwie stosującym opodatkowanie niższe o co najmniej 25% od nominalnej
stawki określonej w art. 19 ust. 1 ustawy CIT bądź w państwie tym przychody, o których
mowa w ust. 2 pkt 2 lit. b, są zwolnione albo wyłączone z opodatkowania. Warunek ten nie
dotyczy jednakże zwolnień, których źródłem są przepisy dyrektywy Rady 2011/96/UE
z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego
zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw
członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.), przewidujące
wyłączenie z opodatkowania określonych dochodów z uwagi na fakt, że uzyskującym
przychody z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest
spółka podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie należącym do
UE i EOG (por. art. 20 ust. 3 ustawy CIT);
– ust. 4 – przepis stanowi, iż podstawą opodatkowania jest dochód zagranicznej spółki
kontrolowanej przypadający proporcjonalnie na okres, w którym spełniony został warunek
kontroli CFC w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem
do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot dywidendy otrzymanej przez
podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej oraz z odpłatnego zbycia przez podatnika
udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej. Szczególne zasady ustalania udziałów
związanych z prawem od uczestnictwa w zyskach CFC zawarte zostały w ust. 7 i 8.
56
– ust. 5 – przewiduje możliwość dokonania odliczeń kwot otrzymanych z dywidend oraz
z odpłatnego zbycia udziałów CFC w kolejnych 5 latach podatkowych;
– ust. 6 – przepis określa zasady dotyczące sposobu obliczania dochodu CFC oraz
momentu jego ustalenia. Stanowi on, iż dochodem, o którym mowa w ust. 4, jest uzyskana
w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi
zgodnie z przepisami ustawy CIT, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na
ostatni dzień roku podatkowego kontrolowanej spółki zagranicznej. Przewiduje również
zasadę, zgodnie z którą dochód ustala się za rok podatkowy kontrolowanej spółki
zagranicznej;
– ust. 7 – przepis reguluje sytuację, w której nie jest możliwe ustalenie udziału podatnika
związanego z prawem do uczestnictwa w zyskach zagranicznej spółki kontrowanej;
– ust. 8 – przepis przyjmuje założenie, iż w przypadku zagranicznych spółek
kontrolowanych zlokalizowanych w krajach
lub terytoriach wymienionych
w rozporządzeniu Ministra Finansów wydanym na podstawie art. 9a ust. 6 ustawy CIT
udział podatnika w zysku takiej spółki wynosił 100% przez cały rok podatkowy;
– ust. 9 – przewiduje możliwość wyłączenia stosowania ust. 1, jeżeli podatnik, który
posiada zagraniczną spółkę kontrolowaną w państwie o niskim poziomie opodatkowania
(niewymienionym w rozporządzeniu Ministra Finansów, o którym mowa w ust. 4),
z którym RP lub UE nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do
wymiany informacji, wykaże, że nie jest spełniony co najmniej jeden z warunków
określonych w ust. 3 pkt 3;
– ust. 10 – celem przepisu jest unikanie wielokrotnego opodatkowania tego samego
dochodu zagranicznej spółki kontrolowanej.
Na potrzeby projektowanej regulacji wprowadzono mechanizm eliminacji wielokrotnego
opodatkowania poprzez przyznanie prawa do pomniejszenia udziału, które posiada
podatnik w zagranicznej spółce kontrolowanej, o udział przypadający jego jednostce
zależnej w tej samej zagranicznej spółce kontrolowanej. Odliczenie udziałów może mieć
miejsce na poziomie krajowym, gdy jednostka zależna jest polskim rezydentem, jak
również na poziomie międzynarodowym, gdy jednostka zależna jest zagraniczną spółką
niebędącą CFC.
57
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik