Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
– ust. 2 – możliwość zaliczania do podatkowych kosztów odsetek płaconych przez
podatnika w związku z finansowaniem zewnętrznym, na wzór funkcjonującego w Danii
rozwiązania, ograniczono poprzez odwołanie do wartości podatkowej aktywów podatnika,
w rozumieniu przepisów o rachunkowości oraz stopy referencyjnej NBP obowiązującej
w ostatnim dniu roku poprzedzającego dany rok podatkowy, powiększonej o 1,25 punktów
procentowych. W wartości podatkowej aktywów nie zostałyby uwzględnione posiadane
przez podatnika „wartości niematerialne i prawne”, gdyż w dużym stopniu ich wartość ma
charakter subiektywny, uzależniony od oceny korzyści, jakie wiążą się u danego podatnika
z faktem ich posiadania (u innego podatnika mogłyby zostać wycenione według zupełnie
innej wartości).
Dodatkowo wskazać należy, iż punktem wyjścia dla określenia limitu odsetek
podlegających zaliczeniu do kosztów byłyby wartości „podatkowe” posiadanych aktywów,
przyjmowane dla celów ustalenia odroczonego podatku dochodowego w rozumieniu
przepisów o rachunkowości. Określenie wysokości limitu odsetek podlegających zaliczeniu
do kosztów nie powinno budzić wątpliwości, gdyż wartości służące do jego obliczenia
wynikać będą z ksiąg rachunkowych oraz ze stopy referencyjnej NBP obowiązującej
w ostatnim dniu poprzedzającym dany rok podatkowy, powiększonej o 1,25 punktów
procentowych. Wskazany w tym przepisie sposób obliczenia odsetek podlegających
zaliczeniu do kosztów, w przeciwieństwie do zasad wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61
ustawy CIT, nie wymaga bieżącego śledzenia (na dzień zapłaty odsetek) posiadanego przez
podatnika zadłużenia wobec podmiotów powiązanych. Jest zatem prostszy w stosowaniu,
bardziej czytelny i łatwiejszy do zweryfikowania;
– ust. 3 – w celu ograniczenia ryzyka związanego z częstymi i znacznymi zmianami
wysokości stóp referencyjnych NBP w trakcie roku podatkowego przepis ust. 3 wskazuje
sposób obliczania kwoty limitu zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania
przychodów w odniesieniu do każdego miesiąca roku podatkowego. W sytuacji gdy
w ciągu roku podatkowego zmianie ulegnie wysokość stóp referencyjnych NBP, limit
miesięczny oblicza się jako iloczyn wartości stopy referencyjnej NBP obowiązującej
w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego dany miesiąc powiększonej o 1,25 punktów
48
procentowych i 1/12 wartości podatkowej aktywów. Limit roczny ustala się zaś w takim
przypadku poprzez zsumowanie limitów miesięcznych;
– ust. 4 – maksymalną wartość odsetek, jaka podlegać może zaliczeniu do kosztów
uzyskania przychodów w roku podatkowym, odnosić należy zatem zasadniczo do okresu
12 miesięcy. Skoro jednak wartość płaconych w związku z finansowaniem zewnętrznym
odsetek, co do zasady, uzależniona jest od okresu, w którym pożyczkobiorca korzysta
z pożyczonych środków pieniężnych, przy ustalaniu wysokości limitu odsetek
podlegających zaliczeniu do kosztów w roku podatkowym jako punkt wyjścia przyjęto rok
podatkowy trwający 12 miesięcy, a jeżeli ten rok u podatnika będzie dłuższy lub krótszy
niż 12 miesięcy, to zarazem limit podlegających zaliczeniu w tym roku do kosztów odsetek
podlegałby proporcjonalnemu zwiększeniu lub zmniejszeniu. Przepis znajduje
zastosowanie do przypadku, gdy stopy referencyjne NBP nie uległy zmianie w trakcie roku
podatkowego (ust. 2) oraz odpowiednio do przypadku, gdy zmiany tych stóp miały miejsce
w ciągu roku podatkowego (ust. 3);
– ust. 5 – obok ustalonego limitu zaliczania do podatkowych kosztów odsetek płaconych
przez podatnika w związku z finansowaniem zewnętrznym, uzależnionego od wartości
posiadanego majątku podatnika, projektowany przepis wprowadza drugi limit opierający
się na wysokości uzyskiwanych przez podatnika zysków operacyjnych, czyli zysków
nieuwzględniających m.in. przychodów i kosztów finansowych. Zgodnie z tym przepisem
wynikające z finansowania zewnętrznego koszty odsetek nie mogłyby przekraczać połowy
uzyskanego w danym roku zysku z działalności operacyjnej. Niezależnie od stosowanych
przez podatnika zasad rachunkowości zysk ten ustalany jest w oparciu o przepisy polskiej
ustawy o rachunkowości.
Ograniczenia tego nie stosuje się do banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-
-kredytowych, instytucji kredytowych, leasingodawców oraz faktorów. Przy czym
warunkiem skorzystania przez leasingodawców z wyłączenia jest uzyskiwanie co najmniej
80% przychodów z działalności polegającej na udostępnianiu i zbywaniu składników
majątkowych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1, natomiast
w przypadku faktorów wskaźnik ten wynosi 90% przychodów z tytułu świadczonych usług
w zakresie nabywania i zbywania wierzytelności. Wprowadzenie dodatkowych obostrzeń
49
w stosunku do leasigodawców oraz faktorów uzasadnione jest koniecznością zapewnienia
stosowania wyłączenia przez podmioty prowadzące działalność niemal wyłącznie
leasingową albo factoringową. Zastosowanie obniżonego wskaźnika w stosunku do
leasingodawców uzasadnione jest z kolei niejednolitą strukturą przychodów uzyskiwanych
przez firmy leasingowe w Polsce, która jest pochodną regulacji prawnych zachęcających te
podmioty do podejmowania aktywności gospodarczej w określonej formie (np. pożyczki
leasingowe);
– ust. 6 – w związku z tym, iż wysokość odliczenia odsetek uzależniona jest od wartości
majątku oraz zysku operacyjnego uzyskanego na koniec danego roku podatkowego, przy
bieżącym uwzględnianiu w zaliczkach miesięcznych poniesionych w związku z zapłatą
odsetek kosztów, podatnicy mogliby opierać się na wartościach wynikających ze
sprawozdania finansowego za poprzedni rok podatkowy, przewidywanej wartości lub
dokonywać bieżącej oceny tych wartości na podstawie ksiąg rachunkowych. W takich
przypadkach ostateczną wysokość odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów
uwzględnialiby w zeznaniu rocznym;
– ust. 7 – w przypadkach gdy odsetki płacone przez podatnika (niewyłączone z kosztów
innymi przepisami ustawy) przekraczałyby limity wskazane w tych przepisach i tym
samym nie podlegałyby zaliczeniu do kosztów w danym roku podatkowym, podatnik
miałby możliwość uwzględnienia tych odsetek w kosztach w następnych latach
podatkowych, w ramach przysługujących podatnikowi w tych latach limitów. Powyższe ma
na celu umożliwić uwzględnienie w kosztach uzyskania przychodów kosztów finansowania
zewnętrznego przynoszącego podatnikowi korzyści (w postaci wzrostu aktywów lub
zysków operacyjnych) w dłuższej perspektywie czasu. Nie podlegałyby jednak takiemu
odliczeniu w następnych latach odsetki u podatników, którzy zrezygnowaliby z rozliczania
odsetek na podstawie art. 15c ustawy CIT, oraz u podmiotów, które w związku
z przekształceniem formy prawnej, łączeniem lub podziałem podatników wstąpią w prawa
tych podatników, z wyjątkiem będących podatnikami spółek powstałych z przekształcenia
innych spółek;
– ust. 8 – w przepisie zdefiniowane zostały użyte w jego treści pojęcia „pożyczka”
i „odsetki od pożyczek”. Zgodnie z tymi definicjami pożyczka oznaczałaby każdą umowę,
50
w której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość
pieniędzy, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy; przez pożyczkę tę
rozumieć się będzie także kredyt, emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym,
depozyt nieprawidłowy lub lokatę. W celu uniknięcia wątpliwości w definicji tej z pojęcia
„pożyczka” wyłączone byłyby pochodne instrumenty finansowe. Z kolei pojęcie „odsetki
od pożyczek” obejmowałoby wszystkie koszty związane z uzyskaniem pożyczki
poniesione na rzecz pożyczkodawcy, a więc poza odsetkami sensu stricte również płacone
w związku z zaciągnięciem pożyczki prowizje i opłaty;
– ust. 9 – podatnicy, którzy dokonaliby wyboru metody odliczania odsetek wskazanej
w art. 15c ustawy CIT, zobowiązani będą do stosowania tej metody przez okres minimum
trzech lat podatkowych;
– ust. 10 i 11 – w przypadkach, w których podatnik podjąłby decyzję o rezygnacji ze
stosowania określonej w art. 15c ust. 1 pkt 2 ustawy metody zaliczania do kosztów odsetek,
podatnik taki zobowiązany byłby do zawiadomienia o tym fakcie właściwego naczelnika
urzędu skarbowego do końca roku podatkowego poprzedzającego rok, w którym zamierza
zrezygnować ze stosowania art. 15c ustawy CIT. Ponownego wyboru stosowania art. 15c
ustawy CIT podatnik mógłby dokonać nie wcześniej niż po upływie trzech lat
podatkowych następujących po roku, w którym zrezygnował z ich stosowania;
– ust. 12 – podatnikom, którzy nie stosowali ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt
60 i 61 ustawy CIT w pierwszym miesiącu roku podatkowego, a więc nie mogli dokonać
zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, przysługuje prawo wyboru zasad określonych w art.
15c ustawy CIT, pod warunkiem zawiadomienia, w formie pisemnej, właściwego
naczelnika urzędu skarbowego w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy takiej pożyczki.
Konsekwencją dokonanego wyboru w trakcie roku podatkowego jest obowiązek
stosowania tych zasad od początku roku podatkowego;
Art. 1 pkt 12 (zmiana dotycząca art. 16)
– ust. 1 pkt 8d – zmiana ma na celu umożliwienie zaliczania do kosztów uzyskania
przychodów wydatków na nabycie lub objęcie udziałów (akcji) przekazywanych spółce
w drodze wymiany udziałów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) spółki nabywającej;
51
– ust. 1 pkt 13c – dodany przepis stanowi uzupełnienie regulacji zawartej w art. 23 ust. 1
pkt 10 ustawy PIT, zgodnie z którym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów
m.in. wartości pracy własnej podatnika (jego małżonka, małoletnich dzieci); wartość pracy
własnej wspólnika będącego osobą fizyczną nie powinna stanowić kosztu uzyskania
przychodu nie tylko u wspólnika będącego osobą fizyczną, ale również – uwzględniając
treść art. 5 ustawy CIT – u wspólnika będącego podatnikiem podatku dochodowego od
osób prawnych;
– ust. 1 pkt 60, 61, ust. 6, 7, 7b, 7g i 7h – zgodnie z proponowanym nowym brzmieniem
tych przepisów, ograniczeniem z nich wynikającym objęte zostałyby pożyczki udzielane
podatnikom (spółkom i spółdzielniom) przez podmioty z podatnikami powiązane również
w sposób pośredni, tj.:
a) pożyczki udzielane podatnikowi przez podmioty posiadające pośrednio minimum 25%
udziałów (akcji) tego podatnika, oraz
b) pożyczki udzielane podatnikowi przez podmioty, w których inny podmiot posiadający
bezpośrednio lub pośrednio minimum 25% udziałów (akcji) podatnika również posiada
udział bezpośredni lub pośredni wynoszący minimum 25% udziałów (akcji).
Tak jak dotychczas, normą wynikającą z tego przepisu objęte byłyby także pożyczki
łącznie udzielane przez podmioty powiązane z pożyczkobiorcą, jeżeli suma posiadanych
przez te podmioty udziałów podatnika wynosiłaby minimum 25%.
Jednocześnie do wyliczenia wysokości „udziału pośredniego” zastosowanie znajdowałyby
zasady określone w przepisach art. 11 ust. 5b ustawy CIT.
Ponadto zmianie ulega współczynnik, po przekroczeniu którego podatnik w oparciu o ten
przepis zobowiązany jest do wyliczenia odsetek niestanowiących kosztu uzyskania
przychodu. W miejsce współczynnika zadłużenia do trzykrotności kapitału zakładowego
podatnika wprowadza się współczynnik zadłużenia do kapitału własnego podatnika
(pomniejszonego o pożyczki podporządkowane).
W celu usunięcia wątpliwości interpretacyjnych proponuje się zmianę brzmienia tych
przepisów, która przesądzi, iż na wysokość tego zadłużenia wpływ mieć będą nie tylko
udzielone podatnikowi pożyczki, lecz również inne nieuregulowane zobowiązania wobec
52
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik