Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
co najmniej 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach zagranicznej
spółki kontrolowanej, której dochody jednostka zależna jest zobowiązana doliczać na
podstawie przepisów dotyczących kontrolowanych spółek zagranicznych obowiązujących
w państwie, w którym podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Dodatkowym
warunkiem w przypadku jednostek zależnych będących zagraniczną spółką jest istnienie
podstawy prawnej wynikającej z ratyfikowanej umowy międzynarodowej do wymiany
informacji z organami państwa tej spółki;
– ust. 11 – przepis ten przyznaje podatnikowi prawo odliczenia od podatku obliczonego na
podstawie ust. 1 podatku zapłaconego przez CFC w proporcji, w jakiej pozostaje dochód
ustalony zgodnie z ust. 4 do dochodu tej spółki.
Prawo odliczenia podatku CFC stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej
wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej
umowy międzynarodowej, której stroną jest RP, do uzyskania przez organ podatkowy
informacji podatkowych od organu podatkowego innego niż RP państwa, w którym
podatnik ma swoją siedzibę lub w którym dochód został uzyskany (art. 22b ustawy CIT).
Określając wysokość odliczenia, kwotę podatku zapłaconego w obcym państwie przelicza
się na złote według kursu średniego ogłoszonego przez NBP z ostatniego dnia roboczego
poprzedzającego dzień zapłaty tego podatku (art. 20 ust. 8 ustawy CIT);
– ust. 12 – nakłada na podatników obowiązek prowadzenia rejestru kontrolowanych spółek
zagranicznych oraz zaprowadzenia ewidencji wszystkich zdarzeń gospodarczych
zaistniałych w kontrolowanej spółce zagranicznej koniecznych do ustalenia dochodu CFC.
Ostatecznym terminem realizacji obowiązku zaprowadzenia ewidencji jest termin złożenia
zeznania rocznego. Zdarzenia gospodarcze zaistniałe w CFC podatnik ewidencjonuje
odrębnie od ewidencji rachunkowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1a ustawy CIT;
– ust. 13 – nakłada obowiązek udostępniania, w terminie 7 dni od dnia otrzymania żądania,
zaprowadzonych ewidencji i rejestrów. W przypadku nieprzedstawienia ewidencji lub jej
nierzetelności dochód CFC ustalany będzie w drodze oszacowania, przy uwzględnieniu
przedmiotu działalności (transakcji), z której dochód został osiągnięty; przepis przewiduje
odpowiednie stosowanie art. 23 Ordynacji podatkowej;
58
– ust. 14 – odsyła do odpowiedniego stosowania art. 11 ust. 5b ustawy CIT
przedstawiającego sposób liczenia udziałów pośrednich;
– ust. 15 – przepis przewiduje sytuację, której zaistnienie zwalnia podatnika z obowiązku
opodatkowania dochodu CFC oraz ewidencjonowania zdarzeń tej spółki pomimo
spełnienia dyspozycji przepisu ust. 1. Skorzystanie z dyspozycji tego przepisu będzie
możliwe pod warunkiem wykazania, że zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi
w państwie należącym do EOG rzeczywistą działalność gospodarczą (pojęcie dookreślone
zostało w ust. 17);
– ust. 16 – regulacji CFC nie będzie się stosować również, o ile podatnik prowadzi
ewidencje w sposób umożliwiający ustalenie dochodu, gdy przychody zagranicznej spółki
nie przekraczają w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 5, kwoty 250 tys. euro lub
dochody zagranicznej spółki kontrolowanej nie przekraczają 10% przychodów osiągniętych
z tytułu prowadzonej rzeczywistej działalności gospodarczej pod warunkiem istnienia
podstawy do wymiany informacji;
– ust. 17 – przepis zawiera przykładowy wykaz kryteriów, które uwzględniane będą przy
ustalaniu spełnienia warunku prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej przez
zagraniczną spółkę kontrolowaną. Podkreślenia wymaga, że przesłankę prowadzenia
rzeczywistej działalności gospodarczej należy rozumieć w sposób przyjęty w prawie UE,
w tym w szczególności w orzecznictwie TS UE. Wskazówek co do znaczenia użytego
pojęcia poszukiwać również należy w rezolucji Rady z dnia 8 czerwca 2010 r. zawierającej
niewyczerpujący wykaz elementów, które w szczególności wskazują na to, że zyski mogły
zostać sztucznie przekierowane do kontrolowanych przedsiębiorstw zagranicznych.
Przykładowy katalog przesłanek, który powinien zostać uwzględniony przy dokonywaniu
kwalifikacji prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej, odwołuje się do szeregu
okoliczności faktycznych związanych z fizycznym istnieniem przedsiębiorstwa,
dokonywanymi przez spółkę transakcjami gospodarczymi oraz zakresem jej obecności
w obcym państwie. Przesłanki te mają na celu zobiektywizowanie dokonywanej oceny
i wyłączenie z zakresu przepisu tych przedsięwzięć gospodarczych, których sens obecności
można uzasadnić innymi niż podatkowe względami gospodarczymi;
59
– ust. 18 – nakłada obowiązek składania urzędom skarbowym zeznania, według ustalonego
wzoru, o wysokości dochodu uzyskanego z zagranicznej spółki kontrolowanej osiągniętego
w roku podatkowym – do końca dziewiątego miesiąca roku następnego. W tym samym
terminie podatnicy będą zobowiązani do wpłacenia podatku należnego wykazanego
w zeznaniu. Jeżeli podatnik osiąga dochody z więcej niż z jednej zagranicznej spółki
kontrolowanej, składa odrębne zeznanie o dochodach z każdej z tych spółek;
– ust. 19 – zawiera delegację ustawową dla ministra do spraw finansów publicznych do
określenia w drodze rozporządzenia wzoru zeznania podatkowego;
– ust. 20 – przewiduje odpowiednie stosowanie art. 24a do podatnika prowadzącego
działalność gospodarczą poprzez zagraniczny zakład. Przepisu tego nie stosuje się jednak
do podatnika, który uwzględnia dochody tego zakładu w krajowej podstawie
opodatkowania, w tym również gdy opodatkowuje je z uwzględnieniem metody kredytu
podatkowego;
Art. 1 pkt 21 (zmiana dotycząca art. 25)
– ust. 1 – zmiana wyłącza stosowanie art. 25 ust. 1 w odniesieniu do przepisu art. 24a;
– ust. 13 pkt 4 – celem zmiany jest rozszerzenie zakresu tych przepisów na jednostki
organizacyjne niemające osobowości prawnej;
Art. 1 pkt 22 (zmiana dotycząca art. 26)
– ust. 1 – zmiana przepisu ma charakter porządkujący oraz związana jest z przeniesieniem
części regulacji zawartych w zdaniu drugim do odrębnych jednostek redakcyjnych ust. 2c
i 2d;
– ust. 1i–1l – przepisy wprowadzają zasadę, iż w przypadku przedłożenia płatnikowi
certyfikatu rezydencji bez wskazanego okresu ważności, przyjmuje się, że certyfikat ten
dokumentuje miejsce siedziby podatnika przez okres kolejnych dwunastu miesięcy od dnia
jego wydania. Przed upływem tego terminu, o ile stan faktyczny się nie zmienił, podatnik
nie musi zatem dokonywać aktualizacji tego certyfikatu. Po upływie tego terminu jest
natomiast obowiązany przedłożyć płatnikowi nowy certyfikat rezydencji.
Ponadto przewiduje się wprowadzenie obowiązku aktualizacji przez podatnika
przedłożonego certyfikatu rezydencji w sytuacji, gdy miejsce siedziby podatnika dla celów
60
podatkowych uległo zmianie, a zatem przedłożony płatnikowi certyfikat utracił swoją
aktualność w okresie dwunastu miesięcy od dnia jego wydania, a także wprowadzenie
przepisów szczególnych dotyczących odpowiedzialności podatnika w przypadku, gdy nie
dokona takiej aktualizacji. Przepis art. 30 § 5 ustawy – Ordynacja podatkowa stanowi
o dwóch przypadkach, w których odpowiedzialność zostaje przeniesiona na podatnika:
jeżeli odrębne przepisy tak stanowią albo jeżeli podatek nie został pobrany z winy
podatnika. Intencją projektowanego odrębnego przepisu jest przeniesienie
odpowiedzialności na podatnika w każdej sytuacji niewypełnienia obowiązku aktualizacji
certyfikatu, bez konieczności dowodzenia czy brak tej aktualizacji wystąpił z winy (lub jej
braku) podatnika. W tym kontekście wyraźne doprecyzowanie w odrębnym przepisie, iż
każda sytuacja niewypełnienia obowiązku aktualizacji skutkuje przeniesieniem
odpowiedzialności na podatnika, pozwoli na uniknięcie niepotrzebnych sporów
ograniczających realizację zasady wnikliwości i szybkości działania organów
podatkowych.
Przepisy dotyczące ważności certyfikatu oraz odpowiedzialności podatnika nie mają
zastosowania, jeżeli z dokumentów posiadanych przez płatnika, w szczególności faktury
lub umowy, wynika, że miejsce siedziby podatnika dla celów podatkowych uległo zmianie;
– ust. 2b – zmiana ma charakter porządkujący i związana jest z przeniesieniem regulacji
dotyczącej odsetek od papierów wartościowych do odrębnych jednostek redakcyjnych
ust. 2c i 2d;
– ust. 2c i 2d – przepis ma na celu wprowadzenie dodatkowych obowiązków płatnika na
podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych; podmioty takie upoważnione
zostają do poboru podatku od dywidend i niektórych innych przychodów z udziału
w zyskach osób prawnych uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na
rachunkach papierów wartościowych albo rachunkach zbiorczych prowadzonych przez te
podmioty; analogiczny przepis został wprowadzony do art. 41 ust. 4d ustawy PIT na mocy
ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych
ustaw z dnia 16 września 2011 r.; obowiązek poboru podatku przez podmioty prowadzące
rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze rozciągnięty został również na
61
przypadki pośredniczenia w wypłatach odsetek od wszystkich papierów wartościowych,
a nie tylko wyemitowanych przez Skarb Państwa.
Płatnik uprawniony będzie do zastosowania umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
pod warunkiem dysponowania certyfikatem rezydencji podatnika. Wprowadza się również
obowiązek odpowiedniego stosowania ust. 1c–1l przez płatnika prowadzącego rachunki
papierów wartościowych;
Art. 1 pkt 23 (zmiana dotycząca art. 27)
– ust. 1 i 2 – zmiana związana z wprowadzeniem opodatkowania dochodów zagranicznych
spółek kontrolowanych, wskazująca obowiązek składania odrębnego zeznania w przypadku
uzyskiwania takich dochodów oraz doprecyzowaniem, że organem właściwym do
składania zeznań i sprawozdań jest naczelnik urzędu skarbowego;
Art. 1 pkt 24 (zmiana dotycząca art. 28 ust. 1) – zmiana związana z doprecyzowaniem, że
organem właściwym do składania zeznań i sprawozdań jest naczelnik urzędu skarbowego;
Art. 1 pkt 25 (zmiana dotycząca art. 28a) – uzupełnia delegację ustawową do wydania
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia o wytyczną;
Art. 1 pkt 26 (zmiana dotycząca załącznika nr 4 do ustawy) – w załączniku nr 4
zaktualizowana została lista podmiotów, do których znajdują zastosowanie przepisy
dyrektywy, poprzez dodanie w lp. 5 spółki prawa szwedzkiego, tj. w brzmieniu nadanym
dyrektywą Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu
opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek
zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8).
Zmiany w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
Art. 2 pkt 1 (zmiana dotycząca art. 5a)
– pkt 13 – zmiana polega na wyłączeniu z katalogu instrumentów finansowych
wymienionych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, tytułów
uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku
pieniężnego, które nie są pochodnymi instrumentami finansowymi;
62
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik