Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
regulującego drugi warunek do dokonania oszacowania, dotyczący niewykazywania
dochodów lub wykazywania niższych dochodów przez podmiot. Po zmianie warunek ten
będzie dotyczyć podatnika;
– ust. 4 pkt 2 – doprecyzowanie katalogu podmiotów powiązanych, w przypadku powiązań
krajowych oraz dokonanie zmian redakcyjnych dotyczących pojęcia „podmiot”,
adekwatnie do zmian dokonanych w ust. 1; ponadto doprecyzowanie, w celu rozwiązania
wątpliwości interpretacyjnych, że przepis ten dotyczy także przypadków, w których tylko
jedna osoba zarządza lub kontroluje inny podmiot albo posiada udział w kapitale tego
podmiotu;
– ust. 4a – dokonanie zmian redakcyjnych dotyczących zamiany pojęcia „podmiot” na
pojęcie „podatnik”, adekwatnie do zmian zaproponowanych w ust. 1 i ust. 4a, w przypadku
transakcji dokonywanych z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub
zarząd w tzw. rajach podatkowych;
– ust. 8 – zmiana przepisu ma na celu wyłączenie stosowania art. 11 ust. 4 ustawy CIT do
transakcji dokonywanych pomiędzy członkami grupy producentów rolnych a tą grupą
w zakresie odpłatnego zbycia na rzecz grupy producentów rolnych produktów lub grup
produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy oraz do transakcji
dokonywanych między wstępnie uznaną grupą producentów owoców i warzyw lub uznaną
organizacją producentów owoców i warzyw, działającą na podstawie ustawy z dnia
19 grudnia 2003 r. o organizacji rynków owoców i warzyw, rynku chmielu, rynku suszu
paszowego oraz rynków lnu i konopi uprawianych na włókno (Dz. U. z 2011 r. Nr 145,
poz. 868, z późn. zm.) a ich członkami dotyczących odpłatnego zbycia na rzecz grupy
producentów owoców i warzyw lub organizacji producentów owoców i warzyw produktów
lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy lub
organizacji;
– ust. 8d – wyłączenie do odrębnego przepisu możliwości szacowania dochodu wobec
podatników posiadających nieograniczony obowiązek podatkowy, w zakresie
prawidłowości określenia dochodów podlegających przypisaniu do dochodu osiągniętego
na terytorium RP w przypadku posiadania zagranicznego zakładu. Dotychczas prawo takie
43
przysługiwało organom podatkowym na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 w stosunku do
podatników posiadających nieograniczony obowiązek podatkowy, zarządzających
przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli (gdzie przez pojęcie
przedsiębiorstwa należy rozumieć również zagraniczny zakład). Ponadto dokonano zmiany
redakcyjnej polegającej na połączeniu regulacji ust. 8a (odnoszącego się do zagranicznego
zakładu w zakresie możliwości szacowania dochodu) i ust. 8d (regulującego możliwość
dokonania korekty, o której mowa w ust. 8b i 8c, w przypadku oszacowania dochodu
w związku działalnością zagranicznego zakładu). Zmiana redakcyjna polega na dodaniu
w zdaniu wstępnym przepisu ust. 8d odniesienia do ust. 1–3a (regulujących prawo do
szacowania dochodu) oraz 8b i 8c. W konsekwencji, dotychczasowy przepis ust. 8a zostaje
uchylony. Dodatkowo w zdaniu wstępnym przepisu ust. 8d dodano odniesienie do ust. 3a,
doprecyzowując obowiązek zastosowania przez organ podatkowy metody przy określaniu
dochodu podlegającego przypisaniu do zagranicznego zakładu, która to metoda została
wskazana w wydanej przez właściwy organ podatkowy decyzji o uznaniu prawidłowości
wyboru i stosowania metody ustalania ceny transakcyjnej. Zgodnie bowiem z przepisami
art. 20a w związku z art. 3 pkt 11 ustawy – Ordynacja podatkowa, wnioskodawcą, a tym
samym i stroną decyzji, może być zagraniczny zakład, położony na terytorium RP;
– ust. 8e pkt 1–3 – dodano przepis zapewniający eliminowanie podwójnego
ekonomicznego opodatkowania w przypadku podmiotów krajowych;
Art. 1 pkt 8 (zmiana dotycząca art. 12)
– ust. 1 pkt 2 – zmiana ma na celu wyraźne wskazanie, iż katalog przychodów obejmuje
również przychody w naturze (za taki przychód uważa się również wartość rzeczy, praw
lub innych świadczeń otrzymanych w naturze);
– ust. 1b – zmiana polegająca na doprecyzowaniu momentu uzyskania przychodu z tytułu
wnoszenia wkładów do spółdzielni (pkt 1 i 4); pkt 5 ust. 1b przewiduje odroczenie
opodatkowania przychodu z tytułu wniesienia do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego
w postaci np. patentu i innych praw określonych w ustawie o własności przemysłowej,
praw autorskich, know-how, licencji od tych praw (komercjalizowanej własności
intelektualnej);
44
– ust. 3f – zmiana ma na celu doprecyzowanie, że za datę powstania przychodu z tytułu
realizacji pochodnych instrumentów finansowych uważa się, podobnie jak na gruncie
ustawy PIT, moment realizacji tych praw; w zależności od konkretnego instrumentu
pochodnego moment ten może, lecz nie musi być tożsamy z faktycznym przepływem
środków pieniężnych w wyniku rozliczenia transakcji (ujęcie memoriałowe);
– ust. 4 pkt 1 – zmiana o charakterze doprecyzowującym przepis regulujący skutki
otrzymania lub zwrotu pożyczki (kredytu) w formie niepieniężnej; doprecyzowanie
pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości, że do przychodów nie zalicza się również
pożyczek (kredytów) w formie niepieniężnej (w naturze);
– ust. 4 pkt 3, 21 i 22 – zmiana ma na celu poprawę redakcji przepisu poprzez
wyodrębnienie z dotychczasowej jednostki redakcyjnej (pkt 3) dwóch dodatkowych
przepisów (pkt 21 i 22);
– ust. 4 pkt 3a – zmiana ma na celu doprecyzowanie algorytmu stosowanego w przypadku
wystąpieniu wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną poprzez nałożenie obowiązku
pomniejszenia kwoty środków pieniężnych niezaliczanej do przychodów o wydatki
niestanowiące kosztów uzyskania przychodów;
– ust. 4 pkt 3b – zmiana przesądza o wyłączeniu z przychodów wartości składników
majątkowych objętych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu
wystąpienia takiej spółki lub z tytułu jej likwidacji o sytuację, w której wspólnik otrzymuje
wierzytelności (własne lub nabyte);
– ust. 4d – zmiana ma charakter redakcyjny; zastąpienie liczby mnogiej „wspólników”
liczbą pojedynczą „wspólnika”;
– ust. 4g – dodana jednostka redakcyjna, na potrzeby regulacji zawartej w ust. 4 pkt 3a,
rozszerza pojęcie „środków pieniężnych ” o określone w przepisie wierzytelności;
– ust. 5 i 6 – uzupełnienie przepisów o sposób ustalania wartości przychodów w naturze;
zmiana ma na celu dostosowanie do terminologii zastosowanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy
CIT;
– ust. 11 – przepis precyzuje kwestię zakresu podmiotowego stosowania przepisów
o wymianie udziałów (art. 12 ust. 4d);
45
– ust. 12 – dodana jednostka redakcyjna przyznaje podatnikom prawo do stosowania
zwolnienia przewidzianego w ust. 4d, również gdy warunki określone tym przepisem
pozostaną spełnione w wyniku dokonania więcej niż jednej transakcji nabycia udziałów
(akcji), przeprowadzonych w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy liczonych począwszy
od miesiąca, w którym nastąpiło pierwsze ich nabycie;
Art. 1 pkt 9 (wprowadzenie art. 14a)
W ustawie dodana została nowa jednostka redakcyjna precyzująca skutki uregulowania
przez dłużnika zobowiązania w formie niepieniężnej (w naturze). W dodanym art. 14a
ust. 1 wskazane zostało, iż w przypadku podatnika regulującego swoje zobowiązania,
w tym z tytułu: zaciągniętej pożyczki (kredytu), należnej wspólnikom dywidendy, podziału
zysku spółki niebędącej osobą prawną, wynagrodzenia za umorzenie akcji lub udziałów
albo nabycie ich w celu umorzenia, przychodem podatnika (dłużnika) będzie wartość
zobowiązania uregulowanego w następstwie takiego świadczenia. Wartość tak określonego
przychodu powinna odpowiadać wartości rynkowej zrealizowanego świadczenia
niepieniężnego. Powyższe zasady stosuje się odpowiednio w przypadku wykonania
świadczenia niepieniężnego przez spółkę niebędącą osobą prawną (ust. 2);
Art. 1 pkt 10 (zmiana dotycząca art. 15)
– ust. 1i – zmieniona jednostka odnosi się do sposobu określania kosztów uzyskania
przychodów u podatnika, na rzecz którego dłużnik wykonał świadczenie niepieniężne;
w przeredagowanym art. 15 ust. 1i ustawy CIT określone zostało, iż w przypadku
późniejszego odpłatnego zbycia przez takiego podatnika rzeczy, praw i innych świadczeń
otrzymanych w naturze (w związku z którymi określony został przychód u dłużnika takiego
podatnika), kosztem uzyskania przychodu będzie równowartość uregulowanej w naturze
wierzytelności pomniejszonej o naliczony podatek od towarów i usług; dodatkowo koszt
ten będzie podlegać zmniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne;
– ust. 1ia – dodana jednostka redakcyjna przewiduje odpowiednie stosowanie art. 16 ust. 1
pkt 46 lit. a przy ustalaniu kosztów uzyskania przychodów w przypadku, o którym mowa
w art. 15 ust. 1i pkt 3;
– ust. 1j – celem wyeliminowania problemów interpretacyjnych w przypadku, gdy
46
przedmiotem wkładu niepieniężnego są składniki majątku powstałe w inny sposób niż
poprzez ich nabycie (tj. wytworzenie składnika majątku), uzupełniono art. 15 ust. 1j pkt 3;
– ust. 1l – zmiana dostosowująca treść ust. 1l do rozszerzonego katalogu wyłączeń od
przychodów wymienionych w art. 12 ust. 4 pkt 3, 3d i 22 ustawy CIT;
– ust. 1s i 1u – zmiana ma na celu uregulowanie sposobu ustalania wartości i kosztów
zbycia komercjalizowanej własności intelektualnej nabytej w drodze wkładu
niepieniężnego;
– ust. 1y i 1z – zmiana ma na celu jednoznaczne uregulowanie zasad ustalania wartości
składników majątkowych stanowiących „wyposażenie” zakładu zagranicznego
prowadzonego przez zagranicznego przedsiębiorcę w Polsce; według przyjętych
w projekcie reguł wartości te odpowiadać będą wartości podatkowej tych składników
majątkowych, tj. wartości ich nabycia z uwzględnieniem dotychczasowych odpisów
podatkowych; te same reguły odnosić się będą do spółki europejskiej i spółdzielni
europejskiej w przypadku przeniesienia do Polski ich siedziby lub zarządu;
Art. 1 pkt 11 (wprowadzenie art. 15c)
– ust. 1 – proponowany przepis daje podatnikowi możliwość wyboru zasad zaliczania do
kosztów uzyskania przychodów odsetek płaconych przez takiego podatnika w związku
z otrzymywanym finansowaniem dłużnym (limit odliczania odsetek) zgodnie z art. 15c
ustawy CIT. Podatnicy mieliby możliwość dokonania takiego wyboru, w przypadku gdy
otrzymują pożyczki od podmiotów powiązanych i potencjalnie miałyby do nich
zastosowanie przepisy art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy CIT. Do wyboru stosowania zasad
określonych w art. 15c spółki i spółdzielnie będą uprawnione w terminie do końca
pierwszego miesiąca roku podatkowego poprzez zawiadomienie właściwego naczelnika
urzędu skarbowego.
Dokonanie skutecznego zawiadomienia o wyborze stosowania nowych zasad (określonych
w art. 15c ustawy CIT) skutkować będzie wyłączeniem obowiązku ustalania limitów
odliczanych odsetek zgodnie z dotychczasowymi, choć znowelizowanymi zasadami
wynikającymi z art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 tej ustawy dotyczącymi pożyczek udzielonych
podatnikowi przez podmioty powiązane (niedostateczna kapitalizacja) i zastąpienie ich
47
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik