Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
o rachunkowości bez konieczności ustalania zadłużenia w stosunku do podmiotów
powiązanych i niezależnie od wysokości posiadanego kapitału własnego.
Przepisy wyznaczające limit odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów uzyskania
przychodów przez podatników prowadzących działalność gospodarczą pozwalają na
weryfikację dla celów podatkowych poziomu dopuszczalnego zadłużenia przedsiębiorstwa
w sposób wiarygodny, szybki i łatwy, bo w oparciu o dane dostępne w księgach
rachunkowych każdego podatnika. Stwierdzenie istnienia odsetek niemieszczących się
w ustawowym limicie świadczyć będzie w sposób pośredni o występowaniu zadłużenia
nieodpowiadającego zakresowi (zyskowności) prowadzonej działalności i ryzyku
nieuzasadnionego obniżenia przy jego pomocy podstawy opodatkowania. Jednocześnie
spełnienie wymogów wynikających z treści tych przepisów zwalniać będzie podatnika
z obowiązku ustalania zadłużenia w relacjach z podmiotami powiązanymi na podstawie
przepisów o niedostatecznej kapitalizacji.
Propozycja odmiennego podejścia do problemu nadmiernego obniżania podstawy
opodatkowania przy wykorzystaniu zewnętrznych źródeł finansowania stanowi
odzwierciedlenie zmian, jakie zachodzą w odniesieniu do tej materii na arenie
międzynarodowej, w tym w szczególności w Unii Europejskiej. Zgodnie z rezolucją Rady
z dnia 8 czerwca 2010 r. w sprawie koordynacji zasad dotyczących kontrolowanych
przedsiębiorstw zagranicznych i niedostatecznej kapitalizacji w Unii Europejskiej (2010/C
156/01) przy ustalaniu zasad dotyczących niedostatecznej kapitalizacji zaleca się
stosowanie kryterium odwołującego się do zysku operacyjnego przed odsetkami
i opodatkowaniem (EBIT) lub zysku przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych
kredytów, podatków i amortyzacji (EBITDA). W okresie ostatnich kilku lat zmian
legislacyjnych w przepisach dotyczących odliczania odsetek dokonało szereg państw
członkowskich UE, m.in. Niemcy, Francja, Włochy, Dania, Hiszpania.
Zgodnie z przyjętymi w niniejszym projekcie założeniami, podatnik miałby możliwość
odstąpienia od stosowania art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy CIT ograniczającego możliwość
zaliczania do kosztów odsetek od pożyczek udzielonych podatnikowi przez podmioty
powiązane wskazane w tych przepisach i określać – zgodnie z metodologią zaproponowaną
23
w tym przepisie – globalnie maksymalną wartość odsetek podlegających zaliczeniu do
kosztów, obejmującą zarówno odsetki od pożyczek udzielonych podatnikowi bezpośrednio
przez podmioty z nim powiązane, jak i od pożyczek udzielanych podatnikowi przez
podmioty z nim niepowiązane.
Proponowane przepisy zakładają, iż zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, co do
zasady, podlegałyby odsetki do wysokości odpowiadającej iloczynowi stopy referencyjnej
NBP obowiązującej w ostatnim dniu poprzedzającym pierwszy dzień roku podatkowego
powiększonej o 1,25 punktów procentowych i wartości podatkowej aktywów w rozumieniu
przepisów o rachunkowości (z wyłączeniem jednak wartości niematerialnych i prawnych),
przy czym suma wartości odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów w danym roku
podatkowym nie mogłaby przekraczać równowartości 50% zysku operacyjnego podatnika
uzyskanego za ten rok podatkowy, ustalanego zgodnie z ustawą o rachunkowości.
W sytuacji gdy w trakcie roku podatkowego nastąpiłyby zmiany stóp referencyjnych NBP,
ustalając limit odliczania odsetek, podatnik będzie miał możliwość uwzględnienia stóp
referencyjnych NBP obowiązujących w poszczególnych miesiącach roku. Tak ustalone
czynniki spowodują, iż – w przeciwieństwie do przepisów o niedostatecznej kapitalizacji –
możliwość zaliczenia odsetek do kosztów uzależniona będzie od indywidualnej sytuacji
podatnika, a w szczególności od stopnia, w jakim uzyskane tytułem finansowania dłużnego
środki przeznacza on na inwestycje, oraz uwzględnia indywidualne możliwości
generowania przez podatnika zysku z działalności podstawowej, w wysokości pozwalającej
na jednoczesne bieżące finansowanie tej działalności i obsługę zadłużenia.
Drugi limit zaliczania do podatkowych kosztów odsetek płaconych przez podatnika
w związku z finansowaniem zewnętrznym opiera się na wysokości uzyskiwanych przez
podatnika zysków operacyjnych, czyli zysków nieuwzględniających m.in. przychodów
i kosztów finansowych. Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem koszty odsetek nie
mogłyby przekraczać połowy uzyskanego w danym roku zysku z działalności operacyjnej.
Ograniczenia tego nie stosuje się do banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo-
-kredytowych, instytucji kredytowych, leasingodawców oraz faktorów. Przy czym
warunkiem skorzystania przez leasingodawców z wyłączenia jest uzyskiwanie co najmniej
80% przychodów z działalności polegającej na udostępnianiu i zbywaniu składników
24
majątkowych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1 ustawy CIT,
natomiast w przypadku faktorów wskaźnik ten wynosi 90% przychodów z tytułu
świadczonych usług w zakresie nabywania i zbywania wierzytelności.
Uwzględniając fakt, iż zwrot na inwestycjach następować może w dłuższej perspektywie
czasu, przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym odsetki zapłacone w danym roku, lecz ze
względu na powyższe limity niezaliczone do podatkowych kosztów tego roku
podatkowego, mogłyby zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów – w ramach
przyjętych limitów – w następnych 5 latach podatkowych.
Ad. 8. Zgodnie z przepisami art. 11 ustawy CIT oraz art. 25 ustawy PIT organy podatkowe
mogą oszacować dochody podatnika i określić je w wyższej niż zadeklarowana przez
podatnika wysokości, jeżeli w wyniku istniejących powiązań między podmiotami ustalone
lub narzucone zostały warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą
niezależne podmioty. Jednocześnie w art. 9a ustawy CIT oraz art. 25a ustawy PIT na
podatników nałożony został obowiązek dokumentowania transakcji zawieranych przez tych
podatników z podmiotami z nimi powiązanymi. W związku z dynamicznie wzrastającą
liczbą podmiotów gospodarczych prowadzących działalność w formie spółki osobowej
prawa handlowego, a także w formie różnego rodzaju wspólnych przedsięwzięć oraz
w związku z wprowadzeniem zmian w słowniczku ustawowym, zasadnym stało się
doprecyzowanie, iż takie powiązania, które mogą skutkować zaniżaniem dochodów
dotyczą osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających
osobowości prawnej. Jednocześnie w związku z tym, iż na wysokość dochodów
wykazywanych przez podatnika będącego wspólnikiem spółki niebędącej osobą prawną
wpływ mają warunki umowy takiej spółki, a w szczególności wynikające z niej prawa
poszczególnych wspólników do udziału w zyskach lub stratach takiej spółki,
doprecyzowano, iż transakcjami objętymi obowiązkiem dokumentacyjnym są również takie
umowy. Bowiem na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, jeżeli wspólnikami spółki
osobowej są podmioty ze sobą powiązane i następstwem takich powiązań jest określenie
w zawieranej przez te podmioty umowie spółki osobowej warunków (np. w zakresie ich
praw do udziału w zyskach takiej spółki) różniących się od warunków, jakie – zawierając
25
taką umowę spółki – uzgodniłyby podmioty niepowiązane, uzyskiwane przez wspólnika
przychody z udziału w takiej spółce i ponoszone koszty mogą podlegać oszacowaniu.
Przeredagowaniu uległa również treść ust. 8d w art. 11 ustawy CIT oraz ust. 6d w art. 25
ustawy PIT oraz stosownie dodano ust. 5b w art. 9a ustawy CIT i odpowiednio 5b
w art. 25a ustawy PIT w celu wskazania, iż szacowanie dochodów na podstawie przepisów
ustawy oraz obowiązki dokumentacyjne dotyczą również podatników posiadających
w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, jak i podatników posiadających
nieograniczony obowiązek podatkowy, w części podlegającej przypisaniu do
zagranicznego zakładu tych podatników.
Wprowadza się również możliwość dokonywania przez organy podatkowe korekty
dochodu w razie doszacowania dochodu w sytuacji, gdy dochodzi do ustalenia warunków
nierynkowych pomiędzy podmiotami krajowymi. Zmiana ta ma charakter dostosowujący
sytuację podmiotów krajowych do sytuacji podmiotów zagranicznych, dla których
dotychczasowe przepisy przewidywały dokonanie korekty zmierzającej do unikania
podwójnego ekonomicznego opodatkowania.
Ponadto projekt przewiduje wyłączenie grup producentów rolnych i ich związków
z możliwości oszacowania dochodu przez organy podatkowe. Stosownie do art. 2 ustawy
z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie
innych ustaw (Dz. Nr 88, poz. 983, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o grupach
producentów rolnych”, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości
prawnej oraz osoby prawne prowadzące gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów
o podatku rolnym lub prowadzące działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych
produkcji rolnej mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania
produkcji rolnej do warunków rynkowych, poprawy efektywności gospodarowania,
planowania produkcji ze szczególnym uwzględnieniem jej ilości i jakości, koncentracji
podaży oraz organizowania sprzedaży produktów rolnych, a także ochrony środowiska
naturalnego.
Z uzasadnienia do projektu tej ustawy wynika, że ma ona na celu przyczynienie się do
systematycznej poprawy zorganizowania rynku produktów rolnych przez koncentrację
podaży i dostosowywanie jej do wymagań rynku pod względem asortymentu, jakości
26
i ilości oraz zwiększenie odpowiedzialności producentów za podejmowane decyzje
produkcyjne. Istotą organizowania się producentów rolnych w grupy jest zatem
pomocniczy charakter działalności prowadzonej przez taką grupę wobec jej członków;
grupa jest niejako przedłużeniem gospodarstwa rolnika, pozwalającym mu uczestniczyć
w dalszych ogniwach obrotu produktami rolnymi i przez to poprawiać swoją dochodowość.
Biorąc pod uwagę opisane wyżej cele powstawania grup producentów rolnych, stwierdzić
należy, iż nie działają one jak typowe podmioty komercyjne, nastawione przede wszystkim
na zysk.
Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy o grupach producentów rolnych, „nie można
w odniesieniu do grup tworzonych przez samych producentów w celach określonych
w projekcie ustawy czy związków tych grup stosować tych samych zasad, jakie stosuje się
w odniesieniu do przedsiębiorstw komercyjnych (…) zasadą ich działania jest umieszczanie
na rynku (sprzedaż) produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków, a nie
zakup i odsprzedaż z zyskiem; uzyskane ze sprzedaży pieniądze trafiają do członków
w całości, jedynie po odliczeniu kosztów danej operacji”.
Organy kontroli skarbowej kwestionują niskie marże osiągane przez grupy producentów
rolnych (lub brak marży poprzez zakup produktów od członków grupy i sprzedaż po
jednakowej cenie), skutkujące ewentualnym zaniżeniem dochodu do opodatkowania przez
grupy producentów rolnych. Doszacowanie dochodu przez organy podatkowe bądź organy
kontroli skarbowej dotyczy tylko grup producentów rolnych, nie ma wpływu na
opodatkowanie członków grupy, z wyjątkiem podatników podatku dochodowego od osób
fizycznych prowadzących działalność rolniczą w zakresie działów specjalnych produkcji
rolnej.
Grupy producentów rolnych są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych
w zakresie dochodu z obrotu między członkami i grupą, w części wydatkowanej na zakup
środków produkcji przekazanych członkom grupy i szkolenie tych członków (art. 17 ust. 1
pkt 49 u.p.d.o.p.). Zwolnienie zostało wprowadzone do u.p.d.o.p. z dniem 1 stycznia
2007 r. Uzasadnieniem jego wprowadzenia była chęć stworzenia szansy grupom
producentów rolnych szybszego rozwoju przez inwestowanie wypracowanego dochodu,
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik