Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2330
- Data wpłynięcia: 2014-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1328
2330
w stosunku do istniejącej metody zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania
przychodów;
8) doprecyzowanie przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej
z nimi związanej, wprowadzenie regulacji umożliwiającej dokonanie korekty krajowej
oraz wyłączenia grup producentów rolnych i ich związków oraz producentów owoców
i warzyw lub uznanej organizacji producentów owoców i warzyw z możliwości
oszacowania dochodu przez organy podatkowe;
9) doprecyzowanie przepisów określających dochód wspólnika spółki osobowej, jaki
powstaje w wyniku jego wystąpienia z takiej spółki, a także w wyniku likwidacji takiej
spółki;
10) ujednolicenie stosowanych w ustawach PIT i CIT definicji pochodnych instrumentów
finansowych oraz momentu powstania przychodu z ich realizacji;
11) ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego
podatku od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych,
jak również wprowadzenie zasad stosowania certyfikatów rezydencji niezawierających
okresu ważności;
12) uaktualnienie listy podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 ustawy CIT w związku
z wejściem w życie dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. sprawie
wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek
dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich;
13) doprecyzowanie przepisów w zakresie obowiązków informacyjnych wprowadzonych na
podstawie dyrektywy Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie
opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek;
14) doprecyzowanie przepisów ustawy PIT i CIT w zakresie sposobu ustalenia kosztów
uzyskania przychodów w przypadku umorzenia udziałów (akcji) otrzymanych
w wyniku wymiany udziałów (akcji);
15) doprecyzowanie przepisów ustawy PIT i ustawy o zryczałtowanym podatku
dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie
ustalenia przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku wykorzystywanych
w działalności gospodarczej;
3
16) doprecyzowanie przepisów PIT w zakresie opodatkowania kwot otrzymanych przez
podmioty prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą od agencji wykonawczych,
jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa;
17) wprowadzenie zwolnienia wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu;
18) inkorporowanie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r.
w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych
dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych
(Dz. U. poz. 399), obejmujących zwolnieniem świadczenia mieszkaniowe otrzymane
przez żołnierzy zawodowych;
19) zmianę przepisów dotyczących „wymiany udziałów”;
20) wprowadzenie sankcji karnej skarbowej za naruszenie obowiązku złożenia
sprawozdania finansowego, opinii i raportu podmiotu uprawnionego do badania
sprawozdań finansowych;
21) wprowadzenia przepisów zwalniających z opodatkowania podatkiem dochodowym
świadczenia przyznanego stronie w wyniku uwzględnienia złożonej skargi na
przewlekłość postępowania;
22) ograniczenie zwolnienia dotyczącego dochodów uzyskanych z ubezpieczeń osobowych
w przypadku umów ubezpieczeniowych mających charakter inwestycyjny;
23) zmianę zasad opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez klientów banku
w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika;
24) doprecyzowanie zasad zaliczania do przychodów z kapitałów pieniężnych odsetek od
lokat tworzonych przy rachunku bankowym prowadzonym w związku z wykonywaną
działalnością gospodarczą;
25) doprecyzowanie przepisów dotyczących zwolnienia z opodatkowania odsetek i premii
gwarancyjnych od wkładów zgromadzonych na książeczkach mieszkaniowych;
26) wykonanie zalecenia zawartego w postanowieniu Trybunału Konstytucyjnego z dnia
29 marca 2013 r. (sygn. akt S 2/13) dotyczącego zakresu zwolnienia zwartego w pkt 3
w art. 21 ust. 1 ustawy PIT.
Jak wynika z powyższego zestawienia zmian, poza wprowadzeniem przepisów służących
eliminacji mechanizmów wykorzystywanych w celu optymalizacji podatkowej i promocji
innowacyjnej gospodarki, projekt zawiera również przepisy dostosowujące prawo krajowe
4
do prawa unijnego, przepisy służące uzupełnieniu oraz doprecyzowaniu treści obecnie
obowiązujących przepisów w celu ułatwienia ich stosowania w praktyce oraz przepisy
wprowadzające nowe rozwiązania.
Ad. 1. Projekt ustawy zmieniającej przewiduje wprowadzenie do ustawy CIT i PIT,
nieistniejącego obecnie w polskim porządku prawnym rozwiązania przewidującego
opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych (CFC).
Regulacja typu CFC jest powszechnie akceptowanym na arenie międzynarodowej
mechanizmem zwalczania nadużyć podatkowych występujących w stosunkach między
podmiotami powiązanymi, polegających na wykazywaniu dochodu generowanego
z działalności prowadzonej w danym kraju jako dochodu podmiotów podlegających
jurysdykcji podatkowej państw stosujących preferencyjne zasady opodatkowania. Uznaje
się również, że jest to jeden ze skuteczniejszych mechanizmów walki ze zjawiskiem
unikania opodatkowania. Zapobieganie erozji podstawy opodatkowania w przypadku
regulacji typy CFC odbywa się bowiem poprzez poddanie opodatkowaniu w danym
państwie, jako dochodu przypisywanego do podmiotu krajowego, dochodu ustalanego
w odniesieniu do zysków, jakie osiągnął jego podmiot zależny będący rezydentem
podatkowym innego państwa (tzw. spółka CFC). Istota tego rozwiązania sprowadza się
zatem do obowiązku uwzględniania w podstawie opodatkowania rezydenta krajowego
(osoby fizycznej lub podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów
kontrolowanych podmiotów zagranicznych mających siedzibę lub zarząd w kraju
o niższym niż obowiązujący w państwie rezydencji podmiotu dominującego poziomie
opodatkowania.
Jednocześnie należy mieć na uwadze fakt, iż przepisy typu CFC oddziałują w dużym
stopniu, być może większym niż inne przepisy mające za cel przeciwdziałanie naruszeniom
prawa, na rzeczywistość gospodarczą i stanowią jeden z elementów uwzględnianych przy
ocenie atrakcyjności systemu prawnego danego kraju dla prowadzenia działalności
gospodarczej. Dlatego też nie powinny stanowić instrumentu obniżającego istotnie
atrakcyjność prowadzenia działalności gospodarczej w kraju.
Omawianą regulację posiada szereg państw członkowskich UE, takich jak: Niemcy,
Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Dania, Finlandia, Portugalia, Hiszpania, Węgry,
5
Włochy, Estonia, jak również państwa pozaeuropejskie, takie jak: USA, Kanada, Japonia,
Nowa Zelandia, Indonezja, Meksyk, RPA, Południowa Korea, Argentyna, Brazylia, Izrael,
Turcja, Chiny. Przepisy dotyczące CFC przewidziała również Komisja Europejska
w projekcie dyrektywy w sprawie wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania
przedsiębiorstw. Na tego rodzaju regulację – jako skuteczny mechanizm walki ze
zjawiskiem unikania opodatkowania – wskazała też Rada Unii Europejskiej, wydając
zalecenia zawarte w rezolucji z dnia 8 czerwca 2010 r. w sprawie koordynacji zasad
dotyczących kontrolowanych przedsiębiorstw zagranicznych i niedostatecznej kapitalizacji
w Unii Europejskiej (2010/C 156/01).
Ze względu na istniejącą sieć umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną
jest Rzeczpospolita Polska, podkreślenia wymaga fakt, że zgodnie z obowiązującymi
standardami wyznaczonymi przez państwa należące do Organizacji Współpracy
Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w drodze komentarza do Modelowej Konwencji
(komentarz nr 23 do art. 1) przepisy dotyczące kontrolowanej spółki zagranicznej pozostają
w zgodzie z przepisami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i poczynienie
zastrzeżenia co do możliwości wprowadzenia tego typu regulacji do ustawodawstwa
krajowego nie jest konieczne w treści konkretnej umowy. Podatek nałożony wskutek
zastosowania systemu CFC nie obciąża bowiem spółki CFC, nawet jeśli jest ustalany
poprzez odniesienie się do wartości ekonomicznego zysku tej spółki oraz wielkości udziału
posiadanego w niej przez rezydenta.
Odnosząc się do konkretnych rozwiązań w zakresie opodatkowania dochodów CFC, należy
przede wszystkim wskazać, że ze względu na wymiar międzynarodowy problemu i cel
regulacji typu CFC, którym jest zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części
państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych, oraz przeciwdziałanie odraczaniu lub
unikaniu opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do
spółek zależnych zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych,
państwa wprowadzające przepisy dotyczące CFC korzystają z doświadczeń innych państw,
czego skutkiem jest podobieństwo konstrukcji i mechanizmów obrony przed taką formą
unikania opodatkowania.
6
W konsekwencji przepisy dotyczące CFC stanowią regulację złożoną i wymagają
zdefiniowania, dookreślenia wielu pojęć, takich jak: kontrolowana spółka zagraniczna (np.
podmioty analogiczne do spółek krajowych), sprawowanie kontroli, niski poziom
opodatkowania, dochód CFC. Przy konstruowaniu omawianej instytucji prawa
podatkowego konieczne jest przy tym uwzględnienie przepisów prawa pierwotnego Unii
Europejskiej, w szczególności regulacji dotyczących swobód traktatowych, jak również
orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz postanowień umów
o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Mimo istniejących różnic w szczegółowym kształcie regulacji CFC przyjętych przez
poszczególne państwa, można wskazać na elementy wspólne dla tego typu regulacji. Do
typowych elementów konstrukcyjnych regulacji typu CFC należą:
a) sprawowanie kontroli przez rezydenta nad spółką CFC,
b) zlokalizowanie spółki CFC w państwie stosującym niższe opodatkowanie podatkiem
dochodowym od osób prawnych,
c) uzyskiwanie przez spółkę CFC dochodów o charakterze pasywnym,
d) zwolnienia przewidujące m.in. wyłączenie z obowiązku ich stosowania.
Odnosząc powyższe do zapisów zaproponowanych w niniejszym projekcie, należy
wskazać, co następuje.
Ad. a) Zaproponowane w projekcie rozwiązania w zakresie realizacji warunku
sprawowania kontroli przez rezydenta nad CFC zostały ustalone w sposób porównywalny
do rozwiązań istniejących już w systemie opodatkowania podatkiem dochodowym,
a mających zastosowanie do grup podmiotów powiązanych. Warunkiem sprawowania
kontroli jest zatem, zgodnie z projektem, nieprzerwane posiadanie, przez okres nie krótszy
niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25%
praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych
z prawem do uczestnictwa w zyskach zagranicznej spółki. Tak ustalony warunek zapewnia,
że przepisy odnosić się będą wyłącznie do polskiego rezydenta będącego wspólnikiem
mającym istotny wpływ na decyzje ekonomiczne podmiotu zagranicznego, w tym na zakres
i rozmiar prowadzonej działalności.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2330
› Pobierz plik