Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
akumulatory samochodowe o łącznej masie nieprzekraczającej 100 kg ułatwi tym
przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej, nie wpływając jednocześnie na
osiągane przez Polskę poziomy zbierania czy recyklingu wymaganego dyrektywą
2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów.
Przepis art. 4a ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach wskazuje, że ww. zwolnienie
przedsiębiorców ma zastosowanie, jeżeli przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, złoży
marszałkowi województwa, w terminie do dnia 15 marca każdego rokuŚ
1) zaświadczenie lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa
w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących
pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.),
2) informacje, których zakres został określony w przepisach wydanych na podstawie art. 37
ust. 2a ustawy, o której mowa w pkt 1, a w przypadku przedsiębiorców, do których nie
stosuje się przepisów o rachunkowości, także inne dokumenty pozwalające ocenić
sytuację finansową przedsiębiorcy za okres 3 ostatnich lat obrotowych.
Jednocześnie projektowana ustawa wskazuje, że przedmiotowe zwolnienie przedsiębiorców
stanowi pomoc de minimis:
1) w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia
2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
do pomocy de minimis albo
2) w rolnictwie w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia
18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii
Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym.
Wartość pomocy de minimis będzie odpowiadać wartości zwolnienia z opłaty produktowej,
obliczanej z zastosowaniem stawki opłaty produktowej określanej w akcie wykonawczym
wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach. W związku
z powyższym warto zwrócić uwagę, że brzmienie zawarte w art. 4a ust. 2 ustawy o bateriach
i akumulatorach wskazuje, że wprowadzający niewielkie ilości baterii i akumulatorów mogą
zdecydować, czy chcą zostać objęci zwolnieniem określonym w art. 4a ust. 1.
Poza tym uzupełniono definicję „wprowadzającego baterie i akumulatory”. Należy zauważyć,
że zgodnie z dokumentem „Questions and answers on the batteries directive (2006/66/EC)”,
który przygotowany został przez Komisję Europejską i który zawiera wytyczne, jak należy
3
interpretować niektóre przepisy dyrektywy 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów
oraz zużytych baterii i akumulatorów, przez wprowadzającego baterie lub akumulatory
rozumie się także przedsiębiorcę, który umieszcza swoje oznakowanie na bateriach
i akumulatorach. Wobec czego, dla ujednolicenia stosowania definicji, jak i jasności
stosowania przepisów, uzupełniono definicję o wskazanie, że w przypadku zlecenia
wytworzenia baterii lub akumulatorów za wprowadzającego baterie lub akumulatory uważa
się tego przedsiębiorcę, który zlecił wytworzenie baterii lub akumulatorów i którego
oznaczenie zostało umieszczone na bateriach lub akumulatorach.
Ponadto dodano definicję podmiotu pośredniczącego celem uszczelnienia wykonania
obowiązków realizowanych przez te podmioty. Wskazano, że jest to podmiot, za
pośrednictwem którego wprowadzający baterie lub akumulatory wykonuje obowiązki
w zakresie i na zasadach określonych w ustawie o bateriach i akumulatorach.
Dotychczasowa treść przepisu art. 14 ust. 3 ustawy o bateriach i akumulatorach powoduje
problemy interpretacyjne. Wymóg dotyczący magazynowania nie dłużej niż przez okres roku
łącznie przez wszystkich kolejnych posiadaczy tych odpadów jest trudny do realizacji
i kontroli, chociażby w przypadku miejsc odbioru, w których użytkownicy końcowi mogą
zostawić zużyte baterie i akumulatory przenośne. Prowadzący miejsce odbioru, zgodnie
z art. 52 pkt 4 ustawy o bateriach i akumulatorach, jest zwolniony z obowiązku prowadzenia
ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów w postaci zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów, o której mowa w ustawie o odpadach. Nie ma zatem możliwości
skontrolowania, jak długo zużyte baterie i akumulatory były magazynowane w miejscu
odbioru. Wobec powyższego zdecydowano się na ograniczenie zakresu zastosowania tego
przepisu tylko do magazynowania zużytych baterii i zużytych akumulatorów w zakładzie
przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Przepis ten stanowić będzie lex
specialis do przepisów art. 25 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r.
poz. 21, z późn. zm.), który wskazuje, że odpady, z wyjątkiem przeznaczonych do
składowania, mogą być magazynowane, jeżeli konieczność magazynowania wynika
z procesów technologicznych lub organizacyjnych i nie przekracza terminów uzasadnionych
zastosowaniem tych procesów, nie dłużej jednak niż przez okres 3 lat. Jednak w przypadku
przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów niezbędne jest wprowadzenie
krótszego okresu magazynowania w przypadku przetwarzania ze względu na konieczność
osiągania corocznych poziomów wydajności recyklingu.
4
Następną kwestią podjętą w przedmiotowym projekcie są zagadnienia związane
z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 493/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. ustanawiającym na
podstawie dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady szczegółowe przepisy
dotyczące obliczania wydajności recyklingu dla procesów recyklingu zużytych baterii
i akumulatorów, które określa zarówno sposób liczenia efektywności recyklingu, formaty
sprawozdań, które muszą wypełniać przedsiębiorcy prowadzący recykling zużytych baterii
lub zużytych akumulatorów, jak i termin przekazania sprawozdania odpowiednim organom
państwowym. Ponadto rozporządzenie określa, że sprawozdanie ma przekazać ten
przedsiębiorca, u którego rozpoczął się proces recyklingu. Wskazano również, że pierwsze
sprawozdania będą przekazywane za 2014 r. do dnia 30 kwietnia 2015 r.
Wobec powyższego należało określić organ, do którego będą przekazywane sprawozdania
z osiągniętego poziomu efektywności recyklingu. W zmienianym art. 15 ust. 3 ustawy
o bateriach i akumulatorach wskazano, że będą to marszałkowie województw. Ponadto
w art. 15 ust. 4 ww. ustawy wskazano, że marszałek województwa przekazuje dane dotyczące
osiągniętych przez recyklerów poziomów recyklingu oraz poziomów wydajności recyklingu
ministrowi właściwemu do spraw środowiska w terminie do dnia 31 maja za poprzedni rok
kalendarzowy. Informacje te posłużą następnie do sporządzenia informacji dla Komisji
Europejskiej wynikającej z art. 12 ust. 5 dyrektywy 2006/66/WE w sprawie baterii
i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów o osiąganych poziomach recyklingu
oraz poziomach wydajności recyklingu.
Pierwsze informacje marszałkowie województw przekażą do dnia 31 maja 2015 r., co jest
ściśle związane z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 493/2012, które zobowiązuje
przedsiębiorców do przekazania pierwszych sprawozdań do dnia 30 kwietnia 2015 r.
Ponadto wskazano, że w przypadku gdy proces recyklingu zużytych baterii lub akumulatorów
zachodzi w więcej niż jednej instalacji, każdy kolejny recykler jest obowiązany do
przekazania prowadzącemu recykling, w którego instalacji rozpoczął się proces recyklingu,
informacji niezbędnych do sporządzenia przez niego sprawozdania o osiąganych poziomach
wydajności recyklingu.
Przepisy te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.
W związku z koniecznością wprowadzenia powyższych zmian w art. 64 ust. 1 ustawy
o bateriach i akumulatorach, dotyczącym niezbędnej ewidencji odpadów prowadzonej przez
5
prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, rozszerzono
zakres tej ewidencji o informacje dotyczące osiąganych poziomów wydajności recyklingu.
Innym zagadnieniem, które wymagało kompleksowego rozwiązania, jest możliwość realizacji
obowiązków przez wprowadzających baterie lub akumulatory przez podmioty pośredniczące,
co zostało wskazane w zmienianym art. 28 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach.
W art. 28 wskazano, że pomiędzy wprowadzającym baterie lub akumulatory a podmiotem
pośredniczącym uczestniczącym w realizacji obowiązków wprowadzającego baterie lub
akumulatory powinna zostać zawarta umowa w formie pisemnej pod rygorem nieważności.
Należy przez to rozumieć, że umowa ta będzie mogła być zawarta w postaci papierowej lub
elektronicznej. Warto jednocześnie podkreślić, że to na wprowadzającym baterie lub
akumulatory spoczywa odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków nałożonych
przepisami ustawy o bateriach i akumulatorach – bez względu na to, czy zdecyduje się na ich
realizację poprzez podmiot pośredniczący. Zatem w przypadku nieprawidłowego
realizowania przez podmiot pośredniczący obowiązków wprowadzającego baterie lub
akumulatory ewentualne kary mogą zostać uregulowane między tymi podmiotami w ramach
zawartej przez nich umowy cywilnoprawnej. W art. 28 ust. 5 omawianej ustawy wskazano
również okres, przez który wprowadzający baterie lub akumulatory, jak i podmioty
pośredniczące powinni przechowywać zawarte umowy. Przepis ten umożliwi skontrolowanie
u przedsiębiorców poziomu odpowiedzialności obu stron umowy. Dodano również w art. 28
ust. 1 możliwość przejęcia obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych
i przedkładania sprawozdań ze zorganizowanych kampanii przez osoby trzecie. Do tej pory
nie było takiej formalnej możliwości w przypadku wprowadzających baterie lub akumulatory.
Z kolei w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
(Dz. U. z 2013 r. poz. 1155) wprowadzający sprzęt może zlecić organizacji odzysku również
obowiązki związane z edukacją ekologiczną, co pozwala na prowadzenie takich akcji na
większą skalę. Zdecydowano się na wprowadzenie takiego rozwiązania również w ustawie
o bateriach i akumulatorach.
Ponadto podmioty pośredniczące, jako że realizują przepisy ustawy w zakresie obowiązków
wprowadzających baterie lub akumulatory, powinny być wpisywane do rejestru, o którym
mowa w art. 49 ustawy o odpadach. Rejestr ten stanowić będzie kontynuację aktualnie
funkcjonującego rejestru, o którym mowa w ustawie o bateriach i akumulatorach.
Spowodowane jest to koniecznością wprowadzenia większego nadzoru nad działalnością ww.
6
podmiotów. Wobec powyższego dokonano niezbędnych zmian w ustawie o odpadach,
wpisując do katalogu podmiotów obowiązanych do uzyskania wpisu w rejestrze również
podmioty pośredniczące. Jednocześnie określono, jakie dane taki podmiot będzie obowiązany
wskazać we wniosku o wpis do rejestru. Adekwatnie do ww. zmian wskazano również
w dodawanym art. 18 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach, że takie podmioty powinny
złożyć wniosek o wpis do rejestru przed rozpoczęciem działalności w zakresie pośredniczenia
w realizacji obowiązków wprowadzających baterie lub akumulatory. Jednocześnie dodano
przepis przejściowy wskazujący, że podmiot pośredniczący jest obowiązany do złożenia
wniosku o wpis do rejestru, o którym mowa w ustawie o odpadach, w terminie 6 miesięcy od
dnia jego utworzenia. Dodatkowo wprowadzono kolejny przepis przejściowy wskazujący, że
obowiązki w zakresie składania sprawozdań, o których mowa w art. 237 ust. 1 ustawy
o odpadach, za rok 2014 wprowadzający baterie lub akumulatory może realizować za
pośrednictwem podmiotu pośredniczącego.
W celu wprowadzenia nadzoru nad podmiotami, które pośredniczą w realizacji obowiązków
wprowadzających baterie lub akumulatory, zaproponowano, aby wykonywać taką działalność
mogły tylko podmioty posiadające wdrożony system zarządzania środowiskowego zgodny
z wymaganiami systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) lub z normą ISO 14001.
Rozwiązanie takie pozwoli na kontrolę tych podmiotów w zakresie zgodności ich działalności
z istniejącymi przepisami prawa. Przewiduje się również podwyższenie standardów
wykonywanych usług przez podmioty pośredniczące. Jednocześnie wprowadzono przepis
przejściowy, który zobowiązuje podmiot pośredniczący do wdrożenia systemu zarządzania
środowiskowego zgodnego z ww. wymaganiami w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia
w życie niniejszej ustawy. W przypadku braku wdrożonego systemu zarządzania
środowiskowego, o którym mowa w dodawanym w ustawie o bateriach i akumulatorach
art. 28 ust. 3, przewidziano karę pieniężną dla podmiotu pośredniczącego w wysokości
10 000 zł.
W art. 34 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach zrezygnowano z obowiązku prowadzenia
przez wprowadzających baterie lub akumulatory ewidencji baterii i akumulatorów
z uwzględnieniem liczby wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów. Rezygnacja
z ewidencji prowadzonej w sztukach dotyczącej wprowadzanych do obrotu baterii
i akumulatorów, a pozostawienie tej ewidencji tylko w zakresie masy wprowadzonych do
obrotu baterii i akumulatorów, spowoduje znaczne uproszczenie dla wprowadzających baterie
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik