Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
lub akumulatory. Ponadto prowadzenie ewidencji w sztukach wydaje się być niepotrzebne,
ponieważ wszelkie inne ewidencje, np. dotyczące masy zebranych zużytych baterii
i akumulatorów przenośnych czy też masy przetworzonych zużytych baterii i akumulatorów,
prowadzone są w kilogramach. W związku z powyższym oraz ze względu na fakt, że cała
sprawozdawczość dotycząca gospodarki odpadami została zawarta w ustawie o odpadach,
konieczne było dokonanie również zmian w art. 73 tej ustawy dotyczącym rocznego
sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich
powstającymi. Poza tym uchyla się ust. 3 w art. 34 ustawy o bateriach i akumulatorach, który
zobowiązuje wprowadzającego baterie lub akumulatory do złożenia sprawozdania w terminie
14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania przez niego działalności. Zdecydowano
się na uchylenie tego przepisu, ponieważ analogiczne rozwiązanie odnoszące się do szerszej
grupy przedsiębiorców, w tym wprowadzających baterie lub akumulatory, jest wprowadzone
w art. 76 ustawy o odpadach. Ze względu jednak na fakt, że art. 76 będzie faktycznie miał
zastosowanie od dnia utworzenia rejestru, o którym mowa w ustawie odpadach, wskazano
również w niniejszej ustawie, że uchylenie art. 34 ust. 3 ustawy o bateriach i akumulatorach
wejdzie w życie z dniem utworzenia Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz
o gospodarce odpadami.
W art. 37 ustawy o bateriach i akumulatorach proponuje się zmianę ust. 4 oraz dodanie
przepisów dotyczących ustalania wysokości opłaty na publiczne kampanie edukacyjne.
Proponuje się zmianę sposobu wyliczania wysokości opłaty na publiczne kampanie
edukacyjne, która uiszczana jest przez wprowadzających baterie lub akumulatory.
Dotychczas opłata wynosiła równowartość 0,1% przychodów z tytułu wprowadzenia do
obrotu baterii i akumulatorów na terytorium kraju osiąganych w danym roku kalendarzowym.
Jednakże przy wyliczaniu wysokości tej opłaty pojawiały się problemy, np. jak należy
wyliczyć przychód z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na terytorium
kraju, w przypadku gdy baterie lub akumulatory stanowią część innego produktu i nie da się
dla nich wyliczyć przychodu. Co prawda ustawa wskazuje, że w przypadku braku możliwości
ustalenia wysokości przychodów z tytułu wprowadzenia do obrotu baterii i akumulatorów na
terytorium kraju, całkowity przychód określa się na podstawie liczby sztuk baterii
i akumulatorów wprowadzonych w danym roku do obrotu na terytorium kraju, przyjmując
dla każdej baterii i akumulatora wysokość przychodu jakoŚ
1) wysokość stawki opłaty produktowej,
8
2) średnią cenę baterii i akumulatora o takim samym składzie fizyko-chemicznym lub
pojemności oferowanych w handlu detalicznym w kraju, dla pozostałych baterii
i akumulatorów.
Jednakże rozwiązanie to także stwarzało kolejne problemy i było często kwestionowane,
ponieważ stawka opłaty produktowej odnosi się do masy, a przychód do liczby sztuk baterii
i akumulatorów.
Dlatego też proponuje się wprowadzenie prostszego mechanizmu wyznaczania wysokości
opłaty na publiczne kampanie edukacyjne, która będzie liczona od masy wprowadzonych
baterii lub akumulatorów, przyjmując stawkę w wysokości 0,02 zł za kilogram
wprowadzanych baterii lub akumulatorów do obrotu.
W roku 2010 wysokość środków, które zostały przeznaczone na publiczne kampanie
edukacyjne, wyniosła 1 770 022,05 zł (wg raportu Głównego Inspektora Ochrony rodowiska
o funkcjonowaniu gospodarki bateriami i akumulatorami oraz zużytymi bateriami i zużytymi
akumulatorami). Przyjmując stawkę w wysokości 0,02 zł za kilogram oraz biorąc pod uwagę
masę wprowadzonych baterii lub akumulatorów w 2010 r. (94 842 058,8 kg), szacuje się, że
opłata na publiczne kampanie edukacyjne wyniosłaby ok. 1 896 841,2 zł. Przewiduje się
również, że jeżeli środki na publiczne kampanie edukacyjne nie przewyższają kwoty 10 zł,
wprowadzający baterie lub akumulatory nie jest obowiązany do finansowania publicznych
kampanii edukacyjnych. Jednocześnie w przypadku ww. zwolnienia nie ma konieczności
uwzględniania przepisów o dopuszczalności pomocy de minimis. Zastosowanie w tym
przypadku przepisów o pomocy de minimis zniweluje korzyści dla przedsiębiorców
wynikające z zaproponowanego zwolnienia. Wówczas przedsiębiorcy ci będą obowiązani do
przedkładania właściwemu organowi zaświadczeń o otrzymanej w okresie ostatnich 3 lat
pomocy publicznej. Zarazem urzędy marszałkowskie będą zobowiązane do sprawdzenia, czy
są spełnione warunki dopuszczalności pomocy de minimis, oraz do przekazywania
sprawozdań z udzielonej pomocy Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
lub Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Tym samym należy stwierdzić, że koszty
wynikające z konieczności przedłożenia przez przedsiębiorcę ww. zaświadczenia, którego
opłata na publiczne kampanie edukacyjne będzie rocznie wynosić poniżej 10 zł, oraz koszty
administracyjne będą wyższe w stosunku do tych, które przedsiębiorca byłby obowiązany
ponieść, gdyby zrezygnowano ze wspomnianej propozycji zwolnienia.
9
Ponadto proponuje się ustalić dwa terminy przekazywania środków na publiczne kampanie
edukacyjne. Zdecydowano się na takie rozwiązanie w celu ułatwienia przedsiębiorcom
realizowania obowiązku wynikającego z art. 37 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach.
Podobnie jak w dotychczasowej ustawie o bateriach i akumulatorach istnieje możliwość
wykonania ww. obowiązku we własnym zakresie bądź przekazując środki na konto urzędu
marszałkowskiego. W przypadku pierwszej możliwości wprowadzający baterie lub
akumulatory finansuje kampanie edukacyjne do dnia 1 marca następnego roku, którego
dotyczy opłata. Natomiast przekazanie środków na rachunek urzędu marszałkowskiego może
odbyć się do dnia 15 marca roku następującego po roku, którego dotyczy opłata. Warto
w tym miejscu zauważyć, że jeżeli przedsiębiorca nie zdołał we własnym zakresie całkowicie
wykonać omawianego obowiązku, wówczas jest możliwe przekazanie na konto urzędu
marszałkowskiego środków, które pozostały do pokrycia pełnej wysokości opłaty na
publiczne kampanie edukacyjne.
Powiązane z tym są zmiany w art. 65 i art. 66 ustawy o bateriach i akumulatorach, w których
proponowany jest inny sposób dystrybucji środków wpłaconych przez wprowadzających
baterie lub akumulatory na publiczne kampanie edukacyjne, środków z nieodebranej opłaty
depozytowej, opłaty produktowej i podwyższonej opłaty depozytowej.
Obecne przepisy dotyczące gospodarowania środkami przekazanymi przez przedsiębiorców
są skomplikowane i powodują wiele trudności w ich realizacji. Zgodnie z obowiązującymi
przepisami marszałek województwa prowadzi odrębny rachunek bankowy w celu
gromadzenia i przekazywania wpływów z opłaty produktowej, dodatkowej opłaty
produktowej, środków na prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych oraz
nieodebranej opłaty depozytowej, które następnie (pomniejszone o 5% stanowią dochód
budżetu samorządu województwa) przekazuje, w terminie do dnia 30 kwietnia roku
następującego po roku, którego opłaty lub środki dotyczą, na rachunek dochodów budżetu
państwa. Następnie środki te są z powrotem rozdysponowane urzędom marszałkowskim
wg specjalnych kryteriów, jako dotacja celowa na realizację zadania w zakresie prowadzenia
publicznych kampanii edukacyjnych na terenie danego województwa jako zadanie zlecone
z zakresu administracji rządowej.
Kryteria podziału tych środków zostały określone w rozporządzeniu Ministra rodowiska
z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie kryteriów podziału środków na dotacje celowe na
prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych (Dz. U. poz. 319). Jednakże, zgodnie
10
z obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 czerwca 2013 r. w sprawie
szczegółowego sposobu, trybu i terminów opracowania materiałów do projektu ustawy
budżetowej na rok 2014 (Dz. U. poz. 702), minister właściwy do spraw środowiska powinien
przekazać informacje o podziale środków na prowadzenie kampanii edukacyjnych na
poszczególne województwa w terminie 21 dni kalendarzowych od dnia otrzymania pisma
przekazującego wstępne kwoty wydatków na dany rok. Przykładowo w roku 2011 termin ten
wypadł na 20 kwietnia. Jednakże w terminie tym nie był opracowany raport Głównego
Inspektora Ochrony rodowiska (zgodnie z art. 72 ust. 2 ustawy o bateriach i akumulatorach
Główny Inspektor Ochrony rodowiska sporządza i przedkłada raport Ministrowi rodowiska
do dnia 15 maja), jak również brak było informacji o środkach przekazanych przez urzędy
marszałkowskie na rachunek dochodów budżetu państwa, które marszałkowie mają
obowiązek przekazać w terminie do dnia 30 kwietnia.
Zatem podział środków wg kryteriów określonych w rozporządzeniu Ministra rodowiska
z dnia 7 marca 2012 r. w sprawie kryteriów podziału środków na dotacje celowe na
prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych może być zagrożony i w praktyce trudny
do realizacji, m.in. ze względu na niespójne terminy przekazywania odpowiednich informacji.
Biorąc powyższe pod uwagę oraz w celu efektywnego wydatkowania środków, proponuje się,
aby marszałkowie województw przekazywali środki na rachunek bankowy Narodowego
Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej w terminie 30 dni po upływie każdego
kwartału. Ponadto zaproponowano rezygnację z nakładania na marszałków województw
obowiązku realizacji zadania w zakresie prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych.
Przewiduje się, że ww. zmiana uprości całą procedurę dysponowania środkami oraz umożliwi
prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych poza urzędami marszałkowskimi
i wprowadzającymi baterie lub akumulatory także innym podmiotom. Jednocześnie należy
zaznaczyć, że prowadzenie edukacji ekologicznej przez różne podmioty pozwoli
w najbliższych latach prowadzić prawidłową gospodarkę zużytymi bateriami i zużytymi
akumulatorami, a co za tym idzie – osiągać wyznaczone przez prawo UE cele. W związku
z powyższymi zmianami uchylono również art. 67 ustawy o bateriach i akumulatorach, który
zobowiązywał marszałków województw do sporządzenia sprawozdania o przeprowadzonych
publicznych kampaniach edukacyjnych oraz o wielkości wykorzystanych środków, które
zostały przekazane na ten cel.
11
Następną kwestią poruszoną w projekcie są zasady pobierania opłaty depozytowej określone
w przepisach art. 53–56 ustawy o bateriach i akumulatorach. Ideą opłaty depozytowej było
prawidłowe zebranie i zagospodarowanie odpadów baterii i akumulatorów kwasowo-
-ołowiowych pochodzących z gospodarstw domowych.
Jednakże ustawa o bateriach i akumulatorach rozszerzyła obowiązek pobierania tej opłaty
również na baterie i akumulatory przemysłowe, co w konsekwencji doprowadziło do braku
przejrzystości zasad pobierania tej opłaty i spowodowało wiele problemów interpretacyjnych.
Należy jednak zauważyć, że baterie i akumulatory pochodzące z przemysłu i będące
w posiadaniu przedsiębiorców powinny być zagospodarowywane zgodnie z ustawą
o odpadach, np. przedsiębiorcy powinni prowadzić ewidencję odpadów i przekazywać je
posiadaczom odpadów posiadającym odpowiednie zezwolenia. Nie istnieje więc ryzyko
pozbywania się tych odpadów w sposób dowolny, niezgodny z zasadami ochrony
środowiska. Dlatego też proponuje się wprowadzenie przepisów określających, że opłata
depozytowa pobierana będzie przy sprzedaży baterii i akumulatorów samochodowych
kwasowo-ołowiowych od użytkowników końcowych niebędących przedsiębiorcami. Takie
rozwiązanie było postulowane przez przedsiębiorców, którzy ze względu na pobraną opłatę
depozytową byli zmuszeni do zwrotu zużytego akumulatora jedynie do jego sprzedawcy,
podczas gdy mogliby takie akumulatory zwrócić do firmy zbierającej tego typu odpady, która
przy tym płaci firmom za ich przekazanie. Nowe rozwiązanie rozszerza więc przedsiębiorcom
możliwość zwrotu zużytych akumulatorów. Pozostawiono jednak ten przepis w odniesieniu
do osób fizycznych, które, jak wcześniej wspomniano, nie podlegają przepisom ustawy
o odpadach, aby zapobiec sytuacji, w której zużyte akumulatory byłyby wyrzucane
w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Takie rozwiązanie obowiązywało w latach
2002–2009 na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach
przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie
produktowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607, z późn. zm.) i nie stanowiło to problemu dla
sprzedawców w identyfikacji nabywcy tych produktów (firma czy osoba fizyczna).
Najczęściej przyjmowano zasadę – sprzedaż potwierdzona paragonem podlegała opłacie
depozytowej, natomiast sprzedaż potwierdzona fakturą VAT tej opłacie nie podlegała. Takie
rozwiązanie pozwala uniknąć problemów np. przy sprzedaży akumulatorów osobom
fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.
12
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik