eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2244
  • Data wpłynięcia: 2014-03-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322

2244

– 20 – 
c) 
w  lit.  d  w  tiret  drugim  kropkę  zastępuje  się  przecinkiem  i  dodaje  tiret  trzecie 
w brzmieniu: 
„−  wykaz  punktów  zbierania  zużytych  baterii  przeno nych  lub  zużytych 
akumulatorów  przeno nych  prowadzonych  przez  zbierającego  zużyte  baterie 
lub  zużyte  akumulatory,  z  którym  wprowadzający  baterie  lub  akumulatory 
zawarł  umowę,  o  której  mowa  w  art.  32  ust.  1  ustawy  z  dnia  24  kwietnia 
2009 r.  o  bateriach  i  akumulatorach,  oraz  wykaz  miejsc  odbioru,  z  których 
zbierający  zużyte  baterie  lub  zużyte  akumulatory  odbiera  zużyte  baterie 
przeno ne lub zużyte akumulatory przeno ne.”ś 
6) 
w  art.  75  w  ust.  2  w  pkt  10  w  lit.  c  kropkę  zastępuje  się  przecinkiem  i  dodaje  lit.  d 
w brzmieniu: 
„d)  osiągniętych poziomach wydajno ci recyklingu.”ś 
7) 
w art. 79 w ust. 2 w pkt 4 lit. d otrzymuje brzmienie: 
„d)  zbierania,  recyklingu  i  wydajno ci  recyklingu  zużytych  baterii  i  zużytych 
akumulatorówś”. 
Art. 5.  Do  powstałych  przed  dniem  wej cia  w  życie  niniejszej  ustawy  obowiązków 
sprawozdawczych wprowadzającego baterie lub akumulatory, zbierającego zużyte baterie lub 
zużyte akumulatory oraz prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych 
akumulatorów, za okres do dnia 31 grudnia 2014 r., oraz do zobowiązań wprowadzającego 
baterie przeno ne lub akumulatory przeno ne z tytułu opłaty produktowej, należnej za okres 
do dnia 31 grudnia 2014 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. 
Art. 6.  1.  Do  sposobu  obliczania  rodków,  o  których  mowa  w  art.  37  ust.  4  ustawy 
zmienianej w art. 1, przekazywanych przez wprowadzających baterie lub akumulatory za rok 
2014 stosuje się przepisy dotychczasowe. 
2.  W  przypadku  gdy  wprowadzający  baterie  lub  akumulatory  nie  przeznaczył  na 
publiczne kampanie edukacyjne w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. pełnej kwoty, o której 
mowa w art. 37 ust. 4 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, należno ć, o której mowa w art. 37 
ust. 4 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, ulega obniżeniu o kwotę faktycznie poniesioną przez 
niego w danym roku na publiczne kampanie edukacyjne. 
Art. 7. Podmiot po redniczący jest obowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru, 
o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia 
utworzenia rejestru. 
– 21 – 
Art. 8.  Podmiot  po redniczący  jest  obowiązany  dostosować  się  do  wymagań 
okre lonych  w  art.  28  ust.  3  ustawy  zmienianej  w  art.  1  w  terminie  12  miesięcy  od  dnia 
wej cia w życie niniejszej ustawy. 
Art. 9.  1.  Wprowadzający  baterie  lub  akumulatory  może  sporządzać  i  składać 
sprawozdania  za  rok  2014,  na  zasadach  i  w  trybie  okre lonych  w  art.  237  ust.  1  ustawy 
zmienianej w art. 4, za po rednictwem podmiotu po redniczącego. 
2. Sprawozdania za rok 2014 sporządzane na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy zmienianej 
w  art.  1,  na  zasadach  i  w  trybie  okre lonych  w  art.  237  ust.  1  ustawy  zmienianej  w  art.  4, 
składa  wyłącznie  zbierający  zużyte  baterie  przeno ne  lub  zużyte  akumulatory  przeno ne, 
który przekazuje zużyte baterie lub zużyte akumulatory bezpo rednio prowadzącemu zakład 
przetwarzania. 
3.  Prowadzący  zakład  przetwarzania  zużytych  baterii  lub  zużytych  akumulatorów  jest 
obowiązany zamie cić w sprawozdaniu za rok 2014 sporządzanym na podstawie art. 64 ust. 5 
ustawy  zmienianej  w  art.  1,  na  zasadach  i  w  trybie  okre lonych  w  art.  237  ust.  1  ustawy 
zmienianej w art. 4, informację o osiągniętych poziomach wydajno ci recyklingu.  
Art. 10.  1.  Marszałek  województwa  sporządza  i  przedkłada  sprawozdanie,  o  którym 
mowa  w  art.  67  ust.  1  ustawy  zmienianej  w  art.  1,  za  rok  2014,  zgodnie  z  przepisami 
dotychczasowymi. 
2.  W  przypadku  niewykorzystania  przez  marszałka  województwa 
rodków 
przeznaczonych  na  publiczne  kampanie  edukacyjne  na  rok  2014  lub  stwierdzenia  przez 
wojewodę ich nieprawidłowego wykorzystania stosuje się przepisy dotychczasowe. 
3. Do kontroli sposobu wykorzystania przez marszałka województwa dotacji celowej na 
prowadzenie  publicznych  kampanii  edukacyjnych  przyznanej  przed  dniem  wej cia  w  życie 
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. 
Art. 11.  Do  spraw  wszczętych  i  niezakończonych  przed  dniem  wej cia  w  życie 
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. 
Art. 12. 1.   Do  czasu  utworzenia  Bazy  danych  o  produktach  i  opakowaniach  oraz 
o gospodarce  odpadami,  o  której  mowa  w  ustawie  zmienianej  w  art.  4,  marszałek 
województwa  jest  obowiązany  do  sporządzenia  i  przedłożenia  Głównemu  Inspektorowi 
Ochrony  rodowiska  zbiorczego  sprawozdania  ze  sprawozdań  i  wykazów,  o  których 
mowa w: 
– 22 – 
1) 
art.  34  ust.  2,  art.  35,  art.  36  ust.  4,  art.  37  ust.  6,  art.  41  ust.  3,  art.  59  ust.  3  i  art.  64 
ust. 5  ustawy  zmienianej  w  art.  1  w  brzmieniu  obowiązującym  przed  dniem  wej cia 
w życie ustawy zmienianej w art. 4, 
2) 
art. 56 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1  
− w terminie do dnia 15 kwietnia roku, w którym te sprawozdania zostały przekazane. 
2.  Minister  wła ciwy  do  spraw  rodowiska  może  okre lić,  w  drodze  rozporządzenia, 
wzór zbiorczego sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób jego przekazywania, 
kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań. 
Art. 13.  1.  Sprzedawca  detaliczny  baterii  przemysłowych  kwasowo-ołowiowych  lub 
akumulatorów  przemysłowych  kwasowo-ołowiowych,  który  przed  dniem  wej cia  w  życie 
niniejszej ustawy pobrał od kupującego opłatę depozytową, jest obowiązany do  jej zwrotu, 
w tym  do  potwierdzenia  jej  pobrania  i  zwrotu,  przekazywania  nieodebranej  opłaty 
depozytowej  oraz  przechowywania  dokumentów  potwierdzających  pobranie  opłaty 
depozytowej  i  dokumentów  potwierdzających  zwrot  opłaty  depozytowej,  stosując  przepisy 
dotychczasowe.  
2.  Sprzedawca,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  jest  obowiązany  do  sporządzenia 
i przedłożenia  sprawozdania  o  wysoko ci  pobranej  opłaty  depozytowej  i  przekazanej 
nieodebranej  opłaty  depozytowej  za  rok  2014  zgodnie  z  art.  56  ust.  2  ustawy  zmienianej 
w art. 1. 
Art. 14.  Przepisy  wykonawcze  wydane  na  podstawie  art.  63  ust.  7  ustawy  zmienianej 
w art.  1  zachowują  moc  do  dnia  wej cia  w  życie  przepisów  wykonawczych  wydanych  na 
podstawie art. 63 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące 
od dnia wej cia w życie niniejszej ustawy. 
Art. 15. Przepis art. 34  ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym 
przed dniem wej cia w życie niniejszej ustawy stosuje się do dnia utworzenia Bazy danych 
o produktach  i  opakowaniach  oraz  o  gospodarce  odpadami,  o  której  mowa  w  ustawie 
zmienianej w art. 4. 
Art. 16. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiemŚ 
1) 
art.  1  pkt  4,  pkt  11,  pkt  21  lit.  b  i  pkt  23–25  oraz  art.  2  pkt  2  lit.  b,  które  wchodzą 
w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.; 
2) 
art.  1  pkt  20  lit.  a,  który  wchodzi  w  życie  po  upływie  24  miesięcy  od  dnia  wej cia 
w życie niniejszej ustawy. 
UZASADNIENIE 
 
Głównym  celem  zmiany  ustawy  z  dnia  24  kwietnia  2009  r.  o  bateriach  i  akumulatorach 
(Dz. U.  Nr  79,  poz.  666,  z  późn.  zm.) jest  uszczelnienie systemu  gospodarowania  zużytymi 
bateriami  i  zużytymi  akumulatorami  oraz  doprecyzowanie  przepisów  ustawy  w  celu 
uzyskania pełnej zgodności z przepisami dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego 
i Rady  z  dnia  6  września  2006  r.  w  sprawie  baterii  i  akumulatorów  oraz  zużytych  baterii 
i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG (Dz. Urz. UE L 266 z 26.09.2006, 
str.  1,  z  późn.  zm.).  Ponadto,  w  związku  z  przyjęciem  rozporządzenia  Komisji  (UE) 
nr 493/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. ustanawiającego na podstawie dyrektywy 2006/66/WE 
Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  szczegółowe  przepisy  dotyczące  obliczania  wydajności 
recyklingu  dla  procesów  recyklingu  zużytych  baterii  i  akumulatorów  (Dz.  Urz.  UE  L  151 
z 12.06.2012,  str.  9), 
niezbędne  jest  wprowadzenie  przepisów  uzupełniających 
i ułatwiających stosowanie tych przepisów. 
Przepisy ustawy o bateriach i akumulatorach stosuje się do wszystkich baterii i akumulatorów 
produkowanych i wprowadzanych do obrotu, niezależnie od ich kształtu, pojemności, masy, 
składu materiałowego, sposobu użycia oraz niezależnie od tego, czy stanowią przynależność 
albo  część  składową  urządzenia  lub  dodatek  do  innych  produktów.  Ze  względu  jednak  na 
fakt,  że  istnieją  przedsiębiorcy  wprowadzający  do  obrotu  niewielkie  ilości  baterii 
i akumulatorów,  np.  przy  okazji  wprowadzania  sprzętu  elektrycznego  i  elektronicznego  czy 
samochodów,  dla  których  wypełnianie  obowiązków  w  zakresie  osiągania  wymaganych 
poziomów zbierania, w tym dotyczących opłaty produktowej, organizowania i finansowania 
zbierania,  przetwarzania,  recyklingu  i  unieszkodliwiania  zużytych  baterii  i  zużytych 
akumulatorów, zawierania umowy ze zbierającym zużyte baterie i zużyte akumulatory oraz 
z prowadzącym  zakład  przetwarzania  zużytych  baterii  i  zużytych  akumulatorów,  składania 
wykazu  zakładów  przetwarzania  zużytych  baterii  i  zużytych  akumulatorów  jest 
nieproporcjonalnym  obciążeniem  w  stosunku  do  efektu  środowiskowego,  zdecydowano  się 
umożliwić zwolnienie dla tych wprowadzających z realizacji części obowiązków. Zwolnienie 
tych  wprowadzających  z  pewnych  obowiązków  znajduje  podstawę  w  motywie  19  do 
dyrektywy  2006/66/WE  w  sprawie  baterii  i  akumulatorów  oraz  zużytych  baterii 
i akumulatorów. 
 
 
 
W  przypadku  baterii  i  akumulatorów  przenośnych  zwolnienie  dotyczyć  będzie 
przedsiębiorców, którzy wprowadzają do obrotu do 1 kg baterii i akumulatorów przenośnych, 
a  w  przypadku  wprowadzających  baterie  i  akumulatory  samochodowe  lub  baterie 
i akumulatory przemysłowe zwolnienie dotyczyć będzie tych, którzy wprowadzają do obrotu 
do 100 kg rocznie. 
Zgodnie  z  danymi  o  ilości  wprowadzonych  do  obrotu  baterii  i  akumulatorów  za  rok  2010 
wyłączenie będzie dotyczyć poniżej 1% wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów. 
Warto  zwrócić  uwagę,  że  zaproponowany  art.  4a  ust.  1  zwalnia  ww.  wprowadzających 
również  z  organizowania  i  finansowania  unieszkodliwiania  zużytych  baterii  i  zużytych 
akumulatorów.  Zdecydowano  się  na  to  zwolnienie  z  powodu  obowiązującego  w  ustawie 
o bateriach  i  akumulatorach  art.  27  ust.  1,  którego  brzmienie  jest  następująceŚ  „Art.  27.  1. 
Wprowadzający baterie lub akumulatory jest obowiązany do zorganizowania i sfinansowania 
zbierania,  przetwarzania,  recyklingu  i  unieszkodliwiania  zużytych  baterii  i  zużytych 
akumulatorów  oraz  właściwego  gospodarowania  zużytymi  bateriami  i  zużytymi 
akumulatorami.”. Powyższy przepis stanowi zaostrzenie wymagań w stosunku do dyrektywy 
2006/66/WE  w  sprawie  baterii  i  akumulatorów  oraz  zużytych  baterii  i  akumulatorów,  która 
nie  zobowiązuje,  aby  producenci  ponosili  koszty  wynikające  z  unieszkodliwiania  zużytych 
baterii  i  akumulatorów.  Dyrektywa  2006/66/WE  w  sprawie  baterii  i  akumulatorów  oraz 
zużytych  baterii  i  akumulatorów  w  art.  16  ust.  1  zobowiązuje  jedynie  do  finansowania 
zbierania,  przetwarzania  i  recyklingu  zużytych  baterii  i  akumulatorów,  dając  jednocześnie 
możliwość zwolnienia z tego obowiązku małych producentów w art. 18 ust. 1. Ze względu na 
fakt, że art. 27 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach zapewnia właściwe postępowanie ze 
zużytymi bateriami i akumulatorami, uznaje się, że powinien on pozostać w obowiązującym 
brzmieniu. Mając jednak na uwadze małych producentów, uznano za stosowne wprowadzenie 
dla nich zwolnienia również z organizowania i finansowania unieszkodliwiania. Jednocześnie 
proponuje  się  pozostawienie  dla  omawianych  wprowadzających  baterie  lub  akumulatory 
obowiązku wpisu do rejestru, obowiązku składania sprawozdań o masie wprowadzanych do 
obrotu  baterii  i  akumulatorów,  celem  pozyskania  informacji  w  tym  zakresie.  Rozwiązanie 
polegające  na  zwolnieniu  z  niektórych  obowiązków  wprowadzających  baterie  lub 
akumulatory przenośne, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu baterie 
przenośne  i  akumulatory  przenośne  o  łącznej  masie  nieprzekraczającej  1  kg,  oraz 
wprowadzających baterie przemysłowe, akumulatory przemysłowe lub baterie samochodowe, 

 
strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 ... 20 ... 21

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: