Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2244
- Data wpłynięcia: 2014-03-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-08-29
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1322
2244
c)
w lit. d w tiret drugim kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje tiret trzecie
w brzmieniu:
„− wykaz punktów zbierania zużytych baterii przeno nych lub zużytych
akumulatorów przeno nych prowadzonych przez zbierającego zużyte baterie
lub zużyte akumulatory, z którym wprowadzający baterie lub akumulatory
zawarł umowę, o której mowa w art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia
2009 r. o bateriach i akumulatorach, oraz wykaz miejsc odbioru, z których
zbierający zużyte baterie lub zużyte akumulatory odbiera zużyte baterie
przeno ne lub zużyte akumulatory przeno ne.”ś
6)
w art. 75 w ust. 2 w pkt 10 w lit. c kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje lit. d
w brzmieniu:
„d) osiągniętych poziomach wydajno ci recyklingu.”ś
7)
w art. 79 w ust. 2 w pkt 4 lit. d otrzymuje brzmienie:
„d) zbierania, recyklingu i wydajno ci recyklingu zużytych baterii i zużytych
akumulatorówś”.
Art. 5. Do powstałych przed dniem wej cia w życie niniejszej ustawy obowiązków
sprawozdawczych wprowadzającego baterie lub akumulatory, zbierającego zużyte baterie lub
zużyte akumulatory oraz prowadzącego zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych
akumulatorów, za okres do dnia 31 grudnia 2014 r., oraz do zobowiązań wprowadzającego
baterie przeno ne lub akumulatory przeno ne z tytułu opłaty produktowej, należnej za okres
do dnia 31 grudnia 2014 r., stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 6. 1. Do sposobu obliczania rodków, o których mowa w art. 37 ust. 4 ustawy
zmienianej w art. 1, przekazywanych przez wprowadzających baterie lub akumulatory za rok
2014 stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. W przypadku gdy wprowadzający baterie lub akumulatory nie przeznaczył na
publiczne kampanie edukacyjne w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. pełnej kwoty, o której
mowa w art. 37 ust. 4 pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, należno ć, o której mowa w art. 37
ust. 4 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, ulega obniżeniu o kwotę faktycznie poniesioną przez
niego w danym roku na publiczne kampanie edukacyjne.
Art. 7. Podmiot po redniczący jest obowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru,
o którym mowa w art. 49 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia
utworzenia rejestru.
– 21 –
Art. 8. Podmiot po redniczący jest obowiązany dostosować się do wymagań
okre lonych w art. 28 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w terminie 12 miesięcy od dnia
wej cia w życie niniejszej ustawy.
Art. 9. 1. Wprowadzający baterie lub akumulatory może sporządzać i składać
sprawozdania za rok 2014, na zasadach i w trybie okre lonych w art. 237 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 4, za po rednictwem podmiotu po redniczącego.
2. Sprawozdania za rok 2014 sporządzane na podstawie art. 59 ust. 3 ustawy zmienianej
w art. 1, na zasadach i w trybie okre lonych w art. 237 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 4,
składa wyłącznie zbierający zużyte baterie przeno ne lub zużyte akumulatory przeno ne,
który przekazuje zużyte baterie lub zużyte akumulatory bezpo rednio prowadzącemu zakład
przetwarzania.
3. Prowadzący zakład przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów jest
obowiązany zamie cić w sprawozdaniu za rok 2014 sporządzanym na podstawie art. 64 ust. 5
ustawy zmienianej w art. 1, na zasadach i w trybie okre lonych w art. 237 ust. 1 ustawy
zmienianej w art. 4, informację o osiągniętych poziomach wydajno ci recyklingu.
Art. 10. 1. Marszałek województwa sporządza i przedkłada sprawozdanie, o którym
mowa w art. 67 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, za rok 2014, zgodnie z przepisami
dotychczasowymi.
2. W przypadku niewykorzystania przez marszałka województwa
rodków
przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne na rok 2014 lub stwierdzenia przez
wojewodę ich nieprawidłowego wykorzystania stosuje się przepisy dotychczasowe.
3. Do kontroli sposobu wykorzystania przez marszałka województwa dotacji celowej na
prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych przyznanej przed dniem wej cia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 11. Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wej cia w życie
niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 12. 1. Do czasu utworzenia Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz
o gospodarce odpadami, o której mowa w ustawie zmienianej w art. 4, marszałek
województwa jest obowiązany do sporządzenia i przedłożenia Głównemu Inspektorowi
Ochrony rodowiska zbiorczego sprawozdania ze sprawozdań i wykazów, o których
mowa w:
– 22 –
1)
art. 34 ust. 2, art. 35, art. 36 ust. 4, art. 37 ust. 6, art. 41 ust. 3, art. 59 ust. 3 i art. 64
ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem wej cia
w życie ustawy zmienianej w art. 4,
2)
art. 56 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1
− w terminie do dnia 15 kwietnia roku, w którym te sprawozdania zostały przekazane.
2. Minister wła ciwy do spraw rodowiska może okre lić, w drodze rozporządzenia,
wzór zbiorczego sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, oraz sposób jego przekazywania,
kierując się potrzebą ujednolicenia sprawozdań.
Art. 13. 1. Sprzedawca detaliczny baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub
akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych, który przed dniem wej cia w życie
niniejszej ustawy pobrał od kupującego opłatę depozytową, jest obowiązany do jej zwrotu,
w tym do potwierdzenia jej pobrania i zwrotu, przekazywania nieodebranej opłaty
depozytowej oraz przechowywania dokumentów potwierdzających pobranie opłaty
depozytowej i dokumentów potwierdzających zwrot opłaty depozytowej, stosując przepisy
dotychczasowe.
2. Sprzedawca, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany do sporządzenia
i przedłożenia sprawozdania o wysoko ci pobranej opłaty depozytowej i przekazanej
nieodebranej opłaty depozytowej za rok 2014 zgodnie z art. 56 ust. 2 ustawy zmienianej
w art. 1.
Art. 14. Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 63 ust. 7 ustawy zmienianej
w art. 1 zachowują moc do dnia wej cia w życie przepisów wykonawczych wydanych na
podstawie art. 63 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące
od dnia wej cia w życie niniejszej ustawy.
Art. 15. Przepis art. 34 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym
przed dniem wej cia w życie niniejszej ustawy stosuje się do dnia utworzenia Bazy danych
o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, o której mowa w ustawie
zmienianej w art. 4.
Art. 16. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiemŚ
1)
art. 1 pkt 4, pkt 11, pkt 21 lit. b i pkt 23–25 oraz art. 2 pkt 2 lit. b, które wchodzą
w życie z dniem 1 stycznia 2015 r.;
2)
art. 1 pkt 20 lit. a, który wchodzi w życie po upływie 24 miesięcy od dnia wej cia
w życie niniejszej ustawy.
UZASADNIENIE
Głównym celem zmiany ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach
(Dz. U. Nr 79, poz. 666, z późn. zm.) jest uszczelnienie systemu gospodarowania zużytymi
bateriami i zużytymi akumulatorami oraz doprecyzowanie przepisów ustawy w celu
uzyskania pełnej zgodności z przepisami dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG (Dz. Urz. UE L 266 z 26.09.2006,
str. 1, z późn. zm.). Ponadto, w związku z przyjęciem rozporządzenia Komisji (UE)
nr 493/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. ustanawiającego na podstawie dyrektywy 2006/66/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady szczegółowe przepisy dotyczące obliczania wydajności
recyklingu dla procesów recyklingu zużytych baterii i akumulatorów (Dz. Urz. UE L 151
z 12.06.2012, str. 9),
niezbędne jest wprowadzenie przepisów uzupełniających
i ułatwiających stosowanie tych przepisów.
Przepisy ustawy o bateriach i akumulatorach stosuje się do wszystkich baterii i akumulatorów
produkowanych i wprowadzanych do obrotu, niezależnie od ich kształtu, pojemności, masy,
składu materiałowego, sposobu użycia oraz niezależnie od tego, czy stanowią przynależność
albo część składową urządzenia lub dodatek do innych produktów. Ze względu jednak na
fakt, że istnieją przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu niewielkie ilości baterii
i akumulatorów, np. przy okazji wprowadzania sprzętu elektrycznego i elektronicznego czy
samochodów, dla których wypełnianie obowiązków w zakresie osiągania wymaganych
poziomów zbierania, w tym dotyczących opłaty produktowej, organizowania i finansowania
zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów, zawierania umowy ze zbierającym zużyte baterie i zużyte akumulatory oraz
z prowadzącym zakład przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów, składania
wykazu zakładów przetwarzania zużytych baterii i zużytych akumulatorów jest
nieproporcjonalnym obciążeniem w stosunku do efektu środowiskowego, zdecydowano się
umożliwić zwolnienie dla tych wprowadzających z realizacji części obowiązków. Zwolnienie
tych wprowadzających z pewnych obowiązków znajduje podstawę w motywie 19 do
dyrektywy 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii
i akumulatorów.
W przypadku baterii i akumulatorów przenośnych zwolnienie dotyczyć będzie
przedsiębiorców, którzy wprowadzają do obrotu do 1 kg baterii i akumulatorów przenośnych,
a w przypadku wprowadzających baterie i akumulatory samochodowe lub baterie
i akumulatory przemysłowe zwolnienie dotyczyć będzie tych, którzy wprowadzają do obrotu
do 100 kg rocznie.
Zgodnie z danymi o ilości wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów za rok 2010
wyłączenie będzie dotyczyć poniżej 1% wprowadzanych do obrotu baterii i akumulatorów.
Warto zwrócić uwagę, że zaproponowany art. 4a ust. 1 zwalnia ww. wprowadzających
również z organizowania i finansowania unieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów. Zdecydowano się na to zwolnienie z powodu obowiązującego w ustawie
o bateriach i akumulatorach art. 27 ust. 1, którego brzmienie jest następująceŚ „Art. 27. 1.
Wprowadzający baterie lub akumulatory jest obowiązany do zorganizowania i sfinansowania
zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i zużytych
akumulatorów oraz właściwego gospodarowania zużytymi bateriami i zużytymi
akumulatorami.”. Powyższy przepis stanowi zaostrzenie wymagań w stosunku do dyrektywy
2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów, która
nie zobowiązuje, aby producenci ponosili koszty wynikające z unieszkodliwiania zużytych
baterii i akumulatorów. Dyrektywa 2006/66/WE w sprawie baterii i akumulatorów oraz
zużytych baterii i akumulatorów w art. 16 ust. 1 zobowiązuje jedynie do finansowania
zbierania, przetwarzania i recyklingu zużytych baterii i akumulatorów, dając jednocześnie
możliwość zwolnienia z tego obowiązku małych producentów w art. 18 ust. 1. Ze względu na
fakt, że art. 27 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach zapewnia właściwe postępowanie ze
zużytymi bateriami i akumulatorami, uznaje się, że powinien on pozostać w obowiązującym
brzmieniu. Mając jednak na uwadze małych producentów, uznano za stosowne wprowadzenie
dla nich zwolnienia również z organizowania i finansowania unieszkodliwiania. Jednocześnie
proponuje się pozostawienie dla omawianych wprowadzających baterie lub akumulatory
obowiązku wpisu do rejestru, obowiązku składania sprawozdań o masie wprowadzanych do
obrotu baterii i akumulatorów, celem pozyskania informacji w tym zakresie. Rozwiązanie
polegające na zwolnieniu z niektórych obowiązków wprowadzających baterie lub
akumulatory przenośne, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu baterie
przenośne i akumulatory przenośne o łącznej masie nieprzekraczającej 1 kg, oraz
wprowadzających baterie przemysłowe, akumulatory przemysłowe lub baterie samochodowe,
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2244
› Pobierz plik