Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
11) ustawa z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Źz. U.
Nr 174, poz. 1038 oraz z 2013 r. poz. 779 i 1247), zwana dalej „ustawą
o samorządzie pielęgniarek i położnych”
Wejście w życie projektowanych zmian w ustawie o samorządzie pielęgniarek
i położnych nie spowoduje zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych
wydatków oraz na zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań, w odniesieniu do powyższej ustawy, nie będzie
angażowało dodatkowych środków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego ponad te, które są angażowane na podstawie obowiązujących przepisów
prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, zarówno w części
42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
zwiększenia kosztów wymagających sfinansowania.
Wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań, w odniesieniu do
powyższej ustawy, nie spowoduje zmiany poziomu wydatków w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów, do której odnosi się art. 50 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
12) ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Źz. U. Nr 174,
poz. 1039, z późn. zm), zwana dalej „ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej”
Wejście w życie projektowanych zmian w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej
nie spowoduje zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych wydatków oraz na
zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań, w odniesieniu do powyższej ustawy, nie będzie
angażowało dodatkowych środków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego ponad te, które są angażowane na podstawie obowiązujących przepisów
prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, zarówno w części
42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
zwiększenia kosztów wymagających sfinansowania.
24
Wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań, w odniesieniu do
powyższej ustawy, nie spowoduje zmiany poziomu wydatków w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów, do której odnosi się art. 50 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
13) ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650), zwana dalej
„ustawą o cudzoziemcach”
Wejście w życie projektowanych zmian w ustawie o cudzoziemcach nie spowoduje
zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych wydatków oraz na zmniejszenie
dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań, w odniesieniu do powyższej ustawy, nie będzie
angażowało dodatkowych środków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego ponad te, które są angażowane na podstawie obowiązujących przepisów
prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, zarówno w części
42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
zwiększenia kosztów wymagających sfinansowania.
Wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań, w odniesieniu do
powyższej ustawy, nie spowoduje zmiany poziomu wydatków w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów, do której odnosi się art. 50 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
5. Wpływ aktu na rynek pracy
Wejście w życie aktu nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
6. Wpływ aktu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie aktu nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
7. Wpływ aktu na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie aktu nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
03/06rch
25
TABźLA ZBIź NO CI
TYTUŁ PROJźKTUŚ
Projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
TYTUŁ
WŹRA ANźżO
AKTU - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r.
PRAWNźżO/ WŹRA ANYCH AKTÓW
w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców
PRAWNYCH:
jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób
kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony
(wersja przekształcona)
Dziennik Urzędowy UE L 337/9 z 20.12.2011 r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
L.p.
Konieczn
Uzasadnienie
o ć
uwzględnienia
Jedn.
Tre ć przepisu Uź
wdro eni
Jedn.
w projekcie przepisów
Tre ć przepisu/ów projektu
red.
a
red.
wykraczających
poza
minimalne
wymogi
T/N
prawa UE
Rozdział I
Przepisy ogólne
Art. 1
Cel
1.
Art. 1
Celem
niniejszej
dyrektywy
jest
określenie
norm
dotyczących N
kwalifikowania obywateli państw
trzecich lub bezpaństwowców jako
beneficjentów
ochrony
międzynarodowej, jednolitego statusu
1
uchodźców lub osób kwalifikujących
się
do
otrzymania
ochrony
uzupełniającej oraz zakresu udzielanej
ochrony.
Art. 2
Definicje
2.
Art. 2
Na użytek niniejszej dyrektywy T
Art. 23 ust. 2 ustawy Art. 23
lit. a
stosuje się następujące definicje:
z dnia 13 czerwca 2. Wniosek o nadanie statusu uchodźcy
a) "ochrona międzynarodowa" oznacza
2003 r. o udzielaniu rozpatruje się równocześnie jako wniosek o
status uchodźcy lub status osoby
cudzoziemcom
udzielenie ochrony uzupełniającej.
potrzebującej ochrony uzupełniającej
ochrony
na
określony
terytorium
w lit. e) i g);
Rzeczypospolitej
Polskiej, zwanej dalej
„ustawą”
3.
Art. 2
b)
„beneficjent
ochrony T
Art.
13
ust.
1 Art. 13
lit. b
międzynarodowej” oznacza osobę,
ustawy
1.Cudzoziemcowi nadaje się status uchodźcy,
której nadano status uchodźcy lub
jeżeli na skutek uzasadnionej obawy przed
status osoby potrzebującej ochrony
prześladowaniem w kraju pochodzenia z
uzupełniającej określony w lit. e) i g);
powodu rasy, religii, narodowości, przekonań
politycznych lub przynależności do określonej
grupy społecznej nie może lub nie chce
korzystać z ochrony tego kraju.
Art. 15 ustawy
Art. 15
Cudzoziemcowi, który nie spełnia warunków do
nadania statusu uchodźcy, udziela się ochrony
uzupełniającej, w przypadku gdy powrót do
kraju pochodzenia może
narazić go na rzeczywiste ryzyko doznania
poważnej krzywdy przez:
1) orzeczenie kary śmierci lub wykonanie
egzekucji,
2) tortury, nieludzkie lub poniżające
traktowanie albo karanie,
3) poważne i zindywidualizowane zagrożenie
dla życia lub zdrowia wynikające z
powszechnego stosowania przemocy wobec
2
ludności
cywilnej
w
sytuacji
międzynarodowego lub wewnętrznego konfliktu
zbrojnego
– i ze względu na to ryzyko nie może lub nie
chce korzystać z ochrony kraju pochodzenia.
4.
Art. 2
c) "konwencja genewska" oznacza T
Art. 2 pkt 8 ustawy
Art. 2
lit. c
Konwencję
dotyczącą
statusu
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
uchodźców podpisaną w Genewie w
8)
Konwencja
Genewska
– Konwencję
dniu 28 lipca 1951 r., ze zmianami
dotyczącą statusu uchodźców, sporządzoną w
wprowadzonymi
przez
Protokół
Genewie dnia 28 lipca 1951 r. (Dz. U. z 1991 r.
nowojorski z dnia 31 stycznia 1967 r.;
Nr 119, poz. 515 i 516);
5.
Art. 2
d) "uchodźca" oznacza obywatela T
Art. 13 ust. 1 ustawy Art. 13
lit. d
państwa trzeciego, który na skutek
1.Cudzoziemcowi nadaje się status uchodźcy,
uzasadnionej
obawy
przed
jeżeli na skutek uzasadnionej obawy przed
prześladowaniem z powodu swojej
prześladowaniem w kraju pochodzenia z
rasy, religii, narodowości, przekonań
powodu rasy, religii, narodowości, przekonań
politycznych lub przynależności do
politycznych lub przynależności do określonej
szczególnej
grupy
społecznej
grupy społecznej nie może lub nie chce
przebywa poza państwem swojego
korzystać z ochrony tego kraju.
obywatelstwa i nie może lub nie chce
z powodu tej obawy korzystać z
ochrony
tego
państwa,
lub
bezpaństwowca, który przebywając z
takich samych powodów jak wyżej
poza państwem swojego dawnego
miejsca zwykłego pobytu, nie może
lub nie chce z powodu tej obawy
powrócić do tego państwa i do którego
nie ma zastosowania art. 12;
6.
Art. 2
e) "status uchodźcy" oznacza uznanie T
Art. 13 ust. 1 ustawy Art. 13
lit. e
przez
państwo
członkowskie
1.Cudzoziemcowi nadaje się status uchodźcy,
obywatela państwa trzeciego albo
jeżeli na skutek uzasadnionej obawy przed
bezpaństwowca za uchodźcę;
prześladowaniem w kraju pochodzenia z
powodu rasy, religii, narodowości, przekonań
politycznych lub przynależności do określonej
grupy społecznej nie może lub nie chce
korzystać z ochrony tego kraju.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik