Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
pobytu małoletnich bez opieki w pieczy zastępczej bez względu na jej formę
(rodzinna czy instytucjonalna) i typ (interwencyjna, socjalizacyjna, specjalistyczna)
przez cały okres postępowania w sprawie o nadanie statusu uchodźcy;
6) wprowadzenia do ustawy przepisów pozwalających na zapewnie bezpłatnej
pomocy prawnej dla cudzoziemców w procedurze uchodźczej;
7) rozszerzenia rozdziału 4 o przepisy regulujące zasady identyfikacji osób szczególnej
troski;
8) wprowadzenia w art. 41 ustawy obowiązku poszanowania godności ludzkiej oraz
zachowania jedności rodziny w trakcie realizacji przekazań w ramach procedury
dublińskiej;
9) zmiany brzmienia art. 48 ust. 4 statuującego obowiązek opuszczenia terytorium
Polski w terminie 30 dni od doręczenia cudzoziemcowi decyzji ostatecznej
o odmowie statusu uchodźcy;
10) wprowadzenia do ustawy regulacji zakazujących umieszczania w detencji nie tylko
małoletnich bez opieki, ale również tych przybywających do Polski z opiekunami;
11) usunięcia proponowanych zmian do art. 16 ust. 2 dotyczących podmiotów
niepaństwowych, ponieważ takich podmiotów nie należy traktować jako podmioty
udzielające ochrony; partie i organizacje, w tym organizacje międzynarodowe, nie
posiadają cech przypisywanych państwu i nie mają tych samych co państwo
zobowiązań w ramach prawa międzynarodowego;
12) dodania w art. 18 ust. 1 wyrażenia: „oraz uzyskać dostęp do” po słowach: „legalnie
przemieścić się”;
13) wprowadzenia do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych zapisów zobowiązujących do zapewnienia odpowiedniej
opieki zdrowotnej, w tym leczenia zaburzeń psychicznych, osobom korzystającym
z ochrony międzynarodowej posiadającym specjalne potrzeby, takim jak „… osoby
niepełnosprawne, ofiary tortur, gwałtu i innych poważnych form przemocy
psychicznej, fizycznej lub seksualnej oraz małoletnim, którzy padli ofiarą
jakichkolwiek form wykorzystania, zaniedbania, eksploatacji, torturowania czy
okrutnego, nieludzkiego i poniżającego traktowania, lub ofiarą konfliktów
zbrojnych” na takich samych warunkach, co osoby posiadające obywatelstwo
polskie.
14
Przedstawione w trakcie konsultacji społecznych propozycje nie stanowiły wdrożenia
przepisów dyrektywy 2011/95/Uź lub były nieaktualne w związku ze zmianami
koncepcyjnymi wprowadzanymi w ustawie z dnia 8 listopada 2013 r. o cudzoziemcach,
z tego też powodu nie zostały uwzględnione w przedmiotowym projekcie.
W ramach konsultacji społecznych i w celu wykonania obowiązku wynikającego
z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Spraw
Wewnętrznych. Źo projektu nie zgłoszono uwag.
Projekt ustawy został również zamieszczony, zgodnie z § 11a ust. 1 uchwały nr 49
Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P.
Nr 13, poz. 221, z późn. zm.) w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum
Legislacji.
4. Wpływ aktu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
W celu dokonania właściwej transpozycji przepisów dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie norm
dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich jako bezpaństwowców jako
beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób
kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej
ochrony (wersja przekształcona), zwanej dalej „dyrektywą 2011/95/Uź”, do polskiego
porządku prawnego, konieczne jest wprowadzenie zmian w poszczególnych ustawach:
1) ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2012 r. poz. 680), zwana dalej
„ustawą o udzielaniu cudzoziemcom ochrony”
Wejście w życie projektowanych zmian w ustawie o udzielaniu cudzoziemcom ochrony
nie spowoduje zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych wydatków oraz na
zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań, w odniesieniu do powyższej ustawy, nie będzie
angażowało dodatkowych środków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
15
terytorialnego ponad te, które są angażowane na podstawie obowiązujących przepisów
prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, zarówno w części
42 – Sprawy wewnętrzne, jak i poza nią, a w konsekwencji nie będzie generowało
zwiększenia kosztów wymagających sfinansowania.
Wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań, w odniesieniu do
powyższej ustawy, nie spowoduje zmiany poziomu wydatków w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów, do której odnosi się art. 50 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
2) ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Źz. U. z 2013 r. poz. 182,
z późn. zm.), zwana dalej „ustawą o pomocy społecznej”
Zmiany w ustawie o pomocy społecznej polegają na rozszerzeniu katalogu podmiotów,
którym przysługuje prawo do świadczeń z pomocy społecznej o członków rodzin
beneficjentów ochrony międzynarodowej (tj. status uchodźcy lub ochrona
uzupełniająca), którzy to członkowie rodzin uzyskali zezwolenie na pobyt czasowy
udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (zgodnie z terminologią ustawy
z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach jest to zezwolenie na zamieszkanie na czas
oznaczony). Dotychczasowa praktyka pokazuje jednak, że cudzoziemcy ubiegający się
w RP o ochronę międzynarodową przybywają tu całymi rodzinami i brak jest podstaw
do przyjęcia, że nastąpi zmiana tego stanu rzeczy. Źlatego też przypadki występowania
przez takie osoby o świadczenia społeczne, o ile wystąpią, będą jednostkowe.
Z danych statystycznych zaczerpniętych z krajowego zbioru rejestrów, ewidencji
i wykazu w sprawach cudzoziemców o nazwie „System Pobyt” prowadzonego przez
Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców wynika, że liczba osób, którym udzielono
przedmiotowego zezwolenia, nie przekracza rocznie 10 osób. W 2010 r. decyzji
pozytywnych w przedmiocie udzielenia takiego zezwolenia było 5, w 2011 r. – 1,
w 2012 r. – 2, w 2013 r. – 4. Źominującą grupą wiekową byli cudzoziemcy do 18. roku
życia – 8 osób.
W związku z powyższym średnio tylko 3 osoby rocznie mogą skorzystać
z proponowanego rozwiązania. Koszt sfinansowania tym osobom świadczeń z pomocy
społecznej będzie bardzo znikomy i minimalny w stosunku do ogólnej kwoty
przeznaczonej na ten cel (w 2012 r. z budżetu państwa na świadczenia z pomocy
16
społecznej przeznaczono kwotę ok. 1 mld 400 mln zł). Finansowanie powyższych
świadczeń będzie odbywało się ze środków pozostających w dyspozycji ministra
właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
Realizacja świadczeń z zakresu pomocy społecznej dla tej grupy cudzoziemców będzie
zadaniem z zakresu administracji rządowej realizowanym przez powiat.
Wejście w życie projektowanych zmian w ustawie o pomocy społecznej nie spowoduje
zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych wydatków oraz na zmniejszenie
dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie proponowanych rozwiązań, w odniesieniu do powyższej ustawy, nie będzie
angażowało dodatkowych środków budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego ponad te, które są angażowane na podstawie obowiązujących przepisów
prawa, w jakiejkolwiek fazie realizacji omawianego przedsięwzięcia, a w konsekwencji
nie będzie generowało zwiększenia kosztów wymagających sfinansowania.
Wejście w życie proponowanych w projekcie ustawy rozwiązań, w odniesieniu do
powyższej ustawy, nie spowoduje zmiany poziomu wydatków w stosunku do wielkości
wynikających z obowiązujących przepisów, do której odnosi się art. 50 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
3) ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych
ze środków publicznych (Źz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.), zwana
dalej „ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej”
Jednym z celów projektowanej ustawy jest wypełnienie zobowiązań wynikających
z art. 23 i 30 dyrektywy 2011/95/UE, tj. zapewnienie, aby beneficjenci ochrony
międzynarodowej (tj. posiadający status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą) oraz
członkowie ich rodzin, którzy sami nie kwalifikują się do uzyskania statusu uchodźcy
lub ochrony uzupełniającej, mieli dostęp do opieki zdrowotnej według takich samych
kryteriów kwalifikujących co obywatele państwa członkowskiego, które udzieliło takiej
ochrony.
W celu transpozycji do polskiego porządku prawnego art. 23 i 30 dyrektywy
2011/95/UE, proponuje się usunięcie – w odniesieniu do osób, którym nadany został
w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub udzielona została ochrona
uzupełniająca oraz członków ich rodzin, którzy sami nie kwalifikują się do otrzymania
17
takiej ochrony międzynarodowej – warunku posiadania obywatelstwa polskiego z art. 2
ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, przy zachowaniu warunku
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i warunku spełnienia kryterium
dochodowego oraz usunięcie warunku posiadania obywatelstwa polskiego z art. 2 ust. 1
pkt 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Tym samym, wspomniane osoby
miałyby możliwość uzyskania statusu świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni,
o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.
Osoby te mogłyby otrzymywać decyzję władz gminy właściwej dla miejsca
zamieszkania cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa
w art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz – w przypadku małoletnich
(do ukończenia 18. roku życia) i kobiet w okresie ciąży, porodu i połogu – korzystać ze
świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Wejście w życie projektowanych zmian w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej
nie spowoduje zwiększenia wydatków, nie wpłynie na poziom tych wydatków oraz na
zmniejszenie dochodów budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Cudzoziemcy, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę
uzupełniającą, są objęci obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego (art. 66 i art. 68
ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej) z tytułu świadczonej pracy, nauki, objęcia
programami integracyjnymi, zarejestrowania się jako bezrobotni itp. Tylko znikoma
liczba cudzoziemców przejściowo może nie być objęta obowiązkiem ubezpieczenia
zdrowotnego i wówczas, w stosunku do takich osób, świadczenia będą finansowane ze
środków dysponenta danej części budżetowej. Nie odnotowano do dnia dzisiejszego
problemów z opłacaniem świadczeń zdrowotnych dla tej kategorii cudzoziemców.
Źlatego w najbardziej kosztownej wersji, tylko śladowa liczba cudzoziemców
przejściowo może nie być objęta obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego i wówczas
będą oni, po wejściu w życie projektowanych przepisów, uprawnieni tak samo jak
obywatele RP do świadczeń na podstawie art. 54 wskazanej ustawy, po spełnieniu
warunków w nim przewidzianych (m. in. przedłożenie wójtowi (burmistrzowi,
prezydentowi) właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania stosownych
dokumentów, przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, stwierdzenie spełnienia
kryterium dochodowego). Wobec tego ewentualne minimalne koszty będą finansowane
z bieżących środków dysponenta danej części budżetowej (tj. ministra właściwego do
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik