Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
zastosowanie – nie obejmują obywateli państw trzecich objętych ochroną
międzynarodową i członków ich rodzin. Ich równe traktowanie w zakresie uznawania
kwalifikacji nie jest zatem zapewnione – w tym m.in. w odniesieniu do uznawania
kwalifikacji uzyskanych w państwie trzecim, zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy
2005/36/Wź Parlamentu źuropejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie
uznawania kwalifikacji zawodowych. W związku z powyższym w art. 2 w ust. 2
dodano obywateli państw trzecich, którzy przybywają na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej lub przebywają na tym terytorium w celu połączenia z rodziną i są członkami
rodziny cudzoziemca zamieszkującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
w związku z nadaniem statusu uchodźcy lub udzieleniem ochrony międzynarodowej,
w celu zapewnienia pełnej zgodności z dyrektywą 2011/95/Uź.
W celu zapewnienia zgodności prawa polskiego z art. 23 ust. 2 dyrektywy 2011/95/UE
zdecydowano o dodaniu nowej regulacji w ustawie z dnia 12 grudnia 2013 r.
o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650) dotyczącej zapewnienia prawa pobytu członkom
rodzin beneficjentów ochrony międzynarodowej, którzy razem z beneficjentami
nielegalnie wjechali na terytorium RP (lub nielegalnie przebywali na tym terytorium),
a którzy nie złożyli wniosku o przyznanie statusu uchodźcy i nie zostali takim
wnioskiem objęci. W art. 165 zostanie dodany ust. 4, zgodnie z którym do odmowy
udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną nie będzie
stosować się przepisu art. 100 ust. 1 pkt 9, w przypadku członka rodziny cudzoziemca,
o którym mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d, jeżeli rodzina istniała już w kraju
pochodzenia, a członek rodziny przebywał na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
w dniu złożenia wniosku o nadanie statusu uchodźcy przez cudzoziemca, o którym
mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d. Takie rozwiązanie pozwoli na uzyskanie prawa
pobytu członkom rodzin beneficjentów ochrony międzynarodowej, którzy razem
z beneficjentami nielegalnie wjechali na terytorium RP (lub nielegalnie przebywali na
tym terytorium), a którzy nie złożyli wniosku o przyznanie statusu uchodźcy i nie
zostali takim wnioskiem objęci, i tym samym zapewni tym osobom prawo do świadczeń
wynikających z art. 24–35 dyrektywy 2011/95/UE.
Przyjęto, że ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
9
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji,
zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu w celu uzyskania opinii,
dokonania konsultacji lub uzgodnienia.
10
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Cel projektowanej ustawy
Celem opracowania projektu ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom
ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw jest
konieczność transponowania do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/95/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie
norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako
beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób
kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej
ochrony (Dz. Urz. UE L 337 z 20.12.2011, str. 9). Zgodnie z art. 39 ww. dyrektywy
państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązane były wprowadzić do prawa
krajowego wynikające z niej unormowania w terminie do dnia 21 grudnia 2013 r.
2. Podmioty, na które będzie oddziaływał akt:
1) cudzoziemcy poszukujący ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym
zwłaszcza ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy;
2) organy właściwe w sprawach udzielania ochrony na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej:
a) Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców,
b) Rada do Spraw Uchodźców,
c) Komendant Głównego Straży Granicznej i komendanci oddziałów i placówek
Straży Granicznej,
d) Komendant Główny Policji,
e) wojewodowie,
f) Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
3) minister właściwy do spraw oświaty;
4) minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego w zakresie wydania aktu
wykonawczego do ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, określającego
regulacje umożliwiające przeprowadzenie postępowania w sprawie potwierdzenia
ukończenia studiów wyższych na określonym poziomie kształcenia;
5) minister właściwy do spraw zdrowia;
6) Narodowy Fundusz Zdrowia;
11
7) Urząd Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych do Spraw Uchodźców oraz
inne instytucje i organizacje społeczne, w których zakresie działania znajdują się
w szczególności sprawy cudzoziemców.
3. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został opracowany w resorcie spraw wewnętrznych i w procesie
uzgodnień międzyresortowych został przedstawiony do zaopiniowania członkom Rady
Ministrów oraz Prezesowi Rządowego Centrum Legislacji.
Projekt ustawy został również przedstawiony do zaopiniowania przez Komisję Wspólną
Rządu i Samorządu Terytorialnego, która przedstawiła pozytywną opinię.
W celu wykonania wynikającego z przepisów obowiązującego prawa obowiązku
zasięgnięcia opinii projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania następującym
podmiotom:
1) Krajowej Radzie Radców Prawnych;
2) Naczelnej Radzie Adwokackiej;
3) Sądowi Najwyższemu;
4) Prokuratorowi Generalnemu;
5) związkom zawodowym (NSZZ Solidarność, Forum Związków Zawodowych,
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych);
6) Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa;
7) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
8) Rzecznikowi Praw Dziecka;
9) Rzecznikowi Praw Obywatelskich;
10) Radzie do Spraw Uchodźców;
11) wojewodom.
Uwagi zgłosił Rzecznik Praw Źziecka oraz wojewoda podkarpacki. Zgłoszone
propozycje nie stanowiły wdrożenia przepisów dyrektywy 2011/95/Uź lub były
nieaktualne w związku ze zmianami koncepcyjnymi wprowadzanymi w projekcie
ustawy o cudzoziemcach.
W ramach konsultacji społecznych projekt został przekazany do zaopiniowania:
1) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”;
2) źuropejskiej Unii Małych i
rednich Przedsiębiorstw oraz Klasy redniej
UNICORN;
12
3) Międzynarodowej Organizacji do Spraw Migracji (IOM);
4) Wysokiemu Komisarzowi Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR);
5) Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka;
6) Sekcji Praw Człowieka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej UJ;
7) Stowarzyszeniu Amnesty International;
8) Polskiej Akcji Humanitarnej;
9) Instytutowi na rzecz Państwa Prawa;
10) Stowarzyszeniu Interwencji Prawnej;
11) Stowarzyszenie Uchodźców w Rzeczypospolitej Polskiej;
12) Centrum Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć;
13) Stowarzyszeniu „źmigrant”;
14) Stowarzyszeniu Promocji Wielokulturowości – Interkulturalni PL;
15) Caritas Polska;
16) Polskiej Organizacji Turystycznej;
17) Polskiej Izbie Turystyki.
Uwagi zgłosili: Wysoki Komisarz Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców, Centrum
Pomocy Prawnej im. Haliny Nieć oraz Stowarzyszenie Interwencji Prawnej.
Projektodawca uwzględnił uwagę UNHCR dotyczącą dodania w art. 16 w ust. 2
projektu ustawy wyrażenia, że podmioty, które udzielają ochrony, muszą „chcieć i być
zdolne” do zapewnienia takiej ochrony.
Zgłoszone uwagi dotyczyły m.in.:
1) nałożenia na Szefa Urzędu obowiązku poszukiwania krewnych w stosunku do
małoletniego, któremu przyznano zgodę na pobyt tolerowany;
2) przyznania prawa do nauki dla osób objętych ochroną międzynarodową, które chcą
rozpocząć naukę w Polsce jako osoby dorosłe;
3) usunięcia wymogu posiadania obywatelstwa polskiego w przypadku dostępu do
bezpłatnej opieki zdrowotnej dzieci oraz kobiet w okresie ciąży, porodu i połogu;
4) rozszerzenia katalogu podmiotów uprawnionych do świadczeń opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych i przyznania takich uprawnień wszystkim
dzieciom przebywającym na terytorium Polski, niezależnie od posiadanego przez
nie obywatelstwa i statusu prawnego;
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik