Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
została dokonana poprzez dodanie art. 89ea w ustawie o udzielaniu cudzoziemcom
ochrony, który nakłada na Szefa Urzędu obowiązek podjęcia działań, w miarę
możliwości i przy uwzględnieniu postanowień art. 9 ustawy o udzielaniu
cudzoziemcom ochrony, mających na celu odnalezienie krewnych tego cudzoziemca,
któremu nadano status uchodźcy lub udzielono ochrony uzupełniającej. Przywołany
przepis dyrektywy nakłada na państwa członkowskie obowiązek poszukiwania
członków rodziny małoletniego bez opieki, który otrzymał ochronę międzynarodową,
w przypadku gdy tego rodzaju działania nie zostały podjęte na etapie postępowania
uchodźczego. Wskazuje również na konieczność kontynuacji poszukiwań, w przypadku
gdy zostały one już rozpoczęte. Aktualnie kwestia poszukiwania członków rodziny
małoletniego bez opieki uregulowana została w art. 61 ust. 3 ustawy o udzielaniu
cudzoziemcom ochrony, który stanowi, iż Szef Urzędu, w miarę możliwości
i uwzględniając art. 9 ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony, podejmuje działania
mające na celu odnalezienie krewnych małoletniego bez opieki. Niniejsza regulacja
ogranicza się wyłącznie do etapu postępowania w sprawie o nadanie statusu uchodźcy
i nie nakłada obowiązku podejmowania stosownych czynności po zakończeniu
postępowania decyzją o nadaniu statusu uchodźcy lub udzieleniu ochrony
uzupełniającej.
Zmiany w art. 2–6 oraz art. 11 i art. 12 mają na celu wdrożenie do polskiego porządku
prawnego art. 28 dyrektywy 2011/95/Wź dotyczącego dostępu osób objętych ochroną
międzynarodową do procedur uznawania kwalifikacji. Przepis art. 28 dyrektywy
2011/95/Wź odnosi się również do zapewnienia dostępu do zawodów regulowanych
beneficjentom ochrony międzynarodowej oraz członkom ich rodzin. Zmiany w tym
zakresie obejmują następujące ustawy:
1) ustawę z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-
-weterynaryjnych (Źz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 767, z późn. zm.);
2) ustawę z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Źz. U. z 2008 r. Nr 136,
poz. 856, z późn. zm.);
3) ustawę z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Źz. U.
z 2011 r. Nr 277, poz. 1634, z późn. zm.);
4) ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów,
inżynierów budownictwa oraz urbanistów (Źz. U. z 2013 r. poz. 932);
4
5) ustawę z dnia 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych (Źz. U. z 2011 r.
Nr 155, poz. 925);
6) ustawę z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Źz. U.
Nr 174, poz. 1038 oraz z 2013 r. poz. 779 i 1247);
7) ustawę z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Źz. U. Nr 174,
poz. 1039, z późn. zm.).
Art. 7 projektu ustawy dotyczy zmian w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Źz. U. z 2013 r. poz. 182, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o pomocy
społecznej”. Zmiany te polegają na rozszerzeniu katalogu podmiotów, którym
przysługuje prawo do świadczeń z pomocy społecznej, o członków rodzin
beneficjentów ochrony międzynarodowej (tj. status uchodźcy lub ochrona
uzupełniająca), którzy to członkowie rodzin uzyskali zezwolenie na pobyt czasowy
udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d
ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach. Rozszerzenie ww. katalogu osób
o cudzoziemców, którzy uzyskali zezwolenie na pobyt czasowy, udzielone w związku
z okolicznością, o której mowa w art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r.
o cudzoziemcach, stanowi jedynie dostosowanie do zmian wprowadzanych w ustawie
z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej art. 487 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r.
o cudzoziemcach. Realizacja świadczeń z zakresu pomocy społecznej dla tej grupy
cudzoziemców będzie zadaniem z zakresu administracji rządowej realizowanym przez
powiat.
Wprowadzane zmiany mają na celu wdrożenie do porządku prawnego art. 29 i art. 34
dyrektywy 2011/95/UE.
Art. 8 projektu ustawy dokonuje zmian w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r.
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, zwanej
dalej „ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej”.
W toku konsultacji prowadzonych przez Urząd do Spraw Cudzoziemców
z Departamentem Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Zdrowia, w celu
transpozycji do polskiego porządku prawnego przepisów art. 30 dyrektywy
2011/95/Uź, resort zdrowia poinformował, że obecne przepisy ustawy o świadczeniach
opieki zdrowotnej dają osobom, które uzyskały w Rzeczypospolitej Polskiej status
uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, możliwość wejścia do systemu powszechnego
5
ubezpieczenia zdrowotnego albo w drodze objęcia obowiązkiem ubezpieczenia
zdrowotnego (np. ze względu na podjęcie pracy na terytorium RP bądź uzyskanie
odpowiednich świadczeń z pomocy społecznej), albo w drodze dobrowolnego
ubezpieczenia zdrowotnego – o ile posiadać będą miejsce zamieszkania na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej. Ubezpieczonymi mogą być także członkowie ich rodzin.
Natomiast jeżeli cudzoziemcy, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status
uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, przez jakiś czas nie będą posiadali
w Rzeczypospolitej Polskiej tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego
(art. 66 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej) lub nie będą mogli ubezpieczyć się
dobrowolnie ze względu na niskie dochody, to nie będą mieli żadnej innej możliwości
korzystania z opieki zdrowotnej na takich samych zasadach, jak obywatele polscy, ze
względu na niespełnienie warunku posiadania „obywatelstwa polskiego” zawartego
w art. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym resort zdrowia zaproponował usunięcie – w odniesieniu do
osób, którym nadany został w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub udzielona
została ochrona uzupełniająca – warunku posiadania obywatelstwa polskiego z art. 2
ust. 1 pkt 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, przy zachowaniu warunku
zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i warunku spełnienia kryterium
dochodowego oraz usunięcie warunku posiadania obywatelstwa polskiego z art. 2 ust. 1
pkt 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Tym samym wspomniane osoby
miałyby możliwość uzyskania statusu świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni,
o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej.
Osoby te mogłyby otrzymywać decyzję władz gminy właściwej dla miejsca
zamieszkania cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa
w art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej oraz – w przypadku małoletnich
(do ukończenia 18. roku życia) i kobiet w okresie ciąży, porodu i połogu – korzystać ze
świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
W celu zapewnienia zgodności z art. 23 dyrektywy 2011/95/Uź w zakresie dostępu do
opieki zdrowotnej rozszerzono art. 2 i art. 54 o członków rodzin beneficjentów ochrony
międzynarodowej, którzy sami nie kwalifikują się do uzyskania statusu uchodźcy lub
ochrony uzupełniającej. Będą to cudzoziemcy posiadający zezwolenie na pobyt
czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1
lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (zezwolenie na pobyt
6
czasowy w celu połączenia się z rodziną, w tym przypadku z cudzoziemcem
zamieszkującym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z nadaniem mu
statusu uchodźcy lub udzieleniem ochrony uzupełniającej). Art. 23 dyrektywy
2011/95/UE stanowi bowiem, że państwa członkowskie zapewniają, aby członkowie
rodziny beneficjenta ochrony międzynarodowej, którzy osobiście nie kwalifikują się do
otrzymania takiej ochrony, zostali uprawnieni do ubiegania się o świadczenia, o których
mowa w art. 24–35 dyrektywy 2011/95/UE, zgodnie z krajowymi procedurami
i w zakresie odpowiednim do osobistego statusu prawnego danego członka rodziny.
Art. 9 wprowadza zmiany w ustawie z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie
wyższym (Źz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą – Prawo
o szkolnictwie wyższym”.
Art. 28 dyrektywy 2011/95/Uź nakłada na państwa członkowskie obowiązek
zapewnienia równego traktowania beneficjentów ochrony międzynarodowej i własnych
obywateli w zakresie obowiązujących procedur uznawania zagranicznych dyplomów,
świadectw i innych dowodów formalnych kwalifikacji (ust. 1). Ponadto państwa
członkowskie mają dążyć do ułatwienia beneficjentom ochrony międzynarodowej, którzy
nie mogą dostarczyć dokumentów potwierdzających ich kwalifikacje, pełnego dostępu do
odpowiednich systemów oceny, nostryfikowania i zaliczania ich wcześniejszego
kształcenia, przy zapewnieniu zgodności z art. 2 ust. 2 i art. 3 ust. 3 dyrektywy
2005/36/Wź Parlamentu źuropejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie
uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 22, z późn.
zm.) (ust. 2).
W świetle celów dyrektywy 2011/95/Wź wynikających z preambuły (motyw 44) do
prawidłowego jej wdrożenia niezbędne jest uelastycznienie w odniesieniu do obywateli
państw trzecich oraz bezpaństwowców posiadających status uchodźcy lub ochronę
uzupełniającą pewnych wymogów formalnych związanych z procedurą uznania
wykształcenia bądź stwierdzenia uprawnień do dalszego kształcenia, w tym również
w zakresie wymaganych opłat.
W związku z powyższym w ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym wprowadzono
regulacje umożliwiające uzyskanie potwierdzenia ukończenia studiów wyższych na
określonym poziomie kształcenia przez obywatela państwa trzeciego lub
bezpaństwowca posiadającego status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, który nie
7
dysponuje dyplomem ukończenia studiów. Jednocześnie należy określić minimalne
wymogi, których spełnienie przez tę osobę będzie skutkowało potwierdzeniem
ukończenia studiów wyższych na określonym poziomie kształcenia, a w efekcie dawało
możliwość korzystania z uprawnień, jakie przysługują w związku z ukończeniem
studiów wyższych. Osoba zainteresowana będzie obowiązana do przedłożenia, wraz
z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania w sprawie potwierdzenia ukończenia
przez nią studiów wyższych na określonym poziomie kształcenia, dokumentu lub
dokumentów, które w sposób bezpośredni lub pośredni pozwolą na ustalenie tego faktu,
oraz do złożenia oświadczenia o ukończeniu studiów wyższych na określonym
poziomie kształcenia.
Ze względu na odstępstwa od postępowania nostryfikacyjnego sensu stricte
postępowanie mające na celu potwierdzenie ukończenia studiów wyższych przez osoby,
które nie posiadają dokumentów podlegających nostryfikacji, zostanie uregulowane
jako postępowanie odrębne.
W tym celu w projekcie ustawy zaproponowano zmianę brzmienia przepisu
upoważniającego, zawartego w art. 191 ust. 8 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym.
Powyższa zmiana spowoduje konieczność wydania nowego rozporządzenia ministra
właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. W rozporządzeniu zostaną wprowadzone
regulacje umożliwiające przeprowadzenie postępowania w sprawie potwierdzenia
ukończenia studiów wyższych na określonym poziomie kształcenia. Zostanie również
uregulowana kwestia wysokości opłat za przeprowadzenie postępowania w sprawie
potwierdzenia ukończenia studiów wyższych na określonym poziomie kształcenia i tryb
wnoszenia tych opłat. Przepisy stanowiące podstawę pobierania opłat oraz obniżania
bądź zwalniania z opłat zostały zaprojektowane w samej ustawie.
Art. 10 dotyczy zmian w ustawie z dnia 18 marca 2008 r. o zasadach uznawania
kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii źuropejskiej
(Dz. U. Nr 63, poz. 394), zwanej dalej „ustawą o zasadach uznawania kwalifikacji
zawodowych”.
Zgodnie z art. 28 ust. 1 dyrektywy 2011/95/Uź państwa członkowskie zapewniają
równe traktowanie beneficjentów ochrony międzynarodowej i własnych obywateli
w zakresie obowiązujących procedur uznawania zagranicznych dyplomów, świadectw
i innych dowodów formalnych kwalifikacji. Art. 1 ust. 1 w zw. z art. 2 ust. 2
8
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik