eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2243
  • Data wpłynięcia: 2014-03-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004

2243

26. 
Art. 6 
b) 
partie 
lub 
organizacje 

Art.  16  ust.  1  pkt  2  Art. 16 
 
lit. b 
kontrolujące  państwo  lub  znaczną 
ustawy  
1.Podmiotami 
dopuszczającymi 
się 
część jego terytorium; 
prześladowań,  o  których  mowa  w  art.  13,  lub 
wyrządzającymi  poważną  krzywdę,  o  której 
mowa w art. 15, mogą być: 
2)  ugrupowania  lub  organizacje  kontrolujące 
kraj  pochodzenia  lub  znaczną  część  jego 
terytorium; 
 
27. 
Art. 6 
c)  podmioty  niepubliczne,  jeśli 

Art.  16  ust.  1  pkt  3  Art. 16 
 
lit. c  
można  wykazać,  że  podmioty 
ustawy  
1.Podmiotami 
dopuszczającymi 
się 
wymienione  w  lit.  a)  i  b),  w  tym 
prześladowań,  o  których  mowa  w  art.  13,  lub 
organizacje  międzynarodowe,  nie 
wyrządzającymi  poważną  krzywdę,  o  której 
mogą lub nie chcą udzielić ochrony 
mowa w art. 15, mogą być: 
przed 
prześladowaniem 
lub 
3) podmioty inne  niż określone  w pkt 1 i 2,  w 
poważną krzywdą, zdefiniowanej w 
przypadku  gdy  podmioty,  o  których  mowa  w 
art. 7. 
pkt  1  i  2,  w  tym  organizacje  międzynarodowe, 
 
nie mogą lub nie chcą zapewnić ochrony przed 
 
prześladowaniem  lub  ryzykiem  doznania 
poważnej krzywdy. 
Art. 7 
Podmioty udzielające ochrony 
28. 
Art. 7 
1.  Ochrona  przed  prześladowaniem 

Art. 16 ust. 2 ustawy  Art. 16 
 
ust. 1  
lub  poważną  krzywdą  może  być 
z  dnia  13  czerwca  2. 
Ochronę  przed  prześladowaniem  lub 
lit. a 
udzielana wyłącznie przez: 
2003  r.  o  udzielaniu  ryzykiem  doznania  poważnej  krzywdy  uważa 
a) państwo; lub 
cudzoziemcom 
się  za  zapewnioną,  jeżeli  jest  udzielana  w 
ochrony 
na  sposób  skuteczny  i trwały,  a w szczególności 
terytorium 
gdy  podmioty,  o których  mowa  w ust. 1  pkt 1 
Rzeczypospolitej 
i 2,  w tym  organizacje  międzynarodowe,  chcą 
Polskiej 
– 
w  i są  w stanie  zapobiegać  prześladowaniom  lub 
brzmieniu  nadanym  poważnej  krzywdzie,  w  szczególności  przez 
projektem  ustawy  o  zapewnienie  skutecznego  systemu  prawnego 
zmianie  ustawy  o  w zakresie 
rozpoznawania, 
zapobiegania 
udzielaniu 
i wykrywania 
czynów 
stanowiących 
cudzoziemcom 
prześladowania  lub  poważną  krzywdę  oraz 
ochrony 
na  ścigania  i karania  za  takie  czyny,  i gdy 
terytorium 
zapewniają  osobom  prześladowanym  lub 
Rzeczypospolitej 
doznającym poważnej krzywdy dostęp do takiej 
 
19 
Polskiej 
oraz  ochrony. 
niektórych  innych 
ustaw 

29. 
Art. 7 
b)  strony  lub  organizacje,  w  tym 

j.w. 
j.w. 
 
ust. 1  
organizacje 
międzynarodowe, 
lit. b 
kontrolujące  państwo  lub  znaczną 
część jego terytorium; 
o  ile  chcą  i  mogą  oferować  ochronę 
zgodnie z ust. 2. 
30. 
Art. 7 
2. Ochrona przed prześladowaniem lub  
j.w. 
j.w. 
 
ust. 2 
poważną krzywdą musi być skuteczna 
i  trwała.  Taka  ochrona  zasadniczo 
udzielana jest, gdy podmioty wskazane 
w  ust.  1  lit.  a)  i  b)  podejmują 
racjonalne  działania  mające  zapobiec 
prześladowaniu  lub  wyrządzaniu 
poważnej  krzywdy,  stosując  między 
innymi  skuteczny  system  prawny  do 
wykrywania 

ścigania 
aktów 
stanowiących 
prześladowanie  lub 
powodujących  poważną  krzywdę  oraz 
do 
karania 
za 
nie, 
oraz 
gdy 
wnioskodawca  ma  dostęp  do  takiej 
ochrony. 
31. 
Art. 7 
3. 
Oceniając, 
czy 
organizacja  
Art. 7, 75 § ń, 77 § ń  Art. 7.  
 
ust. 3 
międzynarodowa  kontroluje  państwo 
i  80  ustawy  z  dnia  W  toku  postępowania  organy  administracji 
lub  znaczną  część  jego  terytorium  i 
14  czerwca  1960  r.  publicznej  stoją  na  straży  praworządności,  z 
czy  udziela  ochrony  zgodnie  z 
Kodeks 
urzędu  lub  na  wniosek  stron  podejmują 
kryteriami  określonymi  w  ust.  2, 
postępowania 
wszelkie  czynności  niezbędne  do  dokładnego 
państwa  członkowskie  uwzględniają 
administracyjnego   
wyjaśnienia  stanu  faktycznego  oraz  do 
wszelkie 
wytyczne 
zawarte 

 
załatwienia sprawy, mając na względzie interes 
odpowiednich aktach prawnych Unii. 
 
społeczny i słuszny interes obywateli. 
 
 
 
 
 
Art. 75.  
 
§ 1. Jako dowód należy dopuścić  wszystko, co 
 
może  przyczynić  się  do  wyjaśnienia  sprawy,  a 
 
nie  jest  sprzeczne  z  prawem.  W  szczególności 
 
dowodem  mogą  być  dokumenty,  zeznania 
 
świadków, opinie biegłych oraz oględziny. 
 
20 
 
 
 
Art. 77.  
 
§  1.  Organ  administracji  publicznej  jest 
 
obowiązany  w  sposób  wyczerpujący  zebrać  i 
 
rozpatrzyć cały materiał dowodowy. 
 
 
 
 
 
Art. 80.  
 
Organ  administracji  publicznej  ocenia  na 
 
podstawie  całokształtu  materiału  dowodowego, 
 
czy dana okoliczność została udowodniona. 
 
 
w  zw.  z  art.  4  Art. 4. 
ustawy  

Źo  postępowań  w  sprawach  uregulowanych  w 
ustawie  stosuje  się  przepisy  Kodeksu 
postępowania  administracyjnego,  o  ile  ustawa 
nie stanowi inaczej. 
Art. 8  
Ochrona wewnętrzna 
32. 
Art. 8 
1.  Oceniając  wniosek  o  udzielenie 

Art. 18 ust. 1 ustawy  Art. 18. 
 
ust. 1  
ochrony międzynarodowej, państwa 
z  dnia  13  czerwca  1. Jeżeli na części terytorium kraju pochodzenia 
lit. a 
członkowskie  mogą  stwierdzić,  że 
2003  r.  o  udzielaniu  nie zachodzą okoliczności uzasadniające obawę 
wnioskodawca 
nie 
potrzebuje 
cudzoziemcom 
cudzoziemca  przed  prześladowaniem  lub 
ochrony  międzynarodowej,  jeśli  na 
ochrony 
na  doznaniem 
poważnej  krzywdy  i istnieje 
części 
terytorium 
kraju 
terytorium 
uzasadnione  przypuszczenie,  że  cudzoziemiec 
pochodzenia: 
Rzeczypospolitej 
będzie  mógł  bezpiecznie  i legalnie  przemieścić 
a) nie zachodzi uzasadniona obawa, 
Polskiej 

w  się  na  tę  część  terytorium  i na  niej  zamieszkać, 
że będzie on prześladowany, lub nie 
brzmieniu  nadanym  uznaje  się,  że  nie  istnieje  uzasadniona  obawa 
istnieje  realne  niebezpieczeństwo, 
projektem  ustawy  o  przed  prześladowaniem  lub  rzeczywiste  ryzyko 
że  doświadczy  on  poważnej 
zmianie  ustawy  o  doznania 
poważnej 
krzywdy 
w kraju 
krzywdy; lub 
udzielaniu 
pochodzenia. 
cudzoziemcom 
ochrony 

na 
terytorium 
Rzeczypospolitej 
Polskiej 

oraz 
niektórych  innych 
ustaw 

 
21 
33. 
Art. 8 
b) ma on dostęp do zdefiniowanej w 

j.w. 
j.w. 
 
ust. 1 
art. 

ochrony 
przed 
lit. b 
prześladowaniem  lub  poważną 
krzywdą; 
a także może on bezpiecznie i legalnie 
pojechać i uzyskać wstęp do tej części 
kraju 
oraz 
można 
racjonalnie 
oczekiwać,  że  może  on  się  tam 
osiedlić. 
34. 
Art. 8 
2.  Oceniając,  czy  wnioskodawca  ma  
Art. 18 ust. 2 ustawy   Art.18 
 
ust. 2 
uzasadnione powody, aby obawiać się, 
 
2.  Przy  ocenie,  czy  sytuacja  na  części 
że  będzie  prześladowany,  lub  czy 
 
terytorium  kraju pochodzenia jest zgodna z ust. 
istnieje  realne  niebezpieczeństwo,  że 
 
1,  bierze  się  pod  uwagę  okoliczności 
doświadczy on poważnej krzywdy, lub 
 
dominujące  na  tej  części  terytorium  kraju  oraz 
czy  ma  on  dostęp  do  ochrony  przed 
 
osobiste uwarunkowania cudzoziemca. 
prześladowaniem 
lub 
poważną 
 
 
krzywdą  w  części  terytorium  kraju 
Art. 7, 75 § ń, 77 § ń  Art. 7.  
pochodzenia zgodnie z ust. 1, państwa 
i  80  ustawy  z  dnia  W  toku  postępowania  organy  administracji 
członkowskie,  przy  podejmowaniu 
14  czerwca  1960  r.  publicznej  stoją  na  straży  praworządności,  z 
decyzji 

sprawie 
wniosku, 
Kodeks 
urzędu  lub  na  wniosek  stron  podejmują 
uwzględniają ogólną sytuację panującą 
postępowania 
wszelkie  czynności  niezbędne  do  dokładnego 
w  tej  części  kraju  oraz  osobiste 
administracyjnego,   
wyjaśnienia  stanu  faktycznego  oraz  do 
uwarunkowania 
wnioskodawcy 
 
załatwienia sprawy, mając na względzie interes 
zgodnie z art. 4. W tym celu państwa 
 
społeczny i słuszny interes obywateli. 
członkowskie 
zapewniają, 
aby 
 
 
uzyskano  dokładne  i  aktualne 
 
Art. 75.  
informacje  z  odpowiednich  źródeł, 
 
§ 1. Jako dowód należy dopuścić  wszystko, co 
takich 
jak 
Urząd 
Wysokiego 
 
może  przyczynić  się  do  wyjaśnienia  sprawy,  a 
Komisarza 
ds. 
Uchodźców 

 
nie  jest  sprzeczne  z  prawem.  W  szczególności 
źuropejski  Urząd  Wsparcia  w 
 
dowodem  mogą  być  dokumenty,  zeznania 
dziedzinie Azylu. 
 
świadków, opinie biegłych oraz oględziny. 
 
 
 
Art. 77.  
 
§  1.  Organ  administracji  publicznej  jest 
 
obowiązany  w  sposób  wyczerpujący  zebrać  i 
 
rozpatrzyć cały materiał dowodowy. 
 
 
 
Art. 80.  
 
Organ  administracji  publicznej  ocenia  na 
 
22 
 
podstawie  całokształtu  materiału  dowodowego, 
 
czy dana okoliczność została udowodniona. 
 
 
w  zw.  z  art.  4  Art. 4. 
ustawy  

Źo  postępowań  w  sprawach  uregulowanych  w 
ustawie  stosuje  się  przepisy  Kodeksu 
postępowania  administracyjnego,  o  ile  ustawa 
nie stanowi inaczej. 
Rozdział III 
Kwalifikowanie się do otrzymania statusu uchod cy 
Art. 9 
Akty prze ladowania 
35. 
Art. 9 
1. Aby czyn mógł zostać uznany za 

Art.  13  ust.  3  pkt  1  Art. 13 
 
ust. 1  
akt 
prześladowania  
ustawy  
3.  Prześladowanie,  o  którym  mowa  w  ust.  1, 
lit. a 
w rozumieniu art. 1 lit. A konwencji 
musi: 
genewskiej, musi on: 
1) ze względu na swoją istotę lub powtarzalność 
a)  być  na  tyle  poważny  pod 
stanowić  poważne  naruszenie  praw  człowieka, 
względem  swojej  istoty  lub 
w  szczególności  praw,  których  uchylenie  jest 
powtarzalności, 
by 
stanowić 
niedopuszczalne 
poważne  naruszenie podstawowych 
zgodnie  z  art.  15  ust.  2  Konwencji  o  ochronie 
praw  człowieka,  w  szczególności 
praw  człowieka  i  podstawowych  wolności, 
praw, od których przestrzegania nie 
sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r. 
można  się  uchylić  na  mocy  art.  15 
(Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 i 285, z późn. 
ust.  2  europejskiej  Konwencji  o 
zm.), lub 
ochronie 
praw 
człowieka  
i podstawowych wolności; lub 
36. 
Art. 9 
b) być kumulacją różnych środków, w  
Art.  13  ust.  3  pkt  2  Art. 13 
 
ust. 1 
tym  takich  naruszeń  praw  człowieka, 
ustawy  
2)  być  kumulacją  różnych  działań  lub 
lit. b 
które  są  na  tyle  poważne,  by 
zaniechań,  w  tym  stanowiących  naruszenie 
oddziaływać  na  jednostkę  w  sposób 
praw  człowieka,  których  oddziaływanie  jest 
podobny do określonego w lit. a). 
równie  dotkliwe  jak  prześladowania,  o  których 
mowa w pkt 1. 
37. 
Art. 9 
2.  Akty  prześladowania  określone 

Art.  13  ust.  4  pkt    1  Art. 13 
 
ust. 2 
w  ust.  1  mogą  przybierać  między 
ustawy  
4. 
Prześladowanie 
może 
polegać 

lit. a 
innymi formę: 
szczególności na: 
a)  aktów  przemocy  fizycznej  lub 
1)  użyciu  przemocy  fizycznej  lub  psychicznej, 
psychicznej, 

tym 
aktów 
w tym przemocy seksualnej; 
przemocy seksualnej; 
 
23 
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: