Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
Art. 6
b)
partie
lub
organizacje
T
Art. 16 ust. 1 pkt 2 Art. 16
lit. b
kontrolujące państwo lub znaczną
ustawy
1.Podmiotami
dopuszczającymi
się
część jego terytorium;
prześladowań, o których mowa w art. 13, lub
wyrządzającymi poważną krzywdę, o której
mowa w art. 15, mogą być:
2) ugrupowania lub organizacje kontrolujące
kraj pochodzenia lub znaczną część jego
terytorium;
27.
Art. 6
c) podmioty niepubliczne, jeśli
T
Art. 16 ust. 1 pkt 3 Art. 16
lit. c
można wykazać, że podmioty
ustawy
1.Podmiotami
dopuszczającymi
się
wymienione w lit. a) i b), w tym
prześladowań, o których mowa w art. 13, lub
organizacje międzynarodowe, nie
wyrządzającymi poważną krzywdę, o której
mogą lub nie chcą udzielić ochrony
mowa w art. 15, mogą być:
przed
prześladowaniem
lub
3) podmioty inne niż określone w pkt 1 i 2, w
poważną krzywdą, zdefiniowanej w
przypadku gdy podmioty, o których mowa w
art. 7.
pkt 1 i 2, w tym organizacje międzynarodowe,
nie mogą lub nie chcą zapewnić ochrony przed
prześladowaniem lub ryzykiem doznania
poważnej krzywdy.
Art. 7
Podmioty udzielające ochrony
28.
Art. 7
1. Ochrona przed prześladowaniem
T
Art. 16 ust. 2 ustawy Art. 16
ust. 1
lub poważną krzywdą może być
z dnia 13 czerwca 2.
Ochronę przed prześladowaniem lub
lit. a
udzielana wyłącznie przez:
2003 r. o udzielaniu ryzykiem doznania poważnej krzywdy uważa
a) państwo; lub
cudzoziemcom
się za zapewnioną, jeżeli jest udzielana w
ochrony
na sposób skuteczny i trwały, a w szczególności
terytorium
gdy podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1
Rzeczypospolitej
i 2, w tym organizacje międzynarodowe, chcą
Polskiej
–
w i są w stanie zapobiegać prześladowaniom lub
brzmieniu nadanym poważnej krzywdzie, w szczególności przez
projektem ustawy o zapewnienie skutecznego systemu prawnego
zmianie ustawy o w zakresie
rozpoznawania,
zapobiegania
udzielaniu
i wykrywania
czynów
stanowiących
cudzoziemcom
prześladowania lub poważną krzywdę oraz
ochrony
na ścigania i karania za takie czyny, i gdy
terytorium
zapewniają osobom prześladowanym lub
Rzeczypospolitej
doznającym poważnej krzywdy dostęp do takiej
19
Polskiej
oraz ochrony.
niektórych innych
ustaw
29.
Art. 7
b) strony lub organizacje, w tym
T
j.w.
j.w.
ust. 1
organizacje
międzynarodowe,
lit. b
kontrolujące państwo lub znaczną
część jego terytorium;
o ile chcą i mogą oferować ochronę
zgodnie z ust. 2.
30.
Art. 7
2. Ochrona przed prześladowaniem lub T
j.w.
j.w.
ust. 2
poważną krzywdą musi być skuteczna
i trwała. Taka ochrona zasadniczo
udzielana jest, gdy podmioty wskazane
w ust. 1 lit. a) i b) podejmują
racjonalne działania mające zapobiec
prześladowaniu lub wyrządzaniu
poważnej krzywdy, stosując między
innymi skuteczny system prawny do
wykrywania
i
ścigania
aktów
stanowiących
prześladowanie lub
powodujących poważną krzywdę oraz
do
karania
za
nie,
oraz
gdy
wnioskodawca ma dostęp do takiej
ochrony.
31.
Art. 7
3.
Oceniając,
czy
organizacja T
Art. 7, 75 § ń, 77 § ń Art. 7.
ust. 3
międzynarodowa kontroluje państwo
i 80 ustawy z dnia W toku postępowania organy administracji
lub znaczną część jego terytorium i
14 czerwca 1960 r. publicznej stoją na straży praworządności, z
czy udziela ochrony zgodnie z
Kodeks
urzędu lub na wniosek stron podejmują
kryteriami określonymi w ust. 2,
postępowania
wszelkie czynności niezbędne do dokładnego
państwa członkowskie uwzględniają
administracyjnego
wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do
wszelkie
wytyczne
zawarte
w
załatwienia sprawy, mając na względzie interes
odpowiednich aktach prawnych Unii.
społeczny i słuszny interes obywateli.
Art. 75.
§ 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co
może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a
nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności
dowodem mogą być dokumenty, zeznania
świadków, opinie biegłych oraz oględziny.
20
Art. 77.
§ 1. Organ administracji publicznej jest
obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i
rozpatrzyć cały materiał dowodowy.
Art. 80.
Organ administracji publicznej ocenia na
podstawie całokształtu materiału dowodowego,
czy dana okoliczność została udowodniona.
w zw. z art. 4 Art. 4.
ustawy
Źo postępowań w sprawach uregulowanych w
ustawie stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego, o ile ustawa
nie stanowi inaczej.
Art. 8
Ochrona wewnętrzna
32.
Art. 8
1. Oceniając wniosek o udzielenie
T
Art. 18 ust. 1 ustawy Art. 18.
ust. 1
ochrony międzynarodowej, państwa
z dnia 13 czerwca 1. Jeżeli na części terytorium kraju pochodzenia
lit. a
członkowskie mogą stwierdzić, że
2003 r. o udzielaniu nie zachodzą okoliczności uzasadniające obawę
wnioskodawca
nie
potrzebuje
cudzoziemcom
cudzoziemca przed prześladowaniem lub
ochrony międzynarodowej, jeśli na
ochrony
na doznaniem
poważnej krzywdy i istnieje
części
terytorium
kraju
terytorium
uzasadnione przypuszczenie, że cudzoziemiec
pochodzenia:
Rzeczypospolitej
będzie mógł bezpiecznie i legalnie przemieścić
a) nie zachodzi uzasadniona obawa,
Polskiej
-
w się na tę część terytorium i na niej zamieszkać,
że będzie on prześladowany, lub nie
brzmieniu nadanym uznaje się, że nie istnieje uzasadniona obawa
istnieje realne niebezpieczeństwo,
projektem ustawy o przed prześladowaniem lub rzeczywiste ryzyko
że doświadczy on poważnej
zmianie ustawy o doznania
poważnej
krzywdy
w kraju
krzywdy; lub
udzielaniu
pochodzenia.
cudzoziemcom
ochrony
na
terytorium
Rzeczypospolitej
Polskiej
oraz
niektórych innych
ustaw
21
33.
Art. 8
b) ma on dostęp do zdefiniowanej w
T
j.w.
j.w.
ust. 1
art.
7
ochrony
przed
lit. b
prześladowaniem lub poważną
krzywdą;
a także może on bezpiecznie i legalnie
pojechać i uzyskać wstęp do tej części
kraju
oraz
można
racjonalnie
oczekiwać, że może on się tam
osiedlić.
34.
Art. 8
2. Oceniając, czy wnioskodawca ma T
Art. 18 ust. 2 ustawy Art.18
ust. 2
uzasadnione powody, aby obawiać się,
2. Przy ocenie, czy sytuacja na części
że będzie prześladowany, lub czy
terytorium kraju pochodzenia jest zgodna z ust.
istnieje realne niebezpieczeństwo, że
1, bierze się pod uwagę okoliczności
doświadczy on poważnej krzywdy, lub
dominujące na tej części terytorium kraju oraz
czy ma on dostęp do ochrony przed
osobiste uwarunkowania cudzoziemca.
prześladowaniem
lub
poważną
krzywdą w części terytorium kraju
Art. 7, 75 § ń, 77 § ń Art. 7.
pochodzenia zgodnie z ust. 1, państwa
i 80 ustawy z dnia W toku postępowania organy administracji
członkowskie, przy podejmowaniu
14 czerwca 1960 r. publicznej stoją na straży praworządności, z
decyzji
w
sprawie
wniosku,
Kodeks
urzędu lub na wniosek stron podejmują
uwzględniają ogólną sytuację panującą
postępowania
wszelkie czynności niezbędne do dokładnego
w tej części kraju oraz osobiste
administracyjnego,
wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do
uwarunkowania
wnioskodawcy
załatwienia sprawy, mając na względzie interes
zgodnie z art. 4. W tym celu państwa
społeczny i słuszny interes obywateli.
członkowskie
zapewniają,
aby
uzyskano dokładne i aktualne
Art. 75.
informacje z odpowiednich źródeł,
§ 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co
takich
jak
Urząd
Wysokiego
może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a
Komisarza
ds.
Uchodźców
i
nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności
źuropejski Urząd Wsparcia w
dowodem mogą być dokumenty, zeznania
dziedzinie Azylu.
świadków, opinie biegłych oraz oględziny.
Art. 77.
§ 1. Organ administracji publicznej jest
obowiązany w sposób wyczerpujący zebrać i
rozpatrzyć cały materiał dowodowy.
Art. 80.
Organ administracji publicznej ocenia na
22
podstawie całokształtu materiału dowodowego,
czy dana okoliczność została udowodniona.
w zw. z art. 4 Art. 4.
ustawy
Źo postępowań w sprawach uregulowanych w
ustawie stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego, o ile ustawa
nie stanowi inaczej.
Rozdział III
Kwalifikowanie się do otrzymania statusu uchod cy
Art. 9
Akty prze ladowania
35.
Art. 9
1. Aby czyn mógł zostać uznany za
T
Art. 13 ust. 3 pkt 1 Art. 13
ust. 1
akt
prześladowania
ustawy
3. Prześladowanie, o którym mowa w ust. 1,
lit. a
w rozumieniu art. 1 lit. A konwencji
musi:
genewskiej, musi on:
1) ze względu na swoją istotę lub powtarzalność
a) być na tyle poważny pod
stanowić poważne naruszenie praw człowieka,
względem swojej istoty lub
w szczególności praw, których uchylenie jest
powtarzalności,
by
stanowić
niedopuszczalne
poważne naruszenie podstawowych
zgodnie z art. 15 ust. 2 Konwencji o ochronie
praw człowieka, w szczególności
praw człowieka i podstawowych wolności,
praw, od których przestrzegania nie
sporządzonej w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r.
można się uchylić na mocy art. 15
(Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 i 285, z późn.
ust. 2 europejskiej Konwencji o
zm.), lub
ochronie
praw
człowieka
i podstawowych wolności; lub
36.
Art. 9
b) być kumulacją różnych środków, w T
Art. 13 ust. 3 pkt 2 Art. 13
ust. 1
tym takich naruszeń praw człowieka,
ustawy
2) być kumulacją różnych działań lub
lit. b
które są na tyle poważne, by
zaniechań, w tym stanowiących naruszenie
oddziaływać na jednostkę w sposób
praw człowieka, których oddziaływanie jest
podobny do określonego w lit. a).
równie dotkliwe jak prześladowania, o których
mowa w pkt 1.
37.
Art. 9
2. Akty prześladowania określone
T
Art. 13 ust. 4 pkt 1 Art. 13
ust. 2
w ust. 1 mogą przybierać między
ustawy
4.
Prześladowanie
może
polegać
w
lit. a
innymi formę:
szczególności na:
a) aktów przemocy fizycznej lub
1) użyciu przemocy fizycznej lub psychicznej,
psychicznej,
w
tym
aktów
w tym przemocy seksualnej;
przemocy seksualnej;
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei