Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2243
- Data wpłynięcia: 2014-03-20
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004
2243
2. Przepisu ust. 1 pkt 6 nie stosuje się, w
przypadku gdy cudzoziemiec złożył kolejny
wniosek o nadanie statusu uchodźcy, a Szef
Urzędu nie wstrzymał wykonania decyzji o
wydaleniu.
3. Wnioskodawca, który składa wniosek
podczas pobytu na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej
na
podstawie
zezwolenia
na
zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenia
na osiedlenie się, jest obowiązany przekazać
dokument podróży do depozytu Szefowi Urzędu
w dniu, w którym zezwolenie na zamieszkanie
na czas oznaczony lub zezwolenie na osiedlenie
się utraci ważność lub zostanie cofnięte.
19.
Art. 4
3. Ocena wniosku o udzielenie
T
Art.
43a
ustawy Art. 43a. Organ prowadzący postępowanie w
ust. 3
ochrony międzynarodowej jest
dodawany
sprawie o nadanie statusu uchod cy ustala w
przeprowadzana indywidualnie dla
projektem ustawy o szczególno ciŚ
każdego
przypadku
zmianie ustawy o
1) mające
znaczenie
dla
sprawy
i obejmuje m.in.:
udzielaniu
okoliczno ci faktyczne odnoszące się do
a)
wszystkie
istotne
fakty
cudzoziemcom
kraju pochodzenia, w tym tak e
odnoszące się do kraju pochodzenia
ochrony
na
przepisy
ustawowe
i
wykonawcze
w momencie podejmowania decyzji
terytorium RP oraz
obowiązujące w tym kraju oraz sposób
w sprawie wniosku, w tym również
niektórych innych
ich stosowania;
przepisy ustawowe i wykonawcze
ustaw
2) czy ze względu na przeszło ć, płeć lub
kraju pochodzenia oraz sposoby ich
wiek
wnioskodawcy,
działania lub
wykonywania;
zaniechania, których do wiadczył lub
b) odpowiednie oświadczenia i
na które mógłby zostać nara ony,
dokumenty przedstawione przez
stanowią prze ladowanie lub nara ają
wnioskodawcę, informujące, czy
go na rzeczywiste ryzyko doznania
wnioskodawca doznał lub może
powa nej krzywdyś
doznać prześladowań lub poważnej
3) czy działalno ć wnioskodawcy od chwili
krzywdy;
opuszczenia kraju pochodzenia słu yła
c) indywidualną sytuację i osobiste
wyłącznie lub głównie stworzeniu
uwarunkowania wnioskodawcy, w
warunków koniecznych do ubiegania się
tym takie czynniki, jak jego
o nadanie statusu uchod cyś
przeszłość,
płeć
4) czy istnieją warunki, o których mowa w
i wiek – by ocenić, czy w świetle
art. 16 ust. 2, by wnioskodawca mógł
osobistych
uwarunkowań
skorzystać z ochrony innego państwa,
14
wnioskodawcy
akty,
których
którego obywatelstwo posiada.
doświadczył lub na które mógłby
Art. 4 ustawy
zostać
narażony,
stanowią
Art.
4.
Źo postępowań w sprawach
prześladowanie
lub
powodują
uregulowanych w ustawie stosuje się przepisy
poważną krzywdę;
Kodeksu postępowania administracyjnego, o ile
d) ustalenie, czy działalność
ustawa nie stanowi inaczej.
wnioskodawcy
od
chwili
opuszczenia
kraju
pochodzenia
Art. 7 i art. 75
służyła wyłącznie lub głównie
ustawy z dnia 14 Art. 7
stworzeniu warunków koniecznych
czerwca
1960
r. W toku postępowania organy administracji
do ubiegania się o ochronę
Kodeks
publicznej stoją na straży praworządności, z
międzynarodową – by ocenić, czy
postępowania
urzędu lub na wniosek stron podejmują
taka
działalność
naraziłaby
administracyjnego
wszelkie czynności niezbędne do dokładnego
wnioskodawcę na prześladowanie
wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do
lub poważną krzywdę, jeśli powróci
załatwienia sprawy, mając na względzie interes
on do tego kraju;
społeczny i słuszny interes obywateli.
e) ustalenie, czy od wnioskodawcy
można by racjonalnie oczekiwać, że
Art. 75
powinien skorzystać z ochrony innego
§ 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co
państwa, na którego obywatelstwo
może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a
mógłby się powołać.
nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności
dowodem mogą być dokumenty, zeznania
świadków, opinie biegłych oraz oględziny.
§ 2. Jeżeli przepis prawa nie wymaga
urzędowego potwierdzenia określonych faktów
lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia
właściwego organu administracji, organ
administracji publicznej odbiera od strony, na
jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem
odpowiedzialności za fałszywe zeznania.
Przepis art. 83 § 3 stosuje się odpowiednio.
20.
Art. 4
4. Fakt, że wnioskodawca już doznał T
Art. 44 ustawy
Art. 44
ust. 4
prześladowania lub poważnej krzywdy
Jeżeli wnioskodawca był w przeszłości
albo że bezpośrednio groziło mu takie
prześladowany lub doznał poważnej krzywdy
prześladowanie lub poważna krzywda,
lub był bezpośrednio zagrożony takim
jest istotną przesłanką potwierdzającą
prześladowaniem lub doznaniem poważnej
15
uzasadnioną obawę wnioskodawcy
krzywdy, organ prowadzący postępowanie
przed
prześladowaniem
lub
może stwierdzić, że nie istnieje uzasadniona
rzeczywiste ryzyko doznania poważnej
obawa przed prześladowaniem lub rzeczywiste
krzywdy, chyba że istnieją zasadne
ryzyko doznania poważnej krzywdy, wyłącznie
powody, aby uznać, iż akty
wtedy, gdy istnieją uzasadnione powody, aby
prześladowania
lub
wyrządzania
uznać, że prześladowanie lub poważna krzywda
poważnej krzywdy się nie powtórzą.
nie będą się powtarzać.
16
21.
Art. 4
5. W przypadku gdy państwo
T
Art.
37a
ustawy
Art. 37a.
ust. 5
członkowskie stosuje zasadę, że
dodawany
Je eli wnioskodawca nie posiada dowodów
obowiązkiem wnioskodawcy jest
projektem
ustawy
potwierdzających okoliczno ci wskazane w
uzasadnienie
wniosku
zmianie ustawy o
uzasadnieniu wniosku o nadanie statusu
o
udzielenie
ochrony
udzielaniu
uchod cy, to okoliczno ci te mo na uznać za
międzynarodowej, i gdy niektóre
cudzoziemcom
udowodnione, gdy:
treści oświadczeń wnioskodawcy
ochrony
na
1)
przedstawił
wiarygodne i spójne
nie są poparte dokumentami ani
terytorium RP oraz
informacje niezbędne do ustalenia stanu
innymi dowodami, potwierdzenie
niektórych innych faktycznego sprawy i
takich treści nie jest konieczne pod
ustaw
2)
przedstawił
wszystkie
posiadane
następującymi warunkami:
informacje i dowody słu ące do ustalenia
a)
wnioskodawca
poczynił
stanu faktycznego sprawy i szczegółowo
rzeczywisty wysiłek, aby uzasadnić
wyja nił przyczyny braku innych informacji
swój wniosek;
i dowodów i
b) wszystkie właściwe elementy
3) wyja nienia wnioskodawcy są spójne,
będące
w
posiadaniu
wiarygodne i nie są sprzeczne z zebranymi w
wnioskodawcy
zostały
sprawie dowodami i materiałami i
przedstawione
oraz
złożono
4) wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o
zadowalające wyjaśnienia co do
nadanie
mu
statusu
uchod cy
w
braku innych istotnych elementów;
najwcze niejszym mo liwym terminie, chyba
c) oświadczenia wnioskodawcy
e mo e wskazać uzasadniony powód,
zostały
uznane
za
spójne
dlaczego tego nie zrobił.
i wiarygodne i nie są sprzeczne z
dostępnymi
szczegółowymi
i ogólnymi informacjami mającymi
Art. 80 ustawy z Art. 80.
znaczenie
dla
sprawy
dnia
14
czerwca Organ administracji publicznej ocenia na
wnioskodawcy;
1960
r.
Kodeks podstawie całokształtu materiału dowodowego,
d) wnioskodawca wystąpił o
postępowania
czy dana okoliczność została udowodniona.
udzielenie
ochrony
administracyjnego.
międzynarodowej
w
najwcześniejszym
możliwym
terminie, chyba że może on
wskazać zasadny powód, dlaczego
tego nie zrobił; oraz
e) stwierdzono ogólną wiarygodność
wnioskodawcy.
17
Art. 5
Potrzeba ochrony międzynarodowej powstała po przybyciu do państwa członkowskiego
22.
Art. 5
Podstawą uzasadnionej obawy przed T
Art. 17 ust. 1 ustawy Art. 17
ust. 1
prześladowaniem lub rzeczywistego
1.Cudzoziemiec może powoływać się na
ryzyka doznania poważnej krzywdy
uzasadnioną obawę przed prześladowaniem
mogą być wydarzenia, które miały
lub rzeczywiste ryzyko doznania poważnej
miejsce po tym, jak wnioskodawca
krzywdy, spowodowane wydarzeniami,
opuścił kraj pochodzenia.
które nastąpiły po opuszczeniu kraju
pochodzenia.
23.
Art. 5
2. Podstawą uzasadnionej obawy przed T
Art. 17 ust. 2 ustawy Art. 17
ust. 2
prześladowaniem lub rzeczywistego
2.W przypadku, o którym mowa w ust. 1,
ryzyka doznania poważnej krzywdy
uzasadniona obawa przed prześladowaniem
może być działalność, w jaką
lub rzeczywiste ryzyko doznania poważnej
wnioskodawca zaangażował się po
krzywdy mogą być spowodowane
opuszczeniu kraju pochodzenia, w
działaniem cudzoziemca po opuszczeniu kraju
szczególności jeżeli ustalono, że
pochodzenia, w szczególności
działalność ta stanowi wyraz i
gdy były one wyrazem i kontynuacją przekonań
kontynuację przekonań lub poglądów
lub orientacji seksualnych
posiadanych w kraju pochodzenia
posiadanych w kraju pochodzenia.
24.
Art. 5
3. Bez uszczerbku dla konwencji T
Art. 19 ust. 3 ustawy Art. 19
ust. 3
genewskiej państwa członkowskie
3.Cudzoziemcowi, który złożył kolejny wniosek
mogą postanowić, że wnioskodawcy,
o nadanie statusu uchodźcy, można
który złożył kolejny wniosek, nie
ponadto odmówić nadania statusu uchodźcy,
nadaje się statusu uchodźcy, jeśli
jeżeli obawa przed prześladowaniem
ryzyko prześladowania wynika z
jest oparta na okolicznościach, które celowo
okoliczności wywołanych celowo
wytworzył po ostatniej
przez samego wnioskodawcę po
odmowie nadania statusu uchodźcy.
opuszczeniu kraju pochodzenia.
Art. 6
Podmioty dopuszczające się prze ladowania lub wyrządzające powa ną krzywdę
25.
Art. 6
Podmiotami dopuszczającymi się
T
Art. 16 ust. 1 pkt 1 Art. 16
lit. a
prześladowania lub wyrządzającymi
ustawy
1.Podmiotami
dopuszczającymi
się
poważną krzywdę są m.in.:
prześladowań, o których mowa w art. 13, lub
a) państwo;
wyrządzającymi poważną krzywdę, o której
mowa w art. 15, mogą być:
1) organy władzy publicznej kraju pochodzenia;
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2243
› Pobierz plik