eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2243
  • Data wpłynięcia: 2014-03-20
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1004

2243

cudzoziemca, o którym mowa w art. 70 ust.  
2.  Przepisu  ust.  1  pkt  6  nie  stosuje  się,  w 
przypadku  gdy  cudzoziemiec  złożył  kolejny 
wniosek  o  nadanie  statusu  uchodźcy,  a  Szef 
Urzędu  nie  wstrzymał  wykonania  decyzji  o 
wydaleniu. 
3.  Wnioskodawca,  który  składa  wniosek 
podczas  pobytu  na  terytorium  Rzeczypospolitej 
Polskiej 
na 
podstawie 
zezwolenia 
na 
zamieszkanie na czas oznaczony lub zezwolenia 
na  osiedlenie  się,  jest  obowiązany  przekazać 
dokument podróży do depozytu Szefowi Urzędu 
w  dniu,  w  którym  zezwolenie  na  zamieszkanie 
na czas oznaczony lub zezwolenie na osiedlenie 
się utraci ważność lub zostanie cofnięte. 
19. 
Art. 4 
3.  Ocena  wniosku  o  udzielenie 

Art. 
43a 
ustawy  Art.  43a.  Organ  prowadzący  postępowanie  w 
 
ust. 3  
ochrony  międzynarodowej  jest 
dodawany 
sprawie o nadanie statusu uchod cy ustala w 
 
przeprowadzana  indywidualnie  dla 
projektem  ustawy  o  szczególno ciŚ 
 
każdego 
przypadku  
zmianie  ustawy  o 
1)  mające 
znaczenie 
dla 
sprawy 
i obejmuje m.in.: 
udzielaniu 
okoliczno ci faktyczne odnoszące się do 
a) 
wszystkie 
istotne 
fakty 
cudzoziemcom 
kraju  pochodzenia,  w  tym  tak e 
odnoszące się do kraju pochodzenia  
ochrony 
na 
przepisy 
ustawowe 

wykonawcze 
w momencie podejmowania decyzji 
terytorium  RP  oraz 
obowiązujące w tym  kraju oraz sposób 
w sprawie wniosku, w tym również 
niektórych  innych 
ich stosowania; 
przepisy  ustawowe  i  wykonawcze 
ustaw 
2)  czy  ze  względu  na  przeszło ć,  płeć  lub 
kraju pochodzenia oraz sposoby ich 
 
wiek 
wnioskodawcy, 
działania  lub 
wykonywania; 
 
zaniechania,  których  do wiadczył  lub 
b)  odpowiednie  oświadczenia  i 
 
na  które  mógłby  zostać  nara ony, 
dokumenty  przedstawione  przez 
 
stanowią  prze ladowanie  lub  nara ają 
wnioskodawcę,  informujące,  czy 
 
go  na  rzeczywiste  ryzyko  doznania 
wnioskodawca  doznał  lub  może 
 
powa nej krzywdyś 
doznać prześladowań lub poważnej 
 
3)  czy działalno ć wnioskodawcy od chwili 
krzywdy; 
 
opuszczenia  kraju  pochodzenia  słu yła 
c)  indywidualną  sytuację  i  osobiste 
 
wyłącznie  lub  głównie  stworzeniu 
uwarunkowania  wnioskodawcy,  w 
 
warunków koniecznych do ubiegania się  
tym  takie  czynniki,  jak  jego 
 
o nadanie statusu uchod cyś 
przeszłość, 
płeć  
 
4)  czy istnieją warunki, o których mowa w 
i  wiek  –  by  ocenić,  czy  w  świetle 
 
art.  16  ust.  2,  by  wnioskodawca  mógł 
osobistych 
uwarunkowań 
 
skorzystać  z  ochrony  innego  państwa, 
 
14 
wnioskodawcy 
akty, 
których 
 
którego obywatelstwo posiada
doświadczył  lub  na  które  mógłby 
Art. 4 ustawy 
 
zostać 
narażony, 
stanowią 
 
Art. 
4. 
Źo  postępowań  w  sprawach 
prześladowanie 
lub 
powodują 
 
uregulowanych  w  ustawie  stosuje  się  przepisy 
poważną krzywdę; 
 
Kodeksu postępowania administracyjnego, o ile 
d)  ustalenie,  czy  działalność 
 
ustawa nie stanowi inaczej. 
wnioskodawcy 
od 
chwili 
 
 
opuszczenia 
kraju 
pochodzenia 
Art.  7  i  art.  75   
służyła  wyłącznie  lub  głównie 
ustawy  z  dnia  14  Art. 7 
stworzeniu  warunków  koniecznych 
czerwca 
1960 
r.  W  toku  postępowania  organy  administracji 
do  ubiegania  się  o  ochronę 
Kodeks 
publicznej  stoją  na  straży  praworządności,  z 
międzynarodową  –  by  ocenić,  czy 
postępowania 
urzędu  lub  na  wniosek  stron  podejmują 
taka 
działalność 
naraziłaby 
administracyjnego 
wszelkie  czynności  niezbędne  do  dokładnego 
wnioskodawcę  na  prześladowanie 
 
wyjaśnienia  stanu  faktycznego  oraz  do 
lub poważną krzywdę, jeśli powróci 
 
załatwienia sprawy, mając na względzie interes 
on do tego kraju; 
 
społeczny i słuszny interes obywateli. 
e)  ustalenie,  czy  od  wnioskodawcy 
 
 
można  by  racjonalnie  oczekiwać,  że 
 
Art. 75 
powinien skorzystać z ochrony innego 
 
§ 1. Jako dowód należy dopuścić  wszystko, co 
państwa,  na  którego  obywatelstwo 
 
może  przyczynić  się  do  wyjaśnienia  sprawy,  a 
mógłby się powołać. 
 
nie  jest  sprzeczne  z  prawem.  W  szczególności 
 
dowodem  mogą  być  dokumenty,  zeznania 
 
świadków, opinie biegłych oraz oględziny.  
 
§  2.  Jeżeli  przepis  prawa  nie  wymaga 
 
urzędowego  potwierdzenia  określonych  faktów 
 
lub  stanu  prawnego  w  drodze  zaświadczenia 
 
właściwego  organu  administracji,  organ 
 
administracji  publicznej  odbiera  od  strony,  na 
 
jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem 
odpowiedzialności  za  fałszywe  zeznania. 
Przepis art. 83 § 3 stosuje się odpowiednio. 
 
 
 
20. 
Art. 4 
4.  Fakt,  że  wnioskodawca  już  doznał  
Art. 44 ustawy  
Art. 44 
 
ust. 4 
prześladowania lub poważnej krzywdy 
Jeżeli  wnioskodawca  był  w  przeszłości 
albo że bezpośrednio groziło mu takie 
prześladowany  lub  doznał  poważnej  krzywdy 
prześladowanie lub poważna krzywda, 
lub  był  bezpośrednio  zagrożony  takim 
jest  istotną  przesłanką  potwierdzającą 
prześladowaniem  lub  doznaniem  poważnej 
 
15 
uzasadnioną  obawę  wnioskodawcy 
krzywdy,  organ  prowadzący  postępowanie 
przed 
prześladowaniem 
lub 
może  stwierdzić,  że  nie  istnieje  uzasadniona 
rzeczywiste ryzyko doznania poważnej 
obawa  przed  prześladowaniem  lub  rzeczywiste 
krzywdy,  chyba  że  istnieją  zasadne 
ryzyko doznania poważnej krzywdy, wyłącznie 
powody,  aby  uznać,  iż  akty 
wtedy,  gdy  istnieją  uzasadnione  powody,  aby 
prześladowania 
lub 
wyrządzania 
uznać, że prześladowanie lub poważna krzywda 
poważnej krzywdy się nie powtórzą. 
nie będą się powtarzać. 
 
16 
21. 
Art. 4 
5.  W  przypadku  gdy  państwo 

Art. 
37a 
ustawy 
Art. 37a.  
 
ust. 5  
członkowskie  stosuje  zasadę,  że 
 
dodawany 
Je eli  wnioskodawca  nie  posiada  dowodów 
 
obowiązkiem  wnioskodawcy  jest 
projektem 
ustawy 
potwierdzających  okoliczno ci  wskazane  w 
 
uzasadnienie 
wniosku  
zmianie  ustawy    o 
uzasadnieniu  wniosku  o  nadanie  statusu 

udzielenie 
ochrony 
udzielaniu 
uchod cy, to okoliczno ci te mo na uznać za 
międzynarodowej,  i  gdy  niektóre 
cudzoziemcom 
udowodnione, gdy: 
treści  oświadczeń  wnioskodawcy 
ochrony 
na 
1) 
przedstawił 
wiarygodne  i  spójne 
nie  są  poparte  dokumentami  ani 
terytorium  RP  oraz 
informacje  niezbędne  do  ustalenia  stanu 
innymi  dowodami,  potwierdzenie 
niektórych  innych  faktycznego sprawy i 
takich treści nie jest konieczne pod 
ustaw 
2) 
przedstawił 
wszystkie 
posiadane 
następującymi warunkami: 
 
informacje  i  dowody  słu ące  do  ustalenia 
a) 
wnioskodawca 
poczynił 
 
stanu  faktycznego  sprawy  i  szczegółowo 
rzeczywisty wysiłek, aby uzasadnić 
 
wyja nił przyczyny braku innych informacji 
swój wniosek; 
 
i dowodów i 
b)  wszystkie  właściwe  elementy 
 
3)  wyja nienia  wnioskodawcy  są  spójne, 
będące 

posiadaniu 
 
wiarygodne i nie są sprzeczne z zebranymi w 
wnioskodawcy 
zostały 
 
sprawie dowodami i materiałami i 
przedstawione 
oraz 
złożono 
 
4)  wnioskodawca  wystąpił  z  wnioskiem  o 
zadowalające  wyjaśnienia  co  do 
 
nadanie 
mu 
statusu 
uchod cy 

braku innych istotnych elementów; 
 
najwcze niejszym mo liwym terminie, chyba 
c)  oświadczenia  wnioskodawcy 
 
e  mo e  wskazać  uzasadniony  powód, 
zostały 
uznane 
za 
spójne  
 
dlaczego tego nie zrobił. 
i  wiarygodne  i  nie  są  sprzeczne  z 
 
 
dostępnymi 
szczegółowymi  
 
 
i ogólnymi informacjami  mającymi 
Art.  80  ustawy  z  Art. 80.  
znaczenie 
dla 
sprawy 
dnia 
14 
czerwca  Organ  administracji  publicznej  ocenia  na 
wnioskodawcy; 
1960 
r. 
Kodeks  podstawie  całokształtu  materiału  dowodowego, 
d)  wnioskodawca  wystąpił  o 
postępowania 
czy dana okoliczność została udowodniona. 
udzielenie 
ochrony 
administracyjnego. 
 
międzynarodowej 

 
najwcześniejszym 
możliwym 
terminie,  chyba  że  może  on 
wskazać  zasadny  powód,  dlaczego 
tego nie zrobił; oraz 
e)  stwierdzono  ogólną  wiarygodność 
wnioskodawcy. 
 
 
 

 
17 
Art. 5 
Potrzeba ochrony międzynarodowej powstała po przybyciu do państwa członkowskiego 
22. 
Art. 5 
Podstawą  uzasadnionej  obawy  przed  
Art. 17 ust. 1 ustawy   Art. 17 
 
ust. 1 
prześladowaniem  lub  rzeczywistego 
1.Cudzoziemiec  może  powoływać  się  na 
ryzyka  doznania  poważnej  krzywdy 
uzasadnioną obawę przed prześladowaniem 
mogą  być  wydarzenia,  które  miały 
lub  rzeczywiste  ryzyko  doznania  poważnej 
miejsce  po  tym,  jak  wnioskodawca 
krzywdy, spowodowane wydarzeniami, 
opuścił kraj pochodzenia. 
które  nastąpiły  po  opuszczeniu  kraju 
pochodzenia. 
23. 
Art. 5 
2. Podstawą uzasadnionej obawy przed  
Art. 17 ust. 2 ustawy   Art. 17 
 
ust. 2 
prześladowaniem  lub  rzeczywistego 
2.W  przypadku,  o  którym  mowa  w  ust.  1, 
ryzyka  doznania  poważnej  krzywdy 
uzasadniona obawa przed prześladowaniem 
może  być  działalność,  w  jaką 
lub  rzeczywiste  ryzyko  doznania  poważnej 
wnioskodawca  zaangażował  się  po 
krzywdy mogą być spowodowane 
opuszczeniu  kraju  pochodzenia,  w 
działaniem  cudzoziemca  po  opuszczeniu  kraju 
szczególności  jeżeli  ustalono,  że 
pochodzenia, w szczególności 
działalność  ta  stanowi  wyraz  i 
gdy były one wyrazem i kontynuacją przekonań 
kontynuację  przekonań  lub  poglądów 
lub orientacji seksualnych 
posiadanych w kraju pochodzenia 
posiadanych w kraju pochodzenia. 
24. 
Art. 5 
3.  Bez  uszczerbku  dla  konwencji  
Art. 19 ust. 3 ustawy   Art. 19 
 
ust. 3 
genewskiej  państwa  członkowskie 
3.Cudzoziemcowi, który złożył kolejny wniosek 
mogą  postanowić,  że  wnioskodawcy, 
o nadanie statusu uchodźcy, można 
który  złożył  kolejny  wniosek,  nie 
ponadto  odmówić  nadania  statusu  uchodźcy, 
nadaje  się  statusu  uchodźcy,  jeśli 
jeżeli obawa przed prześladowaniem 
ryzyko  prześladowania  wynika  z 
jest  oparta  na  okolicznościach,  które  celowo 
okoliczności  wywołanych  celowo 
wytworzył po ostatniej 
przez  samego  wnioskodawcę  po 
odmowie nadania statusu uchodźcy. 
opuszczeniu kraju pochodzenia. 
Art. 6 
Podmioty dopuszczające się prze ladowania lub wyrządzające powa ną krzywdę  
25. 
Art. 6 
Podmiotami  dopuszczającymi  się 

Art.  16  ust.  1  pkt  1  Art. 16 
 
lit. a 
prześladowania lub wyrządzającymi 
ustawy  
1.Podmiotami 
dopuszczającymi 
się 
poważną krzywdę są m.in.: 
prześladowań,  o  których  mowa  w  art.  13,  lub 
a) państwo; 
wyrządzającymi  poważną  krzywdę,  o  której 
mowa w art. 15, mogą być: 
1) organy władzy publicznej kraju pochodzenia; 
 
18 
strony : 1 ... 11 . [ 12 ] . 13 ... 20 ... 30 ... 31

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: