Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy rozszerzenia kręgu podmiotów podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym o osoby będące członkami rad nadzorczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2242
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1831
2242
Zwiększenie wpływów
Zwiększenie wydatków na
składkowych do ŻUS
świadczenia z ŻUS
Rok
w porównaniu do obecnych
w porównaniu do obecnych
przepisów
przepisów
w mld zł
2014
0,35
0,01
2015
0,39
0,03
2016
0,42
0,06
2017
0,44
0,08
2018
0,47
0,10
2019
0,49
0,13
2020
0,52
0,16
2021
0,55
0,19
2022
0,58
0,23
2023
0,62
0,27
2024
0,65
0,32
2025
0,69
0,36
2026
0,73
0,41
2027
0,77
0,45
2028
0,81
0,50
2029
0,86
0,55
2030
0,91
0,60
2031
0,97
0,65
2032
1,03
0,71
2033
1,10
0,76
2034
1,17
0,82
2035
1,24
0,88
2036
1,32
0,94
2037
1,40
1,00
2038
1,48
1,06
2039
1,57
1,13
2040
1,65
1,20
W przypadku członków rad nadzorczych proponowane zmiany polegają na objęciu
obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi członków rad
nadzorczych. Objęcie obowiązkiem ubezpieczeń z tytułu pełnienia funkcji członka rady
nadzorczej następować miałoby niezależnie od innych tytułów ubezpieczenia.
Członkowie rad nadzorczych nie byliby objęci z tego tytułu ubezpieczeniami
19
wypadkowym i chorobowym. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
i rentowe członków rad nadzorczych stanowić miałaby kwota przychodu w rozumieniu
przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych. Za grudzień 2012 r. liczba osób
objętych ubezpieczeniem zdrowotnym jedynie z tytułu pełnienia funkcji członka rady
nadzorczej wyniosła 20,1 tys. osób. Dodatkową grupę osób stanowią członkowie rad
nadzorczych, którzy podlegając ubezpieczeniu zdrowotnemu z tego tytułu, podlegają
temu ubezpieczeniu jednocześnie z innych tytułów. W grudniu 2012 r. takich osób było
29,0 tys.
Objęcie członków rad nadzorczych obowiązkowymi ubezpieczeniami emerytalnym
i rentowymi spowoduje, zgodnie z szacunkami ZUS, zwiększenie wpływów
składkowych do ŻUS w porównaniu do obecnych przepisów w 2014 r. o ok. 300 mln zł.
Przy obliczeniach szacunkowych skutków finansowych dla ŻUS, sporządzonych przez
ZUS, przyjęto analogiczne wska niki makroekonomiczne oraz założenia dotyczące
średniorocznego wska nika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, modelu
prognostycznego, ściągalności składek na ubezpieczenia społeczne jak w przypadku
obliczeń dotyczących zmian w oskładkowaniu umów zlecenia. W szacunkach
wykorzystano dane o liczbie osób podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu
wyłącznie z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej oraz dane o podstawie
wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne tych osób. Wykorzystano również
analogiczne dane o osobach, które podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu
pełnienia funkcji członka rady nadzorczej i jednocześnie podlegają ubezpieczeniom
społecznym z innych tytułów. Dla każdej kohorty wiekowo-płciowej w przyszłości
przyjęto stałą proporcję osób pełniących funkcje członków rad nadzorczych do
populacji – proporcja na poziomie zaobserwowanym w 2012 r.
Wyniki obejmują kwotę wpływów do FUS z tytułu odprowadzania składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe za członków rad nadzorczych (zwiększenie
wpływów składkowych do ŻUS) oraz zwiększenie wydatków na świadczenia z FUS.
20
Wyniki w kwotach nominalnych
Zwiększenie wpływów
Zwiększenie wydatków na
składkowych do ŻUS
świadczenia z ŻUS
Rok
w porównaniu do obecnych
w porównaniu do obecnych
przepisów
przepisów
w mld zł
2014
0,30
0,00
2015
0,34
0,02
2016
0,36
0,04
2017
0,38
0,06
2018
0,40
0,08
2019
0,42
0,10
2020
0,45
0,13
2021
0,47
0,16
2022
0,50
0,19
2023
0,53
0,23
2024
0,55
0,27
2025
0,58
0,31
2026
0,62
0,35
2027
0,65
0,39
2028
0,68
0,44
2029
0,72
0,48
2030
0,76
0,52
2031
0,80
0,57
2032
0,84
0,62
2033
0,88
0,66
2034
0,93
0,71
2035
0,98
0,76
2036
1,03
0,81
2037
1,08
0,86
2038
1,14
0,91
2039
1,19
0,96
2040
1,25
1,02
Podwyższenie podstawy wymiaru do minimalnego wynagrodzenia w przypadku
zleceniobiorców oraz objęcie członków rad nadzorczych obowiązkowymi
ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi spowoduje obok zwiększenia wpływów
składek do ŻUS szacowanego w 2014 r. na kwotę 650 mln zł i wynikającego z tego
tytułu wzrostu wydatków na świadczenia ok. 10 mln zł równieżŚ zmniejszenie
21
wpływów składkowych na ubezpieczenie zdrowotne oraz zmniejszenie wpływów
z podatku dochodowego od osób fizycznych a także w obecnym stanie prawnym
zwiększenie refundacji z budżetu państwa z tytułu przekazywania składek do otwartych
funduszy emerytalnych.
Należy jednak zwrócić uwagę, że możemy mieć do czynienia z różnymi zachowaniami
pracodawców/zleceniodawców. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przypadku
członków rad nadzorczych ich uposażenie zostanie „ubruttowione” o wysokość składki
należnej od ubezpieczonego, co w konsekwencji oznacza, że wprowadzenie
proponowanej zmiany nie wpłynie na wysokość kwot odprowadzanych podatków
dochodowych od osób fizycznych, jak i wysokość wpływów składki na ubezpieczenie
zdrowotne. Dodatkowo część osób pełniących funkcję członka rady nadzorczej,
najprawdopodobniej szybciej osiągnie maksymalny limit składki na poziomie
30-krotności prognozowanego wynagrodzenia, co wpłynie na niewielki wzrost zarówno
wpływów PIT, jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W przypadku zleceniobiorców można założyć, że otrzymywane, po wprowadzeniu
proponowanych zmian, wynagrodzenie z tytułu umowy zlecenia będzie niższe
o wysokość opłacanej przez zleceniobiorcę składki na ubezpieczenia społeczne. Z tego
też tytułu wpływy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą być niższe, gdyż
obniżona zostanie podstawa wymiaru opodatkowania o wysokość odprowadzanej przez
zleceniobiorcę lub osobę prowadzącą pozarolniczą działalność składki na ubezpieczenia
społeczne. W sumie podstawa wymiaru opodatkowania zostanie obniżona o kwotę
odprowadzanych składek, a więc o wzrost wpływów ŻUS ze składek, po stronie
zleceniobiorcy. W warunkach 2014 r. oznaczałoby to niższe wpływy z podatku PIT
o ok. 30 mln zł.
Planowane w projekcie ustawy budżetowej dochody z podatku dochodowego od osób
fizycznych wynoszą 43.700.000 tys. zł, co oznacza, że ewentualne zmniejszenie
przychodów z tego podatku ze względu na wprowadzenie proponowanej zmiany
stanowi 0,07% planowanych dochodów z PIT na 2014 r. Tak więc obniżenie wpływów
z podatku dochodowego od osób fizycznych nie wpłynie zauważalnie na
funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia
13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r.
Nr 80, poz. 526, z pó n. zm.) dochodami jednostek samorządu terytorialnego są
dochody własne (m.in. wpływy z podatków i opłat), subwencja ogólna i dotacje celowe
22
z budżetu państwa. Dla porównania, planowana w projekcie ustawy budżetowej na
2014 r. subwencja ogólna dla jednostek samorządu terytorialnego wynosi
51.206.360 tys. zł.
Należy przede wszystkim podkreślić, że w wyniku wprowadzonych zmian wzrosną
wpływy składkowe do ŻUS (w 2014 r. o ok. 650 mln zł), co oznacza, że o ten wzrost
zostanie zmniejszona dotacja z budżetu państwa, konieczna do zapewnienia terminowej
wypłaty świadczeń. W wyniku proponowanych zmian osiągnięty zostanie więc
pozytywny efekt, gdyż oprócz podatku dochodowego do osób fizycznych będzie
pobierana składka na ubezpieczenia społeczne, zmniejszając w ten sposób, konieczną
do sfinansowania świadczeń, dotację z budżetu państwa, która również w pewien
sposób pochodzi z wpływów z podatków, w tym z podatku dochodowego od osób
fizycznych.
23
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2242
› Pobierz plik