Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy rozszerzenia kręgu podmiotów podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym o osoby będące członkami rad nadzorczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2242
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1831
2242
ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym 815,8 tys. stanowiły osoby wykonujące pracę
na podstawie umowy zlecenia lub umowy agencyjnej, lub innej umowy o świadczenie
usług, do których zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy
dotyczące zlecenia (łącznie z osobami współpracującymi), w tym 98 tys. osób posiadało
dwie lub więcej umów zlecenia, a prawie 28 tys. osób było jednocześnie
ubezpieczonych jako osoby prowadzące pozarolniczą działalność. W przypadku osób
prowadzących pozarolniczą działalność (ok. 1,4 mln osób) podstawą wymiaru składki
dla prawie 80% ogółu tej grupy jest minimalny przychód na poziomie 60%
przeciętnego wynagrodzenia. Prawie 19% opłaca składkę od podstawy wymiaru
wynoszącej 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia (ok. 280 tys. osób).
Proponowane regulacje dotyczyć będą osób posiadających co najmniej dwie umowy
zlecenia oraz osób prowadzących pozarolniczą działalność dodatkowo wykonujących
pracę na podstawie umowy zlecenia, których podstawa wymiaru jest niższa niż
minimalne wynagrodzenie. Szacując skutek finansowy proponowanych zmian,
wykorzystano dane o liczbie osób z następujących grup ubezpieczonych za ostatnie
miesiące kwartałów 2012 r. (tzn. za marzec, czerwiec, wrzesień i grudzień 2012 r.).
UwzględnionoŚ
1) osoby podlegające ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym tylko i wyłącznie
z tytułu umów zlecenia. Przy czym ograniczono się do osób, dla których suma
podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest mniejsza niż minimalne
wynagrodzenie oraz liczba umów zlecenia, z tytułu których opłacana jest składka
na ubezpieczenie zdrowotne, jest większa niż liczba umów zlecenia, z tytułu
których opłacana jest składka na ubezpieczenia społeczne (grupa 1)ś
2) osoby podlegające ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym z tytułu umowy
o pracę oraz z umowy zlecenia i jednocześnie podlegające ubezpieczeniom
zdrowotnym z innych umów zlecenia. Przy czym ograniczono się do osób, których
suma podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest mniejsza niż
minimalne wynagrodzenie oraz liczba tytułów ubezpieczeń na ubezpieczenie
zdrowotne z umów zlecenia jest większa niż liczba tytułów ubezpieczeń na
ubezpieczenia społeczne z umów zlecenia (grupa 2);
3) osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, dla których podstawa
wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wynosi co najmniej
14
30% minimalnego wynagrodzenia, które jednocześnie posiadają umowy zlecenia.
Przy czym ograniczono się do osób, dla których suma podstaw wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne jest mniejsza niż minimalne wynagrodzenie oraz liczba
tytułów ubezpieczeń na ubezpieczenie zdrowotne jest większa niż liczba tytułów
ubezpieczeń na ubezpieczenia społeczne (grupa 3)ś
4) osoby prowadzące pozarolniczą działalność, inną niż gospodarcza, wykonujące
jednocześnie umowy zlecenia. Przy czym ograniczono się do osób, które nie
podlegają ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzonej działalności, dla
których suma podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest mniejsza
niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (grupa 4).
Wybierając dane dla powyższych grup ograniczono się do co najwyżej dwóch umów,
z tytułu których odprowadzane były składki na ubezpieczenia społeczne, i do co
najwyżej sześciu umów, z tytułu których odprowadzano składki na ubezpieczenie
zdrowotne.
Szacunkowe skutki finansowe proponowanych zmian przepisów dla Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych, Departament Statystyki i Prognoz Aktuarialnych Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych obliczył przy następujących założeniach1):
1) Założenia makroekonomiczne przygotowane w maju 2013 r. przez Departament Polityki Finansowej,
Analiz i Statystyki Ministerstwa Żinansów wykorzystano z uwagi na horyzont czasowy
prezentowanych wyników.
15
rednioroczny
wska nik cen
Wska nik realnego
Stopa bezrobocia
Wska nik realnego
Rok
towarów i usług
wzrostu przeciętnego
rejestrowanego na
wzrostu PKB
konsumpcyjnych
wynagrodzenia
koniec roku
ogółem
2013
101,60%
101,19%
13,80%
101,50%
2014
102,40%
101,05%
13,80%
102,50%
2015
102,50%
102,11%
13,30%
103,80%
2016
102,50%
102,65%
12,80%
104,30%
2017
102,50%
103,25%
12,21%
104,21%
2018
102,40%
103,23%
11,47%
104,09%
2019
102,40%
103,23%
10,79%
103,75%
2020
102,40%
103,22%
10,17%
103,34%
2021
102,40%
103,22%
9,55%
103,19%
2022
102,40%
103,22%
8,94%
103,09%
2023
102,30%
103,22%
8,38%
103,00%
2024
102,30%
103,20%
7,95%
102,91%
2025
102,30%
103,20%
7,71%
102,84%
2026
102,30%
103,19%
7,58%
102,84%
2027
102,30%
103,19%
7,45%
102,84%
2028
102,20%
103,19%
7,40%
102,83%
2029
102,20%
103,16%
7,40%
102,71%
2030
102,20%
103,14%
7,40%
102,67%
2031
102,20%
103,11%
7,40%
102,65%
2032
102,20%
103,08%
7,40%
102,63%
2033
102,10%
103,05%
7,40%
102,59%
2034
102,10%
103,03%
7,40%
102,55%
2035
102,10%
103,00%
7,40%
102,51%
2036
102,10%
102,97%
7,40%
102,45%
2037
102,10%
102,94%
7,40%
102,37%
2038
102,00%
102,92%
7,40%
102,29%
2039
102,00%
102,89%
7,40%
102,21%
2040
102,00%
102,86%
7,40%
102,13%
Powyższe założenia zastosowano zarówno w warunkach obecnych przepisów, jak
i w warunkach proponowanych zmian.
1) Przyjęto, że od 2013 r. średnioroczny wska nik cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów będzie większy
od średniorocznego wska nika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem
o 0,3 pkt procentowego.
2) W celu wykonania szacunków zbudowany został dedykowany model służący do
16
prognozowania dodatkowych wpływów składkowych z tytułu proponowanych
zmian.
3)
ciągalność składek na ubezpieczenia społeczne przyjęto na poziomie 99,0%.
4) Wska niki waloryzacji świadczeń przyjęto na najniższym poziomie, tzn. na
poziomie wska ników cen towarów i usług konsumpcyjnych zwiększonych o 20%
realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Przy czym przy obliczaniu
wska ników waloryzacji świadczeń przyjęto, że sformułowanie „zwiększenie o co
najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia” oznacza działanie
dodania składnika wynoszącego co najmniej 20% stopy realnego wzrostu
przeciętnego wynagrodzenia.
5) W prognozie wykorzystano prognozę demograficzną źurostatu z wariantu
bazowego obliczeń wykonywanych dla żrupy Roboczej do Spraw Starzenia się
Społeczeństwa przy Komisji źuropejskiej.
6) W celu wykonania szacunków dotyczących zwiększenia wydatków na emerytury
i renty z FUS odpowiednio przekształcony został model prognostyczny ŻUS11.
Wyniki z modelu prognostycznego ŻUS11 wykorzystano także pomocniczo przy
szacowaniu zwiększenia wpływów składkowych do ŻUS.
7) Miesięczną kwotę zwiększenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia
społeczne w wyniku proponowanych zmian dla danej osoby z wymienionych
powyżej pierwszych trzech grup przyjęto na poziomie sumy podstaw wymiaru
składek na ubezpieczenie zdrowotne z tylu tytułów umów zleceń (z których nie
opłacono składek na ubezpieczenia społeczne) i ewentualnie z tytułu prowadzenia
pozarolniczej działalności gospodarczej (w przypadku grupy 3), aby łączna suma
podstaw na ubezpieczenia społeczne wyniosła co najmniej minimalne
wynagrodzenie. Jeżeli poziom ten nie był możliwy do uzyskania, zwiększenia
podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przyjmowano na poziomie
sumy podstaw wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne z tych tytułów,
z których dana osoba nie podlegała ubezpieczeniom społecznym, a dla grupy 3
również z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność (z wyłączeniem
działalności gospodarczej), które podlegają ubezpieczeniom społecznym wyłącznie
z tytułu umowy zlecenia i których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia
społeczne jest mniejsza niż wysokość podstawy wymiaru składek z tytułu
17
prowadzonej działalności, za kwotę zwiększenia podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne przyjmowano różnicę między kwotą 60%
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia, a aktualną podstawą wymiaru
składek na ubezpieczenia społeczne.
Przyjmowano przy tym najmniejszą kwotę z dopuszczalnych kwot zwiększenia
podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że do objęcia
ubezpieczeniami społecznymi wybierano takie umowy, aby koszt proponowanej
zmiany przepisów dla ubezpieczonego/płatnika składek był najmniejszy.
8) Przyjęto, że ostatnie miesiące kwartałów 2012 r. są reprezentatywne dla całego
roku zarówno jeżeli chodzi o liczbę osób, których dotyczyłaby zmiana, jak
i o kwotę zwiększenia podstaw wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.
9) Przyjęto, że osoby opłacające składkę na ubezpieczenie chorobowe w warunkach
obecnych przepisów, w warunkach proponowanych zmian będą opłacały składkę
na ubezpieczenie chorobowe także od dodatkowej podstawy wymiaru składek.
10) Dla każdej kohorty wiekowo-płciowej przyjęto w przyszłości stałą proporcję liczby
osób, których dotyczyć będą proponowane zmiany, do liczby osób objętych
ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi (proporcja z 2012 r.). Zachowano
również stałą proporcję średniego zwiększenia podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne w wyniku proponowanych zmian do średniej podstawy
wymiaru składek.
11) Szacunki przeprowadzono przy założeniu, że wprowadzenie proponowanych
przepisów nie spowoduje zmian w indywidualnych zachowaniach ludzi (np. jeżeli
dana osoba obecnie ma trzy umowy zlecenia zawarte na pewne kwoty, to po
zmianie przepisów nadal będzie miała trzy umowy zlecenia na te same kwoty).
Przyjmując powyższe założenia i zakładając, że proponowane zmiany weszłyby w życie
od 1 stycznia 2014 r., szacunkowe zwiększenie wpływów składkowych do ŻUS
w 2014 r. wyniosłoby 350 mln zł.
18
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2242
› Pobierz plik