Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy rozszerzenia kręgu podmiotów podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym o osoby będące członkami rad nadzorczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2242
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-10-23
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1831
2242
rolnicy i domownicy, którzy przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy objęci
byli podwójnym ubezpieczeniem – w KRUS i w ZUS, bez względu na długość okresu,
przez który trwało to podwójne ubezpieczenie, jednakże pod warunkiem że spełniali
takie same przesłanki, jakie umożliwią im pozostawanie w podwójnym ubezpieczeniu
na przyszłość, tj. wykonywali umowy zlecenia (lub odpowiednio umowy agencyjne
albo inne umowy o świadczenie usług, do których zgodnie z ="http://lexint/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1284582:ver=0&full=1"stosuje się przepisy dotyczące zlecenia), z których osiągali miesięczny przychód nie
wyższy niż połowa minimalnego wynagrodzenia.
W dniu 1 stycznia 2013 r. weszły w życie przepisy art. 87 ust. 9a ustawy
o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
zobowiązujące Narodowy Żundusz Zdrowia do elektronicznego kontrolowania
i raportowania do KRUS każdego przypadku podwójnego ubezpieczenia zdrowotnego
rolników. Wprowadzenie obowiązku przekazywania informacji przez NŻZ
doprowadziło do ujawnienia licznych przypadków niezgłaszania do KRUS przez
rolników faktu wykonywania pracy na umowach zlecenia i w związku z tym,
niezgodnego z obowiązującym prawem, pozostawania w podwójnym ubezpieczeniu
(w ZUS z tytułu wykonywania tej umowy i w KRUS z tytułu prowadzenia działalności
rolniczej). Kontrola podwójnego ubezpieczenia przeprowadzona przez NŻZ objęła
okres od dnia 1 stycznia 1999 r., co oznacza, że decyzje wydane przez KRUS w 2013 r.
dotyczą przypadków zbiegu tytułów do ubezpieczenia od dnia wejścia w życie ustawy
o systemie ubezpieczeń społecznych.
Po wejściu w życie projektowanej ustawy w podwójnym ubezpieczeniu będą mogli
pozostać jedynie rolnicy i domownicy spełniający warunki określone w nowym art. 5b
ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników. Natomiast rolnicy i domownicy, wobec
których decyzję o wyłączeniu z ubezpieczenia społecznego rolników już podjęto,
w związku ze zbiegiem ubezpieczenia w ZUS i w KRUS, będą mogli wnioskować
o powrót do ubezpieczenia społecznego rolników, jeżeli w okresie wyłączenia
z ubezpieczenia rolniczego spełniali warunki, o których mowa w projektowanym
art. 5b. Wyłączanie z ubezpieczenia społecznego rolników z okresem wstecznym
wiązałoby się bowiem z utratą stażu ubezpieczeniowego (niezbędnego do nabycia
prawa do świadczeń) nie zawsze związanego ze zwrotem składek, a w niektórych
przypadkach także z utratą prawa do wypłaconych już przez KRUS świadczeń i –
9
w konsekwencji – obowiązkiem zwrotu przez rolnika nienależnie pobranych świadczeń.
Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie obowiązujące przepisy z mocy ustawy wyłączają
z ubezpieczenia społecznego w KRUS rolników – członków ochotniczych straży
pożarnych, którzy na podstawie umowy zlecenia są konserwatorami lub kierowcami
wozów bojowych w OSP za symboliczne wynagrodzenie, wydaje się, że tego typu
konsekwencje byłyby niewspółmierne do „winy” ubezpieczonego.
Proponowane zmiany wpisują się ponadto w przyjętą w strategii źuropa 2020 oraz
strategii krajowej i strategiach regionalnych koncepcję wykorzystania całego
potencjału, w tym zasobów ludzkich, dla zrównoważonego rozwoju. Wychodzi również
naprzeciw zaleceniom Rady Unii Europejskiej w sprawie Krajowego Programu Reform
Aktualizacja 2013/2014 i „Programu Konwergencji. Aktualizacja 2013” w zakresie
reformy systemu ubezpieczenia społecznego rolników (KRUS), a dotyczącym poprawy
międzysektorowej mobilności pracowników, tj. z sektora rolniczego do innych działów
gospodarki.
Pozostałe zmiany wprowadzane do ustawy mają charakter porządkowy
i dostosowujący. Taki charakter ma również zmiana w ustawie z dnia 27 stycznia
2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z pó n. zm.).
Ustawa miałaby wejść w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie
3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej i nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm
i aktów prawnych.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z pó n. zm.) projekt został zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej. W trakcie prac nad projektem do Ministerstwa
Pracy i Polityki Społecznej nie wpłynęły zgłoszenia podmiotów zainteresowanych
pracami nad projektem w trybie ww. ustawy.
10
OCENA SKUTKÓW RźżULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana ustawa
Rozwiązania przedstawione w ustawie będą miały wpływ naŚ
1) Żundusz Ubezpieczeń Społecznych (FUS);
2) ZUS;
3) KRUS;
4) NFZ;
5) ubezpieczonych w systemie powszechnym i w systemie rolniczym;
6) płatników składek – podmioty gospodarcze i instytucje, w których funkcjonują rady
nadzorcze, osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz zleceniodawców;
7) budżet państwa.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt aktu prawnego został przesłany do zaopiniowania w trybie przepisów ustawy
z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 854,
z pó n. zm.) oraz ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U.
Nr 55, poz. 235, z pó n. zm.).
Organizacje związkoweŚ
1) NSZZ „Solidarność”, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 żdańskś
2) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, ul. Kopernika 36/40,
00-924 Warszawa;
3) Żorum Związków Zawodowych, ul. Pl. Teatralny 4, 85-049 Bydgoszcz.
Organizacje pracodawcówŚ
1) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, ul. Brukselska 7, 03-973 Warszawa;
2) Konfederacja Lewiatan, ul. Zbyszka Cybulskiego 3, 00-727 Warszawa;
3) Związek Rzemiosła Polskiego, ul. Miodowa 14, 00-246 Warszawa;
4) Związek Pracodawców Business Centre Club, Plac
elaznej Bramy 2,
00-136 Warszawa.
NSZZ „Solidarność” uznała, że zaproponowane w projekcie rozwiązania są
niewystarczające i widzi konieczność wprowadzenia dalej idących zmian w zasadach
podlegania ubezpieczeniom społecznym, szczególnie objęcia ubezpieczeniami
11
społecznymi osób stale wykonujących pracę na podstawie umów o dzieło. NSZZ
„Solidarność” podnosi też konieczność wprowadzenia zmian w zakresie ubezpieczenia
twórców i artystów oraz ujednolicenia zasad ustalania podstawy wymiaru składek osób
wykonujących pracę w ramach stosunku pracy, umowy zlecenia i prowadzących
pozarolniczą działalność, co zdaniem opiniodawcy powinno skutecznie wyeliminować
praktykę nieuczciwego wykorzystywania formuły tzw. „samozatrudnienia” lub umowy
cywilnoprawnej w celu obniżenia kosztów pracy.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych pozytywnie oceniło
projektowane zmiany, zwracając jednocześnie uwagę, że rząd powinien przygotować
kolejne propozycje ustawowe zmierzające do objęcia ubezpieczeniami osób
zasiadających w zarządach spółek oraz część umów o dzieło. Dodatkowo OPZZ
opowiada się za finansowaniem z budżetu państwa składek emerytalnych osób
pobierających świadczenia przedemerytalne oraz składek na ubezpieczenie wypadkowe
studentów wykonujących umowy cywilnoprawne.
Konfederacja Lewiatan rozumie potrzebę objęcia obowiązkiem składkowym niektórych
umów cywilnoprawnych i wyraża wstępne poparcie dla proponowanej nowelizacji.
Jednakże jej ostateczna akceptacja może nastąpić, pod warunkiem że projektowana
regulacja będzie jedną z pakietu regulacji zmierzających do likwidacji przywilejów
emerytalnych dotychczas uprzywilejowanych grup. Dodatkowo Konfederacja widzi
konieczność 24-miesięcznego vacatio legis i konieczność wprowadzenia zmian
w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych umożliwiających dostosowanie
istniejących kontraktów do ewentualnych zmian wynikających ze zmiany podatków,
wysokości składek i płacy minimalnej. Uwagi Konfederacji w zakresie zmian w ustawie
o zamówieniach publicznych zostały przesłane do Prezesa Urzędu Zamówień
Publicznych zgodnie z właściwością z prośbą o opinię w przedmiotowym zakresie.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych w odpowiedzi wskazał, że nie widzi możliwości
wprowadzenia przepisów zaproponowanych przez Konfederację Lewiatan w ustawie –
Prawo zamówień publicznych, wskazując, że takie przepisy powinny być zamieszczane
bezpośrednio w aktach prawnych zmieniających wysokość danin publicznoprawnych
czy wysokość płacy minimalnej. Dodatkowo wskazał, że zmiany takie dotyczą nie tylko
stosunków prawnych zaistniałych na podstawie ustawy – Prawo zamówień publicznych,
ale również zamówień publicznych udzielanych poza ustawą i stosunków cywilnych.
Jednocześnie Prezes UZP zauważył, że w przypadku zmiany wysokości płacy
12
minimalnej lub stawek ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, nie można mówić
o automatyzmie zmiany umowy w związku ze zmianą ich wysokości, lecz
w okolicznościach realizacji konkretnej umowy należy ustalić wzrost uzasadnionych
kosztów wykonawcy wynikających ze zmiany prawa, a niezbędnych do prawidłowego
wykonania zamówienia publicznego.
Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej wyrazili pogląd, że regulacje zmierzające do
objęcia ubezpieczeniami społecznymi osób wykonujących umowy zlecenia oraz
członków rad nadzorczych spowodują wzrost pozapłacowych kosztów pracy,
a w konsekwencji mogą przyczynić się do wzrostu bezrobocia. Dodatkowo organizacja
widzi trudności po stronie ubezpieczonych, płatników i ZUS. Pracodawcy
Rzeczypospolitej Polskiej sprzeciwiają się wprowadzanym regulacjom.
Projekt został skierowany do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu
i Samorządu Terytorialnego. Komisja na posiedzeniu w dniu 20 listopada 2013 r.,
rozumiejąc szczytny cel, który przyświecał projektodawcy, zgłosiła jednakże wniosek
o wydłużenie okresu obowiązywania vacatio legis z 3 miesięcy do 1 roku. Wskazała
jednocześnie na brak przepisu dotyczącego ródeł pokrycia niedoboru powstałego
w budżetach jednostek samorządowych, spowodowanego nowymi zasadami
składkowania umów zlecenia, co może wywołać wykazane w uzasadnieniu negatywne
skutki finansowe dla tych jednostek.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane zmiany wpłyną na zwiększenie się przychodów FUS, ale również na
zwiększenie wydatków płatników, którzy zgodnie z dotychczasowym stanem prawnym
nie opłacali składek na ubezpieczenia społeczne, a tym samym na Fundusz Pracy
i Żundusz żwarantowanych wiadczeń Pracowniczych. Rozszerzenie kręgu osób, za
które opłacane są składki, oraz objęcie ubezpieczeniami kolejnych umów zlecenia
do wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę będzie się wiązało
z jednej strony ze zwiększeniem przychodów z tytułu składek, a z drugiej z wypłatą
wyższych świadczeń emerytalnych, rentowych, zasiłków dla bezrobotnych oraz
ewentualnych wypłat z tytułu niewypłacalności pracodawcy w przypadku jej
zaistnienia.
13
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2242
› Pobierz plik