eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2205
  • Data wpłynięcia: 2014-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529

2205

poza zakres nowelizacji i nie mogły zostać uwzględnione.  Zostaną one  wykorzystane 
przy pracach nad gruntowną nowelizacją ustawy w dalszej kolejności. 
3.  Wpływ  regulacji  na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na  budżet  państwa 
i budżety jednostek samorządu terytorialnego 
Wejście  w  życie  projektowanej  regulacji  spowoduje  konieczność  zbudowania 
teleinformatycznego kanału udostępniania danych, a zatem powstanie kosztów z tytułu 
rozbudowy  Systemu  Informatycznego  CźPiK,  w  którym  prowadzona  jest  Centralna 
źwidencja Pojazdów. 
Należy  jednak  podkreślić,  że  zbudowanie  kanału  udostępniania  danych  i  planowanej  
e-usługi informacyjnej stanowi jeden z elementów projektowanego systemu CźPiK 2.0, 
który  będzie  tworzony  przez  Centralny  Ośrodek  Informatyki  i  powstanie  w  ramach 
architektury  i  infrastruktury  tego  systemu.  Będzie  to  również  pierwsza 
z projektowanego katalogu e-usługa, która powstanie w ramach CźPiK 2.0.  
Zważywszy na fakt, iż projektowana e-usługa zostanie uruchomiona w ramach systemu 
CźPiK 2.0, koszty jej budowy i uruchomienia zostaną pokryte w  całości ze środków 
Funduszu CEPiK. 
Szacunkowy  koszt  budowy  i  uruchomienia  projektowanej  e-usługi  można  określić  na 
760 000 zł. Powyższa wycena wynika z kosztorysu prac nad budową systemu CEPiK 
2.0. Wycena obejmuje: 
  infrastrukturę sprzętową potrzebną do uruchomienia projektowanej e-usługi, 
  koszty  budowy  i  uruchomienia  portalu  informacyjnego  (na  uruchomionym 
portalu informacyjnym znajdą się również pozostałe e-usługi, dlatego też koszt 
budowy portalu został podzielony przez liczbę planowanych e-usług), 
  koszty  prac  programistów,  analityków,  architektów  systemu,  projektantów  
e-usług oraz kierownika projektu. 
W  związku  z  tym,  że  projektowana  e-usługa  będzie  funkcjonować  w  ramach 
infrastruktury  systemu  CźPiK  2.0,  nie  przewiduje  się  dodatkowych  kosztów  z  tytułu 
utrzymania niniejszej e-usługi. 
Projektowana e-usługa nie wywoła kosztów po stronie budżetu państwa. 
 

 
4.  Wpływ  regulacji  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście w życie projektowanej regulacji zwiększy jakość obrotu pojazdami używanymi 
na  polskim  rynku.  Źzięki  udostępnianiu  online  danych  o  pojazdach,  zainteresowany 
kupnem pojazdu, będzie mógł zweryfikować, nieodpłatnie, informacje o tym pojeździe 
zawarte  w  CźP.  Taka  możliwość  zmniejszy  ryzyko,  że  zakupiony  przez  użytkownika 
pojazd  będzie  posiadał  cechy  inne  niż  deklarowane  przez  sprzedającego  oraz  że 
zostanie zakupiony pojazd odnotowany w CEP, jako kradziony czy wycofany z ruchu.  
Obserwuje się, iż deklarowane przez sprzedających cechy pojazdu są często niezgodne 
ze  stanem  faktycznym,  co  prowadzi  do  zawyżania  wartości  obracanymi  pojazdami. 
Projektowana  regulacja  i  wprowadzona  na  jej  podstawie  usługa  będzie  wymuszać  na 
sprzedających  (dilerach  i  innych  pośrednikach,  jak  również  na  samych  ich 
właścicielach)  podawanie  realnej  wartości  pojazdu.  W  konsekwencji  podniesie  się 
jakość  obrotu  i  zwiększy  konkurencyjność  podmiotów  działających  szczególnie  na 
rynku wtórnym pojazdów.  
5.   Wpływ regulacji na rynek pracy 
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na rynek pracy. 
6.  Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny. 

 
Projekt 
 
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E  
M I N I S T R A   S P R AW   W E W N Ę T R Z N Y C H 1)   
z dnia  
w sprawie centralnej ewidencji pojazdów 
Na  podstawie  art.  80e  ust.  1  ustawy  z  dnia  20  czerwca  1997  r.  –  Prawo  o  ruchu 
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje: 
§ 1. 1. Rozporządzenie określa: 
1) 
sposób prowadzenia centralnej ewidencji pojazdów, zwanej dalej „ewidencją”; 
2) 
warunki i sposób współdziałania podmiotów, które przekazują dane lub informacje do 
ewidencji, a także terminy i sposób przekazywania tych danych lub informacji; 
3) 
rodzaj lub zakres danych lub informacji zgromadzonych w ewidencji, które mogą być 
udostępnione  poszczególnym  podmiotom,  o  których  mowa  w  art.  80c  ust.  1,  3  i  4 
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”;  
4)   rodzaj  lub  zakres  danych  lub  informacji  zgromadzonych  w  ewidencji,  które  mogą  być 
udostępnione na podstawie art. 80c ust. 3e i 5 ustawy; 
5)     dane identyfikujące pojazd, o których mowa w art. 80c ust. 3e ustawy; 
6) 
wysokość  opłat  za  udostępnienie  danych  lub  informacji  zgromadzonych  w  ewidencji 
oraz warunki i sposób ich wnoszenia. 
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o teletransmisji danych i informacji, należy przez 
to rozumieć przekazywanie i wymianę danych i informacji, o których mowa w art. 80b ust. 1 
i  1a  ustawy,  w  formie  dokumentu  elektronicznego  przy  wykorzystaniu  sieci  łączy 
teleinformatycznych. 
3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o systemie teleinformatycznym, należy przez to 
rozumieć  zespół  współpracujących  ze  sobą  urządzeń  komputerowych  wyposażonych 
w odpowiednie  oprogramowanie,  połączonych  siecią  łączy  teletransmisji  danych,  służący 
przetwarzaniu  danych  i  informacji,  o  których  mowa  w  art.  80b  ust.  1  i  1a  ustawy,  oraz 
                                                                   
1)  Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie 
§ 1 ust. 2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  18  listopada  2011  r.  w  sprawie  szczegółowego 
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Źz. U. Nr 248, poz. 1491). 
2)   Zmiany  tekstu  jednolitego  wymienionej  ustawy  zostały  ogłoszone  w  Źz.  U.  z  2012  r.  poz.  1448  oraz 
z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611. 
– 2 – 
obsłudze  teleinformatycznej  punktów  rejestracji  pojazdów  w  zakresie  czynności 
wykonywanych w związku z rejestracją pojazdów. 
§ 2. 1. źwidencja prowadzona w systemie teleinformatycznym stanowi uporządkowany 
i całościowy układ, który obejmuje: 
1) 
bazę centralną, w której gromadzi się dane i informacje określone w ustawie; 
2) 
kopie bezpieczeństwa bazy centralnej, stanowiące kopie awaryjne; 
3) 
urządzenia  komputerowe  służące  do  udostępniania  i  teletransmisji  danych  w  formie 
elektronicznej. 
2. W ewidencji wykorzystuje się: 
1) 
katalog marek i typów pojazdów oraz klasyfikację rodzajów i podrodzajów pojazdów; 
2) 
klasyfikacje  żłównego  Urzędu  Statystycznego  ujęte  w  rejestrach  TźRYT  i  RźżON, 
określone w przepisach odrębnych. 
3. Do kopii bezpieczeństwa, o których mowa w  ust.  1 pkt  2, nie stosuje się przepisów 
§ 7  pkt  4  i  5  rozporządzenia  Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i  Administracji  z  dnia 
29 kwietnia  2004  r.  w sprawie  dokumentacji  przetwarzania  danych  osobowych  oraz 
warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy 
informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1024). 
4. Kopie  bezpieczeństwa  są  przetwarzane  w  sposób  umożliwiający  udostępnianie 
danych i informacji z tych kopii w drodze teletransmisji. 
§ 3. System  teleinformatyczny  służący  do  prowadzenia  ewidencji,  dla  bezpieczeństwa 
danych  i  informacji  zawartych  w  bazie  danych,  powinien  spełniać  warunki  określone 
w przepisach rozporządzenia, o którym mowa w § 2 ust. 3. 
§ 4. 1. Dane i informacje, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1–5 i pkt 6 lit. a i c oraz 
ust. 1a ustawy, przekazują do ewidencji, poprzez teletransmisję, organy właściwe w sprawach 
rejestracji  pojazdów,  zwane  dalej  „organami  rejestrującymi”,  niezwłocznie  po  dokonaniu 
odpowiednio rejestracji pojazdu, zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym  albo uzyskaniu 
informacji  o  utracie  dowodu  rejestracyjnego,  tablic  rejestracyjnych,  pozwolenia  czasowego, 
tablic tymczasowych lub karty pojazdu, a także ich odnalezieniu. 
2. Stacje  kontroli  pojazdów  przekazują  niezwłocznie  po  dokonaniu  badania 
technicznego,  nie  później  jednak  niż  w  ciągu  3  dni  roboczych  od  dnia  jego  wykonania,  do 
ewidencji, poprzez teletransmisję: 
1) 
dane o terminie badania technicznego; 
– 3 – 
2) 
informację  o  dodatkowym  badaniu  technicznym  przeprowadzonym  po  naprawie 
wynikającej ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu 
zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupie 3 działu II załącznika do ustawy 
z dnia  22  maja  2003  r.  o  działalności  ubezpieczeniowej  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  950 
i 1289); 
3) 
informacje o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego w następstwie badania technicznego; 
4) 
informacje o zatrzymaniu pozwolenia czasowego w następstwie badania technicznego. 
3. W przypadku pojazdów wymienionych w art. 73 ust. 3 ustawy dane, o których mowa 
w ust. 2 pkt 1–3, są przekazywane do ewidencji za pośrednictwem ich organów rejestrujących 
w ciągu 3 dni roboczych od dnia uzyskania przez organ rejestrujący informacji o wykonaniu 
badania,  przy  czym  stacje  kontroli  pojazdów  przekazują  dane  do  organu  rejestrującego 
niezwłocznie po dokonaniu badania, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego 
wykonania. 
4. Informacje o kradzieży pojazdu przekazuje właściwa jednostka organizacyjna Policji 
do  ewidencji  poprzez  teletransmisję  za  pośrednictwem  jednostki  organizacyjnej  Komendy 
żłównej Policji właściwej do spraw informatyki niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 
3 godzin po zawiadomieniu o zdarzeniu. 
5. Informacje  o  odnalezieniu  pojazdu,  zatrzymaniu  dowodu  rejestracyjnego  albo 
pozwolenia  czasowego  przekazuje  właściwa  jednostka  organizacyjna  Policji  do  ewidencji 
poprzez teletransmisję za pośrednictwem jednostki organizacyjnej Komendy żłównej Policji 
właściwej do spraw informatyki niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od 
ich uzyskania. 
6. Informacje  o  zatrzymaniu  przez  inspektorów  Inspekcji  Transportu  Drogowego 
dowodu rejestracyjnego pojazdu albo pozwolenia czasowego zawierającego dane, o których 
mowa  w  ust.  5,  przekazuje  właściwa  jednostka  organizacyjna  Inspekcji  Transportu 
Drogowego poprzez teletransmisję niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od ich 
uzyskania. 
7. Informacje  o  zatrzymaniu  przez  funkcjonariusza  andarmerii  Wojskowej  dowodu 
rejestracyjnego  albo  pozwolenia  czasowego  zawierające  dane,  o  których  mowa  w  ust.  5, 
przekazuje  Komenda  żłówna  andarmerii  Wojskowej  do  ewidencji  poprzez  teletransmisję 
niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od ich uzyskania. 
8. Informacje  o  zawartej  umowie  obowiązkowego  ubezpieczenia  odpowiedzialności 
cywilnej  posiadacza  pojazdu  zakłady  ubezpieczeń  przekazują  do  ewidencji  poprzez 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: