Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2205
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529
2205
przy pracach nad gruntowną nowelizacją ustawy w dalszej kolejności.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej regulacji spowoduje konieczność zbudowania
teleinformatycznego kanału udostępniania danych, a zatem powstanie kosztów z tytułu
rozbudowy Systemu Informatycznego CźPiK, w którym prowadzona jest Centralna
źwidencja Pojazdów.
Należy jednak podkreślić, że zbudowanie kanału udostępniania danych i planowanej
e-usługi informacyjnej stanowi jeden z elementów projektowanego systemu CźPiK 2.0,
który będzie tworzony przez Centralny Ośrodek Informatyki i powstanie w ramach
architektury i infrastruktury tego systemu. Będzie to również pierwsza
z projektowanego katalogu e-usługa, która powstanie w ramach CźPiK 2.0.
Zważywszy na fakt, iż projektowana e-usługa zostanie uruchomiona w ramach systemu
CźPiK 2.0, koszty jej budowy i uruchomienia zostaną pokryte w całości ze środków
Funduszu CEPiK.
Szacunkowy koszt budowy i uruchomienia projektowanej e-usługi można określić na
760 000 zł. Powyższa wycena wynika z kosztorysu prac nad budową systemu CEPiK
2.0. Wycena obejmuje:
infrastrukturę sprzętową potrzebną do uruchomienia projektowanej e-usługi,
koszty budowy i uruchomienia portalu informacyjnego (na uruchomionym
portalu informacyjnym znajdą się również pozostałe e-usługi, dlatego też koszt
budowy portalu został podzielony przez liczbę planowanych e-usług),
koszty prac programistów, analityków, architektów systemu, projektantów
e-usług oraz kierownika projektu.
W związku z tym, że projektowana e-usługa będzie funkcjonować w ramach
infrastruktury systemu CźPiK 2.0, nie przewiduje się dodatkowych kosztów z tytułu
utrzymania niniejszej e-usługi.
Projektowana e-usługa nie wywoła kosztów po stronie budżetu państwa.
7
4. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej regulacji zwiększy jakość obrotu pojazdami używanymi
na polskim rynku. Źzięki udostępnianiu online danych o pojazdach, zainteresowany
kupnem pojazdu, będzie mógł zweryfikować, nieodpłatnie, informacje o tym pojeździe
zawarte w CźP. Taka możliwość zmniejszy ryzyko, że zakupiony przez użytkownika
pojazd będzie posiadał cechy inne niż deklarowane przez sprzedającego oraz że
zostanie zakupiony pojazd odnotowany w CEP, jako kradziony czy wycofany z ruchu.
Obserwuje się, iż deklarowane przez sprzedających cechy pojazdu są często niezgodne
ze stanem faktycznym, co prowadzi do zawyżania wartości obracanymi pojazdami.
Projektowana regulacja i wprowadzona na jej podstawie usługa będzie wymuszać na
sprzedających (dilerach i innych pośrednikach, jak również na samych ich
właścicielach) podawanie realnej wartości pojazdu. W konsekwencji podniesie się
jakość obrotu i zwiększy konkurencyjność podmiotów działających szczególnie na
rynku wtórnym pojazdów.
5. Wpływ regulacji na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na rynek pracy.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nie przewiduje się wpływu projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny.
8
Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A S P R AW W E W N Ę T R Z N Y C H 1)
z dnia
w sprawie centralnej ewidencji pojazdów
Na podstawie art. 80e ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia centralnej ewidencji pojazdów, zwanej dalej „ewidencją”;
2)
warunki i sposób współdziałania podmiotów, które przekazują dane lub informacje do
ewidencji, a także terminy i sposób przekazywania tych danych lub informacji;
3)
rodzaj lub zakres danych lub informacji zgromadzonych w ewidencji, które mogą być
udostępnione poszczególnym podmiotom, o których mowa w art. 80c ust. 1, 3 i 4
ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej „ustawą”;
4) rodzaj lub zakres danych lub informacji zgromadzonych w ewidencji, które mogą być
udostępnione na podstawie art. 80c ust. 3e i 5 ustawy;
5) dane identyfikujące pojazd, o których mowa w art. 80c ust. 3e ustawy;
6)
wysokość opłat za udostępnienie danych lub informacji zgromadzonych w ewidencji
oraz warunki i sposób ich wnoszenia.
2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o teletransmisji danych i informacji, należy przez
to rozumieć przekazywanie i wymianę danych i informacji, o których mowa w art. 80b ust. 1
i 1a ustawy, w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu sieci łączy
teleinformatycznych.
3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o systemie teleinformatycznym, należy przez to
rozumieć zespół współpracujących ze sobą urządzeń komputerowych wyposażonych
w odpowiednie oprogramowanie, połączonych siecią łączy teletransmisji danych, służący
przetwarzaniu danych i informacji, o których mowa w art. 80b ust. 1 i 1a ustawy, oraz
1) Minister Spraw Wewnętrznych kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie
§ 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych (Źz. U. Nr 248, poz. 1491).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Źz. U. z 2012 r. poz. 1448 oraz
z 2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611.
– 2 –
obsłudze teleinformatycznej punktów rejestracji pojazdów w zakresie czynności
wykonywanych w związku z rejestracją pojazdów.
§ 2. 1. źwidencja prowadzona w systemie teleinformatycznym stanowi uporządkowany
i całościowy układ, który obejmuje:
1)
bazę centralną, w której gromadzi się dane i informacje określone w ustawie;
2)
kopie bezpieczeństwa bazy centralnej, stanowiące kopie awaryjne;
3)
urządzenia komputerowe służące do udostępniania i teletransmisji danych w formie
elektronicznej.
2. W ewidencji wykorzystuje się:
1)
katalog marek i typów pojazdów oraz klasyfikację rodzajów i podrodzajów pojazdów;
2)
klasyfikacje żłównego Urzędu Statystycznego ujęte w rejestrach TźRYT i RźżON,
określone w przepisach odrębnych.
3. Do kopii bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie stosuje się przepisów
§ 7 pkt 4 i 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia
29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz
warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy
informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz. U. Nr 100, poz. 1024).
4. Kopie bezpieczeństwa są przetwarzane w sposób umożliwiający udostępnianie
danych i informacji z tych kopii w drodze teletransmisji.
§ 3. System teleinformatyczny służący do prowadzenia ewidencji, dla bezpieczeństwa
danych i informacji zawartych w bazie danych, powinien spełniać warunki określone
w przepisach rozporządzenia, o którym mowa w § 2 ust. 3.
§ 4. 1. Dane i informacje, o których mowa w art. 80b ust. 1 pkt 1–5 i pkt 6 lit. a i c oraz
ust. 1a ustawy, przekazują do ewidencji, poprzez teletransmisję, organy właściwe w sprawach
rejestracji pojazdów, zwane dalej „organami rejestrującymi”, niezwłocznie po dokonaniu
odpowiednio rejestracji pojazdu, zmiany danych w dowodzie rejestracyjnym albo uzyskaniu
informacji o utracie dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych, pozwolenia czasowego,
tablic tymczasowych lub karty pojazdu, a także ich odnalezieniu.
2. Stacje kontroli pojazdów przekazują niezwłocznie po dokonaniu badania
technicznego, nie później jednak niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego wykonania, do
ewidencji, poprzez teletransmisję:
1)
dane o terminie badania technicznego;
– 3 –
2)
informację o dodatkowym badaniu technicznym przeprowadzonym po naprawie
wynikającej ze zdarzenia powodującego odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń z tytułu
zawartej umowy ubezpieczenia określonego w grupie 3 działu II załącznika do ustawy
z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 950
i 1289);
3)
informacje o zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego w następstwie badania technicznego;
4)
informacje o zatrzymaniu pozwolenia czasowego w następstwie badania technicznego.
3. W przypadku pojazdów wymienionych w art. 73 ust. 3 ustawy dane, o których mowa
w ust. 2 pkt 1–3, są przekazywane do ewidencji za pośrednictwem ich organów rejestrujących
w ciągu 3 dni roboczych od dnia uzyskania przez organ rejestrujący informacji o wykonaniu
badania, przy czym stacje kontroli pojazdów przekazują dane do organu rejestrującego
niezwłocznie po dokonaniu badania, nie później niż w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego
wykonania.
4. Informacje o kradzieży pojazdu przekazuje właściwa jednostka organizacyjna Policji
do ewidencji poprzez teletransmisję za pośrednictwem jednostki organizacyjnej Komendy
żłównej Policji właściwej do spraw informatyki niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu
3 godzin po zawiadomieniu o zdarzeniu.
5. Informacje o odnalezieniu pojazdu, zatrzymaniu dowodu rejestracyjnego albo
pozwolenia czasowego przekazuje właściwa jednostka organizacyjna Policji do ewidencji
poprzez teletransmisję za pośrednictwem jednostki organizacyjnej Komendy żłównej Policji
właściwej do spraw informatyki niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od
ich uzyskania.
6. Informacje o zatrzymaniu przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego
dowodu rejestracyjnego pojazdu albo pozwolenia czasowego zawierającego dane, o których
mowa w ust. 5, przekazuje właściwa jednostka organizacyjna Inspekcji Transportu
Drogowego poprzez teletransmisję niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od ich
uzyskania.
7. Informacje o zatrzymaniu przez funkcjonariusza andarmerii Wojskowej dowodu
rejestracyjnego albo pozwolenia czasowego zawierające dane, o których mowa w ust. 5,
przekazuje Komenda żłówna andarmerii Wojskowej do ewidencji poprzez teletransmisję
niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od ich uzyskania.
8. Informacje o zawartej umowie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej posiadacza pojazdu zakłady ubezpieczeń przekazują do ewidencji poprzez
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2205
› Pobierz plik