eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2205
  • Data wpłynięcia: 2014-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529

2205

– 14 – 
 
 
 
Dodatkowe informacje, 
Projektowane  rozporządzenie  ze  względu  na  utrzymanie  w  nim  dotychczasowych  regulacji 
w tym wskazanie 
zawartych  w  obecnie  obowiązującym  rozporządzeniu  Ministra  Spraw  Wewnętrznych 
źródeł danych i 
i Administracji z dnia 19 września 2001 r. w sprawie centralnej ewidencji pojazdów (Źz. U. Nr 
przyjętych do obliczeń  106, poz. 1166, z późn. zm.), jak również z uwagi na to, że nowa materia zawarta w projekcie 
założeń 
rozporządzenia dotyczy jedynie określenia zakresu danych identyfikujących pojazd, które będą 
umożliwiały  pozyskanie  określonych  danych  z  centralnej  ewidencji  pojazdów (§  5  ust.  7  i  8 
projektu) oraz zakresu danych i informacji, które będą podlegały udostępnieniu po wskazaniu 
określonych danych identyfikujących pojazd (§ 5 ust. 6 i 8 projektu) nie będzie miało wpływu 
na  sektor  finansów  publicznych,  w  tym  na  budżet  państwa  i  budżety  jednostek  samorządu 
terytorialnego. 
Wskazać  należy,  iż  tryb  udostępniania  określonych  niniejszym  rozporządzeniem  danych 
i informacji,  tj.  w  postaci  elektronicznej  przy  użyciu  systemu  informatycznego,  zostanie 
uregulowany ustawą z dnia ... o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym.  Zatem w ocenie 
skutków regulacji załączonej do projektu tej ustawy zawarte zostały szacunki wpływu na sektor 
finansów  publicznych,  tj.  koszty  uruchomienia  usługi  polegającej  na  udostępnianiu  danych 
i informacji  w postaci  elektronicznej  przy  użyciu  systemu  teleinformatycznego  (szacunkowo 
ok. 760 tys. zł).  
7.  Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na 
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe  
Skutki 
Czas w latach od wejścia w życie zmian 





10 
Łącznie (0-10) 
W ujęciu 
duże przedsiębiorstwa 
 
 
 
 
 
 
 
pieniężnym 
sektor mikro-, małych i 
 
 
 
 
 
 
 
(w mln zł,  
średnich 
przedsiębiorstw 
ceny stałe z 
…… r.) 
rodzina, obywatele oraz 
 
 
 
 
 
 
 
gospodarstwa domowe 
W ujęciu 
duże przedsiębiorstwa 
 
niepieniężnym 
sektor mikro-, małych i 
 
średnich 
przedsiębiorstw 
rodzina, obywatele oraz 
 
gospodarstwa domowe  
Niemierzalne 
 
Wejście w życie projektowanej regulacji zwiększy jakość obrotu pojazdami 
używanymi na polskim rynku. Źzięki udostępnianiu online danych o pojazdach, 
zainteresowany kupnem pojazdu, będzie mógł zweryfikować, nieodpłatnie, 
informacje o tym pojeździe zawarte w CźP. Taka możliwość zmniejszy ryzyko, że 
zakupiony przez użytkownika pojazd będzie posiadał cechy inne niż deklarowane 
przez sprzedającego, oraz że zostanie zakupiony pojazd odnotowany w CźP, jako 
kradziony, czy wycofany z ruchu.  
Obserwuje się, iż deklarowane przez sprzedających cechy pojazdu są często 
niezgodne ze stanem faktycznym, co prowadzi do zawyżania wartości obracanymi 
pojazdami. Projektowana regulacja i wprowadzona na jej podstawie usługa będzie 
wymuszać na sprzedających (dilerach i innych pośrednikach, jak również na 
samych ich właścicielach) podawanie realnej wartości pojazdu. W konsekwencji 
podniesie się jakość obrotu i zwiększy konkurencyjność podmiotów działających 
szczególnie na rynku wtórnym pojazdów. 
 
Dodatkowe informacje, 
 
w tym wskazanie 
 
źródeł danych i 
 
przyjętych do obliczeń   
założeń  
 
 
 
 
– 15 – 
 
 
 
8.   Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu 
 nie dotyczy 
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie 
 tak 
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli 
 nie 
zgodności). 
 nie dotyczy 
 zmniejszenie liczby dokumentów  
 zwiększenie liczby dokumentów 
 zmniejszenie liczby procedur 
 zwiększenie liczby procedur 
 skrócenie czasu na załatwienie sprawy 
 wydłużenie czasu na załatwienie sprawy 
 inne:            
 inne:            
 
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich 
 tak 
elektronizacji.  
 nie 
 nie dotyczy 
 
Komentarz: 
 
Rozporządzenie nie wprowadzi dodatkowych obciążeń. 
 
 
 
9.  Wpływ na rynek pracy  
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy. 
10. Wpływ na pozostałe obszary 
 
 
 
 środowisko naturalne 
 demografia 
 informatyzacja 
 sytuacja i rozwój regionalny 
 mienie państwowe 
 zdrowie 
 inne:            
Omówienie wpływu
Brak wpływu. 
 
 
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego 
 
Wejście w życie rozporządzenie (wraz z ustawą) umożliwi uruchomienie „Historii Pojazdu” oraz „Stanu autobusu” i  w 
znacznym stopniu zredukuje problem opisany w pkt 1. E-usługi zostały przygotowane przez Centralny Ośrodek Informatyki 
i zostaną uruchomione po wejściu w życie ustawy oraz niniejszego rozporządzenia. 
 
12.  W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane? 
 
Projektowane rozporządzenie jest neutralne dla sektora finansów publicznych. Podstawę do uruchomienia usług stanowić 
będzie przede wszystkim ustawa, która podlegać będzie ocenie. 
 
 
13. Załączniki (istotne dokumenty  ródłowe, badania, analizy itp.)  
Brak załączników. 
 
03/03/BS 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: