Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2205
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529
2205
Dodatkowe informacje,
Projektowane rozporządzenie ze względu na utrzymanie w nim dotychczasowych regulacji
w tym wskazanie
zawartych w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych
źródeł danych i
i Administracji z dnia 19 września 2001 r. w sprawie centralnej ewidencji pojazdów (Źz. U. Nr
przyjętych do obliczeń 106, poz. 1166, z późn. zm.), jak również z uwagi na to, że nowa materia zawarta w projekcie
założeń
rozporządzenia dotyczy jedynie określenia zakresu danych identyfikujących pojazd, które będą
umożliwiały pozyskanie określonych danych z centralnej ewidencji pojazdów (§ 5 ust. 7 i 8
projektu) oraz zakresu danych i informacji, które będą podlegały udostępnieniu po wskazaniu
określonych danych identyfikujących pojazd (§ 5 ust. 6 i 8 projektu) nie będzie miało wpływu
na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
Wskazać należy, iż tryb udostępniania określonych niniejszym rozporządzeniem danych
i informacji, tj. w postaci elektronicznej przy użyciu systemu informatycznego, zostanie
uregulowany ustawą z dnia ... o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zatem w ocenie
skutków regulacji załączonej do projektu tej ustawy zawarte zostały szacunki wpływu na sektor
finansów publicznych, tj. koszty uruchomienia usługi polegającej na udostępnianiu danych
i informacji w postaci elektronicznej przy użyciu systemu teleinformatycznego (szacunkowo
ok. 760 tys. zł).
7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
pieniężnym
sektor mikro-, małych i
(w mln zł,
średnich
przedsiębiorstw
ceny stałe z
…… r.)
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa
niepieniężnym
sektor mikro-, małych i
średnich
przedsiębiorstw
rodzina, obywatele oraz
gospodarstwa domowe
Niemierzalne
Wejście w życie projektowanej regulacji zwiększy jakość obrotu pojazdami
używanymi na polskim rynku. Źzięki udostępnianiu online danych o pojazdach,
zainteresowany kupnem pojazdu, będzie mógł zweryfikować, nieodpłatnie,
informacje o tym pojeździe zawarte w CźP. Taka możliwość zmniejszy ryzyko, że
zakupiony przez użytkownika pojazd będzie posiadał cechy inne niż deklarowane
przez sprzedającego, oraz że zostanie zakupiony pojazd odnotowany w CźP, jako
kradziony, czy wycofany z ruchu.
Obserwuje się, iż deklarowane przez sprzedających cechy pojazdu są często
niezgodne ze stanem faktycznym, co prowadzi do zawyżania wartości obracanymi
pojazdami. Projektowana regulacja i wprowadzona na jej podstawie usługa będzie
wymuszać na sprzedających (dilerach i innych pośrednikach, jak również na
samych ich właścicielach) podawanie realnej wartości pojazdu. W konsekwencji
podniesie się jakość obrotu i zwiększy konkurencyjność podmiotów działających
szczególnie na rynku wtórnym pojazdów.
Dodatkowe informacje,
w tym wskazanie
źródeł danych i
przyjętych do obliczeń
założeń
– 15 –
8. Zmiana obciążeń regulacyjnych (w tym obowiązków informacyjnych) wynikających z projektu
nie dotyczy
Wprowadzane są obciążenia poza bezwzględnie
tak
wymaganymi przez UE (szczegóły w odwróconej tabeli
nie
zgodności).
nie dotyczy
zmniejszenie liczby dokumentów
zwiększenie liczby dokumentów
zmniejszenie liczby procedur
zwiększenie liczby procedur
skrócenie czasu na załatwienie sprawy
wydłużenie czasu na załatwienie sprawy
inne:
inne:
Wprowadzane obciążenia są przystosowane do ich
tak
elektronizacji.
nie
nie dotyczy
Komentarz:
Rozporządzenie nie wprowadzi dodatkowych obciążeń.
9. Wpływ na rynek pracy
Nie przewiduje się wpływu projektowanego rozporządzenia na rynek pracy.
10. Wpływ na pozostałe obszary
środowisko naturalne
demografia
informatyzacja
sytuacja i rozwój regionalny
mienie państwowe
zdrowie
inne:
Omówienie wpływu
Brak wpływu.
11. Planowane wykonanie przepisów aktu prawnego
Wejście w życie rozporządzenie (wraz z ustawą) umożliwi uruchomienie „Historii Pojazdu” oraz „Stanu autobusu” i w
znacznym stopniu zredukuje problem opisany w pkt 1. E-usługi zostały przygotowane przez Centralny Ośrodek Informatyki
i zostaną uruchomione po wejściu w życie ustawy oraz niniejszego rozporządzenia.
12. W jaki sposób i kiedy nastąpi ewaluacja efektów projektu oraz jakie mierniki zostaną zastosowane?
Projektowane rozporządzenie jest neutralne dla sektora finansów publicznych. Podstawę do uruchomienia usług stanowić
będzie przede wszystkim ustawa, która podlegać będzie ocenie.
13. Załączniki (istotne dokumenty ródłowe, badania, analizy itp.)
Brak załączników.
03/03/BS
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2205
› Pobierz plik