Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2205
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529
2205
pojazdu lub posiadacza, o którym mowa w art. 73 ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu
drogowym:
bez konieczności wykazywania „uzasadnionego interesu”, gdyż brak podstaw do
wymagania od zainteresowanego wykazywania uzasadnionego interesu, w sytuacji,
gdy przedmiotem zapytania w proponowanym niniejszą ustawą trybie nie będą dane
pozwalające na identyfikację właściciela pojazdu lub posiadacza, o którym mowa
w art. 73 ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych, dzięki czemu dostęp do danych
będzie odbywać się w czasie rzeczywistym, i nie będzie wymagał od
zainteresowanego zakładania dodatkowych kont uwierzytelniających jego
tożsamość,
bez konieczności składania wniosku, czekania na jego rozpatrzenie i otrzymanie
odpowiedzi, co znacznie skróci procedurę uzyskania tychże danych.
Wskazane założenia wymagają więc zmiany art. 80c ustawy – Prawo o ruchu
drogowym, poprzez dodanie do niego ust. 3e, który będzie stanowił podstawę prawną
do udostępniania, w czasie rzeczywistym, w ogólnodostępnych sieciach
teleinformatycznych, danych o pojeździe (z wyłączeniem danych osobowych) osobom
fizycznym i przedsiębiorcom, umożliwiających np. weryfikację danych używanego
pojazdu przed jego nabyciem.
W związku z powyższym zapisem, oraz koniecznością wykluczenia możliwości
składania zapytań, w trybie przewidzianym w projektowanym art. 80c ust. 3e,
o odpersonalizowane zbiory danych o pojazdach, niezbędna jest zmiana art. 80e ust. 1,
który zawiera delegację do wydania rozporządzenia, w ten sposób, aby określało ono
także zakres danych, które należy podać, aby uzyskać dane w trybie art. 80c ust. 3e.
Wyraźnie bowiem należy zaznaczyć, iż proponowany tryb będzie umożliwiał uzyskanie
zbioru danych, ale o jednym pojeździe (jedno zapytanie = zbiór danych o jednym
pojeździe), nie zaś możliwość uzyskania danych o pewnej, skonkretyzowanej przez
zainteresowanego, grupie pojazdów.
W konsekwencji projektowany przepis art. 80c ust. 3e zawiera tryb oraz przesłanki
udostępnienia danych, pozostawiając szczegółową materię z tym związaną (tj. zakres
2
danych, które zainteresowany musi wskazać w zapytaniu, tzw. dane identyfikujące
pojazd, oraz zakres danych, które będą podlegały udostępnieniu) do uregulowania
w rozporządzeniu.
Zaproponowany art. 80c ust. 3e ustawy – Prawo o ruchu drogowym, z racji jego
generalnego charakteru, pozwoli, poprzez jego doprecyzowanie na poziomie
rozporządzenia, na uruchomienie e-usług, które będą mogły się różnić się od siebie
zakresem danych, które zainteresowany będzie musiał wskazać w zapytaniu lub
zakresem udostępnianych mu danych, zawsze jednak przy zachowaniu warunków
przewidzianych tym przepisem.
W każdym jednak przypadku będą to dane o pojeździe wymienione w art. 80b ust. 1
i 1a ustawy – Prawo o ruchu drogowym, z wyłączeniem danych wyszczególnionych
w art. 80c ust. 1 pkt 5 oraz pkt 7 lit. a, c, d i f oraz ust. 1a pkt 2 lit. h (czyli danych
umożliwiających identyfikację właściciela pojazdu lub posiadacza, o którym mowa
w art. 73 ust. 5 tej ustawy).
Z uwagi na fakt, iż udostępnianie danych w trybie opisanym w art. 80c ust. 3e będzie
nieodpłatne konieczna była zmiana w obrębie art. 80d ust. 1, poprzez dodanie, trybu
udostępniania danych opisanego w tym przepisie.
Powyższa zmiana zapisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym umożliwi wprowadzenie
pierwszej z planowanych e-usług dla obywateli i przedsiębiorców, która będzie
wykorzystywać dane zgromadzone w centralnej ewidencji pojazdów w szerszym
zakresie.
Wprowadzona e-usługa pozwoli wszystkim zainteresowanym podmiotom, po podaniu
numeru VIN, daty pierwszej rejestracji i numeru rejestracyjnego pojazdu, sprawdzenie
następujących danych o pojeździe:
1) danych o pojeździe (marka, typ, model, wariant, wersja, rodzaj, numer
identyfikacyjny VIN, rok produkcji, data pierwszej rejestracji, termin badania
technicznego);
2) danych o dowodzie rejestracyjnym (status dokumentu – oryginał czy wtórnik, data
wydania);
3) danych o karcie pojazdu (status dokumentu – oryginał czy wtórnik, data wydania);
4) danych o miejscu zarejestrowania pojazdu (województwo);
3
5) informacji o ilości właścicieli pojazdu lub posiadaczy, o których mowa w art. 73
ust. 5;
6) informacji o kradzieży pojazdu;
7) informacji o zawartej umowie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej posiadacza pojazdu (aktualność polisy, nazwa zakładu ubezpieczeń);
8) informacji wymaganych do dopuszczenia pojazdu do ruchu (przeznaczenie,
pojemność i moc silnika, dopuszczalna masa całkowita, dopuszczalna masa
całkowita ciągniętej przyczepy, dopuszczalna ładowność, liczba osi, największy
dopuszczalny nacisk osi, liczba miejsc, data pierwszej rejestracji za granicą,
podrodzaj, rodzaje paliwa, średnie zużycie paliwa, masa własna, emisja CO ,
2
rozstaw osi, rozstaw kół – wartość średnia).
Usługa umożliwi zatem sprawdzenie m.in. danych niezbędnych do oceny pojazdu przed
jego zakupem. Sprawdzenie danych pojazdu będzie możliwe po podaniu jednocześnie
trzech danych identyfikujących pojazd: numeru VIN, daty pierwszej rejestracji oraz
numeru rejestracyjnego pojazdu, które zainteresowany kupnem może otrzymać od
sprzedającego.
Podkreślenia wymaga, iż tego rodzaju e-usługa została przetestowana i jest dostępna
w wielu krajach, w tym w krajach Unii Europejskiej, np. Wielkiej Brytanii i Szwecji,
i przynosi znaczne korzyści społeczne, m.in. podnosi bezpieczeństwo obrotu pojazdami
używanymi.
Źodatkowo niniejszym projektem ustawy proponuje się dodanie w art. 80c ust. 1 po
punkcie 5 punktu 5a, a w art. 100c ust. 1 po punkcie 5 punktu 5a, które umożliwią
Szefowi Biura Ochrony Rządu nieodpłatne pozyskiwanie danych z centralnej ewidencji
pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, w celu realizacji zadań ustawowych Biura
Ochrony Rządu.
Biuro Ochrony Rządu realizuje działania ochronne wobec osób i obiektów ważnych dla
bezpieczeństwa państwa, na mocy art. 2 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze
Ochrony Rządu (Źz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, z późn. zm.).
Odnosząc się do obecnie obowiązujących przepisów prawa, a także specyfiki działań
ochronnych, należy stwierdzić, że nie uwzględniają one potrzeb Biura w tym zakresie.
Planując i realizując swoje działania, Biuro Ochrony Rządu aktualnie opiera się na
4
informacjach pozyskiwanych w trybie art. 17 ust. 1 ustawy o Biurze Ochrony Rządu,
a w szczególności przechowywanych we wszystkich zbiorach ewidencji kryminalnej
i zbiorach archiwalnych.
Należy bowiem zauważyć, że w trakcie przemieszczania się, w miejscach czasowego
pobytu oraz w pobliżu miejsc pracy i zamieszkania, osoby ochraniane mają styczność
z uczestnikami ruchu drogowego lub pozostawionymi przez nich pojazdami, które
mogą stwarzać zagrożenie. Ustawowe zadania, do wykonania których powołane zostało
Biuro Ochrony Rządu wymagają precyzji i szybkości działania, bowiem od tego zależy
bezpieczeństwo, a niejednokrotnie także zdrowie i życie ochranianych osób.
Obecnie obowiązujący tryb pozyskiwania danych przez BOR, po złożeniu wniosku
o udostępnienie jednostkowych danych, wykazaniu interesu i uiszczeniu opłaty za
udostępnienie danych pozbawia Biuro możliwości bezpośredniego, natychmiastowego
dostępu do danych, a czas oczekiwania na udostępnienie danych jednostkowych może
doprowadzić do utrudnienia lub wręcz uniemożliwienia skutecznych i efektywnych
działań ochronnych.
Zmiany w art. 80c ust. 6 i 100c ust. 4 (udostępnianie danych z Centralnej źwidencji
Pojazdów i Centralnej źwidencji Kierowców) mają na celu doprecyzowanie obecnych
przepisów przez umożliwienie udostępniania danych również na wniosek elektroniczny
złożony za pomocą profilu zaufanego e-PUAP lub podpisu kwalifikowanego.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Przedmiot projektowanej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
5
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy
Projektowana regulacja będzie miała wpływ na ministra właściwego do spraw
wewnętrznych, jako organ prowadzący centralną ewidencję pojazdów.
W zwiazku z faktem, że wejście w życie projektowanej regulacji z założenia zwiększy
jakość obrotu pojazdami używanymi na polskim rynku, projekt będzie oddziaływał na
podmioty prowadzace działalność w sektorze obrotu pojazdami na rynku wtórnym
(podniesienie bezpieczeństwa obrotu i zwiększenie konkurencyjności).
Projekt będzie także oddziaływał na obywateli, z uwagi na zmniejszenie ryzyka obrotu
używanymi pojazdami (przez co wpłynie pozytywnie na zwiększenie liczby
sprzedawanych pojazdów). Możliwość dostępu do danych online zminimalizuje ryzyko,
że zakupiony pojazd będzie obarczony wadami (np. prawnymi lub fizycznymi),
o których nie informuje sprzedający.
2. Konsultacje społeczne
Projekt nie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.
Projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
podmiotowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, stosownie do wymogów art. 5
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz zgodnie z § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.) – udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Projekt Legislacyjny.
Źodatkowo projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania Generalnemu
Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych. Generalny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych potwierdził uzgodnienie projektu w piśmie z dnia 18 grudnia 2013 r. znak:
DOLiS-033-504/13/TG/85149.
W toku konsultacji społecznych uwagi zgłosiła Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów
oraz Związek Źealerów Samochodowych. Zgłoszone uwagi dotyczyły rozszerzenia
katalogu danych gromadzonych w CEP i CEK oraz zmiany katalogu podmiotów
uprawnionych do dostępu do ewidencji. Propozycje podmiotów wykraczały jednakże
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2205
› Pobierz plik