eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym

projekt dotyczy stworzenia możliwości przyszłego rozwoju e-usług dla obywateli i przedsiębiorców świadczonych drogą elektroniczną, polegających na szerszym udostępnianiu danych i informacji zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2205
  • Data wpłynięcia: 2014-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 529

2205

o pojeździe, z  wyłączeniem  jednak  danych  pozwalających  na  identyfikację  właściciela 
pojazdu  lub  posiadacza,  o  którym  mowa  w  art.  73  ust.  5  ustawy  –  Prawo  o  ruchu 
drogowym: 
  bez  konieczności  wykazywania  „uzasadnionego  interesu”,  gdyż  brak  podstaw  do 
wymagania od zainteresowanego wykazywania uzasadnionego interesu, w sytuacji, 
gdy przedmiotem zapytania w proponowanym niniejszą ustawą trybie nie będą dane 
pozwalające  na  identyfikację  właściciela  pojazdu  lub  posiadacza,  o  którym  mowa 
w art. 73 ust. 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym, 
  w ogólnodostępnych sieciach teleinformatycznych, dzięki czemu dostęp do danych 
będzie  odbywać  się  w  czasie  rzeczywistym,  i  nie  będzie  wymagał  od 
zainteresowanego  zakładania  dodatkowych  kont  uwierzytelniających  jego 
tożsamość,  
  bez  konieczności  składania  wniosku,  czekania  na  jego  rozpatrzenie  i  otrzymanie 
odpowiedzi, co znacznie skróci procedurę uzyskania tychże danych.  
Wskazane  założenia  wymagają  więc  zmiany  art.  80c  ustawy  –  Prawo  o  ruchu 
drogowym, poprzez dodanie do niego ust. 3e, który będzie stanowił podstawę prawną 
do  udostępniania,  w  czasie  rzeczywistym,  w  ogólnodostępnych  sieciach 
teleinformatycznych, danych o pojeździe (z wyłączeniem danych osobowych) osobom 
fizycznym  i  przedsiębiorcom,  umożliwiających  np.  weryfikację  danych  używanego 
pojazdu przed jego nabyciem.  
W  związku  z  powyższym  zapisem,  oraz  koniecznością  wykluczenia  możliwości 
składania  zapytań,  w  trybie  przewidzianym  w  projektowanym  art.  80c  ust.  3e, 
o odpersonalizowane zbiory danych o pojazdach, niezbędna jest zmiana art. 80e ust. 1, 
który  zawiera  delegację  do  wydania  rozporządzenia,  w  ten  sposób,  aby  określało  ono 
także zakres danych, które należy podać, aby uzyskać dane w trybie art. 80c ust. 3e.  
Wyraźnie bowiem należy zaznaczyć, iż proponowany tryb będzie umożliwiał uzyskanie 
zbioru  danych,  ale  o  jednym  pojeździe  (jedno  zapytanie  =  zbiór  danych  o  jednym 
pojeździe),  nie  zaś  możliwość  uzyskania  danych  o  pewnej,  skonkretyzowanej  przez 
zainteresowanego, grupie pojazdów. 
W  konsekwencji  projektowany  przepis  art.  80c  ust.  3e  zawiera  tryb  oraz  przesłanki 
udostępnienia  danych,  pozostawiając  szczegółową  materię  z  tym  związaną  (tj.  zakres 

 
danych,  które  zainteresowany  musi  wskazać  w  zapytaniu,  tzw.  dane  identyfikujące 
pojazd,  oraz  zakres  danych,  które  będą  podlegały  udostępnieniu)  do  uregulowania 
w rozporządzeniu. 
Zaproponowany  art.  80c  ust.  3e  ustawy  –  Prawo  o  ruchu  drogowym,  z  racji  jego 
generalnego  charakteru,  pozwoli,  poprzez  jego  doprecyzowanie  na  poziomie 
rozporządzenia,  na  uruchomienie  e-usług,  które  będą  mogły  się  różnić  się  od  siebie 
zakresem  danych,  które  zainteresowany  będzie  musiał  wskazać  w  zapytaniu  lub 
zakresem  udostępnianych  mu  danych,  zawsze  jednak  przy  zachowaniu  warunków 
przewidzianych tym przepisem.  
W każdym jednak przypadku będą to dane o pojeździe wymienione w art. 80b ust. 1 
i 1a  ustawy  –  Prawo  o  ruchu  drogowym,  z  wyłączeniem  danych  wyszczególnionych 
w art. 80c  ust.  1  pkt  5  oraz  pkt  7  lit.  a,  c,  d  i  f  oraz  ust.  1a  pkt  2  lit.  h  (czyli  danych 
umożliwiających  identyfikację  właściciela  pojazdu  lub  posiadacza,  o  którym  mowa 
w art. 73 ust. 5 tej ustawy). 
Z uwagi na fakt, iż udostępnianie danych w trybie opisanym w art. 80c ust. 3e będzie 
nieodpłatne  konieczna  była  zmiana  w  obrębie  art.  80d  ust.  1,  poprzez  dodanie,  trybu 
udostępniania danych opisanego w tym przepisie. 
Powyższa zmiana zapisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym umożliwi wprowadzenie 
pierwszej  z  planowanych  e-usług  dla  obywateli  i  przedsiębiorców,  która  będzie 
wykorzystywać  dane  zgromadzone  w  centralnej  ewidencji  pojazdów  w  szerszym 
zakresie. 
Wprowadzona  e-usługa  pozwoli  wszystkim  zainteresowanym  podmiotom,  po  podaniu 
numeru VIN, daty pierwszej rejestracji i numeru rejestracyjnego pojazdu, sprawdzenie 
następujących danych o pojeździe:  
1)  danych  o  pojeździe  (marka,  typ,  model,  wariant,  wersja,  rodzaj,  numer 
identyfikacyjny  VIN,  rok  produkcji,  data  pierwszej  rejestracji,  termin  badania 
technicznego); 
2)  danych o dowodzie rejestracyjnym (status dokumentu  – oryginał czy wtórnik, data 
wydania); 
3)  danych o karcie pojazdu (status dokumentu – oryginał czy wtórnik, data wydania); 
4)  danych o miejscu zarejestrowania pojazdu (województwo); 

 
5)  informacji  o  ilości  właścicieli  pojazdu  lub  posiadaczy,  o  których  mowa  w  art.  73 
ust. 5; 
6)  informacji o kradzieży pojazdu; 
7)  informacji  o  zawartej  umowie  obowiązkowego  ubezpieczenia  odpowiedzialności 
cywilnej posiadacza pojazdu (aktualność polisy, nazwa zakładu ubezpieczeń); 
8)  informacji  wymaganych  do  dopuszczenia  pojazdu  do  ruchu  (przeznaczenie, 
pojemność  i  moc  silnika,  dopuszczalna  masa  całkowita,  dopuszczalna  masa 
całkowita  ciągniętej  przyczepy,  dopuszczalna  ładowność,  liczba  osi,  największy 
dopuszczalny  nacisk  osi,  liczba  miejsc,  data  pierwszej  rejestracji  za  granicą, 
podrodzaj,  rodzaje  paliwa,  średnie  zużycie  paliwa,  masa  własna,  emisja  CO , 
2
rozstaw osi, rozstaw kół – wartość średnia). 
Usługa umożliwi zatem sprawdzenie m.in. danych niezbędnych do oceny pojazdu przed 
jego zakupem. Sprawdzenie danych pojazdu będzie możliwe po podaniu jednocześnie 
trzech  danych  identyfikujących  pojazd:  numeru  VIN,  daty  pierwszej  rejestracji  oraz 
numeru  rejestracyjnego  pojazdu,  które  zainteresowany  kupnem  może  otrzymać  od 
sprzedającego.  
Podkreślenia  wymaga,  iż  tego  rodzaju  e-usługa  została  przetestowana  i  jest  dostępna 
w wielu  krajach,  w  tym  w  krajach  Unii  Europejskiej,  np.  Wielkiej  Brytanii  i  Szwecji, 
i przynosi znaczne korzyści społeczne, m.in. podnosi bezpieczeństwo obrotu pojazdami 
używanymi. 
Źodatkowo  niniejszym  projektem  ustawy  proponuje  się  dodanie  w  art.  80c  ust.  1  po 
punkcie  5  punktu  5a,  a  w  art.  100c  ust.  1  po  punkcie  5  punktu  5a,  które  umożliwią 
Szefowi Biura Ochrony Rządu nieodpłatne pozyskiwanie danych z centralnej ewidencji 
pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, w celu realizacji zadań ustawowych Biura 
Ochrony Rządu. 
Biuro Ochrony Rządu realizuje działania ochronne wobec osób i obiektów ważnych dla 
bezpieczeństwa  państwa,  na  mocy  art.  2  ustawy  z  dnia  16  marca  2001  r.  o  Biurze 
Ochrony Rządu (Źz. U. z 2004 r. Nr 163, poz. 1712, z późn. zm.).  
Odnosząc  się  do  obecnie  obowiązujących  przepisów  prawa,  a  także  specyfiki  działań 
ochronnych, należy stwierdzić, że nie uwzględniają one potrzeb Biura w tym zakresie. 
Planując  i  realizując  swoje  działania,  Biuro  Ochrony  Rządu  aktualnie  opiera  się  na 

 
informacjach pozyskiwanych w trybie art. 17 ust. 1 ustawy o Biurze Ochrony Rządu, 
a w  szczególności  przechowywanych  we  wszystkich  zbiorach  ewidencji  kryminalnej 
i zbiorach archiwalnych. 
Należy bowiem zauważyć, że w trakcie przemieszczania się, w miejscach czasowego 
pobytu oraz w pobliżu miejsc pracy i zamieszkania, osoby ochraniane mają styczność 
z uczestnikami  ruchu  drogowego  lub  pozostawionymi  przez  nich  pojazdami,  które 
mogą stwarzać zagrożenie. Ustawowe zadania, do wykonania których powołane zostało 
Biuro Ochrony Rządu wymagają precyzji i szybkości działania, bowiem od tego zależy 
bezpieczeństwo, a niejednokrotnie także zdrowie i życie ochranianych osób.  
Obecnie  obowiązujący  tryb  pozyskiwania  danych  przez  BOR,  po  złożeniu  wniosku 
o udostępnienie  jednostkowych  danych,  wykazaniu  interesu  i  uiszczeniu  opłaty  za 
udostępnienie danych pozbawia Biuro możliwości bezpośredniego, natychmiastowego 
dostępu do danych, a czas oczekiwania na udostępnienie danych jednostkowych może 
doprowadzić  do  utrudnienia  lub  wręcz  uniemożliwienia  skutecznych  i  efektywnych 
działań ochronnych.  
Zmiany  w art. 80c ust.  6 i 100c ust.  4 (udostępnianie danych z Centralnej źwidencji 
Pojazdów i Centralnej źwidencji Kierowców) mają na celu doprecyzowanie obecnych 
przepisów przez umożliwienie udostępniania danych również na wniosek elektroniczny 
złożony za pomocą profilu zaufanego e-PUAP lub podpisu kwalifikowanego. 
Projektowana  ustawa  nie  podlega  procedurze  notyfikacji  w  rozumieniu  przepisów 
rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  23  grudnia  2002  r.  w  sprawie  sposobu 
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Źz. U. Nr 239, 
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597). 
Przedmiot projektowanej ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. 
 
 

 
OCźNA SKUTKÓW RźGULACJI 
1.  Podmioty, na które oddziałuje projekt ustawy 
Projektowana  regulacja  będzie  miała  wpływ  na  ministra  właściwego  do  spraw 
wewnętrznych, jako organ prowadzący centralną ewidencję pojazdów.  
W zwiazku z faktem, że wejście w życie projektowanej regulacji z założenia zwiększy 
jakość obrotu pojazdami używanymi na polskim rynku, projekt będzie oddziaływał na 
podmioty  prowadzace  działalność  w  sektorze  obrotu  pojazdami  na  rynku  wtórnym 
(podniesienie bezpieczeństwa obrotu i zwiększenie konkurencyjności).  
Projekt będzie także oddziaływał na obywateli, z uwagi na zmniejszenie ryzyka obrotu 
używanymi  pojazdami  (przez  co  wpłynie  pozytywnie  na  zwiększenie  liczby 
sprzedawanych pojazdów). Możliwość dostępu do danych online zminimalizuje ryzyko, 
że  zakupiony  pojazd  będzie  obarczony  wadami  (np.  prawnymi  lub  fizycznymi), 
o których nie informuje sprzedający. 
2.  Konsultacje społeczne 
Projekt nie wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych.  
Projekt  ustawy  został  zamieszczony  w  Biuletynie  Informacji  Publicznej  na  stronie 
podmiotowej  Ministerstwa  Spraw  Wewnętrznych,  stosownie  do  wymogów  art.  5 
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa 
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) oraz zgodnie z § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady 
Ministrów  z  dnia  19  marca  2002  r.  Regulamin  pracy  Rady  Ministrów  (M.P.  Nr  13, 
poz. 221, z późn. zm.) – udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego 
Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Projekt Legislacyjny. 
Źodatkowo  projekt  ustawy  został  przekazany  do  zaopiniowania  Generalnemu 
Inspektorowi  Ochrony  Danych  Osobowych.  Generalny  Inspektor  Ochrony  Danych 
Osobowych potwierdził uzgodnienie projektu w piśmie z dnia 18 grudnia 2013 r. znak: 
DOLiS-033-504/13/TG/85149.  
W toku konsultacji społecznych uwagi zgłosiła  Polska  Izba Stacji Kontroli Pojazdów 
oraz  Związek  Źealerów  Samochodowych.  Zgłoszone  uwagi  dotyczyły  rozszerzenia 
katalogu  danych  gromadzonych  w  CEP  i  CEK  oraz  zmiany  katalogu  podmiotów 
uprawnionych  do  dostępu  do  ewidencji.  Propozycje  podmiotów  wykraczały  jednakże 

 
strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: