Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura śledczego Policji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2192
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199
2192
poinformowania podmiotu, którego informacje i dane dotyczą, o stosownym
postanowieniu sądu wyrażającym zgodę na udostępnienie Policji informacji lub danych.
Art. 1 pkt 16 projektu – zmiana w art. 20c ust. 2 pkt 1 ustawy o Policji odnosi się do
występowania z wnioskami o udostępnianie danych telekomunikacyjnych przez
Komendanta CB P, a tym samym umożliwienie realizacji tego uprawnienia
policjantom oraz pracownikom CB P.
Art. 1 pkt 17 projektu – zmiana w art. 20d ust. 2 pkt 1 dotyczy występowania przez
Komendanta CB P z wnioskami o udostępnianie danych dotyczących osób
korzystających z usług pocztowych, a w konsekwencji umożliwienie realizacji tego
uprawnienia policjantom CB P.
Art. 1 pkt 18 projektu – zmiana polega na dodaniu art. 20da przewidującego, że w celu
poszukiwania osób zaginionych Policji przysługują uprawnienia doŚ
1) udostępniania danych, o których mowa w art. 180d Prawa telekomunikacyjnego oraz
ich przetwarzania;
2) ujawniania danych dotyczących osób korzystających z usług pocztowych oraz
danych dotyczących faktu i okoliczności świadczenia lub korzystania z tych usług
oraz przetwarzania tych danych.
Dodawany art. 20da w zakresie trybu udostępniania i ujawniania ww. danych odsyła do
odpowiednich przepisów. Dodatkowo przepis reguluje kwestie zniszczenia materiałów
uzyskanych w wyniku czynności określonych w ww. przepisie, które nie zawierają
informacji mających znaczenie przy poszukiwaniu osób zaginionych.
Stały i szybki rozwój społeczeństwa informacyjnego w Polsce powoduje, iż dostępność
nowoczesnych urządzeń zapewniających dostęp do szerokiego wachlarza usług
telekomunikacyjnych, takich jak telefonia komórkowa lub dostęp do sieci Internet stała
się powszechna. Urządzenia tego rodzaju wykorzystują już osoby ze wszystkich
przedziałów wiekowych zamieszkałe zarówno w dużych aglomeracjach, jak i na
terenach niezurbanizowanych. Sytuacja taka powoduje, że ze względu na sposób
działania takich urządzeń, dostępnymi stają się informacje dotyczące aktualnego
miejsca pobytu osoby korzystającej z tego typu środków komunikacji. Fakt ten sprzyja
podejmowaniu przez Policję szybkich i efektywnych działań poszukiwawczych
11
w przypadku otrzymania zgłoszenia o zaginięciu osoby. Jak pokazuje praktyka,
częstokroć tylko dzięki informacjom uzyskanym od przedsiębiorców
telekomunikacyjnych na temat aktualnego miejsca pobytu (np. ostatniego logowania
telefonu komórkowego/smartfona lub lokalizacji przydzielonego adresu IP) udaje się
Policji dotrzeć do nieletniego, który bez wiedzy i zgody swoich rodziców (opiekunów
prawnych) oddalił się z miejsca zamieszkania (ucieczki z domu) lub osoby zaginionej.
W związku z powyższym zasadne jest unormowanie uprawnień Policji w zakresie
uzyskiwania danych telekomunikacyjnych na potrzeby prowadzonych akcji
poszukiwawczych. Kwestie zakresu, zasad oraz procedur dostępu Policji do danych
telekomunikacyjnych reguluje art. 20c ustawy o Policji oraz art. 180a i 180d ustawy
– Prawo telekomunikacyjne, w których nałożone zostały odpowiednie obowiązki na
przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W art. 20c ust. 1 ustawodawca wskazał, iż
Policja może mieć dostęp i przetwarzać dane telekomunikacyjne, o których mowa
w art. 180c i 180d ustawy – Prawo telekomunikacyjne. Jednocześnie należy podkreślić,
iż dane wskazane w art. 180c to dane telekomunikacyjne objęte obowiązkiem retencji
wdrożonym do ustawy – Prawo telekomunikacyjne w art. 180a, co stanowi
implementację dyrektywy 2006/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
15 marca 2006 r. w sprawie zatrzymywania generowanych lub przetwarzanych danych
w związku ze świadczeniem ogólnie dostępnych usług łączności elektronicznej lub
udostępnianiem publicznych sieci łączności oraz zmieniającej dyrektywę 2002/58/WE
(wykaz danych został zawarty w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia
28 grudnia 2009 r. w sprawie szczegółowego wykazu danych oraz rodzajów operatorów
publicznej sieci telekomunikacyjnej lub dostawców publicznie dostępnych usług
telekomunikacyjnych obowiązanych do ich zatrzymywania i przechowywania). Dostęp
do tych danych zgodnie z postanowieniami ww. dyrektywy został ograniczony do
przypadków zapobiegania lub wykrywania przestępstw. Odrębną i samodzielną
kategorią danych, do których zagwarantowano Policji dostęp i prawo do ich
przetwarzania, są dane, o których mowa w art. 180d ustawy – Prawo
telekomunikacyjne. Przepis ten obliguje przedsiębiorcę telekomunikacyjnego m.in. do
udostępniania uprawnionym podmiotom przetwarzanych przez siebie danych, które
obejmują m.in. takie informacje, jak: dane osobowe użytkownika (np.Ś imię i nazwisko,
imiona rodziców, adres, nr ewidencyjny PESEL, data urodzenia), dane transmisyjne (w
tym dane lokalizacyjne oraz służące do naliczania opłat). Dane te są często tożsame
12
z wymienionymi w art. 180c ust. 1 ustawy – Prawo telekomunikacyjne, niemniej
przetwarzanie i gromadzenie tych danych przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego
nie wynika z obowiązku, jaki nakłada na niego art. 180c ustawy – Prawo
telekomunikacyjne (a tym samym dyrektywa retencyjna), a jest związane
ze świadczeniem przez niego usług telekomunikacyjnych. Dane te zgodnie dyspozycją
art. 180d są udostępniane uprawnionym podmiotom na zasadach i przy zachowaniu
procedur określonych w przepisach odrębnych.
Istotnym jest także fakt, że ze względu na specyfikę czynności (natychmiastowe
podejmowanie działań), jakie Policja wykonuje w związku z poszukiwaniem osób
zaginionych (zwłaszcza ucieczki osób małoletnich z domu), korzystanie z danych
telekomunikacyjnych jest ograniczone do aktualnych (bieżących) logów połączeń
telefonicznych/transmisji danych lub logów lokalizacyjnych. W tego typu działaniach
nie są więc wykorzystywane dane, do których dostęp łączyłby się z potrzebą sięgania
do zasobów retencyjnych przedsiębiorcy gromadzonych na podstawie art. 180a ustawy
– Prawo telekomunikacyjne.
Art. 1 pkt 19 projektu – zmiana zakłada poszerzenie zbioru danych, które będą
gromadzone i przetwarzane w bazie danych DNA, o dodatkowe kategorie osób,
tj. osoby zaginione, oraz dane osób, od których pobierano wymaz ze śluzówki
policzków w celu identyfikacji osób zaginionych lub zwłok o nieustalonej tożsamości
(art. 21a–21e ustawy o Policji), co umożliwi szybsze dokonywanie sprawdzeń oraz
ułatwi sprawniejszą weryfikację danych zawartych w tym zbiorze. Zakres przetwarzania
danych w zbiorze DNA będzie obejmował informacje o profilu DNA wymienionych
kategorii osób oraz dane o tych osobach obejmująceŚ imiona, nazwiska lub pseudonimy,
imiona i nazwiska rodowe rodziców tych osób, datę i miejsce urodzenia, oznaczenie
i cechy identyfikacyjne dokumentu tożsamości, adres zamieszkania, numer
ewidencyjny PESEL oraz obywatelstwo i płeć.
Jednocześnie proponuje się wprowadzenie nomenklatury pojęciowej obowiązującej
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002 r.
Nr 101, poz. 926, z późn. zm.), która definiuje „zbiór danych” (aktualne przepisy
ustawy o Policji posługują się pojęciem „baza danych”). Użycie już zdefiniowanego
pojęcia znacznie ułatwia proces stosowania prawa oraz wykładnię. Dodatkowo
13
proponuje się także dokonanie zmiany nazwy kwasu „dezoksyrybonukleinowego” na
„deoksyrybonukleinowy”, który jest obecnie używany w terminologii fachowej.
Art. 1 pkt 20 projektu – wprowadzone zmiany (art. 21h–21n) określają zasady
funkcjonowania zbiorów danych daktyloskopijnych, których administratorem jest
Komendant Główny Policji. Wynika to z konieczności uregulowania w ustawie zasad
gromadzenia, przetwarzania oraz wykorzystywania danych osobowych, w tym danych
daktyloskopijnych. Ponadto określono strukturę zbiorów (Centralna Registratura
Daktyloskopijna oraz Automatyczny System Identyfikacji Daktyloskopijnej) oraz
zakres przetwarzanych informacji. Jako podstawę wprowadzania informacji do zbiorów
danych daktyloskopijnych wskazano wniosek organu prowadzącego postępowanie lub
poszukiwanie osoby zaginionej. Określono okresy przechowywania danych w zbiorach
danych daktyloskopijnych oraz warunki usuwania tych danych ze zbiorów. Okres
przechowywania danych w zbiorach jest ściśle związany z okresem przedawnienia
określonych przestępstw z uwzględnieniem okresu weryfikacji. Ponadto w zbiorze
danych daktyloskopijnych, oprócz kart daktyloskopijnych i chejroskopijnych
z odciskami linii papilarnych osób, przetwarzane są niezidentyfikowane ślady linii
papilarnych z miejsc przestępstw oraz ślady linii papilarnych, które mogą pochodzić od
osób zaginionych. Okres przechowywania tych śladów jest ściśle powiązany z okresem
przedawnienia ścigania przestępstwa lub okresem zakończenia prowadzenia czynności
poszukiwania osoby.
Art. 1 pkt 21 projektu – zmiana w treści przepisu art. 32 ust. 1 ustawy o Policji
umożliwi nadanie Komendantowi CB P, jako właściwemu przełożonemu, uprawnień
kadrowych wynikających z ustawy o Policji w odniesieniu do podległych policjantów
CB P. W art. 32 ust. 1 wskazano, że do mianowania policjanta na stanowiska
służbowe, przenoszenia oraz zwalniania z tych stanowisk, jako właściwy przełożony,
oprócz dotychczasowych organów, jest również Komendant Centralnego Biura
ledczego Policji w stosunku do policjantów pełniących służbę w CB P.
Art. 1 pkt 22 projektu – zmiana w art. 34 w ust. 2 – w dotychczasowym stanie prawnym
jedynie Komendant Główny Policji w szczególnie uzasadnionych przypadkach może
wyrazić zgodę na mianowanie na stanowisko służbowe policjanta przed uzyskaniem
przez niego kwalifikacji zawodowych oraz stażu służby wymaganych na tym
stanowisku, przy spełnieniu wymagań w zakresie wykształcenia. Nowelizacja przepisu
14
przyznaje kompetencję w tym zakresie również Komendantowi CB P, co pozwoli
elastycznie reagować na potrzeby kadrowe podległej jednostki Policji.
Art. 1 pkt 23 projektu – zmiana w przepisie art. 35a ustawy o Policji spowoduje, że
Komendant Centralnego Biura ledczego Policji będzie mógł zarządzać test sprawności
fizycznej oraz badania psychologiczne lub psychofizjologiczne w stosunku do
policjantów pełniących służbę lub ubiegających się o podjęcie służby w Centralnym
Biurze ledczym Policji. Należy wskazać, że jest to istotne uprawnienie z punktu
widzenia zadań, jakie będzie realizowało CB P, w szczególności w zakresie
prowadzenia czynności operacyjno-rozpoznawczych, uczestniczenia i typowania osób
do realizowania zadań w ramach prowadzonych operacji specjalnych czy w działaniach
ochronnych wobec świadków koronnych i członków ich rodzin. Proponowane
rozwiązanie pozwoli na zapewnienie prawidłowości dobru kadrowego do służby
w CB P, charakterystycznej z jednej strony ze względu na podmiotowość sprawców,
z drugiej na rodzaj popełnianych przestępstw i stosowanej taktyki walki
z przestępczością, przede wszystkim o zorganizowanym charakterze.
Art. 1 pkt 24 projektu – zmiana w art. 36 ustawy o Policji jest konsekwencją zmiany
w art. 32 ust. 1 i odnosi się do wskazania Komendanta CB P jako właściwego do
przenoszenia lub delegowania policjanta CB P. Ponadto zaproponowano, aby
Komendant Centralnego Biura
ledczego Policji uzyskał ustawowe uprawnienia
w zakresie przenoszenia lub delegowania policjanta pełniącego służbę w Centralnym
Biurze ledczym Policji na obszarze całego kraju, co odpowiada właściwości
miejscowej CB P. Zapewnienie właściwej rotacji kadrowej w wewnętrznych
komórkach organizacyjnych CB P jest istotnym działaniem z punktu widzenia
sprawności organizacyjnej, zapewnienia odpowiedniej obsady kadrowej, wzmocnienia
poszczególnych komórek np. w odniesieniu do spraw skomplikowanych wymagających
długofalowych przedsięwzięć na danym obszarze, wymagających zwiększenia
osobowego dotychczasowych komórek organizacyjnych CB KGP. Zmieniony przepis
wprowadza również możliwość przeniesienia między jednostką organizacyjną Policji
a Centralnym Biurem ledczym Policji, gdy następuje to w związku z porozumieniem
zainteresowanych przełożonych i policjanta. W takiej sytuacji przeniesienia dokonuje
komendant wojewódzki Policji albo Komendant Centralnego Biura ledczego Policji.
W przypadku braku takiego porozumienia, przeniesienia policjanta, stosownie do
obowiązujących przepisów, pomiędzy jednostką organizacyjną Policji a Centralnym
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2192
› Pobierz plik