Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura śledczego Policji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2192
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199
2192
nie odzwierciedla zasad zatrudnienia w Policji. W związku z tym, projektowana zmiana
przewidująca uchylenie przepisu art. 4a nie spowoduje żadnych negatywnych
konsekwencji, bowiem odpowiednie przepisy ustaw dotyczących poszczególnych
pracowników będą znajdowały zastosowanie.
Art. 1 pkt 4 projektu – wprowadzenie do ustawy o Policji nowego art. 5a pozwala na
wskazanie statusu Centralnego Biura ledczego Policji jako jednostki organizacyjnej
Policji o ogólnopolskim zasięgu działania. Zadania tej jednostki będą koncentrować się
na rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości zorganizowanej i zostaną
wskazane w ustawie. Wskazano na Komendanta Centralnego Biura ledczego Policji,
podległego Komendantowi Głównemu Policji, jako organ Policji, a przy tym podmiot
kierujący tą jednostką Policji. Komendant ten uzyskiwałby szereg uprawnień służących
sprawnej realizacji zadań przez kierowaną jednostkę Policji, zarówno w ramach zadań
Policji, jak i w sferze stosunków służbowych policjantów pełniących służbę w CB P
(jako ich przełożony) oraz stosunków pracowniczych wynikających z przepisów prawa.
Szerzej zmiany te przedstawiono w dalszej części uzasadnienia. Ponadto określono
miasto stołeczne Warszawa jako siedzibę Komendanta CB P, co pozwoli na
jednoznaczne wskazanie właściwości miejscowej Komendanta CB P w związku z
realizacją uprawnień wynikających z art. 19, 19a i 19b. W zakresie określenia zadań
CB P, organizacji tej jednostki, jak również metod i form wykonywania zadań, nie
wprowadzano szczególnych regulacji ustawowych, ponieważ odpowiednie kompetencje
i instrumenty prawne ich realizacji posiada Komendant Główny Policji (patrz art. 7 ust.
1 ustawy o Policji), a w zakresie ustalania regulaminu CB P – komendant tej jednostki
w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji (art. 7 ust. 4 ustawy o Policji).
Zaproponowano, aby Komendanta CB P powoływał i odwoływał minister właściwy do
spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji, zatem podobnie, jak
ma to miejsce w przypadku komendantów wojewódzkich Policji oraz Komendanta
Stołecznego Policji. Zastępcy Komendanta CB P byliby powoływani i odwoływani
przez Komendanta Głównego Policji, na wniosek Komendanta Centralnego Biura
ledczego Policji. W podobny sposób, jak w przypadku komendantów wojewódzkich
Policji, przewidziano także czasowe powierzanie obowiązków Komendanta CB P w
razie zwolnienia stanowiska.
6
Art. 1 pkt 5 projektu – zmiana w art. 6e w ust. 1 polega na rozciągnięciu jego
stosowania na Komendanta CB P i jego zastępców.
Natomiast zmiana w ust. 3 związana jest z ujednoliceniem podległości służbowej
odwołanego Komendanta CB P. W przypadku odwołania ze stanowiska Komendanta
Centralnego Biura ledczego Policji traktowany, jest on jak komendant wojewódzki
(Stołeczny) Policji i przenoszony do dyspozycji Komendanta Głównego Policji.
Art. 1 pkt 6 projektu – zmiana art. 7 ustawy o Policji ma na celu nadanie
Komendantowi Głównemu Policji możliwości uregulowania, w drodze zarządzenia
relacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi Centralnego Biura ledczego Policji
a innymi jednostkami organizacyjnymi Policji.
Art. 1 pkt 7 projektu – zmiana w art. 10 polegająca na dodaniu ust. 6 jednoznacznie
wyłącza stosowanie przepisu ust. 1 tego artykułu do Komendanta CB P, z wyjątkiem
ust. 2, tj. składania sprawozdań i informacji sądom i prokuratorom, na ich żądanie,
w zakresie wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców. Uznano za nieracjonalne
wykonywanie takiego obowiązku w pozostałym zakresie z uwagi na właściwość tej
jednostki obejmującą terytorium całego kraju. Z kolei utrzymanie takiego instrumentu
w odniesieniu do relacji z sądami i prokuratorami co do spraw prowadzonych przez
CB wydaje się w zasadne.
Art. 1 pkt 8 projektu – zmiana w art. 11 polegająca na dodaniu ust. 7 wyłącza wobec
Komendanta Centralnego Biura ledczego Policji możliwość żądania przywrócenia
stanu zgodnego z porządkiem prawnym lub podjęcia działań zapobiegających
naruszeniu prawa, a także zmierzających do usunięcia zagrożenia bezpieczeństwa
i porządku publicznego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starostę. Za
zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie powiatów lub gmin
odpowiadają komendanci powiatowi/miejscy/rejonowi Policji oraz komendanci
komisariatów Policji, którzy posiadają odpowiedni aparat pomocniczy do realizacji
związanych z tym zadań.
Art. 1 pkt 9 projektu – zmiana brzmienia pkt 2 w art. 13 ust. 1a wynika ze zmiany
brzmienia pkt 10 w ust. 2 w art. 1 ustawy i zastąpienia określenia „bazy danych”
wyrazami „zbiory danych”, natomiast zmiana brzmienia pkt 4 wskazanego przepisu
związana jest ze zmianą nazwy kwasu „dezoksyrybonukleinowego” na
„deoksyrybonukleinowy”.
7
Art. 1 pkt 10 projektu – proponuje się, aby Policja w celu poszukiwania osób, w tym
osób zaginionych, miała prawo do wykonywania czynnościŚ operacyjno-
-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-porządkowych, co
umożliwi Policji efektywniejsze podejmowanie działań w przedmiotowym zakresie.
Z uwagi na szczególną kategorię poszukiwanych osób, jaką są osoby zaginione,
wprowadzono definicję, zgodnie z którą osobami zaginionymi są osoby, co do których
na skutek wystąpienia zdarzenia uniemożliwiającego ustalenie miejsca ich pobytu
istnieje uzasadniona potrzeba ich odnalezienia dla zapewnienia ochrony ich życia,
zdrowia lub wolności.
Dodatkowo proponuje się wprowadzenie zmiany, która spowoduje, iż Komendant
Centralnego Biura ledczego Policji stanie się podmiotem uprawnionym do pisemnego
upoważniania podległych policjantów do otrzymywania danych o osobie, w tym
również w formie zapisu elektronicznego, które uzyskiwane są przez inne organy,
służby i instytucje państwowe w wyniku wykonywania czynności operacyjno-
-rozpoznawczych. Uprawnienie to jest szczególnie istotne z punktu widzenia
zapewnienia skuteczności wykonywania zadań służbowych przez policjantów
Centralnego Biura ledczego Policji.
W konsekwencji proponowanej zmiany w treści upoważnienia ustawowego do wydania
aktu wykonawczego sformułowanego w ust. 6 konieczne jest uzupełnienie odnoszące
się do Komendanta CB P. W celu zapewnienia poprawności legislacyjnej dokonano
połączenia upoważnień ustawowych zawartych w ust. 6 i 7, ze względu na zakres
regulacji przekazanej do uregulowania w rozporządzeniu oraz potrzebę zamieszczenia
wytycznych co do treści rozporządzenia.
Art. 1 pkt 11 projektu – zmiana w art. 15 ustawy sankcjonuje uprawnienia Policji do
pobierania od osób odcisków linii papilarnych oraz wymazu ze śluzówki policzków
w celu identyfikacji osób lub zwłok ludzkich o nieustalonej tożsamości. Metody i formy
wykonywania zadań w zakresie prowadzenia poszukiwań osób zaginionych oraz
postępowania w przypadku ujawnienia osób o nieustalonej tożsamości lub znalezienia
nieznanych zwłok określa zarządzenie nr 124 Komendanta Głównego Policji z dnia
4 czerwca 2012 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osoby zaginionej
oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub
znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich (Dz. Urz. KGP poz. 29),
8
zgodnie z którym postępowanie w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej
tożsamości wiąże się z niezwłocznym pobraniem przez policjanta prowadzącego
czynności identyfikacyjne odbitek linii papilarnych palców rąk i dłoni oraz
przeprowadzeniem wywiadu daktyloskopijnego. Z uwagi na podobieństwo uregulowań
dotyczących tych dwóch elementów w Kodeksie postępowania karnego (np. w art. 74
§ 2, art. 192a § 1) celowe jest dokonanie takiego uzupełnienia w ustawie o Policji.
Art. 1 pkt 12 projektu – zmiany w art. 19 ustawy o Policji dotyczą nadania
Komendantowi Centralnego Biura ledczego Policji uprawnień w zakresie czynności
operacyjno-rozpoznawczych dotyczących kontroli operacyjnej. Uprawnienia byłyby
tożsame z niektórymi uprawnieniami Komendanta Głównego Policji oraz komendanta
wojewódzkiego (Stołecznego) Policji. Zmiany te dotycząŚ występowania z wnioskiem
o zarządzenie kontroli operacyjnej, zarządzania kontroli operacyjnej w przypadkach
niecierpiących zwłoki, wnoszenia o przedłużenie stosowania kontroli operacyjnej oraz
przekazywania prokuratorowi materiałów zgromadzonych w trakcie kontroli
operacyjnej pozwalających na wszczęcie postępowania karnego na podstawie
zgromadzonego materiału lub mających znaczenie dla toczącego się postępowania
karnego.
Art. 1 pkt 13 projektu – zmiany w art. 19a ustawy o Policji dotyczą nadania
Komendantowi Centralnego Biura ledczego Policji uprawnień w zakresie czynności
operacyjno-rozpoznawczych, które odnoszą się do: zarządzania czynności
kontrolowanego przejęcia przedmiotów pochodzących z przestępstwa, zarządzania
czynności kontrolowanego wręczenia korzyści majątkowej, przedłużania tych
czynności i ich kontynuowania oraz przekazywania prokuratorowi materiałów
zgromadzonych w trakcie tych czynności, pozwalających na wszczęcie postępowania
karnego na podstawie zgromadzonego materiału lub mających znaczenie dla toczącego
się postępowania karnego.
Art. 1 pkt 14 projektu – zmiany odnoszą się do przepisu art. 19b ustawy o Policji
i dotyczą nadania Komendantowi Centralnego Biura ledczego Policji uprawnień
w zakresie czynności operacyjno-rozpoznawczych, które odnoszą się do zarządzania
przesyłki niejawnie nadzorowanej oraz regulują przekazywanie przez niego
prokuratorowi materiałów zgromadzonych w trakcie tej czynności, pozwalających na
9
wszczęcie postępowania karnego na podstawie zgromadzonego materiału lub mających
znaczenie dla toczącego się postępowania karnego.
Podkreślenia wymaga, że nabycie uprawnień odnoszących się do czynności operacyjno-
-rozpoznawczych przez Komendanta Centralnego Biura ledczego Policji w sposób
znaczący usprawni podejmowanie działań policyjnych w odniesieniu do członków
zorganizowanych grup przestępczych. Skróci to również okres reakcji na informację,
przygotowania operacji specjalnej, wpłynie pozytywnie na profesjonalizm działań oraz
zapewni bezpieczeństwo obrotu informacją. Tak określone uprawnienia będą nadal
pozostawać pod kontrolą prokuratorsko-sądową, jak w obecnie funkcjonujących
rozwiązaniach w ustawie o Policji. Ponadto zgodnie z treścią art. 19 pkt 2 ustawy z dnia
6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych
Komendant Centralnego Biura ledczego Policji, jako wyodrębniony podmiot w Policji,
uzyskiwałby status podmiotu uprawnionego do otrzymywania informacji kryminalnych
z Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych. Takie rozwiązanie w sposób znaczący
poprawiłoby jakość prowadzonych analiz kryminalnych, w tym analiz przekrojowych
odnoszących się do danego rodzaju działalności przestępczej prowadzonej przez
zorganizowane grupy przestępcze oraz podejmowania działań koordynacyjnych
w obszarze typowania i zapobiegania zagrożeniom wynikającym z przestępczości
zorganizowanej.
Art. 1 pkt 15 projektu – zmiana w art. 20 ust. 2a spowodowana jest koniecznością
poszerzenia katalogu osób, których dane osobowe Policja może pobierać, uzyskiwać,
gromadzić, przetwarzać i wykorzystywać w celu realizacji ustawowych zadań, o osoby
poszukiwane, w tym osoby zaginione.
Natomiast zmiana w art. 20 w ust. 5 ustawy o Policji odnosi się do kwestii
występowania przez Komendanta CB P z wnioskami do sądu o informacje dotyczące
umów ubezpieczenia oraz o informacje stanowiące tajemnicę bankową. Tym samym
Komendant CB P nabyłby dodatkowo uprawnienia do wnioskowania, w trybie art. 20
ustawy o Policji, o informacje objęte tajemnicą zawodową na mocy art. 281 ust. 1 pkt 9
ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych oraz na mocy art. 149 pkt 8
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Postuluje się również, aby na Komendanta CB P rozciągnąć także przepis art. 20 ust.
11 ustawy o Policji pozwalający mu, podobnie jak ma to miejsce obecnie w odniesieniu
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2192
› Pobierz plik