eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura śledczego Policji

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2192
  • Data wpłynięcia: 2014-03-07
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199

2192

wyłącznie do zasad określonych w przepisach o pracownikach urzędów państwowych 
nie odzwierciedla zasad zatrudnienia w Policji. W związku z tym, projektowana zmiana 
przewidująca  uchylenie  przepisu  art.  4a  nie  spowoduje  żadnych  negatywnych 
konsekwencji,  bowiem  odpowiednie  przepisy  ustaw  dotyczących  poszczególnych 
pracowników będą znajdowały zastosowanie.  
Art.  1  pkt  4  projektu  –  wprowadzenie do  ustawy  o  Policji  nowego  art.  5a  pozwala na 
wskazanie  statusu  Centralnego  Biura  ledczego  Policji  jako  jednostki  organizacyjnej 
Policji o ogólnopolskim zasięgu działania. Zadania tej jednostki będą koncentrować się 
na rozpoznawaniu, zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości zorganizowanej i zostaną 
wskazane  w  ustawie.  Wskazano  na  Komendanta  Centralnego  Biura  ledczego  Policji, 
podległego Komendantowi Głównemu Policji, jako organ Policji, a przy tym podmiot 
kierujący tą jednostką Policji. Komendant ten uzyskiwałby szereg uprawnień służących 
sprawnej realizacji zadań przez kierowaną jednostkę Policji, zarówno w ramach zadań 
Policji,  jak  i  w  sferze  stosunków  służbowych  policjantów  pełniących  służbę  w  CB P 
(jako ich przełożony) oraz stosunków pracowniczych wynikających z przepisów prawa. 
Szerzej  zmiany  te  przedstawiono  w  dalszej  części  uzasadnienia.  Ponadto  określono 
miasto  stołeczne  Warszawa  jako  siedzibę  Komendanta  CB P,  co  pozwoli  na 
jednoznaczne  wskazanie  właściwości  miejscowej  Komendanta  CB P  w związku  z 
realizacją  uprawnień  wynikających  z  art.  19,  19a  i  19b.  W  zakresie  określenia  zadań 
CB P,  organizacji  tej  jednostki,  jak  również  metod  i  form  wykonywania  zadań,  nie 
wprowadzano szczególnych regulacji ustawowych, ponieważ odpowiednie kompetencje 
i instrumenty prawne ich realizacji posiada Komendant Główny Policji (patrz art. 7 ust. 
1 ustawy o Policji), a w zakresie ustalania regulaminu CB P – komendant tej jednostki 
w porozumieniu z Komendantem Głównym Policji (art. 7 ust. 4 ustawy o Policji). 
Zaproponowano, aby Komendanta CB P powoływał i odwoływał minister właściwy do 
spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji, zatem podobnie, jak 
ma  to  miejsce  w  przypadku  komendantów  wojewódzkich  Policji  oraz  Komendanta 
Stołecznego  Policji.  Zastępcy  Komendanta  CB P  byliby  powoływani  i  odwoływani 
przez  Komendanta  Głównego  Policji,  na  wniosek  Komendanta  Centralnego  Biura 
ledczego Policji. W podobny sposób, jak w przypadku komendantów wojewódzkich 
Policji,  przewidziano  także  czasowe  powierzanie  obowiązków  Komendanta  CB P  w 
razie zwolnienia stanowiska. 

Art.  1  pkt  5  projektu  –  zmiana  w  art.  6e  w  ust.  1  polega  na  rozciągnięciu  jego 
stosowania na Komendanta CB P i jego zastępców.  
Natomiast  zmiana  w  ust.  3  związana  jest  z  ujednoliceniem  podległości  służbowej 
odwołanego Komendanta CB P. W przypadku odwołania ze stanowiska Komendanta 
Centralnego  Biura  ledczego  Policji  traktowany,  jest  on  jak  komendant  wojewódzki 
(Stołeczny) Policji i przenoszony do dyspozycji Komendanta Głównego Policji. 
Art.  1  pkt  6  projektu  –  zmiana  art.  7  ustawy  o  Policji  ma  na  celu  nadanie 
Komendantowi  Głównemu  Policji  możliwości  uregulowania,  w  drodze  zarządzenia 
relacji  pomiędzy  komórkami  organizacyjnymi  Centralnego  Biura  ledczego  Policji 
a innymi jednostkami organizacyjnymi Policji. 
Art.  1  pkt  7  projektu  –  zmiana  w  art.  10  polegająca  na  dodaniu  ust.  6  jednoznacznie 
wyłącza stosowanie przepisu ust. 1 tego artykułu do Komendanta CB P, z wyjątkiem 
ust.  2,  tj.  składania  sprawozdań  i  informacji  sądom  i  prokuratorom,  na  ich  żądanie, 
w zakresie wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców. Uznano za nieracjonalne 
wykonywanie  takiego  obowiązku  w  pozostałym  zakresie  z  uwagi  na  właściwość  tej 
jednostki obejmującą terytorium całego kraju. Z kolei utrzymanie takiego instrumentu 
w  odniesieniu  do  relacji  z  sądami  i  prokuratorami  co  do  spraw  prowadzonych  przez 
CB  wydaje się w zasadne. 
Art.  1  pkt  8  projektu  –  zmiana  w art. 11  polegająca  na  dodaniu  ust.  7  wyłącza  wobec 
Komendanta  Centralnego  Biura  ledczego  Policji  możliwość  żądania  przywrócenia 
stanu  zgodnego  z  porządkiem  prawnym  lub  podjęcia  działań  zapobiegających 
naruszeniu  prawa,  a  także  zmierzających  do  usunięcia  zagrożenia  bezpieczeństwa 
i porządku  publicznego  przez  wójta  (burmistrza,  prezydenta  miasta)  lub  starostę.  Za 
zapewnienie  bezpieczeństwa  i  porządku  publicznego  na  terenie  powiatów  lub  gmin 
odpowiadają  komendanci  powiatowi/miejscy/rejonowi  Policji  oraz  komendanci 
komisariatów  Policji,  którzy  posiadają  odpowiedni  aparat  pomocniczy  do  realizacji 
związanych z tym zadań. 
Art.  1  pkt  9  projektu  –  zmiana  brzmienia  pkt  2  w  art.  13  ust.  1a  wynika  ze  zmiany 
brzmienia  pkt  10  w  ust.  2  w  art.  1  ustawy  i  zastąpienia  określenia  „bazy  danych” 
wyrazami  „zbiory  danych”,  natomiast  zmiana  brzmienia  pkt  4  wskazanego  przepisu 
związana  jest  ze  zmianą  nazwy  kwasu  „dezoksyrybonukleinowego”  na 
„deoksyrybonukleinowy”. 

Art.  1  pkt  10  projektu  –  proponuje  się,  aby  Policja w  celu  poszukiwania  osób,  w tym 
osób  zaginionych,  miała  prawo  do  wykonywania  czynnościŚ  operacyjno- 
-rozpoznawczych,  dochodzeniowo-śledczych  i  administracyjno-porządkowych,  co 
umożliwi  Policji  efektywniejsze  podejmowanie  działań  w  przedmiotowym  zakresie. 
Z uwagi  na  szczególną  kategorię  poszukiwanych  osób,  jaką  są  osoby  zaginione, 
wprowadzono definicję, zgodnie z którą osobami zaginionymi są osoby, co do których 
na  skutek  wystąpienia  zdarzenia  uniemożliwiającego  ustalenie  miejsca  ich  pobytu 
istnieje  uzasadniona  potrzeba  ich  odnalezienia  dla  zapewnienia  ochrony  ich  życia, 
zdrowia lub wolności.  
Dodatkowo  proponuje  się  wprowadzenie  zmiany,  która  spowoduje,  iż  Komendant 
Centralnego Biura  ledczego Policji stanie się podmiotem uprawnionym do pisemnego 
upoważniania  podległych  policjantów  do  otrzymywania  danych  o  osobie,  w  tym 
również  w  formie  zapisu  elektronicznego,  które  uzyskiwane  są  przez  inne  organy, 
służby  i  instytucje  państwowe  w  wyniku  wykonywania  czynności  operacyjno- 
-rozpoznawczych.  Uprawnienie  to  jest  szczególnie  istotne  z  punktu  widzenia 
zapewnienia  skuteczności  wykonywania  zadań  służbowych  przez  policjantów 
Centralnego Biura  ledczego Policji. 
W konsekwencji proponowanej zmiany w treści upoważnienia ustawowego do wydania 
aktu wykonawczego sformułowanego w ust.  6 konieczne jest uzupełnienie odnoszące 
się  do  Komendanta  CB P.  W  celu  zapewnienia  poprawności  legislacyjnej  dokonano 
połączenia  upoważnień  ustawowych  zawartych  w  ust.  6  i  7,  ze  względu  na  zakres 
regulacji przekazanej do uregulowania w rozporządzeniu oraz potrzebę zamieszczenia 
wytycznych co do treści rozporządzenia.  
Art.  1  pkt  11  projektu  –  zmiana  w  art.  15  ustawy  sankcjonuje  uprawnienia  Policji  do 
pobierania  od  osób  odcisków  linii  papilarnych  oraz  wymazu  ze  śluzówki  policzków 
w celu identyfikacji osób lub zwłok ludzkich o nieustalonej tożsamości. Metody i formy 
wykonywania  zadań  w  zakresie  prowadzenia  poszukiwań  osób  zaginionych  oraz 
postępowania w przypadku ujawnienia osób o nieustalonej tożsamości lub znalezienia 
nieznanych  zwłok  określa  zarządzenie  nr  124  Komendanta  Głównego  Policji  z  dnia 
4 czerwca 2012 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania osoby zaginionej 
oraz  postępowania  w  przypadku  ujawnienia  osoby  o  nieustalonej  tożsamości  lub 
znalezienia  nieznanych  zwłok  oraz  szczątków  ludzkich  (Dz.  Urz.  KGP  poz.  29), 

zgodnie  z  którym  postępowanie  w  przypadku  ujawnienia  osoby  o  nieustalonej 
tożsamości  wiąże  się  z  niezwłocznym  pobraniem  przez  policjanta  prowadzącego 
czynności  identyfikacyjne  odbitek  linii  papilarnych  palców  rąk  i  dłoni  oraz 
przeprowadzeniem wywiadu daktyloskopijnego. Z uwagi na podobieństwo uregulowań 
dotyczących tych dwóch elementów w Kodeksie postępowania karnego (np. w art. 74 
§ 2, art. 192a § 1) celowe jest dokonanie takiego uzupełnienia w ustawie o Policji.  
Art.  1  pkt  12  projektu  –  zmiany  w  art.  19  ustawy  o  Policji  dotyczą  nadania 
Komendantowi  Centralnego  Biura  ledczego  Policji  uprawnień  w  zakresie  czynności 
operacyjno-rozpoznawczych  dotyczących  kontroli  operacyjnej.  Uprawnienia  byłyby 
tożsame z niektórymi uprawnieniami Komendanta Głównego Policji oraz komendanta 
wojewódzkiego (Stołecznego) Policji. Zmiany te dotycząŚ występowania z wnioskiem 
o zarządzenie  kontroli  operacyjnej,  zarządzania  kontroli  operacyjnej  w  przypadkach 
niecierpiących zwłoki, wnoszenia o przedłużenie stosowania kontroli operacyjnej oraz 
przekazywania  prokuratorowi  materiałów  zgromadzonych  w  trakcie  kontroli 
operacyjnej  pozwalających  na  wszczęcie  postępowania  karnego  na  podstawie 
zgromadzonego  materiału  lub  mających  znaczenie  dla  toczącego  się  postępowania 
karnego. 
Art.  1  pkt  13  projektu  –  zmiany  w  art.  19a  ustawy  o  Policji  dotyczą  nadania 
Komendantowi  Centralnego  Biura  ledczego  Policji  uprawnień  w  zakresie  czynności 
operacyjno-rozpoznawczych,  które  odnoszą  się  do:  zarządzania  czynności 
kontrolowanego  przejęcia  przedmiotów  pochodzących  z  przestępstwa,  zarządzania 
czynności  kontrolowanego  wręczenia  korzyści  majątkowej,  przedłużania  tych 
czynności  i  ich  kontynuowania  oraz  przekazywania  prokuratorowi  materiałów 
zgromadzonych  w  trakcie  tych  czynności,  pozwalających  na  wszczęcie  postępowania 
karnego na podstawie zgromadzonego materiału lub mających znaczenie dla toczącego 
się postępowania karnego. 
Art.  1  pkt  14  projektu  –  zmiany  odnoszą  się  do  przepisu  art.  19b  ustawy  o  Policji 
i dotyczą  nadania  Komendantowi  Centralnego  Biura  ledczego  Policji  uprawnień 
w zakresie  czynności  operacyjno-rozpoznawczych,  które  odnoszą  się  do  zarządzania 
przesyłki  niejawnie  nadzorowanej  oraz  regulują  przekazywanie  przez  niego 
prokuratorowi  materiałów  zgromadzonych  w  trakcie  tej  czynności,  pozwalających  na 

wszczęcie postępowania karnego na podstawie zgromadzonego materiału lub mających 
znaczenie dla toczącego się postępowania karnego. 
Podkreślenia wymaga, że nabycie uprawnień odnoszących się do czynności operacyjno- 
-rozpoznawczych  przez  Komendanta  Centralnego  Biura  ledczego  Policji  w  sposób 
znaczący  usprawni  podejmowanie  działań  policyjnych  w  odniesieniu  do  członków 
zorganizowanych  grup  przestępczych.  Skróci  to  również  okres  reakcji  na  informację, 
przygotowania operacji specjalnej, wpłynie pozytywnie na profesjonalizm działań oraz 
zapewni  bezpieczeństwo  obrotu  informacją.  Tak  określone  uprawnienia  będą  nadal 
pozostawać  pod  kontrolą  prokuratorsko-sądową,  jak  w  obecnie  funkcjonujących 
rozwiązaniach w ustawie o Policji. Ponadto zgodnie z treścią art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 
6 lipca 2001 r. o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych 
Komendant Centralnego Biura  ledczego Policji, jako wyodrębniony podmiot w Policji, 
uzyskiwałby status podmiotu uprawnionego do otrzymywania informacji kryminalnych 
z Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych. Takie rozwiązanie w sposób znaczący 
poprawiłoby jakość prowadzonych analiz kryminalnych, w tym analiz przekrojowych 
odnoszących  się  do  danego  rodzaju  działalności  przestępczej  prowadzonej  przez 
zorganizowane  grupy  przestępcze  oraz  podejmowania  działań  koordynacyjnych 
w obszarze  typowania  i  zapobiegania  zagrożeniom  wynikającym  z  przestępczości 
zorganizowanej. 
Art.  1  pkt  15  projektu  –  zmiana  w  art.  20  ust.  2a  spowodowana  jest  koniecznością 
poszerzenia  katalogu  osób,  których  dane  osobowe  Policja  może  pobierać,  uzyskiwać, 
gromadzić, przetwarzać i wykorzystywać w celu realizacji ustawowych zadań, o osoby 
poszukiwane, w tym osoby zaginione.  
Natomiast  zmiana  w  art.  20  w  ust.  5  ustawy  o  Policji  odnosi  się  do  kwestii 
występowania przez Komendanta CB P z wnioskami do sądu o informacje dotyczące 
umów  ubezpieczenia  oraz  o  informacje  stanowiące  tajemnicę  bankową.  Tym  samym 
Komendant CB P nabyłby dodatkowo uprawnienia do wnioskowania, w trybie art. 20 
ustawy o Policji, o informacje objęte tajemnicą zawodową na mocy art. 281 ust. 1 pkt 9 
ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych oraz na mocy art. 149 pkt 8 
ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. 
Postuluje się również, aby na  Komendanta CB P rozciągnąć także przepis art. 20 ust. 
11 ustawy o Policji pozwalający mu, podobnie jak ma to miejsce obecnie w odniesieniu 
10 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 9

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: