Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura śledczego Policji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2192
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199
2192
1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Projekt ustawy obejmuje swoim oddziaływaniem pracowników i policjantów
Centralnego Biura
ledczego Komendy Głównej Policji, innych komórek
organizacyjnych KGP oraz komend wojewódzkich (Stołecznej) Policji, komend
powiatowych (miejskich, rejonowych) Policji oraz komisariatów Policji, a także inne
organy prowadzące postępowanie karne oraz czynności wykrywcze lub identyfikacyjne.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy został udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414,
z późn. zm.), oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji
w zakładce Rządowy proces legislacyjny, zgodnie z wymogami § 11a ust. 1 uchwały
nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów
(M.P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.). Nie odnotowano zgłoszeń zainteresowanych
podmiotów w trybie ww. ustawy.
W zakresie regulacji odnoszącej się do bazy danych DNA osób zaginionych, która na
etapie uzgodnień międzyresortowych znajdowała się w projekcie ustawy o zmianie
ustawy o Policji oraz ustawy o wymianie informacji między organami ścigania państw
członkowskich Unii Europejskiej – projekt ten został przekazany do zaopiniowania
przez Rzecznika Praw Obywatelskich, Generalnego Inspektora Ochrony Danych
Osobowych, Fundację ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, Górskie
Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Stowarzyszenie Cywilnych Zespołów
Ratowniczych z Psami STORAT, Helsińską Fundację Praw Człowieka, Stowarzyszenie
Amnesty International, Fundację Panoptykon, Fundację im. Stefana Batorego oraz
Fundację La Strada, które nie zgłosiły uwag.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie proponowanych zmian w ustawie o Policji nie wywołuje skutków
w rozumieniu art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
21
z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) i nie spowoduje dodatkowych wydatków z budżetu
państwa oraz budżetów samorządu terytorialnego.
Finansowanie zadań ustawowych Policji, w tym Centralnego Biura ledczego Policji,
będzie się odbywało tak jak obecnie ze środków budżetu państwa. Proponowane
zmiany z założenia przygotowują rozwiązania legislacyjne i organizacyjne zmierzające
do zminimalizowania wysokości środków związanych z wyodrębnieniem ze struktury
KGP – Centralnego Biura
ledczego i przekształcenia go w osobną jednostkę
organizacyjną Policji. Temu rozwiązaniu służą przepisy art. 7 projektu ustawy
o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym posiadany
w całości potencjał osobowy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych, aktualnie
zatrudnionych w CB KGP, zostanie wykorzystany na rzecz funkcjonowania jednostki
organizacyjnej CB P. Zadanie to zostanie wykonane poprzez uznanie ich z mocy prawa
za funkcjonariuszy i pracowników CB P.
Takie rozwiązanie organizacyjne nie spowoduje potrzeby zbudowania w KGP
odrębnego ogólnokrajowego pionu wsparcia o charakterze logistyczno-finansowym.
W związku z tym należy przewidywać, że koszty wyodrębnienia nowej jednostki Policji
stanowić będą wyłącznie koszty związane z jej reorganizacją (decyzje kadrowe, koszty
kancelaryjne itp.), które zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków budżetu
państwa zaplanowanego dla dysponenta części 42 – Sprawy wewnętrzne w danym roku
budżetowym, bez konieczności jego dodatkowego zwiększania. Wejście w życie
projektowanej regulacji nie będzie stanowiło podstawy ubiegania się o dodatkowe
środki budżetu państwa na ten cel. Szacuje się, że koszty organizacyjne projektowanego
przekształcenia wyniosą ok. 88 350 zł, na które składają się wydatki naŚ
– pieczątki imienne – 7200 zł (240 x 30 zł),
– pieczątki sekretariatów – 5400 zł (120 x 45 zł),
– pieczątki kancelarii niejawnych – 32 000 zł (800 x 40 zł),
– banery z nazwą CB P – 2400 zł (40 x 60 zł),
– legitymacje funkcjonariuszy – 39 020 zł (1951 x 20 zł),
– legitymacje pracownicze – 230 zł (230 x 1 zł),
– wydanie rozkazów (materiały papiernicze i drukarskie) – 2100 zł.
22
Optymalizacji tworzenia CB P miała służyć także reforma organizacyjno-kadrowa
Komendy Głównej Policji zakończona w kwietniu 2013 r. W jej wyniku z wakatów
KGP wzmocniono i ujednolicono organizacyjnie komórki terenowe Centralnego Biura
ledczego KGP oraz utworzono na poziomie centralnym komórki organizacyjne,
których zadania dostosowano do zadań przyszłej jednostki organizacyjnej Policji –
CB P. Tym samym spełniono jedno z podstawowych założeń reformy organizacyjnej
KGP – stopniowego dostosowywania CB KGP do struktury organizacyjnej przyszłej
jednostki organizacyjnej Policji – CB P.
Ponadto wsparcie etatowe komórek organizacyjnych CB P będzie możliwe przez
naliczenie środków w budżecie Policji (całości formacji) na dany rok budżetowy,
z uwzględnieniem wakatów przydzielonych na rzecz nowej jednostki organizacyjnej
Policji.
W związku z tym, że środki finansowe przeznaczone na realizację zadań w zakresie
fizycznego zwalczania terroryzmu przez komórki antyterrorystyczne Policji oraz na
proces szkolenia znajdują zabezpieczenie w budżecie Policji, wejście w życie zmiany
art. 1 ust. 2 ustawy o Policji, polegającej na rozszerzeniu katalogu zadań Policji
o zadanie fizycznego zwalczania terroryzmu przy wykorzystaniu specjalistycznych sił
i środków, nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa.
Zmiany w zakresie przepisów dotyczących zbiorów danych DNA oraz zbiorów
daktyloskopijnych również nie spowodują dodatkowych skutków finansowych dla
budżetu państwa, a w odniesieniu do przeprowadzenia procesu weryfikacji i usuwania
informacji ze zbiorów daktyloskopijnych na podstawie art. 9 ustawy ewentualne koszty
zostaną sfinansowane w ramach limitu wydatków budżetu państwa zaplanowanego dla
dysponenta części 42 – Sprawy wewnętrzne w danym roku budżetowym, bez
konieczności jego dodatkowego zwiększania.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie spowoduje skutków związanych z rynkiem pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
23
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2192
› Pobierz plik