Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura śledczego Policji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2192
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199
2192
Główny Policji jest właściwy do przenoszenia na terenie całego państwa). Rozwiązanie
takie zabezpiecza uzupełnianie kadry CB P, która powinna się wywodzić przede
wszystkim z policjantów w służbie stałej, posiadających odpowiednie predyspozycje
wymagane do pracy w CB P.
Art. 1 pkt 25 projektu – wprowadzenie przepisu art. 39 ust. 2a wzmocni ochronę prawną
policjanta. Istotą dodania ust. 2a jest wyłączenie z zakresu unormowania określonego w
art. 39 ust. 1 ustawy o Policji przypadku wszczęcia postępowania karnego
o przestępstwo umyślne publiczno-skargowe, które nastąpiło na skutek wniesienia przez
pokrzywdzonego tzw. subsydiarnego aktu oskarżenia oraz wprowadzenie przepisu
przewidującego w takim przypadku fakultatywność zawieszenia policjanta
w czynnościach. Konieczność przedmiotowej zmiany jest podyktowana tym, że
subsydiarny akt oskarżenia nie był znany prawu karnemu w czasie, gdy uchwalano
ustawę o Policji, zatem intencją ustawodawcy nie mogło wówczas być połączenie
obligatoryjnego zawieszenia policjanta w czynnościach z wniesieniem takiego aktu
oskarżenia. Jedynym sposobem wszczęcia postępowania karnego przeciwko
policjantowi o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego było
przedstawienie policjantowi w postępowaniu przygotowawczym zarzutów przez
prokuratora i tylko z taką sytuacją art. 39 ust. 1 ustawy o Policji wiązał obligatoryjne
zawieszenie policjanta w czynnościach służbowych. Wniesienie subsydiarnego aktu
oskarżenia rodzi stan zawisłości sprawy przed sądem i stanowi wszczęcie postępowania
karnego przeciwko określonej w nim osobie. Od 1997 r., czyli od momentu
wprowadzenia w kpk instytucji subsydiarnego aktu oskarżenia, objęcie nim
przestępstwa umyślnego ściganego z oskarżenia publicznego, z uwagi na treść art. 39
ust. 1 ustawy o Policji, rodzi obowiązek zawieszenia policjanta w czynnościach
służbowych. Z uwagi na to, że wniesienie przedmiotowego aktu oskarżenia staje się
możliwe dopiero w sytuacji, gdy zawiadomienie o przestępstwie, dotyczące czynu
popełnionego przez policjanta, zostanie dwukrotnie zbadane przez prokuratora
w ramach postępowania sprawdzającego lub w ramach śledztwa, który pomimo
wykonania stosownych poleceń sądu nadal nie znajduje podstaw do wszczęcia śledztwa
lub wniesienia aktu oskarżenia – automatyczne zawieszenie policjanta w czynnościach
nie znajduje racjonalnego uzasadnienia, gdyż co najwyżej musiałoby ono opierać się na
subiektywnej ocenie pokrzywdzonego, że prokurator bezpodstawnie odmówił
16
wszczęcia śledztwa lub wszczęte śledztwo umorzył. Wystarczającym instrumentem
w przypadku wniesienia przeciwko policjantowi subsydiarnego aktu oskarżenia
o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego jest możliwość zastosowania
w takiej sytuacji zawieszenia fakultatywnego. Podkreślenia wymaga, że dzięki
wprowadzeniu postulowanej zmiany znacznemu ograniczeniu ulegnie możliwość
nadużywania prawa do wnoszenia oskarżenia subsydiarnego w celu zdeprecjonowania
policjantów w ich środowisku. Obligatoryjność zawieszania policjantów w przypadkach
wnoszenia przeciwko nim oskarżenia subsydiarnego często prowadzi do osłabienia
możliwości prawidłowego realizowania zadań przez Policję.
Art. 1 pkt 26 projektu – ma na celu nadanie uprawnienia do dokonywania zwolnienia ze
służby ze względu na wystąpienie fakultatywnej przesłanki, o której mowa w art. 41
ust. 2 pkt 5 ustawy o Policji, tj. gdy wymaga tego ważny interes służby, również
Komendantowi Centralnego Biura ledczego Policji.
Art. 1 pkt 27 projektu – zmiana w treści przepisu art. 133 ust. 8 pkt 3 ustawy o Policji
związana jest z koniecznością zapewnienia uprawnień dyscyplinarnych Komendanta
Głównego Policji wobec Komendanta CB P. Wyższym przełożonym dyscyplinarnym
w stosunku do Komendanta CB P będzie zatem Komendant Główny Policji.
Art. 1 pkt 28 projektu – obustronne przeszukiwanie baz danych zapewnia efektywną
wymianę informacji między państwami członkowskimi Unii Europejskiej
o przypadkach trafień w bazach danych tych państw, a tym samym przyczynia się do
poprawy wykrywalności przestępstw w Polsce. Obecny stan prawny pozwala na
prowadzenie automatycznych przeszukań danych DNA w bazach UE tylko na
podstawie zlecenia podmiotów określonych w art. 1 ustawy z dnia 16 września 2011 r.
o wymianie informacji z organami ścigania państw członkowskich UE (Dz. U. Nr 230,
poz. 1371). Powyższy przepis powoduje, że Centralne Laboratorium Kryminalistyczne
Policji (CLKP) praktycznie jest jedynie odbiorcą zapytań zagranicznych (dotychczas
nie wpłynęło żadne zlecenie). Wobec powyższego, możliwości, jakie daje
automatyczne porównywanie profili DNA, nie są wykorzystywane.
Zmiana ma na celu umożliwienie w ustawie o Policji punktowi kontaktowemu, którego
zadania wykonuje CLKP (zgodnie z art. 145j ust. 1 i 2 ustawy o Policji), dokonywania
zautomatyzowanych, okresowych przeszukań baz danych DNA, również bez zlecenia
organu, co wpłynie na zwiększenie wykrywalności sprawców przestępstw, a co za tym
17
idzie – skuteczności wymiany informacji pomiędzy organami ścigania państw
członkowskich UE i będzie odpowiadać rozwiązaniom stosowanym przez punkty
kontaktowe innych państw członkowskich UE (np. we Francji okresowe automatyczne
przeszukanie baz danych DNA PCz UE przeprowadza się co 2 miesiące). Analogiczna
argumentacja odnosi się do działania punktu kontaktowego do spraw wymiany danych
daktyloskopijnych. Należy podkreślić, że zakres zadań punktów kontaktowych, zgodnie
z art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 1 decyzji Rady 2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r.
w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu
terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210 z 06.08.2008, str. 1)
określa prawo krajowe każdego z państw.
Art. 2 projektu – wprowadza w ustawie z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach
urzędów państwowych modyfikację polegającą na uzupełnieniu katalogu podmiotów,
w których mogą pracować urzędnicy państwowi, o Centralne Biuro ledcze Policji.
Art. 3 projektu – wprowadza zmiany w ustawie z dnia 25 czerwca 1997 r. o świadku
koronnym polegające na wskazaniu w art. 16 ust. 1, art. 18 ust. 1–4, art. 18b ust. 1 i 3,
art. 19 ust. 1 i 2 oraz w art. 20 w miejsce Komendanta Głównego Policji – Komendanta
Centralnego Biura ledczego Policji.
Art. 4 projektu – podobnie zmiany w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie
cywilnej umożliwią utworzenie korpusu służby cywilnej w Centralnym Biurze
ledczym Policji bez jednoczesnej potrzeby tworzenia stanowiska dyrektora
generalnego urzędu.
Przedstawione zmiany w art. 2 i art. 4 projektu ustawy zapewniają wprowadzenie
i utrzymanie stanowisk dla pracowników cywilnych podlegających ustawie o służbie
cywilnej i ustawie o pracownikach urzędów państwowych. Przedstawione rozwiązania
pozwolą na zatrudnianie dotychczasowych, jak i nowych pracowników cywilnych, na
stanowiskach wspomagających, tak aby cały potencjał policjantów pełniących służbę
w Centralnym Biurze
ledczym Policji został wykorzystany na merytoryczne
zwalczanie przestępczości. Ponadto Komendant CB P będzie mógł wykonywać
bezpośrednio obowiązki dyrektora generalnego bez potrzeby tworzenia tego stanowiska
w CB P.
18
Art. 5 projektu – zmiana ma na celu dostosowanie nomenklatury ustawy o wymianie
informacji z organami ścigania państw członkowskich Unii Europejskiej do
nazewnictwa przyjętego w projektowanej ustawie.
Art. 6 projektu – przepis służy określeniu szczególnego trybu ustalenia po raz pierwszy
regulaminu organizacyjnego Centralnego Biura ledczego Policji, tj. aktu regulującego
organizację i działanie tej jednostki. W celu zapewnienia nieprzerwanego
funkcjonowania Policji w okresie tworzenia CB P wskazano Komendanta Głównego
Policji jako podmiot uprawniony do ustalenia pierwszego regulaminu CB P, co
powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia projektowanej ustawy, a zatem
w dniu jej wejścia w życie. Założono, że okres obowiązywania pierwszego regulaminu
będzie ograniczony maksymalnie do 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie, co
pozwoli kierownictwu utworzonego CB P przygotować docelowy regulamin
organizacyjny, poddać go stosownym uzgodnieniom i ustalić w trybie przewidzianym
w art. 7 ust. 4 ustawy o Policji. Inne niezbędne działania w zakresie organizowania
CB P nie wymagają szczególnych rozwiązań ustawowych i mogą być przeprowadzone
na ogólnych zasadach przewidzianych w stosownych przepisach.
Art. 7 projektu – przepis w założeniu służy określeniu dalszego biegu spraw
prowadzonych w dniu wejścia w życie w CB KGP w taki sposób, aby nie zaburzyć
ciągłości ich prowadzenia. Postępowania wszczęte i niezakończone oraz sprawy
prowadzone w dniu wejścia ustawy w życie przez policjantów i pracowników
pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze ledczym Komendy
Głównej Policji według propozycji będą kontynuowane w nowej jednostce –
Centralnym Biurze ledczym Policji (albo przed Komendantem Centralnego Biura
ledczego Policji). Z zasady tej wyłączone byłyby te postępowania, w których
wyłącznie właściwy jest Komendant Główny Policji, zatem realizowane przez CB
KGP ściśle w ramach zadań Komendy Głównej Policji jako jednostki, przy pomocy
której Komendant Główny Policji wykonuje swoje zadania. Jednocześnie wyraźnie
przewidziano przejęcie z mocy przepisów prawa kompetencji w prowadzonych
postępowaniach i sprawach oraz utrzymanie w mocy podjętych w ich toku czynności.
Art. 8 projektu – przepis przejściowy, który określa następstwo prawne w zakresie
kadrowym w kontekście utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji w postaci
Centralnego Biura ledczego Policji.
19
Art. 9 projektu – przepis przejściowy, który określa czas potrzebny na uporządkowanie
zbiorów daktyloskopijnych w taki sposób, aby ich zawartość była zgodna
z obowiązującymi przepisami prawa. Z uwagi na ogromną liczbę kart
daktyloskopijnych i chejroskopijnych (około 4,5 mln w Centralnej Registraturze
Daktyloskopijnej i ok. 2,2 mln w wojewódzkich registraturach daktyloskopijnych
zlokalizowanych w laboratoriach kryminalistycznych komend wojewódzkich Policji
i Komendy Stołecznej Policji) weryfikację, usunięcie i zniszczenie ww. kart
zgromadzonych do dnia wejścia w życie ustawy przeprowadza się w terminie 7 lat od
dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 10 projektu – przepis ten ma na celu zachowanie w mocy rozporządzeń wydanych
na podstawie art. 14 ust. 6 i 7, art. 15 ust. 8 oraz art. 20 ust. 19 ustawy o Policji, które
ulegną zmianie i w związku z tym rodziłoby się niebezpieczeństwo powstania luki
prawnej w razie braku przepisu utrzymującego w mocy dotychczasowe akty
wykonawcze.
Art. 11 projektu – przepis końcowy wskazujący na dzień wejścia w życie ustawy.
Jednocześnie wskazano na wyjątek dotyczący terminu wejścia w życie art. 6 ustawy.
Projekt ustawy nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy nie wymaga przedłożenia instytucjom i organom Unii Europejskiej oraz
Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Przedmiot regulacji nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2192
› Pobierz plik