Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy utworzenia nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura śledczego Policji
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2192
- Data wpłynięcia: 2014-03-07
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1199
2192
Przedmiotowa nowelizacja ustawy o Policji ma na celu:
1) utworzenie nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwąŚ Centralne Biuro
ledcze Policji (CB P), kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura ledczego
Policji, będącego przełożonym policjantów tej jednostki;
2) zwiększenie efektywności prowadzenia przez Policję poszukiwań osób zaginionych.
Obecnie funkcjonujące w strukturze Policji – Centralne Biuro ledcze KGP, zajmujące
się problematyką przestępczości zorganizowanej, stanowi jedynie wewnętrzną komórkę
organizacyjną Komendy Głównej Policji. Formuła ta, zastosowana ponad 13 lat temu
(na początku 2000 r.) oparta była przede wszystkim na powstaniu nowej służby
w Policji – służby śledczej, która w sposób kompleksowy zajmować się miała
rozpoznaniem, zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości zorganizowanej.
Z perspektywy czasu należy stwierdzić, że dotychczasowe rozwiązanie wypełniło swoją
funkcję. Należy zauważyć, że stale i dynamicznie przekształcająca się przestępczość
zorganizowana wymaga utworzenia bardziej elastycznych rozwiązań organizacyjnych
w Policji, pozwalających na skuteczniejszą walkę z tym groźnym zjawiskiem. Aktualne
rozwiązanie ma szereg wad, powodujących między innymi trudności w funkcjonowaniu
oraz zarządzaniu tak nietypową, jak na swoją strukturę i zakres zadań, komórką
organizacyjną KGP. Wymaga ono bowiem stałego zwiększania bezpośredniego
zaangażowania Komendanta Głównego Policji w sferę wykonawczą tej komórki, co
grozi uszczerbkiem w sferze zarządczej odnoszącej się do Policji jako całej formacji.
Charakter realizowanych zadań, jak również specyfika organizacyjna, wskazują na to,
że bardziej efektywnym rozwiązaniem jest wydzielenie CB KGP jako odrębnej
jednostki organizacyjnej Policji.
W celu realizacji powyższej koncepcji dokonano analizy istniejących alternatywnych
rozwiązań w zakresie uregulowania statusu CB P, np. w drodze upoważnienia
Komendanta Głównego Policji. Wydaje się jednak, że jedynym rozwiązaniem
umożliwiającym realizację koncepcji wyodrębnienia CB P ze struktur KGP jest
nowelizacja ustawy o Policji. Przyznanie przyszłemu Komendantowi CB P uprawnień
przełożonego właściwego w sprawach osobowych (mianowania, przenoszenia,
zwalniania) możliwe jest wyłącznie w drodze zmiany ustawy o Policji, w szczególności
1
art. 32. Ponadto należy wskazać, że ustawa o Policji enumeratywnie i ściśle określa
uprawnione podmioty policyjne, które posiadają możliwość wnioskowania
o zastosowanie kontroli operacyjnej (art. 19 ustawy o Policji). Wskazane podmioty to:
Komendant Główny Policji, komendanci wojewódzcy Policji. Przedmiotowe
uprawnienie realizowane jest pod nadzorem prokuratury, sądu oraz stanowi przedmiot
sprawozdania składanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych Sejmowi. Należy
zauważyć, że niniejsze uprawnienie przynależne jest wyłącznie dla organów Policji, nie
zaś dla kierowników komórek organizacyjnych w jednostkach organizacyjnych Policji.
Opisane uprawnienie jako ingerujące w prawa obywateli wymaga zatem uregulowania
w drodze ustawy. Tym samym nadanie tego uprawnienia kolejnemu podmiotowi
policyjnemu powinno nastąpić w drodze ustawy. Ponadto należałoby wskazać, że istotą
zaproponowanej zmiany jest nie tylko utworzenie nowej wyspecjalizowanej jednostki
organizacyjnej Policji, ale także nadanie Komendantowi CB P rangi organu Policji, a w
konsekwencji nadanie temu organowi prawa wnioskowania na podstawie art. 19 o
zastosowanie kontroli operacyjnej oraz podejmowania decyzji na podstawie art. 19a i
19b. Uprawnienia te pozostają także kompatybilne z zaproponowaną zmianą ustawy o
świadku koronnym, w której jako organ wykonawczy postanowień prokuratorskich o
podjęciu ochrony ustanowiony byłby Komendant CB P. Jednocześnie zaproponowane
rozwiązanie związane jest z przeniesieniem uprawnień wykonawczych w zakresie
zwalczania przestępczości zorganizowanej z Komendanta Głównego Policji na
Komendanta CB P. Dotychczasowe rozwiązania funkcjonujące w praktyce policyjnej
w zakresie pełnej zależności od KGP oraz scedowania jedynie niektórych uprawnień na
dyrektora CB KGP nie pozwoliły na osiągnięcie optymalnych rozwiązań
organizacyjnych w zakresie ogólnokrajowej walki z zagrożeniem przestępczością
zorganizowaną.
Dlatego też w projekcie zaproponowano utworzenie nowej, wyspecjalizowanej
jednostki organizacyjnej Policji o ogólnokrajowym zasięgu działania. Rozwiązanie
takie umożliwiłoby zwiększenie uprawnień kierownika tej jednostki organizacyjnej
Policji w zakresie współdecydowania o przeznaczeniu i sposobie wydatkowania
środków finansowych przewidzianych dla CB P w ramach środków określonych dla
Policji i prowadzenie sprawniejszej polityki logistycznej i kadrowej wobec policjantów
i pracowników Policji pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze
ledczym Policji.
2
Z kolei drugi z zakładanych celów nowelizacji ustawy o Policji związany jest
z obecnym art. 20 ust. 2a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r.
Nr 287, poz. 1687, z późn. zm.), który wskazuje, że Policja może pobierać, uzyskiwać,
gromadzić, przetwarzać i wykorzystywać w celu realizacji zadań ustawowych
informacje, w tym dane osobowe, o osobach podejrzanych o popełnienie przestępstw
ściganych z oskarżenia publicznego, nieletnich dopuszczających się czynów
zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego,
osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swoją tożsamość oraz
o osobach poszukiwanych, także bez ich wiedzy i zgody. Metody i formy wykonywania
zadań w zakresie prowadzenia poszukiwania osoby zaginionej oraz postępowania
w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej tożsamości lub znalezienia nieznanych
zwłok oraz szczątków ludzkich określa zarządzenie nr 124 Komendanta Głównego
Policji z dnia 4 czerwca 2012 r. w sprawie prowadzenia przez Policję poszukiwania
osoby zaginionej oraz postępowania w przypadku ujawnienia osoby o nieustalonej
tożsamości lub znalezienia nieznanych zwłok oraz szczątków ludzkich (Dz. Urz. KGP
poz. 29).
Proponowana regulacja ma na celu uzupełnienie obowiązujących przepisów o regulacje
dotyczące poszukiwania osób zaginionych. W projekcie zawarto przepisy wyrażające
expressis verbis jako zadanie Policji poszukiwanie osób zaginionych.
Art. 1 pkt 1 projektu – w art. 1 ust. 2 ustawy o Policji proponuje się rozszerzenie
katalogu zadań Policji o zadanie polegające na „fizycznym zwalczaniu terroryzmu przy
wykorzystaniu specjalistycznych sił i środków”. Policja, jako umundurowana
i uzbrojona formacja służąca społeczeństwu i przeznaczona do ochrony bezpieczeństwa
ludzi oraz do utrzymywania porządku publicznego, jest istotnym elementem systemu
bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Do podstawowych zadań Policji należą kwestie
związane z ochroną życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami
naruszającymi te dobra, ochroną bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz
wykrywanie przestępstw i wykroczeń, a także ściganie ich sprawców. Tak określony
katalog zadań zobowiązuje Policję do podejmowania działań w zakresie
przeciwdziałania przestępczości. W aktualnym stanie prawnym brak jednoznacznej
ustawowej regulacji wskazującej na podstawę podejmowanych przez Policję działań
antyterrorystycznych, a tym samym formalnego funkcjonowania utworzonych w tym
celu jednostek i komórek organizacyjnych Policji.
3
W Policji zadania w obszarze fizycznego zwalczania terroryzmu i prowadzenia działań
bojowych polegających na rozpoznawaniu i likwidowaniu zamachów terrorystycznych,
w tym prowadzenie negocjacji policyjnych realizują policyjne jednostki
antyterrorystyczne. Policja jest formacją posiadającą najbardziej rozbudowane
i wyspecjalizowane komórki i jednostki do fizycznego zwalczania terroryzmu, działań
minersko-pirotechnicznych, zatrzymań wysokiego ryzyka, wsparcia ochrony VIP.
Należą do nichŚ
– Biuro Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji (posiadające status
Specjalnej Jednostki Interwencyjnej Unii Europejskiej),
– Samodzielne Pododdziały Antyterrorystyczne Policji,
– sekcje antyterrorystyczne komend wojewódzkich Policji.
Mimo że Policja w sposób istotny uczestniczy w systemie ochrony antyterrorystycznej
Polski, w ustawie o Policji brak jednoznacznie wskazanego dla Policji zadania
prowadzenia działań w zakresie reagowania na zagrożenia lub zaistniałe zdarzenia o
charakterze terrorystycznym (w szczególności w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia
fizycznego dla osób, majątku, infrastruktury lub instytucji, wzięcia zakładników,
uprowadzeń). Wyodrębnienie ww. zadania nie wpłynie na wartość mierników ujętych w
obowiązującym planie finansowym w układzie zadaniowym jednostki, gdyż zadania te
są już realizowane w toku bieżącej działalności Policji.
Projektowana zmiana usankcjonuje udział Policji w systemie ochrony
antyterrorystycznej realizowanej za pośrednictwem wyspecjalizowanych komórek
i jednostek do fizycznego zwalczania terroryzmu. Jednocześnie pozwoli na
intensyfikację ze strony Policji udziału we współpracy transgranicznej w obszarze
zwalczania terroryzmu i przestępczości transgranicznej, o której mowa w decyzji Rady
2008/615/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy
transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej
oraz decyzji Rady 2008/617/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie współpracy
pomiędzy specjalnymi jednostkami interwencyjnymi państw członkowskich Unii
Europejskiej w sytuacjach kryzysowych. Ponadto umożliwi realizację wyżej wskazanej
decyzji Rady nr 2008/617/WSiSW w zakresie regularnych, wspólnych szkoleń
specjalnych jednostek interwencyjnych Unii Europejskiej, co pozwoli na korzystanie
przez te jednostki z wzajemnych doświadczeń, dzielenia się wiedzą fachową oraz
4
praktycznymi i technicznymi informacjami na temat postępowania w sytuacjach
kryzysowych, a w konsekwencji wpłynie korzystnie na współpracę międzynarodową
prowadzoną w przedmiotowym zakresie.
Natomiast zmiana art. 1 ust. 2 pkt 10 ustawy o Policji ma na celu uzupełnienie katalogu
zadań o prowadzenie przez Policję zbioru danych, zawierających gromadzone przez
uprawnione
organy
informacje
o
odciskach
linii papilarnych osób,
niezidentyfikowanych śladach linii papilarnych z miejsc przestępstw oraz o wynikach
analizy kwasu deoksyrybonukleinowego. Przemawiają za tym zasady spójności
i zupełności prawa. Centralna Registratura Daktyloskopijna funkcjonuje od początku
XX wieku i gromadzi karty daktyloskopijne, sporządzane przez wszystkie uprawnione
na podstawie ustaw organy porządku publicznego. Zawarte na kartach dane
identyfikacyjne są przetwarzane w systemie AFIS oraz udostępniane przez CRD
uprawnionym podmiotom. Analogicznie jak w przypadku zbioru danych DNA
podstawa do gromadzenia i przetwarzania informacji w zbiorach danych
daktyloskopijnych powinna wynikać z ustawy.
Art. 1 pkt 2 projektu – w art. 4 ust. 1 ustawy o Policji wprowadzono uzupełnienie
w zakresie katalogu ustawowo określonych rodzajów służb wchodzących w skład
Policji poprzez jego rozszerzenie o służbę śledczą. Jest to potwierdzenie statusu służby
śledczej funkcjonującej w Policji od 2000 r., powołanej w trybie określonym w art. 4
ust. 4 ustawy o Policji. Ze względu na swój charakter i postawione zadania, działania
służby śledczej są realizowane przede wszystkim podmiotowo (w odniesieniu do
organizacji przestępczych), a w dalszej kolejności zaś przedmiotowo (w odniesieniu do
danego rodzaju przestępstw).
Art. 1 pkt 3 projektu – przepis art. 4a ustawy jest przepisem informacyjnym,
określającym podstawy prawne zatrudnienia w Policji pracowników. Przepis ten nie ma
znaczenia dla obowiązujących zasad zatrudniania w Policji. Aktualnie przepisy
o pracownikach urzędów państwowych nie stanowią jedynej podstawy prawnej
zatrudniania pracowników, a wręcz znajdują zastosowanie w stosunku do wąskiej grupy
pracowników. Pracownicy Policji podejmują zatrudnienie w oparciu o różne podstawy
prawne: Kodeks pracy, przepisy o służbie cywilnej, przepisy o pracownikach urzędów
państwowych, przepisy o szkolnictwie wyższym. Różnorodność podstaw prawnych
wiążących pracowników z Policją powoduje, że wskazane w przepisie odesłanie
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2192
› Pobierz plik