eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993


obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren

objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.


Art. 35a Art. 35a.1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
ustawy –
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
Prawo
na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego pisemnej
atomowe
informacji o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej

obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko naturalne

oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji

promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.

2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z

narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu

jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki, nie rzadziej niż raz

na 12 miesięcy, informację o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony

radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na

środowisko naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień

substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.

3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z

narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu

jądrowego informuje niezwłocznie Prezesa Agencji, wojewodę, władze

powiatu oraz władze gminy, na której terenie jest zlokalizowany obiekt

jądrowy, oraz władze gmin sąsiadujących z tą gminą o zdarzeniach w

obiekcie jądrowym mogących spowodować lub powodujących powstanie

zagrożenia.

4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z

narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu

jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki organizacyjnej oraz

przekazuje Prezesowi Agencji informację o zaistniałych w okresie

poprzednich 12 miesięcy zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących

powstanie zagrożenia.

5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach o

udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale

społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na

środowisko:

1) informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej

obiektów jądrowych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko naturalne;

2) informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji

promieniotwórczych z obiektów jądrowych do środowiska;

3) informacje o zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie

zagrożenia;

4) informacje o wydanych zezwoleniach dotyczących obiektów jądrowych;

5) coroczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów

jądrowych.

115

6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów

jądrowych oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w

rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają

udostępnieniu.


Art. 39d Art. 39d.1. Po wpłynięciu wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
ustawy –
działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie obiektu
Prawo
jądrowego Prezes Agencji niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji
atomowe
Publicznej na stronach podmiotowych Prezesa Agencji treść wniosku o

wydanie zezwolenia wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz

informację o:

1) wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę

obiektu jądrowego;

2) możliwości składania uwag i wniosków;

3) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie

21-dniowy termin ich składania;

4) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej, w przypadku, o którym

mowa w ust. 3.

2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:

1) pisemnie;

2) ustnie do protokołu;

3) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności

opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w

ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr

130, poz. 1450, z późn. zm.).

3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –

Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.

4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale

społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały

uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie

obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren

objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące z tą

gminą.


Rozdział
Rozdział 4a
4a ustawy
Informacja społeczna w zakresie obiektów energetyki jądrowej

Prawo
Art.39l. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
atomowe
1) obiekcie energetyki jądrowej – należy przez to rozumieć elektrownię

jądrową lub działający na potrzeby energetyki jądrowej:

a) zakład wzbogacania izotopowego,

b) zakład wytwarzania paliwa jądrowego,

c) zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego,

116

d) przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego,

e) obiekt do przechowywania odpadów promieniotwórczych będący

obiektem jądrowym w rozumieniu art. 3 pkt 17;

2) społeczności lokalnej – należy przez to rozumieć mieszkańców:

a) gminy lub gmin, na których terenie zrealizowana została lub realizowana

będzie inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej,

b) gmin, których granice znajdują się w odległości nie większej niż 15 km

od granic nieruchomości, na której zrealizowana została lub realizowana

będzie inwestycja, o której mowa w lit. a.



Art.39m.1. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, nie później niż z dniem

złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego, o

którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, tworzy Lokalne Centrum Informacyjne,

zwane dalej „Lokalnym Centrum”.

2. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, a następnie kierownik jednostki

organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą

na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki

jądrowej, prowadzą Lokalne Centrum do dnia zakończenia likwidacji

obiektu energetyki jądrowej.

3. Do zadań Lokalnego Centrum należy w szczególności:

1) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat pracy obiektu

energetyki jądrowej;

2) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat stanu

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej wokół obiektu

energetyki jądrowej;

3) współpraca z organami administracji, państwowymi osobami prawnymi

oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w prowadzeniu działań

związanych z informacją społeczną, edukacją, popularyzacją oraz informacją

naukowo-techniczną i prawną w zakresie energetyki jądrowej oraz

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu energetyki

jądrowej.

4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Lokalne Centrum

zamieszcza na swoich stronach internetowych oraz w wydawanym przez

siebie lokalnym biuletynie informacyjnym.

5. Lokalne Centrum może być utworzone dla więcej niż jednego obiektu

energetyki jądrowej, pod warunkiem że obiekty te są usytuowane w swoim

bezpośrednim sąsiedztwie.



Art.39n.1. Społeczność lokalna może utworzyć Lokalny Komitet

Informacyjny, zwany dalej „Komitetem”.

2. W skład Komitetu wchodzą:

1) przedstawiciele gmin wyznaczeni przez wójtów (burmistrzów,

prezydentów) w liczbie nie większej niż 1 z każdej z gmin, na terenie której

117

zlokalizowany jest obiekt energetyki jądrowej;

2) członkowie społeczności lokalnej, którzy łącznie spełniają następujące

warunki:

a) ukończyli 18 lat,

b) korzystają z pełni praw publicznych,

c) złożyli zgłoszenie o udziale w pracach Komitetu w urzędzie gminy, o

którym mowa w pkt 1.

3. W pracach Komitetu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci

zewnętrzni powołani przez Komitet.

4. Do zadań Komitetu należy:

1) zapewnienie społecznego monitoringu realizacji inwestycji w zakresie

budowy obiektu energetyki jądrowej oraz wykonywanej działalności

związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub

likwidacji tego obiektu;

2) informowanie społeczności lokalnej o działalności wykonywanej z

wykorzystaniem obiektu energetyki jądrowej;

3) reprezentowanie społeczności lokalnej wobec organów jednostki

organizacyjnej realizującej inwestycję w zakresie budowy obiektu

energetyki jądrowej lub wykonującej działalność związaną z narażeniem,

polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego obiektu.

5. W celu właściwego wykonywania swoich zadań Komitet może w

szczególności:

1) każdorazowo wyznaczyć ze swego grona osoby, w liczbie nie większej

niż 5, uprawnione do wstępu na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki

jądrowej w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1;

2) żądać dostępu do informacji na temat realizacji inwestycji w zakresie

budowy obiektu energetyki jądrowej lub dokumentów dotyczących

działalności prowadzonej z wykorzystaniem tego obiektu, z wyłączeniem

dokumentów zawierających informacje, o których mowa w art. 35a ust. 6.

6. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, nie obejmuje prawa do

wejścia na teren i do pomieszczeń, do których dostęp jest niedopuszczalny

ze względów bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony fizycznej.

7. Wstęp na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej, o którym

mowa w ust. 5 pkt 1, odbywa się wyłącznie w obecności wyznaczonego

pracownika jednostki organizacyjnej.

8. Obsługę administracyjno-organizacyjną komitetu oraz finansowanie jego

działalności zapewnia gmina właściwa miejscowo dla obiektu energetyki

jądrowej. W przypadku gdy obiekt energetyki jądrowej zlokalizowany jest

na obszarze więcej niż jednej gminy, obsługę administracyjno-organizacyjną

oraz finansowanie działania komitetu zapewnia gmina, na obszarze której

znajduje się największa część obiektu energetyki jądrowej.

9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,

szczegółowe zasady tworzenia i działania komitetów oraz współpracy

118

komitetów z inwestorami obiektów energetyki jądrowej lub kierownikami

jednostek organizacyjnych prowadzących działalność związaną z

narażeniem, mając na względzie zapewnienie społeczności lokalnej

możliwości pozyskiwania niezbędnych informacji o wpływie obiektu

energetyki jądrowej na zdrowie ludzi i środowisko naturalne.



Art.39o.W celu realizacji gminnej strategii informacyjnej, edukacyjnej i

promocyjnej w za-kresie energetyki jądrowej gmina, na terenie której jest

planowana lub realizowana inwestycja w zakresie budowy obiektu

energetyki jądrowej lub na terenie której prowadzona jest działalność

związana z narażeniem, polegająca na budowie, rozruchu, eksploatacji lub

likwidacji takiego obiektu, może utworzyć Gminny Punkt Informacyjny.


Art. 2 Art. 2. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
projektu
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska

oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i

1238) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 21 w ust. 2 w pkt 36 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a)
wnioskach o wydanie zezwoleń i o wydanych zezwoleniach na

wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z

dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe,”;


2)
w art. 25 w ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9)
przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, z zakresu ustawy z

dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe:

a)
informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony

radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na

środowisko oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji

promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska, a także o

nieplanowanych zdarzeniach w obiekcie jądrowym, powodujących

powstanie zagrożenia,


b)
roczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów

jądrowych,

c)
informacje o stanie ochrony radiologicznej składowisk odpadów

promieniotwórczych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko,

d)
informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji

promieniotwórczych ze składowisk odpadów promieniotwórczych do

środowiska,

e)
informacje
o
zdarzeniach
w
składowiskach
odpadów

promieniotwórczych powodujących powstanie zagrożenia



z wyłączeniem informacji dotyczących ochrony fizycznej i

zabezpieczeń materiałów jądrowych, a także informacji stanowiących

tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu

nieuczciwej konkurencji;”.


119
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: