Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren
objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.
Art. 35a Art. 35a.1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
ustawy –
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
Prawo
na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego pisemnej
atomowe
informacji o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko naturalne
oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki, nie rzadziej niż raz
na 12 miesięcy, informację o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na
środowisko naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień
substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego informuje niezwłocznie Prezesa Agencji, wojewodę, władze
powiatu oraz władze gminy, na której terenie jest zlokalizowany obiekt
jądrowy, oraz władze gmin sąsiadujących z tą gminą o zdarzeniach w
obiekcie jądrowym mogących spowodować lub powodujących powstanie
zagrożenia.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki organizacyjnej oraz
przekazuje Prezesowi Agencji informację o zaistniałych w okresie
poprzednich 12 miesięcy zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących
powstanie zagrożenia.
5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko:
1) informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektów jądrowych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko naturalne;
2) informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektów jądrowych do środowiska;
3) informacje o zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie
zagrożenia;
4) informacje o wydanych zezwoleniach dotyczących obiektów jądrowych;
5) coroczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów
jądrowych.
115
6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów
jądrowych oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają
udostępnieniu.
Art. 39d Art. 39d.1. Po wpłynięciu wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
ustawy –
działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie obiektu
Prawo
jądrowego Prezes Agencji niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji
atomowe
Publicznej na stronach podmiotowych Prezesa Agencji treść wniosku o
wydanie zezwolenia wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz
informację o:
1) wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę
obiektu jądrowego;
2) możliwości składania uwag i wniosków;
3) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie
21-dniowy termin ich składania;
4) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej, w przypadku, o którym
mowa w ust. 3.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1) pisemnie;
2) ustnie do protokołu;
3) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności
opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w
ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr
130, poz. 1450, z późn. zm.).
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały
uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren
objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące z tą
gminą.
Rozdział
Rozdział 4a
4a ustawy
Informacja społeczna w zakresie obiektów energetyki jądrowej
–
Prawo
Art.39l. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
atomowe
1) obiekcie energetyki jądrowej – należy przez to rozumieć elektrownię
jądrową lub działający na potrzeby energetyki jądrowej:
a) zakład wzbogacania izotopowego,
b) zakład wytwarzania paliwa jądrowego,
c) zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego,
116
d) przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego,
e) obiekt do przechowywania odpadów promieniotwórczych będący
obiektem jądrowym w rozumieniu art. 3 pkt 17;
2) społeczności lokalnej – należy przez to rozumieć mieszkańców:
a) gminy lub gmin, na których terenie zrealizowana została lub realizowana
będzie inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej,
b) gmin, których granice znajdują się w odległości nie większej niż 15 km
od granic nieruchomości, na której zrealizowana została lub realizowana
będzie inwestycja, o której mowa w lit. a.
Art.39m.1. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, nie później niż z dniem
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego, o
którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, tworzy Lokalne Centrum Informacyjne,
zwane dalej „Lokalnym Centrum”.
2. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, a następnie kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki
jądrowej, prowadzą Lokalne Centrum do dnia zakończenia likwidacji
obiektu energetyki jądrowej.
3. Do zadań Lokalnego Centrum należy w szczególności:
1) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat pracy obiektu
energetyki jądrowej;
2) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat stanu
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej wokół obiektu
energetyki jądrowej;
3) współpraca z organami administracji, państwowymi osobami prawnymi
oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w prowadzeniu działań
związanych z informacją społeczną, edukacją, popularyzacją oraz informacją
naukowo-techniczną i prawną w zakresie energetyki jądrowej oraz
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu energetyki
jądrowej.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Lokalne Centrum
zamieszcza na swoich stronach internetowych oraz w wydawanym przez
siebie lokalnym biuletynie informacyjnym.
5. Lokalne Centrum może być utworzone dla więcej niż jednego obiektu
energetyki jądrowej, pod warunkiem że obiekty te są usytuowane w swoim
bezpośrednim sąsiedztwie.
Art.39n.1. Społeczność lokalna może utworzyć Lokalny Komitet
Informacyjny, zwany dalej „Komitetem”.
2. W skład Komitetu wchodzą:
1) przedstawiciele gmin wyznaczeni przez wójtów (burmistrzów,
prezydentów) w liczbie nie większej niż 1 z każdej z gmin, na terenie której
117
zlokalizowany jest obiekt energetyki jądrowej;
2) członkowie społeczności lokalnej, którzy łącznie spełniają następujące
warunki:
a) ukończyli 18 lat,
b) korzystają z pełni praw publicznych,
c) złożyli zgłoszenie o udziale w pracach Komitetu w urzędzie gminy, o
którym mowa w pkt 1.
3. W pracach Komitetu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci
zewnętrzni powołani przez Komitet.
4. Do zadań Komitetu należy:
1) zapewnienie społecznego monitoringu realizacji inwestycji w zakresie
budowy obiektu energetyki jądrowej oraz wykonywanej działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji tego obiektu;
2) informowanie społeczności lokalnej o działalności wykonywanej z
wykorzystaniem obiektu energetyki jądrowej;
3) reprezentowanie społeczności lokalnej wobec organów jednostki
organizacyjnej realizującej inwestycję w zakresie budowy obiektu
energetyki jądrowej lub wykonującej działalność związaną z narażeniem,
polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego obiektu.
5. W celu właściwego wykonywania swoich zadań Komitet może w
szczególności:
1) każdorazowo wyznaczyć ze swego grona osoby, w liczbie nie większej
niż 5, uprawnione do wstępu na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki
jądrowej w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1;
2) żądać dostępu do informacji na temat realizacji inwestycji w zakresie
budowy obiektu energetyki jądrowej lub dokumentów dotyczących
działalności prowadzonej z wykorzystaniem tego obiektu, z wyłączeniem
dokumentów zawierających informacje, o których mowa w art. 35a ust. 6.
6. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, nie obejmuje prawa do
wejścia na teren i do pomieszczeń, do których dostęp jest niedopuszczalny
ze względów bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony fizycznej.
7. Wstęp na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej, o którym
mowa w ust. 5 pkt 1, odbywa się wyłącznie w obecności wyznaczonego
pracownika jednostki organizacyjnej.
8. Obsługę administracyjno-organizacyjną komitetu oraz finansowanie jego
działalności zapewnia gmina właściwa miejscowo dla obiektu energetyki
jądrowej. W przypadku gdy obiekt energetyki jądrowej zlokalizowany jest
na obszarze więcej niż jednej gminy, obsługę administracyjno-organizacyjną
oraz finansowanie działania komitetu zapewnia gmina, na obszarze której
znajduje się największa część obiektu energetyki jądrowej.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady tworzenia i działania komitetów oraz współpracy
118
komitetów z inwestorami obiektów energetyki jądrowej lub kierownikami
jednostek organizacyjnych prowadzących działalność związaną z
narażeniem, mając na względzie zapewnienie społeczności lokalnej
możliwości pozyskiwania niezbędnych informacji o wpływie obiektu
energetyki jądrowej na zdrowie ludzi i środowisko naturalne.
Art.39o.W celu realizacji gminnej strategii informacyjnej, edukacyjnej i
promocyjnej w za-kresie energetyki jądrowej gmina, na terenie której jest
planowana lub realizowana inwestycja w zakresie budowy obiektu
energetyki jądrowej lub na terenie której prowadzona jest działalność
związana z narażeniem, polegająca na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji takiego obiektu, może utworzyć Gminny Punkt Informacyjny.
Art. 2 Art. 2. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
projektu
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i
1238) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 21 w ust. 2 w pkt 36 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a)
wnioskach o wydanie zezwoleń i o wydanych zezwoleniach na
wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z
dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe,”;
2)
w art. 25 w ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9)
przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, z zakresu ustawy z
dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe:
a)
informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na
środowisko oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska, a także o
nieplanowanych zdarzeniach w obiekcie jądrowym, powodujących
powstanie zagrożenia,
b)
roczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów
jądrowych,
c)
informacje o stanie ochrony radiologicznej składowisk odpadów
promieniotwórczych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko,
d)
informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych ze składowisk odpadów promieniotwórczych do
środowiska,
e)
informacje
o
zdarzeniach
w
składowiskach
odpadów
promieniotwórczych powodujących powstanie zagrożenia
–
z wyłączeniem informacji dotyczących ochrony fizycznej i
zabezpieczeń materiałów jądrowych, a także informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;”.
119
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik