eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993


5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie

obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren

objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące z tą

gminą.


Rozdział
Rozdział 4a
4a ustawy
Informacja społeczna w zakresie obiektów energetyki jądrowej

Prawo
Art.39l. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
atomowe
1) obiekcie energetyki jądrowej – należy przez to rozumieć elektrownię

jądrową lub działający na potrzeby energetyki jądrowej:

a) zakład wzbogacania izotopowego,

b) zakład wytwarzania paliwa jądrowego,

c) zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego,

d) przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego,

e) obiekt do przechowywania odpadów promieniotwórczych będący

obiektem jądrowym w rozumieniu art. 3 pkt 17;

2) społeczności lokalnej – należy przez to rozumieć mieszkańców:

a) gminy lub gmin, na których terenie zrealizowana została lub realizowana

będzie inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej,

b) gmin, których granice znajdują się w odległości nie większej niż 15 km

od granic nieruchomości, na której zrealizowana została lub realizowana

będzie inwestycja, o której mowa w lit. a.



Art.39m.1. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, nie później niż z dniem

złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego, o

którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, tworzy Lokalne Centrum Informacyjne,

zwane dalej „Lokalnym Centrum”.

2. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, a następnie kierownik jednostki

organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą

na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki

jądrowej, prowadzą Lokalne Centrum do dnia zakończenia likwidacji

obiektu energetyki jądrowej.

3. Do zadań Lokalnego Centrum należy w szczególności:

1) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat pracy obiektu

energetyki jądrowej;

2) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat stanu

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej wokół obiektu

energetyki jądrowej;

3) współpraca z organami administracji, państwowymi osobami prawnymi

oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w prowadzeniu działań

związanych z informacją społeczną, edukacją, popularyzacją oraz informacją

naukowo-techniczną i prawną w zakresie energetyki jądrowej oraz

bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu energetyki

110

jądrowej.

4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Lokalne Centrum

zamieszcza na swoich stronach internetowych oraz w wydawanym przez

siebie lokalnym biuletynie informacyjnym.

5. Lokalne Centrum może być utworzone dla więcej niż jednego obiektu

energetyki jądrowej, pod warunkiem że obiekty te są usytuowane w swoim

bezpośrednim sąsiedztwie.



Art.39n.1. Społeczność lokalna może utworzyć Lokalny Komitet

Informacyjny, zwany dalej „Komitetem”.

2. W skład Komitetu wchodzą:

1) przedstawiciele gmin wyznaczeni przez wójtów (burmistrzów,

prezydentów) w liczbie nie większej niż 1 z każdej z gmin, na terenie której

zlokalizowany jest obiekt energetyki jądrowej;

2) członkowie społeczności lokalnej, którzy łącznie spełniają następujące

warunki:

a) ukończyli 18 lat,

b) korzystają z pełni praw publicznych,

c) złożyli zgłoszenie o udziale w pracach Komitetu w urzędzie gminy, o

którym mowa w pkt 1.

3. W pracach Komitetu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci

zewnętrzni powołani przez Komitet.

4. Do zadań Komitetu należy:

1) zapewnienie społecznego monitoringu realizacji inwestycji w zakresie

budowy obiektu energetyki jądrowej oraz wykonywanej działalności

związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub

likwidacji tego obiektu;

2) informowanie społeczności lokalnej o działalności wykonywanej z

wykorzystaniem obiektu energetyki jądrowej;

3) reprezentowanie społeczności lokalnej wobec organów jednostki

organizacyjnej realizującej inwestycję w zakresie budowy obiektu

energetyki jądrowej lub wykonującej działalność związaną z narażeniem,

polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego obiektu.

5. W celu właściwego wykonywania swoich zadań Komitet może w

szczególności:

1) każdorazowo wyznaczyć ze swego grona osoby, w liczbie nie większej

niż 5, uprawnione do wstępu na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki

jądrowej w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1;

2) żądać dostępu do informacji na temat realizacji inwestycji w zakresie

budowy obiektu energetyki jądrowej lub dokumentów dotyczących

działalności prowadzonej z wykorzystaniem tego obiektu, z wyłączeniem

dokumentów zawierających informacje, o których mowa w art. 35a ust. 6.

6. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, nie obejmuje prawa do

111

wejścia na teren i do pomieszczeń, do których dostęp jest niedopuszczalny

ze względów bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony fizycznej.

7. Wstęp na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej, o którym

mowa w ust. 5 pkt 1, odbywa się wyłącznie w obecności wyznaczonego

pracownika jednostki organizacyjnej.

8. Obsługę administracyjno-organizacyjną komitetu oraz finansowanie jego

działalności zapewnia gmina właściwa miejscowo dla obiektu energetyki

jądrowej. W przypadku gdy obiekt energetyki jądrowej zlokalizowany jest

na obszarze więcej niż jednej gminy, obsługę administracyjno-organizacyjną

oraz finansowanie działania komitetu zapewnia gmina, na obszarze której

znajduje się największa część obiektu energetyki jądrowej.

9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,

szczegółowe zasady tworzenia i działania komitetów oraz współpracy

komitetów z inwestorami obiektów energetyki jądrowej lub kierownikami

jednostek organizacyjnych prowadzących działalność związaną z

narażeniem, mając na względzie zapewnienie społeczności lokalnej

możliwości pozyskiwania niezbędnych informacji o wpływie obiektu

energetyki jądrowej na zdrowie ludzi i środowisko naturalne.



Art.39o.W celu realizacji gminnej strategii informacyjnej, edukacyjnej i

promocyjnej w za-kresie energetyki jądrowej gmina, na terenie której jest

planowana lub realizowana inwestycja w zakresie budowy obiektu

energetyki jądrowej lub na terenie której prowadzona jest działalność

związana z narażeniem, polegająca na budowie, rozruchu, eksploatacji lub

likwidacji takiego obiektu, może utworzyć Gminny Punkt Informacyjny.


Art. 2 Art. 2. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
projektu
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska

oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i

1238) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 21 w ust. 2 w pkt 36 lit. a otrzymuje brzmienie:

„a)
wnioskach o wydanie zezwoleń i o wydanych zezwoleniach na

wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z

dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe,”;


2)
w art. 25 w ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

„9)
przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, z zakresu ustawy z

dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe:

a)
informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony

radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na

środowisko oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji

promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska, a także o

nieplanowanych zdarzeniach w obiekcie jądrowym, powodujących

powstanie zagrożenia,


112

b)
roczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów

jądrowych,

c)
informacje o stanie ochrony radiologicznej składowisk odpadów

promieniotwórczych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko,

d)
informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji

promieniotwórczych ze składowisk odpadów promieniotwórczych do

środowiska,



e)
informacje
o
zdarzeniach
w
składowiskach
odpadów

promieniotwórczych powodujących powstanie zagrożenia


z wyłączeniem informacji dotyczących ochrony fizycznej i

zabezpieczeń materiałów jądrowych, a także informacji stanowiących

tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu

nieuczciwej konkurencji;”.



Art. 29. Każdy ma prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu
Przepisy
wymagającym udziału społeczeństwa.
ustawy z

dnia 3

październik
Art. 30. Organy administracji właściwe do wydania decyzji lub opracowania
a 2008 r. o
projektów dokumentów, w przypadku których przepisy niniejszej ustawy lub
udostępnia
innych ustaw wymagają zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa,
niu
zapewniają możliwość udziału społeczeństwa odpowiednio przed wydaniem
informacji
tych decyzji lub ich zmianą oraz przed przyjęciem tych dokumentów lub ich
o
środowisku
zmianą.

i jego
ochronie,

Art.33.1. Przed wydaniem i zmianą decyzji wymagających udziału
udziale
społeczeństwa organ właściwy do wydania decyzji, bez zbędnej zwłoki,
społeczeńst
podaje do publicznej wiadomości informacje o:
wa w
1) przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia
ochronie
na środowisko;
środowiska
2) wszczęciu postępowania;
oraz o
3) przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie;
ocenach
oddziaływa
4) organie właściwym do wydania decyzji oraz organach właściwych do
wydania opinii i dokonania uzgodnień;
nia na
środowisko
5) możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o


miejscu, w którym jest ona wyłożona do wglądu;
6) możliwości składania uwag i wniosków;
7) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie
21-dniowy termin ich składania;
8) organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków;
9) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa,
o której mowa w art. 36, jeżeli ma być ona przeprowadzona;
10) postępowaniu w sprawie transgranicznego oddziaływania na
środowisko, jeżeli jest prowadzone.

113
2. Do niezbędnej dokumentacji sprawy, o której mowa w ust. 1 pkt 5,
należą:
1) wniosek o wydanie decyzji wraz z wymaganymi załącznikami;
2) wymagane przez przepisy:
a) postanowienia organu właściwego do wydania decyzji,
b) stanowiska innych organów, jeżeli stanowiska są dostępne w terminie
składania uwag i wniosków.

Art.44. 1. Organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele
statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu
wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony.
Przepisu art. 31 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje
się.
Art. 54. 2. Organ opracowujący projekt dokumentu zapewnia możliwość
udziału społeczeństwa, zgodnie z przepisami działu III rozdział 1 i 3, w
strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko.

46. Art.
T
Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:

10
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby
16
Art. 55n. 1. Prezes Agencji, po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia
ust. 2
społeczeństwo miało niezbędne możliwości
projektu
na wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na
efektywnego uczestnictwa w procesie

budowie składowiska odpadów promieniotwórczych, niezwłocznie ogłasza
podejmowania decyzji w sprawach związanych z

na swoich stronach podmiotowych w Biuletynie Informacji Publicznej
gospodarowaniem wypalonym paliwem jądrowym

treść wniosku wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz
i odpadami promieniotwórczymi, zgodnie z

informacje o:
prawodawstwem krajowym lub zobowiązaniami

1)
wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę
międzynarodowymi.

składowiska;

2)
możliwości składania uwag i wniosków;

3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując

jednocześnie 21-dniowy termin ich składania;

4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.

2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:

1)
pisemnie;

2)
ustnie do protokołu;

3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności

opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w

art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –

Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.

4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale

społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały

uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie

114
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 37 . [ 38 ] . 39 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: