Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren
objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące z tą
gminą.
Rozdział
Rozdział 4a
4a ustawy
Informacja społeczna w zakresie obiektów energetyki jądrowej
–
Prawo
Art.39l. Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
atomowe
1) obiekcie energetyki jądrowej – należy przez to rozumieć elektrownię
jądrową lub działający na potrzeby energetyki jądrowej:
a) zakład wzbogacania izotopowego,
b) zakład wytwarzania paliwa jądrowego,
c) zakład przerobu wypalonego paliwa jądrowego,
d) przechowalnik wypalonego paliwa jądrowego,
e) obiekt do przechowywania odpadów promieniotwórczych będący
obiektem jądrowym w rozumieniu art. 3 pkt 17;
2) społeczności lokalnej – należy przez to rozumieć mieszkańców:
a) gminy lub gmin, na których terenie zrealizowana została lub realizowana
będzie inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej,
b) gmin, których granice znajdują się w odległości nie większej niż 15 km
od granic nieruchomości, na której zrealizowana została lub realizowana
będzie inwestycja, o której mowa w lit. a.
Art.39m.1. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, nie później niż z dniem
złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego, o
którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2, tworzy Lokalne Centrum Informacyjne,
zwane dalej „Lokalnym Centrum”.
2. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, a następnie kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki
jądrowej, prowadzą Lokalne Centrum do dnia zakończenia likwidacji
obiektu energetyki jądrowej.
3. Do zadań Lokalnego Centrum należy w szczególności:
1) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat pracy obiektu
energetyki jądrowej;
2) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat stanu
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej wokół obiektu
energetyki jądrowej;
3) współpraca z organami administracji, państwowymi osobami prawnymi
oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w prowadzeniu działań
związanych z informacją społeczną, edukacją, popularyzacją oraz informacją
naukowo-techniczną i prawną w zakresie energetyki jądrowej oraz
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu energetyki
110
jądrowej.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Lokalne Centrum
zamieszcza na swoich stronach internetowych oraz w wydawanym przez
siebie lokalnym biuletynie informacyjnym.
5. Lokalne Centrum może być utworzone dla więcej niż jednego obiektu
energetyki jądrowej, pod warunkiem że obiekty te są usytuowane w swoim
bezpośrednim sąsiedztwie.
Art.39n.1. Społeczność lokalna może utworzyć Lokalny Komitet
Informacyjny, zwany dalej „Komitetem”.
2. W skład Komitetu wchodzą:
1) przedstawiciele gmin wyznaczeni przez wójtów (burmistrzów,
prezydentów) w liczbie nie większej niż 1 z każdej z gmin, na terenie której
zlokalizowany jest obiekt energetyki jądrowej;
2) członkowie społeczności lokalnej, którzy łącznie spełniają następujące
warunki:
a) ukończyli 18 lat,
b) korzystają z pełni praw publicznych,
c) złożyli zgłoszenie o udziale w pracach Komitetu w urzędzie gminy, o
którym mowa w pkt 1.
3. W pracach Komitetu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci
zewnętrzni powołani przez Komitet.
4. Do zadań Komitetu należy:
1) zapewnienie społecznego monitoringu realizacji inwestycji w zakresie
budowy obiektu energetyki jądrowej oraz wykonywanej działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji tego obiektu;
2) informowanie społeczności lokalnej o działalności wykonywanej z
wykorzystaniem obiektu energetyki jądrowej;
3) reprezentowanie społeczności lokalnej wobec organów jednostki
organizacyjnej realizującej inwestycję w zakresie budowy obiektu
energetyki jądrowej lub wykonującej działalność związaną z narażeniem,
polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego obiektu.
5. W celu właściwego wykonywania swoich zadań Komitet może w
szczególności:
1) każdorazowo wyznaczyć ze swego grona osoby, w liczbie nie większej
niż 5, uprawnione do wstępu na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki
jądrowej w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1;
2) żądać dostępu do informacji na temat realizacji inwestycji w zakresie
budowy obiektu energetyki jądrowej lub dokumentów dotyczących
działalności prowadzonej z wykorzystaniem tego obiektu, z wyłączeniem
dokumentów zawierających informacje, o których mowa w art. 35a ust. 6.
6. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, nie obejmuje prawa do
111
wejścia na teren i do pomieszczeń, do których dostęp jest niedopuszczalny
ze względów bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony fizycznej.
7. Wstęp na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej, o którym
mowa w ust. 5 pkt 1, odbywa się wyłącznie w obecności wyznaczonego
pracownika jednostki organizacyjnej.
8. Obsługę administracyjno-organizacyjną komitetu oraz finansowanie jego
działalności zapewnia gmina właściwa miejscowo dla obiektu energetyki
jądrowej. W przypadku gdy obiekt energetyki jądrowej zlokalizowany jest
na obszarze więcej niż jednej gminy, obsługę administracyjno-organizacyjną
oraz finansowanie działania komitetu zapewnia gmina, na obszarze której
znajduje się największa część obiektu energetyki jądrowej.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady tworzenia i działania komitetów oraz współpracy
komitetów z inwestorami obiektów energetyki jądrowej lub kierownikami
jednostek organizacyjnych prowadzących działalność związaną z
narażeniem, mając na względzie zapewnienie społeczności lokalnej
możliwości pozyskiwania niezbędnych informacji o wpływie obiektu
energetyki jądrowej na zdrowie ludzi i środowisko naturalne.
Art.39o.W celu realizacji gminnej strategii informacyjnej, edukacyjnej i
promocyjnej w za-kresie energetyki jądrowej gmina, na terenie której jest
planowana lub realizowana inwestycja w zakresie budowy obiektu
energetyki jądrowej lub na terenie której prowadzona jest działalność
związana z narażeniem, polegająca na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji takiego obiektu, może utworzyć Gminny Punkt Informacyjny.
Art. 2 Art. 2. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji
projektu
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 i
1238) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 21 w ust. 2 w pkt 36 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a)
wnioskach o wydanie zezwoleń i o wydanych zezwoleniach na
wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z
dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe,”;
2)
w art. 25 w ust. 1 pkt 9 otrzymuje brzmienie:
„9)
przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, z zakresu ustawy z
dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe:
a)
informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na
środowisko oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska, a także o
nieplanowanych zdarzeniach w obiekcie jądrowym, powodujących
powstanie zagrożenia,
112
b)
roczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów
jądrowych,
c)
informacje o stanie ochrony radiologicznej składowisk odpadów
promieniotwórczych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko,
d)
informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych ze składowisk odpadów promieniotwórczych do
środowiska,
e)
informacje
o
zdarzeniach
w
składowiskach
odpadów
promieniotwórczych powodujących powstanie zagrożenia
–
z wyłączeniem informacji dotyczących ochrony fizycznej i
zabezpieczeń materiałów jądrowych, a także informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji;”.
Art. 29. Każdy ma prawo składania uwag i wniosków w postępowaniu
Przepisy
wymagającym udziału społeczeństwa.
ustawy z
dnia 3
październik
Art. 30. Organy administracji właściwe do wydania decyzji lub opracowania
a 2008 r. o
projektów dokumentów, w przypadku których przepisy niniejszej ustawy lub
udostępnia
innych ustaw wymagają zapewnienia możliwości udziału społeczeństwa,
niu
zapewniają możliwość udziału społeczeństwa odpowiednio przed wydaniem
informacji
tych decyzji lub ich zmianą oraz przed przyjęciem tych dokumentów lub ich
o
środowisku
zmianą.
i jego
ochronie,
Art.33.1. Przed wydaniem i zmianą decyzji wymagających udziału
udziale
społeczeństwa organ właściwy do wydania decyzji, bez zbędnej zwłoki,
społeczeńst
podaje do publicznej wiadomości informacje o:
wa w
1) przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia
ochronie
na środowisko;
środowiska
2) wszczęciu postępowania;
oraz o
3) przedmiocie decyzji, która ma być wydana w sprawie;
ocenach
oddziaływa
4) organie właściwym do wydania decyzji oraz organach właściwych do
wydania opinii i dokonania uzgodnień;
nia na
środowisko
5) możliwościach zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o
miejscu, w którym jest ona wyłożona do wglądu;
6) możliwości składania uwag i wniosków;
7) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie
21-dniowy termin ich składania;
8) organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków;
9) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej otwartej dla społeczeństwa,
o której mowa w art. 36, jeżeli ma być ona przeprowadzona;
10) postępowaniu w sprawie transgranicznego oddziaływania na
środowisko, jeżeli jest prowadzone.
113
2. Do niezbędnej dokumentacji sprawy, o której mowa w ust. 1 pkt 5,
należą:
1) wniosek o wydanie decyzji wraz z wymaganymi załącznikami;
2) wymagane przez przepisy:
a) postanowienia organu właściwego do wydania decyzji,
b) stanowiska innych organów, jeżeli stanowiska są dostępne w terminie
składania uwag i wniosków.
Art.44. 1. Organizacje ekologiczne, które powołując się na swoje cele
statutowe, zgłoszą chęć uczestniczenia w określonym postępowaniu
wymagającym udziału społeczeństwa, uczestniczą w nim na prawach strony.
Przepisu art. 31 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje
się.
Art. 54. 2. Organ opracowujący projekt dokumentu zapewnia możliwość
udziału społeczeństwa, zgodnie z przepisami działu III rozdział 1 i 3, w
strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko.
46. Art.
T
Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:
10
2. Państwa członkowskie zapewniają, aby
16
Art. 55n. 1. Prezes Agencji, po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia
ust. 2
społeczeństwo miało niezbędne możliwości
projektu
na wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na
efektywnego uczestnictwa w procesie
budowie składowiska odpadów promieniotwórczych, niezwłocznie ogłasza
podejmowania decyzji w sprawach związanych z
na swoich stronach podmiotowych w Biuletynie Informacji Publicznej
gospodarowaniem wypalonym paliwem jądrowym
treść wniosku wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz
i odpadami promieniotwórczymi, zgodnie z
informacje o:
prawodawstwem krajowym lub zobowiązaniami
1)
wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę
międzynarodowymi.
składowiska;
2)
możliwości składania uwag i wniosków;
3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując
jednocześnie 21-dniowy termin ich składania;
4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1)
pisemnie;
2)
ustnie do protokołu;
3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności
opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w
art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały
uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
114
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik