Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na
składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1,
oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.
Art. 5 ust.
Art. 5.13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi
13 ustawy
jednostka organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.
–
Prawo
atomowe
Art. 38d
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej jednostka
atomowe
organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni
jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej „funduszem
likwidacyjnym”, z przypisanym do niego wyodrębnionym rachunkiem
bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te mogą być
lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup obligacji
długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do spraw
finansów publicznych.
2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej
wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii
elektrycznej.
3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia
miesiąca na-stępującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata
dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w
którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w
danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.
4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na
pokrycie
kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z
elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na
eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty środków
z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Prezesa
Agencji.
6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub
likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi
Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na fundusz
likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale
megawatogodzin energii elektrycznej.
7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1,
105
trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz
zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na
pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów
likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę organizacyjną,
która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni jądrowej, biorąc pod
uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni jądrowej, ilość
wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych, w tym
wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego postępowania z tymi
odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego
sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny,
kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości
należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.
Art. 38g
Art. 38g.1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
ustawy –
4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
Prawo
1) spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
atomowe
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych;
2) posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:
a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej
oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych na poszczególnych etapach
działalności obiektu jądrowego, do zakończenia jego likwidacji,
b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu jądrowego – ukończenia
budowy obiektu jądrowego;
3) zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania
działalności objętej wnioskiem.
2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o
których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jednostka organizacyjna dołącza do
wniosku:
1) dokumenty potwierdzające ich posiadanie, a w szczególności wyciąg z
rachunku bankowego, na którym zgromadzono te środki, gwarancję
bankową, gwarancję ubezpieczeniową;
2) raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb finansowych,
wynikających z tego obowiązku.
3. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o
których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, jednostka organizacyjna dołącza do
wniosku:
1) dokumenty potwierdzające posiadanie lub możliwości pozyskania
środków finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, wraz ze
schematem finansowania;
2) raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb finansowych,
106
wynikających z tego obowiązku.
Art. 14 Art. 14. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej, która w dniu wejścia w
ust. 1 pkt
życie niniejszej ustawy eksploatuje obiekt jądrowy, w terminie do dnia 31
4 ustawy o
marca 2015 r. w odniesieniu do tego obiektu jądrowego:
zmianie
4) przedstawi Prezesowi Państwowej Agencji Atomistyki do zatwierdzenia
ustawy -
raport zawierający symulację potrzeb finansowych koniecznych do
Prawo
spełnienia wymogu posiadania odpowiednich środków finansowych na
atomowe
zapewnienie bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony
fizycznej i zabezpieczeń materiałów jądrowych przez okres działalności
obiektu jądrowego, do dnia zakończenia jego likwidacji.
45. Art.
Przejrzystość
T
Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b–55t w brzmieniu:
10
16
Art. 55c. 1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
ust. 1 1. Państwa członkowskie zapewniają, aby
projektu
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
niezbędne informacje dotyczące gospodarowania
na eksploatacji lub zamknięciu składowiska odpadów promieniotwórczych,
wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
pisemnej informacji o stanie ochrony radiologicznej składowiska odpadów
promieniotwórczymi
były
podawane
do
promieniotwórczych, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko oraz o
wiadomości pracowników i ogółu społeczeństwa.
wielkości
i
o
składzie
izotopowym
uwolnień
substancji
Obowiązek ten obejmuje zapewnienie, aby
promieniotwórczych ze składowiska do środowiska.
właściwy
organ
regulacyjny
informował
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
społeczeństwo w zakresie swoich kompetencji.
narażeniem, polegającą na eksploatacji lub zamknięciu składowiska
Informacje są udostępniane publicznie zgodnie z
odpadów promieniotwórczych, zamieszcza na stronie internetowej tej
przepisami
krajowymi
i
zobowiązaniami
jednostki, nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, informację o stanie ochrony
międzynarodowymi, pod warunkiem że nie
radiologicznej składowiska odpadów promieniotwórczych, jego wpływie na
narusza to innych interesów, jak np. – między
zdrowie ludzi i na środowisko oraz o wielkości i składzie izotopowym
innymi
–
związanych z bezpieczeństwem,
uwolnień substancji promieniotwórczych ze składowiska do środowiska.
uznanych w przepisach krajowych lub w
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
zobowiązaniach międzynarodowych.
narażeniem, polegającą na eksploatacji lub zamknięciu składowiska
odpadów promieniotwórczych, informuje niezwłocznie Prezesa Agencji,
wojewodę, starostę oraz wójta (burmistrza, prezydenta miasta) gminy, na
której terenie jest zlokalizowane składowisko, oraz wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) gmin sąsiadujących z tą gminą o zdarzeniach w
składowisku mogących spowodować lub powodujących powstanie
zagrożenia.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na eksploatacji lub zamknięciu składowiska
odpadów promieniotwórczych, zamieszcza na stronie internetowej tej
jednostki oraz przekazuje Prezesowi Agencji informację o zaistniałych, w
okresie poprzednich 12 miesięcy, zdarzeniach powodujących powstanie
zagrożenia.
5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
107
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko informacje o:
1)
stanie
ochrony
radiologicznej
składowisk
odpadów
promieniotwórczych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko;
2)
wielkości
i
składzie
izotopowym
uwolnień
substancji
promieniotwórczych ze składowisk odpadów promieniotwórczych do
środowiska;
2)
zdarzeniach w składowiskach odpadów promieniotwórczych
powodujących powstawanie zagrożenia;
3)
wydanych zezwoleniach dotyczących składowisk odpadów
promieniotwórczych.
6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów
jądrowych oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają
udostępnieniu.
Art. 35a Art. 35a.1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
ustawy –
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
Prawo
na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego pisemnej
atomowe
informacji o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko naturalne
oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki, nie rzadziej niż raz
na 12 miesięcy, informację o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, jego wpływie na zdrowie ludzi i na
środowisko naturalne oraz o wielkości i składzie izotopowym uwolnień
substancji promieniotwórczych z obiektu jądrowego do środowiska.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego informuje niezwłocznie Prezesa Agencji, wojewodę, władze
powiatu oraz władze gminy, na której terenie jest zlokalizowany obiekt
jądrowy, oraz władze gmin sąsiadujących z tą gminą o zdarzeniach w
obiekcie jądrowym mogących spowodować lub powodujących powstanie
zagrożenia.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego zamieszcza na stronie internetowej jednostki organizacyjnej oraz
przekazuje Prezesowi Agencji informację o zaistniałych w okresie
poprzednich 12 miesięcy zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących
powstanie zagrożenia.
108
5. Prezes Agencji udostępnia na zasadach określonych w przepisach o
udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na
środowisko:
1) informacje o stanie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej
obiektów jądrowych, ich wpływie na zdrowie ludzi i środowisko naturalne;
2) informacje o wielkości i składzie izotopowym uwolnień substancji
promieniotwórczych z obiektów jądrowych do środowiska;
3) informacje o zdarzeniach w obiekcie jądrowym powodujących powstanie
zagrożenia;
4) informacje o wydanych zezwoleniach dotyczących obiektów jądrowych;
5) coroczne oceny stanu bezpieczeństwa nadzorowanych obiektów
jądrowych.
6. Informacje dotyczące ochrony fizycznej, zabezpieczeń materiałów
jądrowych oraz informacje stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w
rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nie podlegają
udostępnieniu.
Art. 39d Art. 39d.1. Po wpłynięciu wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
ustawy –
działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie obiektu
Prawo
jądrowego Prezes Agencji niezwłocznie ogłasza w Biuletynie Informacji
atomowe
Publicznej na stronach podmiotowych Prezesa Agencji treść wniosku o
wydanie zezwolenia wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz
informację o:
1) wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę
obiektu jądrowego;
2) możliwości składania uwag i wniosków;
3) sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie
21-dniowy termin ich składania;
4) terminie i miejscu rozprawy administracyjnej, w przypadku, o którym
mowa w ust. 3.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1) pisemnie;
2) ustnie do protokołu;
3) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności
opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w
ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr
130, poz. 1450, z późn. zm.).
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały
uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
109
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik