Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
wykonywanym na zasadach określonych w niniejszym rozdziale podlegają
Prawo
także jednostki, na terenie których mogą, w szczególności w wyniku
atomowe
działalności prowadzonej w przeszłości, znajdować się materiały jądrowe,
źródła promieniotwórcze, urządzenia zawierające takie źródła, odpady
promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, chociażby nie
wykonywały one działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1.
30. Art. 5 e) działania regulacyjno-wykonawcze, obejmujące
T
Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:
ust. 1 zawieszenie prawa do prowadzenia działalności i
16
Art. 55r. 1. Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania
lit. e
zmianę, wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia, a
projektu
działalności objętej zezwoleniem w przypadku stwierdzenia, że jest to
także wymogi – w odpowiednich przypadkach –
niezbędne dla zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub
odnośnie
do
alternatywnych
rozwiązań
zabezpieczeń materiałów jądrowych.
prowadzących do lepszego bezpieczeństwa;
2. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 55o stosuje się
odpowiednio.
Art. 5 ust.
Art. 5.11. Organ wydający zezwolenie cofa zezwolenie, w przypadku gdy:
11 i 12
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące jednostce organizacyjnej
ustawy –
wykonywania objętej zezwoleniem działalności związanej z narażeniem;
Prawo
2) jednostka organizacyjna przestała spełniać warunki określone
atomowe
przepisami prawa, wymagane do prowadzenia działalności określonej w
zezwoleniu;
3) jednostka organizacyjna nie usunęła, w wyznaczonym przez organ
wydający zezwolenie terminie, stanu faktycznego lub prawnego
niezgodnego z warunkami określonymi w zezwoleniu lub z przepisami
regulującymi działalność objętą zezwoleniem;
4) jednostka organizacyjna nie wykonała sankcji nałożonych na nią przez
Komisję Europejską na podstawie art. 83 Traktatu Euratom;
5) jednostka organizacyjna nie zastosowała się do nakazu lub zakazu, o
którym mowa w art. 68 ust. 1, lub nie wykonała decyzji, o której mowa w
art. 68b ust. 1.
12. W decyzji o cofnięciu zezwolenia należy określić sposób postępowania
z posiadanymi przez jednostkę organizacyjną materiałami jądrowymi,
źródłami promieniotwórczymi, odpadami promieniotwórczymi oraz
wypalonym paliwem jądrowym.
Art. 37 Art. 37.5. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w
ust. 5 i 6
ust. 1, że określony system lub element konstrukcji lub wyposażenia
ustawy –
obiektu jądrowego może mieć negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa
Prawo
jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu jądrowego, Prezes Agencji
atomowe
zakazuje jednostce organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji
obiektu jądrowego, zastosowania tego systemu lub elementu w obiekcie
jądrowym.
65
6. W przypadku stwierdzenia w wyniku kontroli, o której mowa w ust. 1, że
określone prace w obiekcie jądrowym są prowadzone w sposób mogący
mieć negatywny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej obiektu jądrowego, Prezes Agencji nakazuje jednostce
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu jądrowego
wstrzymanie tych prac.
Art. 37b
Art. 37b.1. Prezes Agencji wydaje decyzję o wstrzymaniu rozruchu obiektu
ust. 1 jądrowego, w przypadku gdy wyniki testów rozruchowych obiektu
ustawy –
jądrowego wskazują na możliwość powstania zagrożenia bezpieczeństwa
Prawo
jądrowego lub możliwość, że obiekt jądrowy nie będzie spełniał wymagań
atomowe
bezpieczeństwa jądrowego.
Art. 37c
Art. 37c. 3. Prezes Agencji może wydać nakaz zmniejszenia mocy lub
ust. 3 – 5
3. Prezes Agencji może wydać nakaz zmniejszenia mocy lub wyłączenia
ustawy –
obiektu jądrowego z eksploatacji, jeżeli z jego oceny lub z otrzymanej od
Prawo
Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego informacji, o której mowa w ust. 2,
atomowe
dotyczącej nie-zgodnego z przepisami ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o
dozorze technicznym eksploatowania urządzeń, o których mowa w
przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 tej ustawy,
wynika, że dalsza eksploatacja tego obiektu zagraża bezpieczeństwu
jądrowemu lub ochronie radiologicznej.
4. Ponowne zwiększenie mocy lub uruchomienie obiektu jądrowego
wymaga pisemnej zgody Prezesa Agencji, wydawanej po stwierdzeniu, iż
dalsza eksploatacja tego obiektu nie zagraża bezpieczeństwu jądrowemu i
ochronie radiologicznej.
5. Włączenie obiektu jądrowego do eksploatacji po okresie wyłączenia
dłuższym niż 12 miesięcy następuje na podstawie zezwolenia Prezesa
Agencji na eksploatację obiektu jądrowego, wydanego po uzyskaniu
pozytywnej opinii Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego w zakresie
bezpieczeństwa technicznego urządzeń, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, zainstalowanych i
eksploatowanych w elektrowni jądrowej.
Art. 37 d
Art. 37d.1. Modernizacja systemu lub elementu konstrukcji lub
ustawy
wyposażenia obiektu jądrowego mającego istotne znaczenie ze względu na
Prawo
bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, a także każde
atomowe
uruchomienie reaktora po przerwie na załadunek paliwa jądrowego lub na
modernizację systemu lub elementu konstrukcji lub wyposażenia obiektu
jądrowego, wymaga pisemnej zgody Prezesa Agencji.
2. Naprawa i modernizacja urządzeń, o których mowa w przepisach
66
wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 21
grudnia 2000 r. o dozorze technicznym, zainstalowanych w elektrowni
jądrowej wymaga uzgodnienia z Urzędem Dozoru Technicznego.
Art. 37 e
Art. 37e.8. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia
ust. 8 – 10
raportu, o którym mowa w ust. 5, w terminie 6 miesięcy od dnia jego
ustawy –
otrzymania.
Prawo
9. W przypadku odmowy zatwierdzenia raportu, o którym mowa w ust. 5,
atomowe
dalsza eksploatacja obiektu jądrowego jest zabroniona od dnia wydania
decyzji w tej sprawie.
10. Zakaz, o którym mowa w ust. 9, przestaje obowiązywać od dnia
wydania przez Prezesa Agencji decyzji o zatwierdzeniu raportu z oceny
okresowej bezpieczeństwa.
Art. 39 h
Art. 39h.1. W przypadku stwierdzenia – w szczególności w wyniku oceny
ustawy –
raportów z ocen okresowych – że jest to niezbędne dla zapewnienia
Prawo
bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub
atomowe
zabezpieczeń materiałów jądrowych, Prezes Agencji może dokonać zmiany
warunków wykonywania działalności objętej zezwoleniem.
2. Przepisy art. 39e i art. 39f stosuje się odpowiednio.
31. Art. 5 f) nałożenie odpowiedzialności na podmioty
T
Art. 1 pkt
5) po art. 48 dodaje się art. 48a - 48c w brzmieniu:
ust. 1 uczestniczące
w
poszczególnych
etapach
5
„Art. 48a. 1. Jednostka organizacyjna, w której powstają odpady
lit. f
gospodarowania wypalonym paliwem jądrowym i
projektu
promieniotwórcze lub wypalone paliwo jądrowe, odpowiada za
odpadami promieniotwórczymi. Ramy krajowe
zapewnienie możliwości postępowania z odpadami promieniotwórczymi
nakładają
w
szczególności
główną
oraz z wypalonym paliwem jądrowym, w tym za zapewnienie finansowania
odpowiedzialność za wypalone paliwo jądrowe i
tego postępowania, od momentu ich powstania, aż po ich oddanie do
odpady promieniotwórcze na te podmioty, które je
składowania, łącznie z finansowaniem składowania.
generują lub – w szczegółowo określonych
2. Kierownik jednostki organizacyjnej prowadzącej postępowanie z
okolicznościach – na posiadacza zezwolenia, na
odpadami promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym
którego tę odpowiedzialność nałożyły właściwe
odpowiada za bezpieczeństwo w postępowaniu z odpadami
podmioty;
promieniotwórczymi lub z wypalonym paliwem jądrowym, w
szczególności za zapewnienie ochrony radiologicznej, a tam, gdzie ma to
zastosowanie, także ochrony fizycznej i zabezpieczeń materiałów
jądrowych.
3. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1 i 2, nie może zostać
przeniesiona na inny podmiot.
4. Odpowiedzialność, o której mowa w ust. 1, obejmuje odpowiedzialność
jednostki organizacyjnej, w której powstało wypalone paliwo jądrowe, za
odpady promieniotwórcze pochodzące z przerobu tego paliwa, chyba że
odpowiedzialność za te odpady przejęła na podstawie pisemnego
oświadczenia jednostka organizacyjna, która dokonała przerobu
wypalonego paliwa jądrowego.
67
Art. 38 d
Art. 38d. 1. Na pokrycie kosztów związanych z finansowaniem końcowego
ustawy –
postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami
Prawo
promieniotwórczymi oraz kosztów likwidacji elektrowni jądrowej
atomowe
jednostka organizacyjna, która otrzymała zezwolenie na eksploatację
elektrowni jądrowej, tworzy wyodrębniony fundusz specjalny, zwany dalej
„funduszem likwidacyjnym”, z przypisanym do niego wyodrębnionym
rachunkiem bankowym, na który raz na kwartał dokonuje wpłaty. Środki te
mogą być lokowane na lokatach terminowych lub przeznaczone na zakup
obligacji długoterminowych emitowanych przez ministra właściwego do
spraw finansów publicznych.
2. Wpłata, o której mowa w ust. 1, dokonywana jest od każdej
wyprodukowanej w elektrowni jądrowej megawatogodziny energii
elektrycznej.
3. Wpłaty, o której mowa w ust. 1, dokonuje się w terminie do 15 dnia
miesiąca następującego po kwartale, którego opłata dotyczy. Wpłata
dotyczy okresu od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w
którym jednostka ta wyprodukowała pierwszą megawatogodzinę energii w
danej elektrowni jądrowej, do dnia rozpoczęcia likwidacji tej elektrowni.
4. Środki zgromadzone na funduszu likwidacyjnym przeznacza się na
pokrycie kosztów
końcowego
postępowania
z
odpadami
promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, pochodzącymi z
elektrowni jądrowej, oraz na pokrycie kosztów likwidacji tej elektrowni.
5. Kierownik jednostki organizacyjnej, która otrzymała zezwolenie na
eksploatację lub likwidację elektrowni jądrowej, dokonuje wypłaty
środków z funduszu likwidacyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii
Prezesa Agencji.
6. Kierownik jednostki, która otrzymała zezwolenie na eksploatację lub
likwidację elektrowni jądrowej, w terminie do 20 dnia miesiąca
następującego po kwartale, którego dotyczy opłata, przedstawia Prezesowi
Agencji kwartalne sprawozdanie o wysokości wpłat dokonanych na
fundusz likwidacyjny oraz o ilości wyprodukowanych w tym kwartale
megawatogodzin energii elektrycznej.
7. W przypadku opóźnienia w dokonaniu wpłaty, o której mowa w ust. 1,
trwającego co najmniej 18 miesięcy Prezes Agencji może wydać nakaz
zawieszenia eksploatacji elektrowni jądrowej.
8. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty na
pokrycie kosztów końcowego postępowania z wypalonym paliwem
jądrowym i odpadami promieniotwórczymi oraz na pokrycie kosztów
likwidacji elektrowni jądrowej dokonywanej przez jednostkę
organizacyjną, która otrzymała zezwolenie na eksploatację elektrowni
jądrowej, biorąc pod uwagę przewidywany okres eksploatacji elektrowni
jądrowej, ilość wyprodukowanych przez nią odpadów promieniotwórczych,
68
w tym wypalonego paliwa jądrowego, koszt końcowego po-stępowania z
tymi odpadami, a także koszt likwidacji elektrowni jądrowej.
9. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór kwartalnego
sprawozdania o wysokości uiszczonej wpłaty na fundusz likwidacyjny,
kierując się koniecznością zapewnienia rzetelnej informacji o wysokości
należnej i dokonanej wpłaty na fundusz likwidacyjny.
Art. 38 g
Art. 38g.1. Zezwolenie na wykonywanie działalności, o której mowa w art.
ustawy –
4 ust. 1 pkt 2, może zostać wydane jednostce organizacyjnej, która:
Prawo
1) spełnia wymagania bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej,
atomowe
ochrony fizycznej oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych;
2) posiada środki finansowe niezbędne do zapewnienia:
a) bezpieczeństwa jądrowego, ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej
oraz zabezpieczeń materiałów jądrowych na poszczególnych etapach
działalności obiektu jądrowego, do zakończenia jego likwidacji,
b) w przypadku zezwolenia na budowę obiektu jądrowego – ukończenia
budowy obiektu jądrowego;
3) zatrudnia pracowników o kwalifikacjach niezbędnych do wykonywania
działalności objętej wnioskiem.
2. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o
których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, jednostka organizacyjna dołącza do
wniosku:
1) dokumenty potwierdzające ich posiadanie, a w szczególności wyciąg z
rachunku bankowego, na którym zgromadzono te środki, gwarancję
bankową, gwarancję ubezpieczeniową;
2) raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb finansowych,
wynikających z tego obowiązku.
3. W celu wykazania posiadania niezbędnych środków finansowych, o
których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, jednostka organizacyjna dołącza do
wniosku:
1) dokumenty potwierdzające posiadanie lub możliwości pozyskania
środków finansowych, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, wraz ze
schematem finansowania;
2) raport zawierający symulację niezbędnych potrzeb finansowych,
wynikających z tego obowiązku.
32. Art. 5 g) wymogi krajowe dotyczące informowania i
T
ust. 1 uczestnictwa społeczeństwa;
Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b–55t w brzmieniu:
lit. g
16
Art. 55c. 1. Każdy ma prawo do uzyskania od kierownika jednostki
projektu
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na eksploatacji lub zamknięciu składowiska odpadów promieniotwórczych,
pisemnej informacji o stanie ochrony radiologicznej składowiska odpadów
promieniotwórczych, jego wpływie na zdrowie ludzi i na środowisko oraz
69
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik