eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1993
  • Data wpłynięcia: 2013-12-02
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587

1993


3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując

jednocześnie 21-dniowy termin ich składania;

4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.

2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:

1)
pisemnie;

2)
ustnie do protokołu;

3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności

opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w

art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.

3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –

Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.

4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale

społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały

uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie

obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren

objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.



Art. 55o. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji

może:

1)
przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym ma być wykonywana

działalność objęta wnioskiem;

2)
korzystać z pomocy biegłych, ekspertów i laboratoriów;

3)
żądać wykonania badań lub ekspertyz w zakresie spełnienia

warunków ochrony radiologicznej.

2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku

o wydanie zezwolenia przez biegłych, ekspertów i laboratoria, o których

mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wykonania badań lub ekspertyz, o których mowa

w ust. 1 pkt 3, ponosi jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o

wydanie zezwolenia.



Art. 55p. W zezwoleniu określa się warunki wykonywania działalności

objętej tym zezwoleniem, w szczególności w zakresie:

1)
wskazania odpadów promieniotwórczych, które zostały wyłączone z

możliwości składowania w danym składowisku;

2)
szczegółowych wymagań w zakresie przygotowania odpadów

promieniotwórczych do składowania w danym składowisku;

3)
planowania i procedur awaryjnych.



Art. 55r. 1. Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania

działalności objętej zezwoleniem w przypadku stwierdzenia, że jest to

niezbędne dla zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub

zabezpieczeń materiałów jądrowych.

40

2. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 55o stosuje się

odpowiednio.



Art. 55s. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na

budowę składowiska odpadów promieniotwórczych wnioskodawca jest

obowiązany uzyskać:

1)
decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, na zasadach

określonych w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego

ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach

oddziaływania na środowisko;

2)
opinię Komisji Europejskiej, wydaną na podstawie art. 37 Traktatu

Euratom.

2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ właściwy

do jej wydania zasięga opinii Prezesa Agencji, przesyłając mu projekt

decyzji oraz wniosek o wydanie decyzji wraz z załączonymi dokumentami.

Art. 55t. Wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów

promieniotwórczych jest warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę tego

składowiska, wydawanego na zasadach określonych w przepisach ustawy z

dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.


Art. 5 Art. 5.1. Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności, o
ustawy –
której mowa w art. 4 ust. 1, zawiera:
Prawo
1) oznaczenie jednostki organizacyjnej ubiegającej się o wydanie
atomowe
zezwolenia, jej siedzibę i adres;

2) w przypadku przedsiębiorców – numer w rejestrze przedsiębiorców;

3) określenie rodzaju, zakresu i miejsca wykonywania działalności

związanej z narażeniem.

1a. Do wniosku dołącza się dokumenty wymienione w przepisach

wydanych na podstawie art. 6 pkt 2.

2. Złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności, o

której mowa w art. 4 ust. 1, albo zgłoszenia wykonywania tej działalności

dokonuje kierownik jednostki organizacyjnej.

3. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, zwany dalej „Prezesem

Agencji”, wydaje zezwolenia i przyjmuje zgłoszenia, z zastrzeżeniem ust.

4.

4. Zezwolenie na uruchamianie i stosowanie aparatów rentgenowskich do

celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii

powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych oraz

uruchamianie pracowni stosujących takie aparaty wydaje państwowy

wojewódzki inspektor sanitarny, a dla jednostek organizacyjnych:

1) podległych lub podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub

nadzorowanych przez niego albo dla których jest on organem

założycielskim – komendant wojskowego ośrodka medycyny

41

prewencyjnej;

2) podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw

wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych albo dla których jest on

organem założycielskim – państwowy inspektor sanitarny Ministerstwa

Spraw Wewnętrznych.

5. Wydanie zezwolenia albo przyjęcie zgłoszenia następuje po

stwierdzeniu, że spełnione zostały wymagane prawem warunki

wykonywania działalności związanej z narażeniem, wymagającej

zezwolenia albo zgłoszenia.

5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ze

źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez jednostkę

organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:

1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej

zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu

działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem

oraz regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru

źródła i po-stępowania ze źródłem albo

2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o

którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego

przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i

zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób

zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze

źródłem.

5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2, może

polegać na:

1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze

źródłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez

nią systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru

źródła i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany

rachunek państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym

mowa w art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków

przeznaczonych na pokrycie takich kosztów lub

2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze

źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności

publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,

gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z

poręczeniem wekslowym banku.

5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów odbioru i

postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu określonych w

cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.

5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na

składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe

przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust.

42

1, oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.

6. (uchylony).

7. Zezwolenie wydaje się na czas nieoznaczony, chyba że jednostka

organizacyjna ubiegająca się o wydanie zezwolenia złoży wniosek o

wydanie zezwolenia na czas oznaczony.

7a. Wydanie, odmowa wydania oraz cofnięcie zezwolenia, a także

przyjęcie i odmowa przyjęcia zgłoszenia, następują w drodze decyzji

administracyjnej.

7b. Zezwolenie zawiera, jeżeli jest to niezbędne, określenie warunków

wykonywania działalności związanej z narażeniem.

8. Organy, o których mowa w ust. 3 i 4, prowadzą rejestr jednostek

organizacyjnych, których działalność wymaga co najmniej zgłoszenia.

9. Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zgłaszać organowi

wydającemu zezwolenie wszelkie zmiany danych określonych w

zezwoleniu.

10. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio do zgłoszenia.

11. Organ wydający zezwolenie cofa zezwolenie, w przypadku gdy:

1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące jednostce organizacyjnej

wykonywania objętej zezwoleniem działalności związanej z narażeniem;

2) jednostka organizacyjna przestała spełniać warunki określone przepisami

prawa, wymagane do prowadzenia działalności określonej w zezwoleniu;

3) jednostka organizacyjna nie usunęła, w wyznaczonym przez organ

wydający zezwolenie terminie, stanu faktycznego lub prawnego

niezgodnego z warunkami określonymi w zezwoleniu lub z przepisami

regulującymi działalność objętą zezwoleniem;

4) jednostka organizacyjna nie wykonała sankcji nałożonych na nią przez

Komisję Europejską na podstawie art. 83 Traktatu Euratom;

5) jednostka organizacyjna nie zastosowała się do nakazu lub zakazu, o

którym mowa w art. 68 ust. 1, lub nie wykonała decyzji, o której mowa w

art. 68b ust. 1.

12. W decyzji o cofnięciu zezwolenia należy określić sposób postępowania

z posiadanymi przez jednostkę organizacyjną materiałami jądrowymi,

źródłami promieniotwórczymi, odpadami promieniotwórczymi oraz

wypalonym paliwem jądrowym.

13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi jednostka

organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.

14. Za wydanie zezwolenia pobiera się opłatę skarbową w wysokości

określonej w przepisach o opłacie skarbowej.

15. Prezes Agencji przekazuje niezwłocznie Szefowi Agencji

Bezpieczeństwa Wewnętrznego kopie wydanych decyzji administracyjnych

w sprawie wydania, odmowy wydania albo cofnięcia zezwolenia na

wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1.



43
Art. 5a Art. 5a. 1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność wymagającą
ustawy –
zezwolenia nie może przekazać materiałów jądrowych, źródeł
Prawo
promieniotwórczych, urządzeń zawierających takie źródła, odpadów
atomowe
promieniotwórczych ani wypalonego paliwa jądrowego jednostce

organizacyjnej nieposiadającej zezwolenia na wykonywanie z nimi

działalności.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do działalności, której

wykonywanie wymaga zgłoszenia.


Art. 35b
Art. 35b.2. Przed wyborem lokalizacji obiektu jądrowego inwestor
ust. 2 i 3
przeprowadza badania i pomiary terenu, a na ich podstawie ocenę terenu
ustawy –
przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego. Ocena ta dotyczy:
Prawo
1) warunków sejsmicznych, tektonicznych, geologiczno-inżynierskich,
atomowe
hydro-geologicznych, hydrologicznych i meteorologicznych;

2) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działalności człowieka;

3) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działania sił przyrody;

4) gęstości zaludnienia i sposobu zagospodarowania terenu;

5) możliwości realizacji planów postępowania awaryjnego w sytuacji

wystąpienia zdarzenia radiacyjnego.

3. Na podstawie oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu

jądrowego inwestor opracowuje raport lokalizacyjny i przedstawia go

Prezesowi Agencji. Raport lokalizacyjny podlega ocenie Prezesa Agencji w

toku postępowania o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego.


Art. 36a
Art. 36a.1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
ustawy –
budowę inwestor obiektu jądrowego może wystąpić do Prezesa Agencji z
Prawo
wnioskiem o wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej
atomowe
lokalizacji obiektu jądrowego.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:

1) oznaczenie inwestora, jego siedzibę i adres;

2) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym;

3) określenie rodzaju obiektu jądrowego, którego dotyczy wniosek;

4) określenie granic terenu, na którym ma być zlokalizowany obiekt

jądrowy.

3. Do wniosku inwestor dołącza raport lokalizacyjny.

4. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 3

miesięcy od dnia złożenia wniosku.

5. Za wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji

elektrowni jądrowej inwestor wnosi opłatę w wysokości 198 000 zł na

rachunek Państwowej Agencji Atomistyki. Opłata ta stanowi dochód

budżetu państwa.


Art. 36d
Art. 36d.1. Inwestor przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem o

44
strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 40 ... 50

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: