Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
3)
sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując
jednocześnie 21-dniowy termin ich składania;
4)
terminie i miejscu rozprawy administracyjnej.
2. Uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można wnosić:
1)
pisemnie;
2)
ustnie do protokołu;
3)
za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności
opatrywania ich bezpiecznym podpisem elektronicznym, o którym mowa w
art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym.
3. Rozprawa, o której mowa w art. 89 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. –
Kodeks postępowania administracyjnego, jest otwarta dla społeczeństwa.
4. Prezes Agencji w uzasadnieniu decyzji podaje informacje o udziale
społeczeństwa w postępowaniu oraz o tym, w jaki sposób zostały
uwzględnione uwagi i wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
5. Informacje, o których mowa w ust. 1, Prezes Agencji ogłasza w prasie
obejmującej swoim zasięgiem gminę, w której granicach znajduje się teren
objęty wnioskiem o wydanie zezwolenia, oraz gminy sąsiadujące.
Art. 55o. 1. W toku oceny wniosku o wydanie zezwolenia Prezes Agencji
może:
1)
przeprowadzać kontrole w miejscu, w którym ma być wykonywana
działalność objęta wnioskiem;
2)
korzystać z pomocy biegłych, ekspertów i laboratoriów;
3)
żądać wykonania badań lub ekspertyz w zakresie spełnienia
warunków ochrony radiologicznej.
2. Koszty uzasadnionych czynności dokonywanych w toku oceny wniosku
o wydanie zezwolenia przez biegłych, ekspertów i laboratoria, o których
mowa w ust. 1 pkt 2, oraz wykonania badań lub ekspertyz, o których mowa
w ust. 1 pkt 3, ponosi jednostka organizacyjna występująca z wnioskiem o
wydanie zezwolenia.
Art. 55p. W zezwoleniu określa się warunki wykonywania działalności
objętej tym zezwoleniem, w szczególności w zakresie:
1)
wskazania odpadów promieniotwórczych, które zostały wyłączone z
możliwości składowania w danym składowisku;
2)
szczegółowych wymagań w zakresie przygotowania odpadów
promieniotwórczych do składowania w danym składowisku;
3)
planowania i procedur awaryjnych.
Art. 55r. 1. Prezes Agencji może dokonać zmiany warunków wykonywania
działalności objętej zezwoleniem w przypadku stwierdzenia, że jest to
niezbędne dla zapewnienia ochrony radiologicznej, ochrony fizycznej lub
zabezpieczeń materiałów jądrowych.
40
2. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 55o stosuje się
odpowiednio.
Art. 55s. 1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
budowę składowiska odpadów promieniotwórczych wnioskodawca jest
obowiązany uzyskać:
1)
decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, na zasadach
określonych w przepisach o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko;
2)
opinię Komisji Europejskiej, wydaną na podstawie art. 37 Traktatu
Euratom.
2. Przed wydaniem decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, organ właściwy
do jej wydania zasięga opinii Prezesa Agencji, przesyłając mu projekt
decyzji oraz wniosek o wydanie decyzji wraz z załączonymi dokumentami.
Art. 55t. Wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów
promieniotwórczych jest warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę tego
składowiska, wydawanego na zasadach określonych w przepisach ustawy z
dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 5 Art. 5.1. Wniosek o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności, o
ustawy –
której mowa w art. 4 ust. 1, zawiera:
Prawo
1) oznaczenie jednostki organizacyjnej ubiegającej się o wydanie
atomowe
zezwolenia, jej siedzibę i adres;
2) w przypadku przedsiębiorców – numer w rejestrze przedsiębiorców;
3) określenie rodzaju, zakresu i miejsca wykonywania działalności
związanej z narażeniem.
1a. Do wniosku dołącza się dokumenty wymienione w przepisach
wydanych na podstawie art. 6 pkt 2.
2. Złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności, o
której mowa w art. 4 ust. 1, albo zgłoszenia wykonywania tej działalności
dokonuje kierownik jednostki organizacyjnej.
3. Prezes Państwowej Agencji Atomistyki, zwany dalej „Prezesem
Agencji”, wydaje zezwolenia i przyjmuje zgłoszenia, z zastrzeżeniem ust.
4.
4. Zezwolenie na uruchamianie i stosowanie aparatów rentgenowskich do
celów diagnostyki medycznej, radiologii zabiegowej, radioterapii
powierzchniowej i radioterapii schorzeń nienowotworowych oraz
uruchamianie pracowni stosujących takie aparaty wydaje państwowy
wojewódzki inspektor sanitarny, a dla jednostek organizacyjnych:
1) podległych lub podporządkowanych Ministrowi Obrony Narodowej lub
nadzorowanych przez niego albo dla których jest on organem
założycielskim – komendant wojskowego ośrodka medycyny
41
prewencyjnej;
2) podległych lub podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw
wewnętrznych lub przez niego nadzorowanych albo dla których jest on
organem założycielskim – państwowy inspektor sanitarny Ministerstwa
Spraw Wewnętrznych.
5. Wydanie zezwolenia albo przyjęcie zgłoszenia następuje po
stwierdzeniu, że spełnione zostały wymagane prawem warunki
wykonywania działalności związanej z narażeniem, wymagającej
zezwolenia albo zgłoszenia.
5a. Warunkiem wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ze
źródłem wysokoaktywnym jest ponadto zawarcie przez jednostkę
organizacyjną składającą wniosek o wydanie zezwolenia:
1) umowy z wytwórcą lub dostawcą źródła wysokoaktywnego zawierającej
zobowiązanie wytwórcy lub dostawcy do odbioru źródła po zakończeniu
działalności z nim i zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem
oraz regulującej sposób zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru
źródła i po-stępowania ze źródłem albo
2) umowy z państwowym przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, o
którym mowa w art. 114 ust. 1, zawierającej zobowiązanie tego
przedsiębiorstwa do odbioru źródła po zakończeniu działalności z nim i
zapewnienia dalszego postępowania z tym źródłem oraz regulującej sposób
zabezpieczenia finansowego kosztów odbioru źródła i postępowania ze
źródłem.
5b. Zabezpieczenie finansowe, o którym mowa w ust. 5a pkt 2, może
polegać na:
1) dokonaniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym jednorazowej wpłaty albo dokonywaniu przez
nią systematycznych wpłat przeznaczonych na pokrycie kosztów odbioru
źródła i postępowania z takim źródłem na wydzielony, oprocentowany
rachunek państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, o którym
mowa w art. 114 ust. 1, służący wyłącznie do gromadzenia środków
przeznaczonych na pokrycie takich kosztów lub
2) złożeniu przez jednostkę organizacyjną wykonującą działalność ze
źródłem wysokoaktywnym państwowemu przedsiębiorstwu użyteczności
publicznej, o którym mowa w art. 114 ust. 1 – poręczenia bankowego,
gwarancji bankowej, gwarancji ubezpieczeniowej lub weksla z
poręczeniem wekslowym banku.
5c. Wysokość zabezpieczenia nie może przekraczać kosztów odbioru i
postępowania ze źródłem wysokoaktywnym danego typu określonych w
cenniku, o którym mowa w art. 118 ust. 2.
5d. Przepisu ust. 5a nie stosuje się do działalności polegającej na
składowaniu i przechowywaniu źródła wysokoaktywnego przez państwowe
przedsiębiorstwo użyteczności publicznej, o którym mowa w art. 114 ust.
42
1, oraz do działalności polegającej na transporcie takiego źródła.
6. (uchylony).
7. Zezwolenie wydaje się na czas nieoznaczony, chyba że jednostka
organizacyjna ubiegająca się o wydanie zezwolenia złoży wniosek o
wydanie zezwolenia na czas oznaczony.
7a. Wydanie, odmowa wydania oraz cofnięcie zezwolenia, a także
przyjęcie i odmowa przyjęcia zgłoszenia, następują w drodze decyzji
administracyjnej.
7b. Zezwolenie zawiera, jeżeli jest to niezbędne, określenie warunków
wykonywania działalności związanej z narażeniem.
8. Organy, o których mowa w ust. 3 i 4, prowadzą rejestr jednostek
organizacyjnych, których działalność wymaga co najmniej zgłoszenia.
9. Kierownik jednostki organizacyjnej jest obowiązany zgłaszać organowi
wydającemu zezwolenie wszelkie zmiany danych określonych w
zezwoleniu.
10. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio do zgłoszenia.
11. Organ wydający zezwolenie cofa zezwolenie, w przypadku gdy:
1) wydano prawomocne orzeczenie zakazujące jednostce organizacyjnej
wykonywania objętej zezwoleniem działalności związanej z narażeniem;
2) jednostka organizacyjna przestała spełniać warunki określone przepisami
prawa, wymagane do prowadzenia działalności określonej w zezwoleniu;
3) jednostka organizacyjna nie usunęła, w wyznaczonym przez organ
wydający zezwolenie terminie, stanu faktycznego lub prawnego
niezgodnego z warunkami określonymi w zezwoleniu lub z przepisami
regulującymi działalność objętą zezwoleniem;
4) jednostka organizacyjna nie wykonała sankcji nałożonych na nią przez
Komisję Europejską na podstawie art. 83 Traktatu Euratom;
5) jednostka organizacyjna nie zastosowała się do nakazu lub zakazu, o
którym mowa w art. 68 ust. 1, lub nie wykonała decyzji, o której mowa w
art. 68b ust. 1.
12. W decyzji o cofnięciu zezwolenia należy określić sposób postępowania
z posiadanymi przez jednostkę organizacyjną materiałami jądrowymi,
źródłami promieniotwórczymi, odpadami promieniotwórczymi oraz
wypalonym paliwem jądrowym.
13. Koszty postępowania, o którym mowa w ust. 12, ponosi jednostka
organizacyjna, której cofnięto zezwolenie.
14. Za wydanie zezwolenia pobiera się opłatę skarbową w wysokości
określonej w przepisach o opłacie skarbowej.
15. Prezes Agencji przekazuje niezwłocznie Szefowi Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego kopie wydanych decyzji administracyjnych
w sprawie wydania, odmowy wydania albo cofnięcia zezwolenia na
wykonywanie działalności, o której mowa w art. 4 ust. 1.
43
Art. 5a Art. 5a. 1. Jednostka organizacyjna wykonująca działalność wymagającą
ustawy –
zezwolenia nie może przekazać materiałów jądrowych, źródeł
Prawo
promieniotwórczych, urządzeń zawierających takie źródła, odpadów
atomowe
promieniotwórczych ani wypalonego paliwa jądrowego jednostce
organizacyjnej nieposiadającej zezwolenia na wykonywanie z nimi
działalności.
2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do działalności, której
wykonywanie wymaga zgłoszenia.
Art. 35b
Art. 35b.2. Przed wyborem lokalizacji obiektu jądrowego inwestor
ust. 2 i 3
przeprowadza badania i pomiary terenu, a na ich podstawie ocenę terenu
ustawy –
przeznaczonego pod lokalizację obiektu jądrowego. Ocena ta dotyczy:
Prawo
1) warunków sejsmicznych, tektonicznych, geologiczno-inżynierskich,
atomowe
hydro-geologicznych, hydrologicznych i meteorologicznych;
2) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działalności człowieka;
3) zdarzeń zewnętrznych będących skutkiem działania sił przyrody;
4) gęstości zaludnienia i sposobu zagospodarowania terenu;
5) możliwości realizacji planów postępowania awaryjnego w sytuacji
wystąpienia zdarzenia radiacyjnego.
3. Na podstawie oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację obiektu
jądrowego inwestor opracowuje raport lokalizacyjny i przedstawia go
Prezesowi Agencji. Raport lokalizacyjny podlega ocenie Prezesa Agencji w
toku postępowania o wydanie zezwolenia na budowę obiektu jądrowego.
Art. 36a
Art. 36a.1. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
ustawy –
budowę inwestor obiektu jądrowego może wystąpić do Prezesa Agencji z
Prawo
wnioskiem o wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej
atomowe
lokalizacji obiektu jądrowego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) oznaczenie inwestora, jego siedzibę i adres;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym;
3) określenie rodzaju obiektu jądrowego, którego dotyczy wniosek;
4) określenie granic terenu, na którym ma być zlokalizowany obiekt
jądrowy.
3. Do wniosku inwestor dołącza raport lokalizacyjny.
4. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 1, w terminie 3
miesięcy od dnia złożenia wniosku.
5. Za wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji
elektrowni jądrowej inwestor wnosi opłatę w wysokości 198 000 zł na
rachunek Państwowej Agencji Atomistyki. Opłata ta stanowi dochód
budżetu państwa.
Art. 36d
Art. 36d.1. Inwestor przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem o
44
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik