Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1993
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 587
1993
Art. 53c. 1. Przed wyborem lokalizacji składowiska odpadów
promieniotwórczych inwestor przeprowadza badania i pomiary terenu
przeznaczonego
pod
lokalizację
składowiska
odpadów
promieniotwórczych, a na ich podstawie dokonuje oceny tego terenu.
2. Ocena, o której mowa w ust. 1, dotyczy spełniania wymagań
lokalizacyjnych, o których mowa w art. 53a i w art. 53b, i obejmuje
następujące czynniki:
1)
społeczno-ekonomiczne, z uwzględnieniem:
a)
warunków demograficznych,
b)
zagospodarowania przestrzennego,
c)
struktury własnościowej,
d)
wartości społecznych (kulturowych, rekreacyjnych, zdrowotnych oraz
walorów estetycznych);
2)
geograficzno-przyrodnicze, z uwzględnieniem:
a)
budowy geologicznej (strukturalnej) oraz jej ewolucji,
b)
geomorfologii oraz jej ewolucji,
c)
występowania zasobów naturalnych i ich znaczenia,
d)
warunków hydrogeologicznych,
e)
warunków hydrologicznych,
f)
warunków meteorologicznych i klimatycznych,
g)
zagrożeń dla trwałej stabilności obszaru lokalizacyjnego ze strony
procesów przyrodniczych i związanych z działalnością gospodarczą,
h)
rozkładów stężeń izotopów promieniotwórczych w gruncie, wodach
powierzchniowych, wodach podziemnych i w atmosferze oraz analizę
rozkładu mocy dawki promieniowania jonizującego według stanu na dzień
przeprowadzania oceny,
i)
warunków geochemicznych.
Art. 53d. 1. Inwestor, przed wystąpieniem do Prezesa Agencji z wnioskiem
o
wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów
promieniotwórczych, przeprowadza analizy bezpieczeństwa składowiska
obejmujące w szczególności:
1)
wpływ wybranej lokalizacji i rozwiązań projektowych na
bezpieczeństwo składowiska;
2)
technologię przygotowywania odpadów do składowania;
3)
oszacowanie rocznej dawki skutecznej (efektywnej) dla pracowników
oraz osób z ogółu ludności w trakcie eksploatacji, zamknięcia oraz po
zamknięciu składowiska.
2. Inwestor opracowuje raport bezpieczeństwa składowiska odpadów
promieniotwórczych zawierający w szczególności:
1)
wyniki oceny terenu, o której mowa w art. 53c ust. 1;
2)
dane wykorzystane do sporządzenia tej oceny, w szczególności
35
dokumentację geologiczną;
3)
wyniki analiz bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1;
4)
opis zintegrowanego systemu zarządzania;
5)
opis rozwiązań mających na celu zapewnienie długoterminowego
bezpieczeństwa ludności i środowiska po zamknięciu składowiska.
3. Raport, o którym mowa w ust. 2, dołącza się do wniosku o wydanie
zezwolenia na budowę składowiska.
4. Do wniosku o wydanie zezwolenia na eksploatację i zamknięcie
składowiska odpadów promieniotwórczych dołącza się zaktualizowany
raport, o którym mowa w ust. 2, wraz z opisem zmian.
Art. 1 pkt
16) po art. 54a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:
16
Art. 55b. 1. W składowiskach powierzchniowych można składować:
projektu
1)
odpady promieniotwórcze krótkożyciowe:
a)
niskoaktywne,
b)
średnioaktywne;
2)
zużyte zamknięte źródła promieniotwórcze krótkożyciowe:
a)
niskoaktywne,
b)
średnioaktywne,
c)
wysokoaktywne.
2. W składowiskach głębokich można składować wszystkie kategorie
odpadów promieniotwórczych.
3. Prezes Agencji może w zezwoleniu wyłączyć niektóre odpady
promieniotwórcze z możliwości składowania w danym składowisku
odpadów promieniotwórczych ze względu na ich właściwości
fizykochemiczne, w szczególności zawartość izotopów, właściwości palne,
generowanie gazów, degradację biologiczną, zawartość wody, obecność
związków kompleksujących, wybuchowość lub wydzielane ciepło.
Art. 55d. 1. W projekcie, w procesie budowy, eksploatacji oraz zamknięcia
składowiska odpadów promieniotwórczych nie stosuje się rozwiązań i
technologii, które nie zostały sprawdzone w praktyce w składowiskach
odpadów promieniotwórczych lub za pomocą prób, badań oraz analiz.
2. Do projektowania, budowy, eksploatacji oraz zamknięcia głębokich
składowisk odpadów promieniotwórczych, w zakresie nieuregulowanym w
ustawie, stosuje się przepisy ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo
geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21).
3. Do projektowania, budowy, eksploatacji oraz zamknięcia
powierzchniowych składowisk odpadów promieniotwórczych, w zakresie
nieuregulowanym w ustawie, stosuje się przepisy ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 55e. Projekt składowiska odpadów promieniotwórczych w
36
szczególności:
1)
uwzględnia konieczność zapewnienia ochrony radiologicznej,
ochrony fizycznej oraz konieczność zachowania podkrytyczności podczas
eksploatacji i zamknięcia składowiska oraz po jego zamknięciu;
2)
uwzględnia sekwencję kolejnych barier ochronnych zapewniających
spełnienie wymagań, o których mowa w pkt 1, nawet w przypadku
uszkodzenia jednej z barier;
3)
zawiera rozwiązania, które umożliwiają pewną, stabilną, łatwą i
bezpieczną w zarządzaniu eksploatację i zamknięcie składowiska odpadów
promieniotwórczych;
4)
uwzględnia charakterystykę wybranej lokalizacji.
Art. 55f. 1. Składowisko odpadów promieniotwórczych eksploatuje się oraz
zamyka w sposób zapewniający ochronę radiologiczną pracowników i
ludności, zgodnie z zezwoleniem wydanym przez Prezesa Agencji oraz
wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym systemem
zarządzania.
2. Po zamknięciu składowiska dawka skuteczna (efektywna) ze wszystkich
dróg narażenia, jaką może otrzymać osoba z ogółu ludności od tego
składowiska w ciągu roku, nie może przekroczyć wartości 0,1 mSv.
3. Zamknięte składowisko odpadów promieniotwórczych oznacza się
tablicą informacyjną, o której mowa w art. 52 ust. 4.
Art. 55g. 1. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność
związaną z narażeniem, polegającą na eksploatacji lub zamknięciu
składowiska odpadów promieniotwórczych, przeprowadza ocenę okresową
bezpieczeństwa
składowiska,
zwaną
dalej
„oceną
okresową
bezpieczeństwa”, pod względem zgodności z zezwoleniem, przepisami
prawa oraz normami krajowymi i międzynarodowymi dotyczącymi
standardów bezpieczeństwa dla składowisk. W ocenie okresowej
bezpieczeństwa wskazuje się zmiany wprowadzone w składowisku od
poprzedniej oceny okresowej bezpieczeństwa lub od rozpoczęcia
eksploatacji składowiska.
2. Ocenę okresową bezpieczeństwa przeprowadza się z częstotliwością
określoną w zezwoleniu na eksploatację składowiska odpadów
promieniotwórczych, jednak nie rzadziej niż co 15 lat.
3. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
narażeniem, polegającą na eksploatacji składowiska odpadów
promieniotwórczych, sporządza szczegółowy plan oceny okresowej
bezpieczeństwa, który przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
Zatwierdzenie planu okresowej oceny bezpieczeństwa następuje w drodze
decyzji.
4. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną z
37
narażeniem, polegającą na eksploatacji składowiska odpadów
promieniotwórczych, na podstawie oceny okresowej bezpieczeństwa,
sporządza raport z oceny okresowej bezpieczeństwa i w terminie
określonym w zezwoleniu na eksploatację składowiska przedstawia go do
zatwierdzenia Prezesowi Agencji.
5. Prezes Agencji, przed zatwierdzeniem raportu, o którym mowa w ust. 4,
zasięga, w zakresie ochrony fizycznej, opinii Szefa Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
6. Prezes Agencji wydaje decyzję w przedmiocie zatwierdzenia raportu, o
którym mowa w ust. 4, w terminie 6 miesięcy od dnia jego otrzymania.
7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres oceny
okresowej bezpieczeństwa oraz zakres raportu z tej oceny dla składowiska
odpadów promieniotwórczych, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia
kompleksowej i wiarygodnej informacji o stanie bezpieczeństwa
składowisk odpadów promieniotwórczych.
Art. 55h. Konstrukcja składowiska odpadów promieniotwórczych
umożliwia:
1)
ciągłą kontrolę spełnienia założeń projektowych dotyczących
bezpieczeństwa składowiska;
2)
zamknięcie składowiska przed terminem przewidzianym w projekcie
– w przypadku zaistnienia takiej konieczności;
3)
wykonanie prac związanych z zamknięciem składowiska;
4)
zachowanie naturalnych charakterystyk wybranej lokalizacji
mających zapewnić długoterminowe bezpieczeństwo składowiska po
zamknięciu składowiska;
5)
rozbudowę składowiska.
Art. 55i. 1. Składowisko powierzchniowe odpadów promieniotwórczych po
zakończeniu eksploatacji zamyka się zgodnie z zezwoleniem Prezesa
Agencji oraz wdrożonym w jednostce organizacyjnej zintegrowanym
systemem zarządzania, w sposób zabezpieczający w szczególności przed:
1)
infiltracją wód opadowych w głąb składowiska;
2)
nieświadomą penetracją przez człowieka;
3)
niszczącym działaniem roślin lub zwierząt.
2. Składowisko głębokie odpadów promieniotwórczych po zakończeniu
eksploatacji zamyka się w sposób określony w ust. 1, oraz w sposób
zabezpieczający przed wydostawaniem się ze składowiska produktów
gazowych.
3. Obszar składowiska głębokiego oraz składowiska powierzchniowego
odpadów promieniotwórczych po zamknięciu podlega ochronie fizycznej
zgodnie z przepisami o ochronie osób i mienia, dostosowanej do
zagrożenia, które może powstać ze strony składowiska w wyniku
38
nieświadomego albo celowego działania człowieka.
28. Art. 5 c) system udzielania zezwoleń na prowadzenie
T
Art. 1 pkt
2) w art. 4
ust. 1 działalności związanej z gospodarowaniem
2
a) w ust. 1:
lit. c
wypalonym paliwem i odpadami
projektu
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
promieniotwórczymi dla obiektów lub obydwa,
„1) wytwarzaniu, przetwarzaniu, przechowywaniu, transporcie,
obejmujący zakaz prowadzenia działalności w
stosowaniu
materiałów
jądrowych
lub
źródeł
zakresie gospodarowania wypalonym paliwem lub
promieniotwórczych i obrocie tymi materiałami lub źródłami,”,
odpadami promieniotwórczymi, eksploatacji
– po pkt 1 dodaje się pkt 1a–1c w brzmieniu:
obiektu gospodarowania wypalonym paliwem
„1a)
przechowywaniu,
transporcie, przetwarzaniu lub
jądrowym lub odpadami promieniotwórczymi bez
składowaniu odpadów promieniotwórczych,
odpowiedniego zezwolenia lub obydwa oraz – w
1b) przechowywaniu, transporcie lub przerobie wypalonego
odpowiednich przypadkach –
nakładanie
paliwa jądrowego i obrocie tym paliwem,
warunków odnoszących się do dalszego
1c) wzbogacaniu izotopowym,”,
zarządzania daną działalnością, danym obiektem
– pkt 3 otrzymuje brzmienie:
obydwu;
„3) budowie, eksploatacji i zamknięciu składowisk odpadów
promieniotwórczych,”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„3. Działalność polegająca na obrocie odpadami
promieniotwórczymi jest zabroniona.”;
Art. 1 pkt
16) po art. 55a dodaje się art. 55b – 55t w brzmieniu:
16
Art. 55l. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na:
projektu
1)
budowę składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie 24
miesięcy,
2)
eksploatację składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie
12 miesięcy,
3)
zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych – w terminie
18 miesięcy
–
od dnia złożenia wniosku wraz z wymaganymi dokumentami.
Art. 55m. Do postępowania o wydanie zezwolenia na budowę, eksploatację
i zamknięcie składowiska odpadów promieniotwórczych nie stosuje się
przepisu art. 31 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks
postępowania administracyjnego.
Art. 55n. 1. Prezes Agencji, po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia
na wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na
budowie składowiska odpadów promieniotwórczych, niezwłocznie ogłasza
na swoich stronach podmiotowych w Biuletynie Informacji Publicznej treść
wniosku wraz ze skróconym raportem bezpieczeństwa oraz informacje o:
1)
wszczęciu postępowania w sprawie wydania zezwolenia na budowę
składowiska;
2)
możliwości składania uwag i wniosków;
39
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1993
› Pobierz plik