Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1949
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598
1949
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Niniejsza regulacja będzie miała wpływ na ministra właściwego do spraw pracy oraz na
podmioty zainteresowane uzyskaniem akredytacji do prowadzenia w na terenie kraju
pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES, czyliŚ
1) podmioty prowadzące agencje zatrudnienia;
2) centra integracji społecznej oraz kluby integracji społecznej, o których mowa w przepisach
o zatrudnieniu socjalnym;
3) wyspecjalizowane organy wojskowe, o których mowa w przepisach o służbie wojskowej
żołnierzy zawodowych, wykonujące usługi pośrednictwa pracy dla żołnierzy zawodowych
zwalnianych i zwolnionych z zawodowej służby wojskowej.
2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym w trybie ustawy z dnia
23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z późn. zm.) oraz
ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235,
z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia zostanie przedłożony do zaopiniowania następującym podmiotomŚ
1. Związkowi Pracodawców Business Centre Clubś
2. Forum Związków Zawodowychś
3. Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”ś
4. Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej;
5. Krajowej Izbie Gospodarczej;
6. Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowychś
7. Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych (OPZZ)ś
8. Konfederacji Lewiatan;
9. Związkowi Rzemiosła Polskiego.
Ponadto, projekt rozporządzenia zostanie przedstawiony do zaopiniowania Komisji Wspólnej
Rządu i Samorządu Terytorialnego, Polskiej Izbie Biur Rachunkowych, Związkowi Powiatów
Polskich.
12
3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Projektowane rozporządzenie będzie wywoływało skutki finansowe dla budżetu państwa.
Szacuje się, że utworzenie wniosku o akredytację w postaci dokumentu elektronicznego,
w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2006 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne, przy założeniu jego ścisłego zintegrowania z planowanym do
utworzenia przez ministra właściwego do spraw pracy elektronicznym rejestrem akredytacji,
będzie stanowić koszt ok. 300.000 zł. Planowanym źródłem finansowania tego kosztu jest
Fundusz Pracy.
Projektowane rozporządzenie nie wywołuje skutków finansowych dla budżetu jednostek
samorządu terytorialnego.
4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy
Proponowane rozwiązania będą miały pozytywny wpływ na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie stwarza możliwości poszerzenia liczby podmiotów świadczących
pośrednictwo pracy w ramach sieci EURES na terenie kraju. Do dnia 31 grudnia 2013 r.
podmiotami uprawnionymi to prowadzenia tego pośrednictwa są jedynie publiczne służby
zatrudnienia z krajów Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.
W Polsce dotyczy to wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy, które od dnia wejścia Polski
do Unii Europejskiej prowadzą unijne pośrednictwo pracy.
Poszerzenie dostępności usług unijnego pośrednictwa pracy zwiększy szanse na znalezienie
zatrudnienia osobom bezrobotnym i poszukującym pracy, które mają problemy ze znalezieniem
w Polsce odpowiedniego zatrudnienia. Ponadto będzie miało to wpływ na wsparcie pracodawców
krajowych w rekrutacji wykwalifikowanej kadry z zagranicy, w szczególności w przypadku
pracodawców krajowych, którzy mają trudności w znalezieniu wykwalifikowanych pracowników
w kraju.
5. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na konkurencyjność podmiotów
gospodarczych funkcjonujących na terenie poszczególnych województw oraz na politykę
gospodarczą i regionalną państwa.
13/11/EP
13
Projekt
R O Z P O R Z D Z E N I E
M I N I S T R A P R A C Y I P O L I T Y K I S P O Ł E C Z N E J 1)
z dnia
w sprawie szczegółowego sposobu i trybu przyznania środków z Krajowego Funduszu
Szkoleniowego
Na podstawie art. 69b ust. 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675, 829 i …) zarządza się,
co następujeŚ
§ 1. Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przyznawania środków
na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców ze środków Krajowego Funduszu
Szkoleniowego, w tym:
1) zakres informacji niezbędnych do sporządzenia wniosku o przyznanie środków
z Krajowego Funduszu Szkoleniowego;
2) elementy umowy o finansowanie działań na rzecz kształcenia ustawicznego
pracowników i pracodawcy.
§ 2. 1. Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków na sfinansowanie kosztów
kształcenia ustawicznego wymienionych w art. 69a ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia
2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zwanej dalej „ustawą”, składa
w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce
prowadzenia działalności, wniosek zawierającyŚ
1) nazwę pracodawcy, adres siedziby i miejsce prowadzenia działalnościś
2) oznaczenie przeważającego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej według
PKD;
1) Minister Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej – praca, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 248, poz. 1485).
3) wskazanie realizatora, nazwy, liczby uczestników, terminu realizacji, miejsca
oraz kosztów poszczególnych form kształcenia ustawicznego, tj. kursów, studiów
podyplomowych lub egzaminów;
4) wykaz imienny osób, których dotyczy wniosek, wraz z kwotą finansowania
przypadającą na każdą osobę, z uwzględnieniem kosztów objętych dofinansowaniem;
5) koszt całości działań w zakresie kształcenia ustawicznego, z rozbiciem
na poszczególne wydatki, o których mowa w art. 69a ust. 2 pkt 1 ustawy;
6) wnioskowaną
wysokość środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego oraz wysokość wkładu
własnego wnoszonego przez pracodawcę;
7) uzasadnienie potrzeby odbycia kształcenia ustawicznego przez wskazane osoby,
przy uwzględnieniu obecnych lub przyszłych potrzeb pracodawcy.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, pracodawca dołączaŚ
1) zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa
w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu
w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404,
z późn. zm.2));
2) informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy
z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej;
3) informację o liczbie zatrudnionych pracowników.
§ 3. 1. Starosta rozpatruje wnioski pracodawców zgodnie z kolejnością ich wpływu
i w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku informuje pracodawcę o sposobie jego
rozpatrzenia. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku starosta uzasadnia odmowę.
2. W przypadku, gdy wniosek pracodawcy jest nieprawidłowo wypełniony
lub niekompletny starosta wyznacza pracodawcy co najmniej 7 dniowy termin
na uzupełnienie wniosku.
§ 4. 1. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta zawiera
z pracodawcą umowę o dofinansowanie kosztów szkolenia, o której mowa w art. 69b ust. 1
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U z 2008 r. Nr 93, poz. 585, z 2010 r.
Nr 18, poz. 99 oraz z 2011 r. Nr 233, poz. 1381.
2
ustawy zawierającą w szczególnościŚ
1) oznaczenie stron umowy i datę jej zawarciaś
2) wysokość środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na dofinansowanie kosztów
szkolenia;
3) numer konta przedsiębiorcy, na które będą przekazywane środki z Krajowego
Funduszu Szkoleniowego oraz termin ich przekazania;
4) sposób i termin rozliczenia otrzymanych środków oraz dokumenty potwierdzające
wydatkowanie środkówś
5) warunki wypowiedzenia umowy;
6) warunki zwrotu środków w przypadku nieukończenia szkolenia z winy pracownika;
7) warunki zwrotu środków niewykorzystanych lub wykorzystanych niezgodnie
z przeznaczeniem;
8) sposób kontroli wykonywania umowy i postępowania w przypadku stwierdzenia
nieprawidłowości w wykonywaniu umowy;
9) postanowienia dotyczące zachowania formy pisemnej w przypadku zmiany
lub rozwiązania umowy.
§ 5. Dofinansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy
udzielane podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, stanowi pomoc de minimis,
w rozumieniu przepisówŚ
1) rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379
z 28.12.2006, str. 5),
2) rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady
de minimis dla sektora rybołówstwa i zmieniającego rozporządzenie (WE)
nr 1860/2004 (Dz. Urz. UE L193 z 25.07.2007, str. 6)
i jest udzielane zgodnie z przepisami tych rozporządzeń.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2014 r.
MINISTER
PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1949
› Pobierz plik