Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1949
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598
1949
pozyskanych z zewnętrznych źródeł finansowania;
7) dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdąś
8) jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Imię i nazwisko, pełniona funkcja, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu oraz data wypełnienia wniosku
Pełniona funkcja
Imię i nazwisko
Podpis
Data
7
UZASADNIENIE
Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego dla ministra
właściwego do spraw pracy, zawartego w art. 36e ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675, 829 i …)
zwanej dalej „ustawą”, do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru wniosku o akredytację do
prowadzenia pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES, w postaci dokumentu elektronicznego,
w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2006 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z wprowadzenia nowego
upoważnienia do ustawy przez ustawę z dnia … o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Nowelizowana ustawa przewiduje możliwość prowadzenia pośrednictwa pracy w ramach
sieci EURES, po uprzednim uzyskaniu akredytacji, przez podmioty inne niż urzędy pracy oraz
Ochotnicze Hufce Pracy. Do podmiotów tych należeć będą podmioty prowadzące agencje
zatrudnienia, a także centra integracji społecznej i kluby integracji społecznej, o których mowa
w przepisach o zatrudnieniu socjalnym oraz wyspecjalizowane organy wojskowe, o których mowa
w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, wykonujące usługi pośrednictwa pracy
dla żołnierzy zawodowych zwalnianych i zwolnionych z zawodowej służby wojskowej.
Przewiduje się, że wnioski o akredytację zainteresowane podmioty będą składały do
ministra pracy i polityki społecznej w postaci dokumentu elektronicznego za pośrednictwem
rejestru podmiotów, które uzyskały akredytację do prowadzenia na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES, zwanego dalej „rejestrem akredytacji”,
prowadzonego przez tego ministra.
Zgodnie z art. 36b ustawy postępowanie w sprawie udzielenia akredytacji stanowi
instytucję wnioskową.
Wzór wniosku o akredytację zawiera zakres danych, informacji i oświadczeń, które są
niezbędne dla ministra właściwego do spraw pracy do podjęcia decyzji o udzieleniu akredytacji.
Zakres ten uwzględnia nie tylko elementy określone w ustawie, ale również uwypuklone
w wytycznych Komisji Europejskiej, czyli w projektowanej Karcie EURES, która będzie wydana
przez Komisję Europejską na podstawie decyzji wykonawczej Komisji z dnia 26 listopada 2012 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 492/2011
8
odnośnie do kojarzenia ofert zatrudnienia i wniosków o zatrudnienie oraz ich równoważenia oraz
ponownego ustanowienia EURES (Dz. U. UE z 28.11.2012 Nr L 328). Decyzja ta wchodzi w życie
z dniem 1 stycznia 2014 r.
Podmiot wnioskujący o akredytację zobowiązany będzie do podaniaŚ
a) danych podmiotu w zakresie:
oznaczenia podmiotu,
adresu siedziby podmiotu i adresu zamieszkania w przypadku, gdy wniosek składa osoba
fizyczna prowadząca działalność,
adresu/adresów, pod którymi będzie prowadzone pośrednictwo pracy w ramach sieci
EURES, z podaniem zakresu usług do świadczenia w ramach tego pośrednictwa pod
wskazanym adresem,
adresu/adresów, pod którymi prowadzona jest działalność poza granicami kraju, w tym na
terytorium Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii,
numeru telefonu, faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej
podmiotu,
formy prawnej prowadzonej działalności,
numeru identyfikacji podatkowej NIP,
informacji o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo
Krajowym Rejestrze Sądowym (z numerem tego wpisu),
b) informacji związanych ze spełnianiem kryteriów akredytacji wymienionych w art. 36b ust. 1
ustawy w zakresie:
wpisu do rejestru agencji zatrudnienia,
systemów teleinformatycznych podmiotu,
doświadczenia w prowadzeniu pośrednictwa do pracy za granicą,
c) informacji niezbędnych do zawarcia umowy akredytacyjnej, o której mowa w art. 36e ust. 2
ustawy w zakresie:
usług planowanych do realizacji w pośrednictwie pracy w ramach sieci EURES,
stanu zatrudnienia w podmiocie, w tym w zakresie przewidywanej liczby osób
skierowanych do realizacji pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES oraz pozostałych
działań wynikających z realizacji zobowiązań wynikających z umowy akredytacyjnej,
z uwzględnieniem znajomości przez te osoby języków obcych,
9
stosowanych przez podmiot sposobów przepływu informacji skierowanych do klientów,
cennika usług za pośrednictwo pracy,
d) informacji o podmiotach współpracujących w zakresieŚ
oznaczenia podmiotu oraz adresu/adresów, pod którymi na terenie kraju będzie
prowadzone pośrednictwo pracy w ramach sieci EURES, z podaniem zakresu usług do
świadczenia w ramach tego pośrednictwa pod wskazanym adresem,
numeru telefonu, faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej
podmiotu.
Ponadto podmiot wnioskujący zobowiązany będzie do złożenia we wniosku grupy
oświadczeń dotyczącychŚ
a) znajomości i spełniania warunków, o których mowa w art. 19 ustawy, których spełnienie
jest jednym z kryteriów akredytacyjnych, określonych w art. 36b ust. 1,
b) znajomości obowiązków związanych z realizacją działań sieci EURES wynikających
z ustawy, przepisów Unii Europejskiej i wytycznych Komisji Europejskiej,
c) znajomości ogólnej zawartości umowy akredytacyjnej, o której mowa w art. 36d ust. 2
ustawy,
d) nieprowadzenia w stosunku do podmiotu postępowania skutkującego wykreśleniem
z rejestru agencji zatrudnienia na podstawie art. 18m ustawy,
e) upłynięcia dwóch lat od dnia rozwiązania z podmiotem wnioskującym umowy
akredytacyjnej w drodze wypowiedzenia z przyczyn, o których mowa w art. 36e ust. 2
ustawy, do dnia złożenia wniosku (dotyczy podmiotów, z którymi minister właściwy do
spraw pracy zawarł uprzednio umowę akredytacyjną i została ona rozwiązana z wyżej
wymienionych przyczyn),
f) posiadania zasobów finansowych i administracyjnych umożliwiających realizację działań
sieci EURES wynikających z ustawy, przepisów Unii Europejskiej i wytycznych Komisji
Europejskiej oraz świadomości podmiotu o konieczności finansowania tych działań
z własnych środków lub ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych (zgodnie
z art. 36d ust. 5 ustawy),
g) kompletności danych we wniosku oraz ich zgodności z prawdą,
h) świadomości o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
10
Zgodnie z art. 36d ust. 1 nowelizowanej ustawy udzielenie akredytacji będzie miało formę
wpisu do rejestru akredytacji, po uprzednim zawarciu przez ministra właściwego do spraw pracy
umowy akredytacyjnej z podmiotem wnioskującym.
Termin wejścia w życie rozporządzenia zostanie określony z uwzględnieniem czasu
potrzebnego na przygotowanie oraz uruchomienie elektronicznego rejestru akredytacji.
Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie zamieszczony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1949
› Pobierz plik