eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy wprowadzenia szerszego dostępu do instrumentów rynku pracy, profilowania bezrobotnych, wprowadzenia rozwiązań zwiększających wpływ samorządów na kształtowanie i koordynację polityki w zakresie promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej oraz rozwiązań wpływających na poprawę efektywności działania urzędów pracy a także funkcjonowania Rady Rynku Pracy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1949
  • Data wpłynięcia: 2013-11-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 598

1949

działania te będą finansowane z moich własnych środków oraz, gdy istnieje taka możliwość, ze środków
pozyskanych z zewnętrznych źródeł finansowania;
7) dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdąś
8) jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Imię i nazwisko, pełniona funkcja, podpis osoby uprawnionej do reprezentowania podmiotu oraz data wypełnienia wniosku
Pełniona funkcja
Imię i nazwisko


Podpis
Data






7

UZASADNIENIE

Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego dla ministra
właściwego do spraw pracy, zawartego w art. 36e ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r.
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675, 829 i …)
zwanej dalej „ustawą”, do określenia, w drodze rozporządzenia, wzoru wniosku o akredytację do
prowadzenia pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES, w postaci dokumentu elektronicznego,
w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2006 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne.
Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z wprowadzenia nowego
upoważnienia do ustawy przez ustawę z dnia … o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia
i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …).
Nowelizowana ustawa przewiduje możliwość prowadzenia pośrednictwa pracy w ramach
sieci EURES, po uprzednim uzyskaniu akredytacji, przez podmioty inne niż urzędy pracy oraz
Ochotnicze Hufce Pracy. Do podmiotów tych należeć będą podmioty prowadzące agencje
zatrudnienia, a także centra integracji społecznej i kluby integracji społecznej, o których mowa
w przepisach o zatrudnieniu socjalnym oraz wyspecjalizowane organy wojskowe, o których mowa
w przepisach o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, wykonujące usługi pośrednictwa pracy
dla żołnierzy zawodowych zwalnianych i zwolnionych z zawodowej służby wojskowej.
Przewiduje się, że wnioski o akredytację zainteresowane podmioty będą składały do
ministra pracy i polityki społecznej w postaci dokumentu elektronicznego za pośrednictwem
rejestru podmiotów, które uzyskały akredytację do prowadzenia na terenie Rzeczypospolitej
Polskiej pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES, zwanego dalej „rejestrem akredytacji”,
prowadzonego przez tego ministra.
Zgodnie z art. 36b ustawy postępowanie w sprawie udzielenia akredytacji stanowi
instytucję wnioskową.
Wzór wniosku o akredytację zawiera zakres danych, informacji i oświadczeń, które są
niezbędne dla ministra właściwego do spraw pracy do podjęcia decyzji o udzieleniu akredytacji.
Zakres ten uwzględnia nie tylko elementy określone w ustawie, ale również uwypuklone
w wytycznych Komisji Europejskiej, czyli w projektowanej Karcie EURES, która będzie wydana
przez Komisję Europejską na podstawie decyzji wykonawczej Komisji z dnia 26 listopada 2012 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 492/2011
8

odnośnie do kojarzenia ofert zatrudnienia i wniosków o zatrudnienie oraz ich równoważenia oraz
ponownego ustanowienia EURES (Dz. U. UE z 28.11.2012 Nr L 328). Decyzja ta wchodzi w życie
z dniem 1 stycznia 2014 r.
Podmiot wnioskujący o akredytację zobowiązany będzie do podaniaŚ
a) danych podmiotu w zakresie:
 oznaczenia podmiotu,
 adresu siedziby podmiotu i adresu zamieszkania w przypadku, gdy wniosek składa osoba
fizyczna prowadząca działalność,
 adresu/adresów, pod którymi będzie prowadzone pośrednictwo pracy w ramach sieci
EURES, z podaniem zakresu usług do świadczenia w ramach tego pośrednictwa pod
wskazanym adresem,
 adresu/adresów, pod którymi prowadzona jest działalność poza granicami kraju, w tym na
terytorium Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii,
 numeru telefonu, faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej
podmiotu,
 formy prawnej prowadzonej działalności,
 numeru identyfikacji podatkowej NIP,
 informacji o wpisie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo
Krajowym Rejestrze Sądowym (z numerem tego wpisu),
b) informacji związanych ze spełnianiem kryteriów akredytacji wymienionych w art. 36b ust. 1
ustawy w zakresie:
 wpisu do rejestru agencji zatrudnienia,
 systemów teleinformatycznych podmiotu,
 doświadczenia w prowadzeniu pośrednictwa do pracy za granicą,
c) informacji niezbędnych do zawarcia umowy akredytacyjnej, o której mowa w art. 36e ust. 2
ustawy w zakresie:
 usług planowanych do realizacji w pośrednictwie pracy w ramach sieci EURES,
 stanu zatrudnienia w podmiocie, w tym w zakresie przewidywanej liczby osób
skierowanych do realizacji pośrednictwa pracy w ramach sieci EURES oraz pozostałych
działań wynikających z realizacji zobowiązań wynikających z umowy akredytacyjnej,
z uwzględnieniem znajomości przez te osoby języków obcych,
9

 stosowanych przez podmiot sposobów przepływu informacji skierowanych do klientów,
 cennika usług za pośrednictwo pracy,
d) informacji o podmiotach współpracujących w zakresieŚ
 oznaczenia podmiotu oraz adresu/adresów, pod którymi na terenie kraju będzie
prowadzone pośrednictwo pracy w ramach sieci EURES, z podaniem zakresu usług do
świadczenia w ramach tego pośrednictwa pod wskazanym adresem,
 numeru telefonu, faksu, adresu poczty elektronicznej oraz adresu strony internetowej
podmiotu.
Ponadto podmiot wnioskujący zobowiązany będzie do złożenia we wniosku grupy
oświadczeń dotyczącychŚ
a) znajomości i spełniania warunków, o których mowa w art. 19 ustawy, których spełnienie
jest jednym z kryteriów akredytacyjnych, określonych w art. 36b ust. 1,
b) znajomości obowiązków związanych z realizacją działań sieci EURES wynikających
z ustawy, przepisów Unii Europejskiej i wytycznych Komisji Europejskiej,
c) znajomości ogólnej zawartości umowy akredytacyjnej, o której mowa w art. 36d ust. 2
ustawy,
d) nieprowadzenia w stosunku do podmiotu postępowania skutkującego wykreśleniem
z rejestru agencji zatrudnienia na podstawie art. 18m ustawy,
e) upłynięcia dwóch lat od dnia rozwiązania z podmiotem wnioskującym umowy
akredytacyjnej w drodze wypowiedzenia z przyczyn, o których mowa w art. 36e ust. 2
ustawy, do dnia złożenia wniosku (dotyczy podmiotów, z którymi minister właściwy do
spraw pracy zawarł uprzednio umowę akredytacyjną i została ona rozwiązana z wyżej
wymienionych przyczyn),
f) posiadania zasobów finansowych i administracyjnych umożliwiających realizację działań
sieci EURES wynikających z ustawy, przepisów Unii Europejskiej i wytycznych Komisji
Europejskiej oraz świadomości podmiotu o konieczności finansowania tych działań
z własnych środków lub ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych (zgodnie
z art. 36d ust. 5 ustawy),
g) kompletności danych we wniosku oraz ich zgodności z prawdą,
h) świadomości o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
10

Zgodnie z art. 36d ust. 1 nowelizowanej ustawy udzielenie akredytacji będzie miało formę
wpisu do rejestru akredytacji, po uprzednim zawarciu przez ministra właściwego do spraw pracy
umowy akredytacyjnej z podmiotem wnioskującym.

Termin wejścia w życie rozporządzenia zostanie określony z uwzględnieniem czasu
potrzebnego na przygotowanie oraz uruchomienie elektronicznego rejestru akredytacji.

Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt zostanie zamieszczony na
stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.




11

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 36 . [ 37 ] . 38 ... 46

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: