Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy
budżetowej jest ściśle związany z rządowym projektem ustawy budżetowej na rok
2014.
Regulacje przedmiotowego projektu ustawy, które w skrócie można określić mianem
„ustawy okołobudżetowej”, mają charakter komplementarny i dopełniający do
przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 27 września 2013 r. projektu ustawy
budżetowej na rok 2014.
Przedłożone propozycje zmian niektórych ustaw znajdują swoje odzwierciedlenie
i wymierną korelację w kwotach ujętych w projekcie budżetu państwa na przyszły rok
lub wiążą się z prawidłową realizacją ustawy budżetowej na rok 2014.
I. Zmiany związane ze świadczeniami oraz wynagrodzeniami w sektorze finansów
publicznych (art. 1, art. 4, art. 5, art. 12–18, art. 24–25)
W projekcie ustawy proponuje się:
1) „zamrożenie” maksymalnych wynagrodzeń osób wymienionych w art. 2 ustawy
z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi
podmiotami prawnymi (Dz. U. z 2013 r. poz. 254), tj. do ustalania
maksymalnych wysokości wynagrodzenia miesięcznego dla osób wymienionych
w ww. art. 2 przyjmować przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze
przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale 2009 r.,
z wyjątkiem członków organów nadzorczych (w szczególności rad nadzorczych
i komisji rewizyjnych) w agencjach państwowych, w tym w agencjach
wykonawczych. Z uwagi na to, że do końca 2012 r. w stosunku do tych osób nie
miał zastosowania przedmiotowy przepis, w celu zachowania również w 2014 r.
tym osobom wynagrodzeń na poziomie roku 2012 proponuje się zastosowanie
relacjonowania maksymalnej wysokości wynagrodzenia miesięcznego do
przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, bez
wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, tj. z 2011 r. –
art. 5 projektu ustawy,
2) „zamrożenie” na poziomie roku 2013 wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach
prawnych sektora finansów publicznych – art. 4, art. 12, art. 13 projektu ustawy,
3) „zamrożenie” na poziomie roku 2013 wynagrodzeń bezosobowych
w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych – art. 14
i art. 15 projektu ustawy, oraz
4) „zamrożenie” na poziomie obowiązującym w roku 2013 funduszu świadczeń
socjalnych – art. 1, art. 24 i art. 25 projektu ustawy. W przypadku zakładowego
funduszu świadczeń socjalnych podstawą będzie kwota w wysokości
2.917,14 zł.
Proponowane w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a–d oraz w pkt 3 i 7 projektu ustawy przepisy
dotyczące ustalania wielkości wynagrodzeń osobowych w warunkach
porównywalnych z roku 2013 w częściach budżetowych:
08 – Rzecznik Praw Obywatelskich,
09 – Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,
11 – Krajowe Biuro Wyborcze,
14 – Rzecznik Praw Dziecka
– są konsekwencją (skutkami przechodzącymi) postanowień art. 16 ust. 3 pkt 1
lit. a–d oraz pkt 3 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw
w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1456), które
upoważniały do zwiększenia funduszu wynagrodzeń w tych instytucjach z uwagi na
powierzenie im w roku 2013 do realizacji nowych zadań.
Plan finansowy instytucji gospodarki budżetowej Centralny Ośrodek Informatyki,
dalej COI, mógł być zwiększony w 2013 r. o 14.000 tys. zł w związku
z koniecznością utworzenia w tej jednostce nowych etatów związanych z realizacją
nowych zadań przez COI. W tej sytuacji wielkość wynagrodzeń COI w 2014 r. musi
uwzględniać skutki przechodzące zwiększenia wydatków na wynagrodzenia, ponad
wielkość przewidzianą w planie finansowym tej jednostki na 2013 r., dokonanego
w trakcie 2013 r. „Zamrożenie” wynagrodzeń w COI w 2014 r. na poziomie planu
finansowego tej jednostki na 2013 r. mogłoby w efekcie spowodować brak
możliwości zaplanowania na 2014 r. środków finansowych na wydatki na
wynagrodzenia dla pracowników zatrudnionych w 2013 r. (art. 12 ust. 1 pkt 3
projektu ustawy).
2
Wielkość wynagrodzeń osobowych w planie finansowym Centrum Zakupów dla
Sądownictwa Instytucja Gospodarki Budżetowej na 2014 r. określona zostanie na
poziomie 2012 r. Zgodnie z przyjętym, w momencie tworzenia instytucji w 2012 r.,
założeniem w zakresie zatrudnienia, instytucja powinna dysponować funduszem
wynagrodzeń osobowych w wysokości 2.080.000 zł oraz zatrudniać 35 osób.
W związku z niepełnym wykonaniem planu w zakresie zatrudnienia (zatrudnieniem
26 osób), fundusz wynagrodzeń osobowych instytucji został w 2012 r. zmniejszony
o kwotę 1.000.000 zł. W 2013 r. wysokość środków przeznaczonych na
wynagrodzenia osobowe w instytucji utrzymano na zredukowanym poziomie
tj. 1.080.000 zł. Z uwagi na obserwowany od drugiej połowy 2012 r. dynamiczny
rozwój instytucji w związku z kompleksową realizacją zleceń w zakresie zamówień
publicznych niezbędne jest zwiększenie funduszu wynagrodzeń osobowych
instytucji do poziomu roku 2012, tj. o 1.000.000 zł (art. 12 ust. 1 pkt 3 projektu
ustawy).
Wyłączenie instytutów naukowych Polskiej Akademii Nauk z katalogu jednostek
sektora finansów publicznych objętych propozycją ograniczenia w 2014 r. wysokości
wynagrodzeń do poziomu roku poprzedniego związane jest ze specyfiką
finansowania jednostek naukowych. Instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk,
oprócz dotacji na finansowanie działalności statutowej, której wysokość uzależniona
jest od kategorii przyznanej danej jednostce, otrzymują uzyskane w trybie
konkursowym granty na realizację projektów badawczych. Wielkość środków
finansowych przyznawanych poszczególnym jednostkom zależna jest zatem od
aktywności naukowej. W tej sytuacji „zamrożenie” wysokości wynagrodzeń
w instytutach naukowych Polskiej Akademii Nauk mogłoby w efekcie spowodować,
iż jednostki te nie byłyby zainteresowane rozwijaniem działalności naukowej przez
realizację projektów badawczych (art. 12 ust. 1 pkt 6 projektu ustawy).
Proponowane wyłączenie z „zamrożenia” wynagrodzeń:
1) w państwowej instytucji kultury Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu
w części finansowanej z dochodów uzyskanych z inwestowania Kapitału
Wieczystego Fundacji Auschwitz-Birkenau oraz z przychodów z prowadzonej
działalności z wyłączeniem dotacji z budżetu państwa, w wysokości 3.650 tys. zł,
związane jest z rosnącym zainteresowaniem działalnością muzeum oraz
z podwojeniem frekwencji odwiedzających. W celu prawidłowej realizacji
3
statutowych zadań bieżących oraz wdrażanych projektów niezbędne jest
zwiększenie funduszu wynagrodzeń w roku 2014, przy wykorzystaniu środków
z innych źródeł niż dotacje z budżetu państwa, tj. z dochodów uzyskanych
z inwestowania Kapitału Wieczystego Fundacji Auschwitz-Birkenau oraz
z przychodów z prowadzonej działalności (art. 12 ust. 3 pkt 1 projektu ustawy),
2) w Agencji Oceny Technologii Medycznych związane jest z planowanym
zwiększeniem zatrudnienia o 10 etatów w związku z realizacją zadań
wynikających z procedur przygotowania analizy weryfikacyjnej, o której mowa
w art. 35 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków
spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów
medycznych (Dz. U. Nr 122, poz. 696, z późn. zm.). Ponadto związane jest
z koniecznością wypłaty w roku 2014 odpraw emerytalnych, rentowych oraz
nagród jubileuszowych. W dotychczasowej działalności Agencji przedmiotowe
odprawy nie były wypłacane, natomiast zapotrzebowanie na wypłatę nagród
jubileuszowych wzrośnie o 30 tys. zł w stosunku do roku 2013. Przepis ten
umożliwi zwiększanie limitu wysokości wynagrodzeń osobowych w trakcie roku
budżetowego, zgodnie z zaistniałymi potrzebami (art. 12 ust. 3 pkt 2 projektu
ustawy),
3) w Polskiej Akademii Nauk wynika z zakończenia w 2014 r. 4-letniej kadencji
władz Akademii. Zgodnie z ustawą z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób
zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 79,
poz. 430 i 654) Prezes i wiceprezes Akademii, którzy zaprzestali wykonywania
swoich funkcji, zachowują prawo do dotychczasowego wynagrodzenia przez
okres trzech miesięcy, jeżeli funkcję tę pełnili ponad 12 miesięcy. Z uwagi na
cykliczność tych wypłat uzasadnione jest, aby ww. wynagrodzenia nie były
wliczane do wielkości wynagrodzeń mrożonych na poziomie roku 2013 (art. 12
ust. 3 pkt 3 projektu ustawy).
Wynikający z ustawy budżetowej na rok 2014 limit wydatków na wynagrodzenia
i wynagrodzenia bezosobowe finansowane z udziałem środków pochodzących
z budżetu Unii Europejskiej oraz ze źródeł zagranicznych może zostać zwiększony
w toku wykonywania budżetu oraz realizacji planów finansowych na 2014 r. o środki
w całości finansowane lub refundowane z ww. źródeł, a w przypadku
współfinansowania jedynie wówczas, gdy te zwiększane wynagrodzenia są co
4
najmniej w 70% finansowane lub refundowane ze środków Unii Europejskiej lub
zagranicznych. W przypadku innej struktury współfinansowania krajowego takie
przekroczenie będzie możliwe w drodze rozporządzenia Ministra Finansów (art. 13
i art. 15 projektu ustawy).
W odniesieniu do propozycji zawartej w art. 14 ust. 4 projektu ustawy należy
zauważyć, że przepis ten konstrukcją odpowiada art. 26 ust. 3 ustawy z dnia
22 grudnia 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy
budżetowej (Dz. U. Nr 291, poz. 1707). Zaproponowana obecnie treść tego przepisu
ogranicza się w stosunku do pierwowzoru jedynie do wskazania przez ministra
właściwego do spraw finansów publicznych wielkości wynagrodzeń bezosobowych
zwiększonych w trakcie prac nad projektem ustawy budżetowej na rok 2014, które
pierwotnie ujęte były w rezerwach celowych w ustawie budżetowej na rok 2013.
Zmniejszenie wynagrodzeń bezosobowych w części 17 – Administracja publiczna
o 495 tys. zł związane jest z wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r.
o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 2013 r.
poz. 829), która wprowadziła zmiany m.in. w art. 41 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. –
Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287, z późn. zm.).
Zgodnie z przedmiotowymi przepisami koszty przeprowadzania postępowania
kwalifikacyjnego dla osób ubiegających się o nadanie uprawnień zawodowych
w dziedzinie geodezji i kartografii, w tym wynagrodzenia członków komisji
kwalifikacyjnej do spraw uprawnień zawodowych w dziedzinie geodezji
i kartografii, finansowane są ze środków Funduszu Gospodarki Zasobem
Geodezyjnym i Kartograficznym. W ujętym w ustawie budżetowej na rok 2014
planie finansowym Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
wydatki na wynagrodzenia osobowe zostały określone w wysokości 495 tys. zł
(art. 14 ust. 5 projektu ustawy).
W odniesieniu do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowego
Centrum Nauki proponuje się wprowadzenie ograniczenia możliwości wzrostu
środków na wynagrodzenia do poziomu ustalonego w planach finansowych
ww. agencji wykonawczych, stanowiących załącznik do ustawy budżetowej na
rok 2014. Wysokość wynagrodzeń w tych agencjach przewyższa poziom z roku
poprzedniego, co wynika z dostosowania wielkości wydatków na wynagrodzenia do
zakresu zadań wykonywanych przez ww. centra (art. 16 i art. 17 projektu ustawy).
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik