Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
Według raportu KPMG, przygotowanego na zlecenie Związku
Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy, wielkość „szarej strefy”
wyrobów spirytusowych w latach 2009–2012 pozostaje na zbliżonym
poziomie (niewielki spadek): 2009 r. – 10%, 2010 r. – 9,6%, 2011 r. – 9,5%
i w 2012 r. – 9,5% legalnego rynku.
Wyroby tytoniowe (art. 7 pkt 2 projektu ustawy)
Zakłada się, że podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe spowoduje
pozytywny wpływ na dochody budżetu państwa. Skala zmiany dochodów
budżetowych będzie uzależniona od stopnia, w jakim podwyższenie stawek
akcyzy wpłynie na poziom sprzedaży wyrobów tytoniowych. Spodziewany
w roku 2014 spadek sprzedaży wyrobów tytoniowych (głównie papierosów)
będzie spowodowany odchodzeniem od palenia tytoniu lub zastępowania go
alternatywnie coraz popularniejszymi e-papierosami.
Podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe podyktowane jest m.in.
koniecznością osiągnięcia od stycznia 2018 r. unijnego minimum podatkowego
wprowadzonego dyrektywą Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r.
w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych,
które wynosi co najmniej 60% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosów dopuszczonych do konsumpcji, przy czym podatek ten wynosi nie
mniej niż 90 euro na 1000 sztuk, od wszystkich papierosów.
Jest również konsekwencją prowadzonej polityki prozdrowotnej wynikającej
m.in. z zaleceń WHO oraz postanowień ustawy z dnia 9 listopada 1995 r.
o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów
tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.). Obligują one Radę
Ministrów do ustalania programu określającego politykę zdrowotną, społeczną
i ekonomiczną, zmierzającą do zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych.
Skutki budżetowe wynikające z niższych wydatków budżetowych związanych
ze zwalczaniem następstw używania tytoniu, a będących prostą konsekwencją
mniejszego spożycia tych wyrobów, są trudne do oszacowania.
31
Susz tytoniowy (art. 7 pkt 3 projektu ustawy)
Podwyższenie stawki akcyzy na susz tytoniowy o 5%, ze względu na znikomy
udział w rynku tych wyrobów, nie będzie miało znaczącego wpływu na ogólny
wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego.
Wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli nie spowoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego. Powstałe w wyniku zaplanowania niższej kwoty na doskonalenie
zawodowe nauczycieli oszczędności w budżetach organów prowadzących
szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do spraw
oświaty i wychowania zapewnią większą elastyczność gospodarki finansowej
tych jednostek (art. 9 projektu ustawy).
Wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela
zarówno w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli, jak i odpisów na
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie spowoduje skutków finansowych
dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Utrzymanie w kolejnym roku podstawy do dokonywania odpisu na zakładowy
fundusz świadczeń socjalnych na poziomie kwoty bazowej z dnia 1 stycznia
2012 r. (art. 10 projektu ustawy) spowoduje, iż w roku 2014 nie będzie
konieczne angażowanie na wypłatę świadczeń socjalnych dla nauczycieli
środków w wysokości ok. 54 mln zł.
Zmniejszenie podstawy naliczenia odpisu na zakładowy fundusz świadczeń
socjalnych dla pracowników uczelni publicznych pozwoli na ograniczenie
w roku 2014 wydatków budżetu państwa o 45 mln zł (art. 11 projektu ustawy).
Projektowany przepis art. 32 projektu ustawy może wpłynąć na sektor finansów
publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego, gdyż jednostki realizujące projekty będą mogły w roku 2014
dokonywać wydatków w ramach Perspektywy Finansowej 2014–2020.
Propozycja sfinansowania składki członkowskiej z tytułu udziału Polski
w Konwencji ESA w części dotyczącej Ministra Środowiska oraz
dofinansowania
składek z tytułu udziału w innych organizacjach
międzynarodowych ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
32
i Gospodarki Wodnej zmniejszy wydatki budżetu państwa o łączną kwotę
40,5 mln zł (art. 28 projektu ustawy).
Zaproponowana zmiana ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych, w zakresie obniżenia w roku 2014 środków
przewidzianych w ustawie budżetowej (w rezerwie celowej) na wsparcie rynku
biopaliw z 1,5% do 0,5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku
akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza w wymiarze finansowym kwotę
132.067 tys. zł, nie będzie miała wpływu na cenę biopaliw i poziom ich
produkcji. Należy bowiem zauważyć, że obowiązek zapewnienia minimalnego
udziału biokomponentów i innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw
ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku kalendarzowego
w transporcie, liczonego według wartości opałowej, czyli tzw. Narodowego
Celu Wskaźnikowego (NCW), wynika bezpośrednio z przepisów ustawy
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych i nie zależy od poziomu udzielonego
wsparcia rynku biopaliw.
Ograniczenie kwoty na wydatki związane z działaniami wymienionymi
w art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach
i biopaliwach ciekłych przyniesie oszczędności w kwocie około 264.135 tys. zł
(art. 29 projektu ustawy).
2) rynek pracy
Prognozuje się, że wejście w życie zmiany w art. 3 projektu ustawy będzie miało
pozytywny wpływ na rynek pracy. W wyniku zrównania maksymalnych kwot
dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych i ustalenia
ich na poziomie określonym w proponowanej regulacji, pomoc trafiająca do
pracodawców z otwartego rynku pracy będzie bardziej korzystna niż
otrzymywana na podstawie obowiązujących przepisów. Należy zatem
spodziewać się, że spowoduje to zwiększenie zainteresowania zatrudnieniem
osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Zrównanie wysokości
dofinansowania dla pracodawców z otwartego i chronionego rynku pracy ułatwi
transfer pracowników niepełnosprawnych z chronionego na otwarty rynek pracy.
Wprowadzenie proponowanej zmiany jest zbieżne z „Długookresową strategią
33
rozwoju kraju do 2030 r.”, która m.in. zakłada wzrost zatrudnienia osób
niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.
Realizacja przepisów art. 13 i art. 15 projektu ustawy będzie miała pozytywny
wpływ na rynek pracy przez możliwość dofinansowania wynagrodzeń
w jednostkach sektora finansów publicznych finansowanych w odpowiedniej
proporcji ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
Proponowana regulacja w art. 32 projektu ustawy umożliwi realizację projektów
w ramach Perspektywy Finansowej 2014–2020 w pierwszym roku ich
obowiązywania, dzięki ujęciu kwot wydatków w ustawie budżetowej, mimo
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych. Może to
przyczynić się do szybszego powstania nowych miejsc pracy przy wdrażaniu
i realizacji projektów.
3) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Zaproponowane w art. 7 projektu ustawy rozwiązania dotyczące opodatkowania
akcyzą w określonych przypadkach suszu tytoniowego będą miały pozytywny
wpływ na konkurencyjność gospodarki oraz przedsiębiorczość. Ograniczenie
nielegalnego wykorzystania suszu tytoniowego powinno przyczynić się do
rozwoju przedsiębiorstw prowadzących legalną działalność na rynku tytoniu.
Zmiana stawek akcyzy na alkohol etylowy i wyroby tytoniowe nie będzie miała
wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowana regulacja w art. 32 projektu ustawy może przyczynić się do
sprawniejszego wdrażania programów Perspektywy Finansowej na lata
2014–2020 dzięki ujęciu kwot wydatków w ustawie budżetowej, mimo
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych. Wpłynie
to pozytywnie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
4) sytuację i rozwój regionalny
Zmiany stawek podatku akcyzowego na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe
i susz tytoniowy nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionów (art. 7
projektu ustawy).
34
Proponowane w art. 32 projektu ustawy regulacje mogą przyczynić się do
sprawniejszego wdrażania programów Perspektywy Finansowej na lata
2014–2020 dzięki ujęciu kwot wydatków w ustawie budżetowej, mimo
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych. Wpłynie
to pozytywnie na rozwój regionalny.
35
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik