eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej

projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1788
  • Data wpłynięcia: 2013-10-03
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
  • data uchwalenia: 2013-11-08
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645

1788

c)  „szarą strefę” wyrobów spirytusowych 
Według  raportu  KPMG,  przygotowanego  na  zlecenie  Związku 
Pracodawców  Polski  Przemysł  Spirytusowy,  wielkość  „szarej strefy” 
wyrobów spirytusowych w latach 2009–2012  pozostaje  na  zbliżonym 
poziomie (niewielki spadek): 2009 r. – 10%, 2010 r. – 9,6%, 2011 r. – 9,5% 
i w 2012 r. – 9,5% legalnego rynku. 
Wyroby tytoniowe (art. 7 pkt 2 projektu ustawy) 
Zakłada się, że podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe spowoduje 
pozytywny  wpływ  na  dochody  budżetu  państwa.  Skala  zmiany  dochodów 
budżetowych  będzie  uzależniona  od  stopnia,  w jakim podwyższenie  stawek 
akcyzy  wpłynie  na  poziom  sprzedaży  wyrobów  tytoniowych.  Spodziewany 
w roku  2014  spadek  sprzedaży  wyrobów  tytoniowych  (głównie  papierosów) 
będzie  spowodowany  odchodzeniem  od  palenia  tytoniu  lub  zastępowania  go 
alternatywnie coraz popularniejszymi e-papierosami. 
Podwyższenie  stawek  akcyzy na wyroby tytoniowe podyktowane  jest m.in. 
koniecznością osiągnięcia od stycznia 2018 r. unijnego minimum podatkowego 
wprowadzonego  dyrektywą  Rady  2011/64/UE  z  dnia  21  czerwca  2011  r. 
w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych, 
które  wynosi  co  najmniej  60%  średniej  ważonej  detalicznej  ceny  sprzedaży 
papierosów dopuszczonych do konsumpcji, przy czym podatek ten wynosi nie 
mniej niż 90 euro na 1000 sztuk, od wszystkich papierosów.  
Jest  również  konsekwencją  prowadzonej  polityki  prozdrowotnej  wynikającej 
m.in.  z  zaleceń  WHO  oraz  postanowień  ustawy  z  dnia  9  listopada  1995  r. 
o ochronie  zdrowia  przed  następstwami  używania  tytoniu  i  wyrobów 
tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.). Obligują one Radę 
Ministrów do ustalania  programu określającego  politykę zdrowotną, społeczną 
i ekonomiczną, zmierzającą do zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych.  
Skutki  budżetowe  wynikające  z  niższych  wydatków  budżetowych  związanych 
ze  zwalczaniem  następstw  używania  tytoniu,  a  będących  prostą  konsekwencją 
mniejszego spożycia tych wyrobów, są trudne do oszacowania. 
 
 
31 
 
Susz tytoniowy (art. 7 pkt 3 projektu ustawy) 
Podwyższenie stawki akcyzy na susz tytoniowy o 5%, ze względu na znikomy 
udział w rynku tych wyrobów, nie będzie miało znaczącego wpływu na ogólny 
wzrost wpływów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego. 
Wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela 
w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli nie spowoduje skutków 
finansowych  dla  budżetu  państwa  oraz  budżetów  jednostek  samorządu 
terytorialnego. Powstałe w wyniku zaplanowania niższej kwoty na doskonalenie 
zawodowe  nauczycieli  oszczędności  w  budżetach  organów  prowadzących 
szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra właściwego do spraw 
oświaty  i wychowania  zapewnią  większą  elastyczność  gospodarki  finansowej 
tych jednostek (art. 9 projektu ustawy). 
Wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela 
zarówno w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli,  jak i odpisów na 
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych nie spowoduje skutków finansowych 
dla  budżetu  państwa  oraz  budżetów  jednostek  samorządu  terytorialnego. 
Utrzymanie w kolejnym roku podstawy do  dokonywania  odpisu  na  zakładowy 
fundusz  świadczeń  socjalnych  na  poziomie  kwoty  bazowej  z  dnia  1 stycznia 
2012 r. (art.  10  projektu ustawy)  spowoduje,  iż  w  roku  2014  nie  będzie 
konieczne  angażowanie  na  wypłatę  świadczeń  socjalnych  dla  nauczycieli 
środków w wysokości ok. 54 mln zł.  
Zmniejszenie podstawy naliczenia  odpisu  na  zakładowy  fundusz  świadczeń 
socjalnych dla pracowników uczelni publicznych pozwoli na ograniczenie 
w roku 2014 wydatków budżetu państwa o 45 mln zł (art. 11 projektu ustawy). 
Projektowany przepis art. 32 projektu ustawy może wpłynąć na sektor finansów 
publicznych,  w  tym  budżet  państwa  i  budżety  jednostek  samorządu 
terytorialnego,  gdyż  jednostki  realizujące  projekty  będą  mogły  w  roku  2014 
dokonywać wydatków w ramach Perspektywy Finansowej 2014–2020. 
Propozycja  sfinansowania  składki  członkowskiej  z  tytułu  udziału  Polski 
w Konwencji ESA  w  części  dotyczącej  Ministra  Środowiska  oraz 
dofinansowania 
składek  z  tytułu  udziału  w innych organizacjach 
międzynarodowych  ze  środków  Narodowego  Funduszu  Ochrony  Środowiska 
32 
 
i Gospodarki  Wodnej  zmniejszy  wydatki  budżetu  państwa  o  łączną  kwotę 
40,5 mln zł (art. 28 projektu ustawy). 
Zaproponowana zmiana ustawy z  dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach 
i biopaliwach  ciekłych,  w  zakresie  obniżenia  w  roku  2014  środków 
przewidzianych w ustawie budżetowej (w rezerwie celowej) na wsparcie rynku 
biopaliw z 1,5% do 0,5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku 
akcyzowego od paliw silnikowych, co oznacza w wymiarze finansowym kwotę 
132.067 tys.  zł,  nie  będzie  miała  wpływu  na  cenę  biopaliw  i  poziom  ich 
produkcji. Należy bowiem zauważyć, że obowiązek zapewnienia minimalnego 
udziału  biokomponentów  i  innych  paliw  odnawialnych  w  ogólnej  ilości  paliw 
ciekłych  i  biopaliw  ciekłych  zużywanych  w  ciągu  roku  kalendarzowego 
w transporcie,  liczonego  według  wartości  opałowej,  czyli  tzw.  Narodowego 
Celu  Wskaźnikowego  (NCW),  wynika  bezpośrednio  z  przepisów  ustawy 
o biokomponentach i biopaliwach ciekłych i nie zależy od poziomu udzielonego 
wsparcia rynku biopaliw.  
Ograniczenie  kwoty  na  wydatki  związane  z  działaniami  wymienionymi 
w art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach 
i biopaliwach ciekłych przyniesie oszczędności w kwocie około 264.135 tys. zł 
(art. 29 projektu ustawy).  
 
2)  rynek pracy 
Prognozuje się, że wejście w życie zmiany w art. 3 projektu ustawy będzie miało 
pozytywny  wpływ na  rynek pracy. W wyniku zrównania maksymalnych kwot 
dofinansowania  do  wynagrodzeń  pracowników  niepełnosprawnych  i  ustalenia 
ich  na  poziomie  określonym  w  proponowanej  regulacji,  pomoc  trafiająca  do 
pracodawców  z  otwartego  rynku  pracy  będzie  bardziej  korzystna  niż 
otrzymywana  na  podstawie  obowiązujących  przepisów.  Należy  zatem 
spodziewać  się,  że  spowoduje  to  zwiększenie  zainteresowania  zatrudnieniem 
osób  niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.  Zrównanie  wysokości 
dofinansowania dla pracodawców z otwartego i chronionego rynku pracy ułatwi 
transfer pracowników niepełnosprawnych z chronionego na otwarty rynek pracy. 
Wprowadzenie proponowanej zmiany jest zbieżne  z  „Długookresową  strategią 
33 
 
rozwoju  kraju  do  2030  r.”,  która  m.in.  zakłada  wzrost  zatrudnienia  osób 
niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.  
Realizacja przepisów art. 13  i art. 15  projektu ustawy  będzie  miała  pozytywny 
wpływ  na rynek pracy przez  możliwość  dofinansowania  wynagrodzeń 
w jednostkach sektora finansów publicznych finansowanych w odpowiedniej 
proporcji ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.  
Proponowana regulacja w art. 32 projektu ustawy umożliwi realizację projektów 
w ramach Perspektywy Finansowej  2014–2020 w pierwszym roku ich 
obowiązywania,  dzięki  ujęciu  kwot  wydatków  w  ustawie  budżetowej,  mimo 
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych. Może to 
przyczynić  się  do  szybszego  powstania  nowych  miejsc  pracy  przy  wdrażaniu 
i realizacji projektów. 
3)  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie 
przedsiębiorstw 
Zaproponowane w art. 7 projektu ustawy rozwiązania dotyczące opodatkowania 
akcyzą  w  określonych  przypadkach  suszu tytoniowego będą  miały  pozytywny 
wpływ  na  konkurencyjność  gospodarki  oraz  przedsiębiorczość.  Ograniczenie 
nielegalnego  wykorzystania  suszu  tytoniowego  powinno  przyczynić  się  do 
rozwoju  przedsiębiorstw  prowadzących  legalną  działalność  na  rynku  tytoniu. 
Zmiana stawek akcyzy na alkohol etylowy i wyroby tytoniowe nie będzie miała 
wpływu  na  konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na 
funkcjonowanie przedsiębiorstw. 
Proponowana regulacja w  art.  32  projektu ustawy może  przyczynić  się  do 
sprawniejszego  wdrażania  programów  Perspektywy Finansowej  na lata  
2014–2020  dzięki  ujęciu  kwot  wydatków  w  ustawie  budżetowej,  mimo 
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych. Wpłynie 
to pozytywnie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość. 
4)  sytuację i rozwój regionalny 
Zmiany stawek podatku  akcyzowego  na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe 
i susz  tytoniowy  nie  będą  miały  wpływu  na  sytuację  i  rozwój  regionów  (art.  7 
projektu ustawy). 
34 
 
Proponowane  w  art.  32  projektu ustawy  regulacje  mogą  przyczynić  się  do 
sprawniejszego  wdrażania  programów  Perspektywy Finansowej  na lata  
2014–2020  dzięki  ujęciu  kwot  wydatków  w  ustawie  budżetowej,  mimo 
niezatwierdzenia przez Komisję Europejską programów operacyjnych. Wpłynie 
to pozytywnie na rozwój regionalny. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
35 
 
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 13

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: