Rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
projekt dotyczy m.in.: zamrożenia wynagrodzeń państwowych jednostek budżetowych, podstaw naliczania zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pozostaną na poziomie z 2013 roku), uniezależnienia wysokości dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty min wynagrodzenia za pracę, podwyższenia akcyzy na alkohol etylowy, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1788
- Data wpłynięcia: 2013-10-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej
- data uchwalenia: 2013-11-08
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1645
1788
w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164,
poz. 1027, z późn. zm.), wartość kosztów wynagrodzeń i wynagrodzeń
bezosobowych na rok 2014 ustalono na poziomie określonym w planie finansowym
Funduszu na rok 2013 z uwzględnieniem środków wynikających m.in. z art. 5 ust. 1
pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. poz. 1016), tzw. „ustawy
e-Wuś” oraz środków, jakie NFZ przewiduje otrzymać z tytułu dotacji na realizację
projektu z udziałem środków unijnych, tj. na realizację projektu „Akademia NFZ”.
Ponadto w planie finansowym NFZ na rok 2014 utworzono rezerwę, w której ujęte
zostały środki na wynagrodzenia wraz z opłacanymi przez pracodawcę składkami na
ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy z tytułu realizacji w 2014 r. przez NFZ
zadań wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE
z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej
opiece zdrowotnej (Dz. Urz. UE L 88 z 04.04.2011, s. 45). Wysokość rezerwy
odpowiada maksymalnemu limitowi ww. wynagrodzeń wraz z pochodnymi i wynosi
5.248 tys. zł. Jednak środki te w związku z realizacją zadań wynikających
z dyrektywy zostaną – w drodze stosownej zmiany planu finansowego – przesunięte
z wyżej wskazanej rezerwy do właściwych pozycji planu finansowego, w tym do
pozycji „wynagrodzenia”.
W związku z tym przepis art. 18 ustalający maksymalny limit wynagrodzeń oraz
wynagrodzeń bezosobowych w 2014 r. w NFZ odnosi się do planu, o którym mowa
w art. 121 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz do wynagrodzeń
związanych z realizacją zadań wynikających z dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów
w transgranicznej opiece zdrowotnej.
Niepodwyższenie w roku 2014 wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach sektora
finansów publicznych nie powinno powodować odpływu kadry, bowiem mrożony
jest fundusz wynagrodzeń danej jednostki, a nie indywidualne wynagrodzenia.
6
II. Zmiany związane z Funduszem Pracy (art. 2, art. 6, art. 8, art. 21, art. 22 i art. 23)
Zgodnie z art. 108 ust. 1e ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.),
staże podyplomowe oraz szkolenia specjalizacyjne lekarzy, lekarzy dentystów,
pielęgniarek i położnych w roku 2013 finansowane są ze środków Funduszu Pracy
(analogicznie jak w latach 2009–2012). W celu umożliwienia kontynuowania ww.
staży i szkoleń oraz finansowania ich ze środków Funduszu Pracy w 2014 r.
należało wprowadzić zmiany w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r.
o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. Nr 174, poz. 1039, z późn. zm.) oraz
w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U.
z 2011 r. Nr 277, poz. 1634, z późn. zm.). W roku 2014 w planie finansowym
Funduszu Pracy przeznaczono na ten cel kwotę 835,3 mln zł (przy jednoczesnym
zwiększeniu wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu o kwotę
318.950 tys. zł).
Tryb przekazywania środków Funduszu Pracy z przeznaczeniem na staże
podyplomowe, szkolenia specjalizacyjne lekarzy i lekarzy dentystów oraz
specjalizacje pielęgniarek i położnych będzie regulował art. 22 projektu ustawy.
W art. 23 projektu ustawy przewiduje się umożliwienie w roku 2014 za zgodą
Ministra Finansów dokonywania przesunięć wydatków Funduszu Pracy z zadań
realizowanych ze środków Unii Europejskiej na zadania realizowane bez udziału
tych środków.
III. Zmiany związane z PFRON-em (art. 3)
Projektowana zmiana, zaproponowana przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
polega na uniezależnieniu wysokości miesięcznego dofinansowania do
wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego od kwoty minimalnego
wynagrodzenia za pracę. Dofinansowanie będzie przysługiwać w kwocie 480 zł,
960 zł lub 1920 zł, w zależności od stopnia niepełnosprawności pracownika.
Kwotę dofinansowania zwiększa się o 640 zł w przypadku osób
niepełnosprawnych, w stosunku do których orzeczono chorobę psychiczną,
upośledzenie umysłowe, całościowe zaburzenia rozwojowe lub epilepsję oraz
niewidomych.
7
Kwoty te zostały ustalone w oparciu o kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę
za 2013 rok w wysokości 1600 zł. Uniezależnienie wysokości dofinansowania od
kwoty minimalnego wynagrodzenia gwarantuje stabilność systemu, a jednocześnie
pozwoli na dokonywanie zmian kwoty dofinansowania bez konieczności zmiany
wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, stanowiącej podstawę
wyliczenia. Projektowana zmiana zakłada zrównanie kwoty udzielanego wsparcia
na otwartym i chronionym rynku pracy.
IV. Zmiany w zakresie podatku akcyzowego od alkoholu etylowego, wyrobów
tytoniowych i suszu tytoniowego (art. 7)
W celu realizacji założeń budżetowych oraz prowadzonej polityki prozdrowotnej
zaproponowano podwyższenie stawek podatku akcyzowego na rok 2014 na:
1) alkohol etylowy
– z kwoty 4960,00 zł/hl 100% vol. do kwoty 5704,00 zł/hl 100% vol.,
tj. podwyżka o 15%, przy założeniu ok. 3% spadku sprzedaży w stosunku
do roku 2012.
Szacuje się, że wzrost akcyzy w takiej wysokości przyniesie ok. 780 mln zł
dodatkowych wpływów do budżetu państwa w stosunku do uzyskanych
wpływów w 2012 r.
Wzrost stawki podatku akcyzowego może oznaczać wzrost ceny półlitrowej
butelki wyrobu spirytusowego o mocy 40% o ok. 1,50 zł (z VAT-em
ok. 1,80 zł),
2) wyroby tytoniowe
– podwyżka o 5%, w oparciu o poziom szacowanej średniej ważonej ceny
detalicznej na papierosy za rok 2013.
Podwyższenie stawki akcyzy na wyroby tytoniowe podyktowane jest
m.in. koniecznością osiągnięcia od stycznia 2018 r. unijnego minimum
podatkowego wprowadzonego dyrektywą Rady 2011/64/UE z dnia
21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do
wyrobów tytoniowych (Dz. Urz. UE L 176 z 05.07.2011, s. 24), które
wynosi co najmniej 60% średniej ważonej detalicznej ceny sprzedaży
papierosów dopuszczonych do konsumpcji, przy czym podatek ten wynosi
nie mniej niż 90 euro na 1000 sztuk, od wszystkich papierosów.
8
Jest również konsekwencją prowadzonej polityki prozdrowotnej
wynikającej m.in. z zaleceń WHO oraz postanowień ustawy z dnia
9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania
tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn.
zm.). Obligują one Radę Ministrów do ustalania programu określającego
politykę zdrowotną, społeczną i ekonomiczną, zmierzającą do zmniejszenia
używania wyrobów tytoniowych.
Zakłada się, że podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe będzie
miało pozytywny wpływ na dochody budżetu państwa, mimo założonego
spadku sprzedaży tych wyrobów. Spodziewany w 2014 r. spadek sprzedaży
wyrobów tytoniowych (głównie papierosów) będzie spowodowany
odchodzeniem od palenia tytoniu lub zastępowania go alternatywnie coraz
popularniejszymi e-papierosami.
Szacuje się, że wzrost stawki akcyzy może skutkować wzrostem ceny
detalicznej paczki papierosów (20 sztuk) średnio o ok. 1 zł,
3) susz tytoniowy
– podwyżka o 5%, w oparciu o wysokość stawki w roku 2013.
Proponowana podwyżka ma na celu zachowanie właściwych relacji między
opodatkowaniem akcyzą suszu tytoniowego i wyrobów tytoniowych.
Wprowadzenie od dnia 1 stycznia 2013 r. regulacji dotyczącej
opodatkowania suszu tytoniowego zapobiegło powstaniu nielegalnego
rynku obrotu liśćmi tytoniowymi bez podatku akcyzowego.
W ciągu roku jednak zauważono niepokojącą tendencję wprowadzania na
rynek tytoniu z dużą zawartością wilgoci określanego jako mokry, który
mimo interpretacji Ministerstwa Finansów wprowadzany jest na rynek bez
podatku akcyzowego i nieoznaczony znakami akcyzy.
Z uwagi na fakt, iż brak opodatkowania akcyzą suszu o dużej wilgotności
potwierdzają wyroki sądów, istnieje pilna potrzeba doprecyzowania
przepisu w taki sposób, aby poziom wilgotności nie decydował o tym, czy
tytoń podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, czy nie.
Ponadto zmiana w art. 7 pkt 3 dotycząca art. 99a ust. 1 ustawy o podatku
akcyzowym jest merytorycznie związana ze zmianami dotyczącymi stawek
na susz tytoniowy. Stanowi ona pilną reakcję na patologie występujące na
9
rynku w obrocie suszem tytoniowym. Ponadto należy wskazać, że kwestia
opodatkowania akcyzą suszu tytoniowego została uregulowana całościowo
zmianą zawartą w ustawie z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych
ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej. Zaproponowane zmiany
są integralnie związane z wykonaniem budżetu państwa na rok 2014.
Dodatkowe wpływy budżetowe wynikające z podwyższenia stawek podatku
akcyzowego na susz tytoniowy umożliwią bowiem realizację przyjętych
założeń budżetowych. Proponowana zmiana pozwoli na zachowanie
właściwych relacji opodatkowania akcyzą suszu tytoniowego w stosunku do
wyrobów tytoniowych. Projektowane rozwiązania wpisują się także
w finansowaną
ze środków budżetowych politykę prozdrowotną
zmierzającą do zmniejszenia używania wyrobów tytoniowych oraz redukcję
następstw ich spożywania. Podkreślenia wymaga również czasowy –
ograniczony praktycznie do roku 2014 – charakter zgłaszanych rozwiązań.
Sukcesywne, coroczne podwyżki stawek podatku akcyzowego wynikają
w dużej mierze ze zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wobec Unii
Europejskiej, tj. konieczności osiągnięcia do dnia 31 grudnia 2017 r.
wyższego unijnego minimum podatkowego na papierosy, wprowadzonego
dyrektywą Rady 2011/64/UE z dnia 21 czerwca 2011 r. w sprawie struktury
oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych oraz z zaleceń
WHO. Również uzupełnienie definicji suszu tytoniowego jest bezpośrednio
związane z założonymi wpływami z tytułu podatku akcyzowego od
wyrobów tytoniowych na rok 2014. Bez tej zmiany, z uwagi na „ucieczkę”
podatników akcyzy w tzw. „mokry tytoń”, założone na rok 2014 wpływy
nie zostaną osiągnięte. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty,
proponowane w projekcie przepisy w zakresie zmiany ustawy o podatku
akcyzowym dotyczące zarówno stawek, jak i definicji są bezpośrednio
związane z wykonaniem budżetu państwa w roku 2014.
V. Zmiany związane ze świadczeniami dla nauczycieli oraz pracowników uczelni
publicznych (art. 9, art. 10 i art. 11)
Zgodnie z postanowieniami art. 70a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.) w budżetach organów
prowadzących szkoły, w budżetach wojewodów oraz w budżecie ministra
10
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1788
› Pobierz plik