eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-uzasadnienie

Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych. Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków
i dochodów oraz indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć
możliwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej.
Na prognozowany w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
powołuje się między innymi:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych
(Dz. U. Nr 85, poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 182, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budżetowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyżej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
o przewidywany w ustawie budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.

199

Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa
wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego
przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur Pomostowych z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; wysokość
tych należności wynosi 0,4% kwoty przekazanych do otwartych funduszy emerytalnych
składek na to ubezpieczenie. Przepis art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, że w ustawie budżetowej corocznie
ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn.
zm.).
Art. 26 ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego
w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności
za okres, w którym ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.

200

Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2014, którego obowiązek publikowania w ustawie budżetowej wynika
z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób w danym
roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej
na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium
budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 28 stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy. Obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675 i 829), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.),
zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
określa ustawa budżetowa.
Art. 31 upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie
tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych,
lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu
operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem
ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody
powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów
bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 32 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 11.

201

Art. 33 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych. Plany te zawiera załącznik nr 13 odrębnie dla każdego funduszu.
Art. 35 wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy; plany te zawiera
załącznik nr 14.
Art. 36 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać
zobowiązania finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie
w ustawie budżetowej tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom
administracji rządowej środków budżetowych na realizację przedsięwzięć PPP, zgodnie
bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy, w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane
przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego będzie wymagało
finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej 100.000 tys. zł, zgodę
na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
Art. 37 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki
budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2014–2016 w zakresie
Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy,
Norweskiego
Mechanizmu
Finansowego
2009-2014
i
Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020, a w załączniku nr 16
ujęto wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach
obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020.

202

Art. 38 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych,
w odrębnym załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy
o finansach publicznych, do budżetu środków europejskich.
Art. 39 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.),
zgodnie z którym ustawa budżetowa zawiera zestawienie programów i projektów
realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach
publicznych, w podziale na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków
na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii
interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 40 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego
Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie
Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249,
poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich podstawie w zakresie prefinansowania,
do czasu zakończenia realizacji tych programów i projektów. Dodatkowo, w ramach
rozchodów budżetu państwa uruchamia się, za pośrednictwem BGK, pożyczki dla jednostek
samorządu terytorialnego z tytułu wyprzedzającego finansowania niektórych działań PROW
na lata 2007-2013 w oparciu o przepis art. 10d ustawy z dnia 22 września 2006 r.
o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych
na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1065). Mechanizm
prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów realizowanych w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej (PROW 2007-2013). Prefinansowanie tych zadań określa załącznik
nr 19.


203

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: