Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1779
- Data wpłynięcia: 2013-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
- data uchwalenia: 2014-01-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162
1779-uzasadnienie
Art. 17 – określa limit mianowań urzędników w służbie cywilnej na dany rok budżetowy
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych. Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków
i dochodów oraz indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć
możliwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej.
Na prognozowany w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
powołuje się między innymi:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych
(Dz. U. Nr 85, poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 182, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budżetowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyżej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
o przewidywany w ustawie budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.
199
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa
wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego
przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur Pomostowych z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; wysokość
tych należności wynosi 0,4% kwoty przekazanych do otwartych funduszy emerytalnych
składek na to ubezpieczenie. Przepis art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, że w ustawie budżetowej corocznie
ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn.
zm.).
Art. 26 – ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego
w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności
za okres, w którym ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
200
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2014, którego obowiązek publikowania w ustawie budżetowej wynika
z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób w danym
roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej
na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium
budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy. Obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675 i 829), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.),
zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
określa ustawa budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie
tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych,
lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu
operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem
ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody
powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów
bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 32 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 11.
201
Art. 33 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych. Plany te zawiera załącznik nr 13 odrębnie dla każdego funduszu.
Art. 35 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy; plany te zawiera
załącznik nr 14.
Art. 36 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać
zobowiązania finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie
w ustawie budżetowej tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom
administracji rządowej środków budżetowych na realizację przedsięwzięć PPP, zgodnie
bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy, w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane
przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego będzie wymagało
finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej 100.000 tys. zł, zgodę
na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
Art. 37 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki
budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2014–2016 w zakresie
Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy,
Norweskiego
Mechanizmu
Finansowego
2009-2014
i
Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020, a w załączniku nr 16
ujęto wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach
obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020.
202
Art. 38 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych,
w odrębnym załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy
o finansach publicznych, do budżetu środków europejskich.
Art. 39 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.),
zgodnie z którym ustawa budżetowa zawiera zestawienie programów i projektów
realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach
publicznych, w podziale na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków
na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii
interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 40 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego
Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie
Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249,
poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich podstawie w zakresie prefinansowania,
do czasu zakończenia realizacji tych programów i projektów. Dodatkowo, w ramach
rozchodów budżetu państwa uruchamia się, za pośrednictwem BGK, pożyczki dla jednostek
samorządu terytorialnego z tytułu wyprzedzającego finansowania niektórych działań PROW
na lata 2007-2013 w oparciu o przepis art. 10d ustawy z dnia 22 września 2006 r.
o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych
na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1065). Mechanizm
prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów realizowanych w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej (PROW 2007-2013). Prefinansowanie tych zadań określa załącznik
nr 19.
203
i środki finansowe na wynagrodzenia oraz szkolenia członków korpusu służby cywilnej –
zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej
(Dz. U. Nr 227, poz. 1505, z późn. zm.).
Art. 18 – określa prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług
konsumpcyjnych. Wskaźnik ten jest powszechnie wykorzystywany w planowaniu wydatków
i dochodów oraz indeksowaniu różnego typu opłat. Stosujące go podmioty powinny mieć
możliwość powołania się na oficjalne źródło, jakim jest przepis ustawy budżetowej.
Na prognozowany w ustawie budżetowej wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
powołuje się między innymi:
− art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych
(Dz. U. Nr 85, poz. 728, z poźn. zm.),
− art. 66 ust. 4 i art. 136 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981, z późn. zm.),
− art. 6 pkt 15 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 182, z późn. zm.),
− art. 89 ust. 8 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r.
poz. 627, z późn. zm.),
− art. 93 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym
(Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm.),
− art. 12 ust. 5c, 5e i 5f ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie
zmodyfikowanych (Dz. U. z 2007 r. Nr 36, poz. 233, z późn. zm.).
Art. 19 – wskazuje średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych
dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów, na przewidywanie którego w ustawie
budżetowej powołuje się art. 74 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji,
restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
(Dz. U. Nr. 84, poz. 948, z późn. zm.). Za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu
pieniężnego, o którym mowa w ust. 1 wymienionego wyżej artykułu, przyjmuje się przeciętną
średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok,
w którym ekwiwalent ma być wypłacany, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego w terminie do dnia 20 stycznia każdego roku, w formie komunikatu,
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", skorygowaną
o przewidywany w ustawie budżetowej średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów na rok planowany.
199
Art. 20 – stosownie do art. 76 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) – określa
wysokość odpisu z wyodrębnionych w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
funduszy, ustalonego na podstawie planu finansowego tego Funduszu i stanowiącego
przychód Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Art. 21 – stosownie do art. 57 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych – określa kwotę wydatków na prewencję rentową.
Art. 22 – określa wysokość odpisu wynikającego z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia
2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. Nr 237, poz. 1656, z późn. zm.), który
zobowiązuje do ustalenia w ustawie budżetowej na dany rok kwoty odpisu z Funduszu
Emerytur Pomostowych z przeznaczeniem na działalność Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych, na realizację kosztów wypłaty emerytur pomostowych.
Art. 23 – określa wysokość należności z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia
przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych składek na otwarte fundusze emerytalne; wysokość
tych należności wynosi 0,4% kwoty przekazanych do otwartych funduszy emerytalnych
składek na to ubezpieczenie. Przepis art. 76 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października
1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych stanowi, że w ustawie budżetowej corocznie
ustala się wysokość tej należności.
Art. 24 – ustala wysokość odpisu od funduszu emerytalno – rentowego na fundusz
administracyjny Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Art. 79 ust. 2 pkt 1 ustawy
z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2008 r. Nr 50,
poz. 291, z późn. zm.) stanowi, iż odpis może wynosić 3,5% planowanych wydatków
funduszu emerytalno – rentowego.
Art. 25 – określa kwotę wydatków na prewencję wypadkową stosownie do postanowień
art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu
wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322, z późn.
zm.).
Art. 26 – ustala, zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r.
o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe
(Dz. U. Nr 71, poz. 609, z późn. zm.), kwotę zwrotu, przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
pobranych od płatnika składek odsetek za zwłokę z tytułu nieopłaconych w terminie składek
na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe należnych za ubezpieczonego
w związku z prowadzeniem pozarolniczej działalności lub współpracy przy tej działalności
za okres, w którym ubezpieczony przebywał na urlopie wychowawczym.
200
Art. 27 – wskazuje prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce
narodowej na rok 2014, którego obowiązek publikowania w ustawie budżetowej wynika
z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
(roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób w danym
roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej trzydziestokrotności
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej
na dany rok kalendarzowy, określonego w ustawie budżetowej, ustawie o prowizorium
budżetowym lub ich projektach, jeżeli odpowiednie ustawy nie zostały uchwalone).
Art. 28 – stosownie do art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach
jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2010 r. Nr 80, poz. 526, z późn. zm.) jednostki
samorządu terytorialnego dokonują wpłat na rachunek budżetu państwa; zasady
dokonywania wpłat przez poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego,
tj. gminy, powiaty i województwa oraz przeznaczenie środków pochodzących z tego tytułu,
określają przepisy art. 29, 30 i 31 wyżej wymienionej ustawy. Obowiązek ujęcia w ustawie
budżetowej informacji o planowanej wysokości wpłat wynika z art. 19 tej ustawy.
Art. 29 – wynika z postanowień art. 104 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji
zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, 675 i 829), zgodnie
z którym wysokość składki na Fundusz Pracy określa ustawa budżetowa.
Art. 30 – wypełnia art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń
pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121, z późn. zm.),
zgodnie z którym wysokość składki na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
określa ustawa budżetowa.
Art. 31 – upoważnia Ministra Finansów do dokonywania transakcji finansowych
na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów finansowych. Dzięki
temu minister będzie miał prawo dokonywać transakcji na instrumentach pochodnych nie
tylko związanych z zarządzeniem długiem, na co zezwala ustawa o finansach publicznych,
lecz również związanych z innymi operacjami finansowymi. W związku z faktem, iż tego typu
operacje służą najczęściej zabezpieczeniu przed wzrostem ryzyka kursowego lub wzrostem
ryzyka stopy procentowej, wynikające z nich dochody/wydatki lub przychody/rozchody
powinny być ujęte łącznie z analogicznymi przepływami dotyczącymi instrumentów
bazowych. Przyjęcie takiego standardu odzwierciedla cel i charakter tych transakcji.
Art. 32 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
agencji wykonawczych; plany te zawiera załącznik nr 11.
201
Art. 33 – wynika z postanowień art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych
zobowiązujących do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów
finansowych instytucji gospodarki budżetowej; plany te zawiera załącznik nr 12.
Art. 34 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załącznikach do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych funduszy celowych. Plany te zawiera załącznik nr 13 odrębnie dla każdego funduszu.
Art. 35 – wypełnia postanowienia art. 122 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy o finansach publicznych
zobowiązujące do zamieszczenia, w załączniku do ustawy budżetowej, planów finansowych
państwowych osób prawnych, o których mowa w art. 9 pkt 14 ustawy; plany te zawiera
załącznik nr 14.
Art. 36 – zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-
prywatnym (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100, z późn. zm.) określa łączną kwotę zobowiązań,
do wysokości której organy administracji rządowej mogą w danym roku zaciągać
zobowiązania finansowe z tytułu umów o partnerstwie publiczno-prywatnym; ustalenie
w ustawie budżetowej tego limitu nie powoduje automatycznego przekazywania organom
administracji rządowej środków budżetowych na realizację przedsięwzięć PPP, zgodnie
bowiem z art. 18 wymienionej wyżej ustawy, w przypadku gdy przedsięwzięcie realizowane
przez podmiot publiczny w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego będzie wymagało
finansowania z budżetu państwa w kwocie przekraczającej 100.000 tys. zł, zgodę
na realizację takiego przedsięwzięcia wyraża minister właściwy do spraw finansów
publicznych.
Art. 37 – zgodnie z art. 121 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 i 5 oraz art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b i c ustawy
o finansach publicznych, w załączniku nr 15, ujęte zostały planowane dochody i wydatki
budżetu środków europejskich oraz budżetu państwa w latach 2014–2016 w zakresie
Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy,
Norweskiego
Mechanizmu
Finansowego
2009-2014
i
Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020, a w załączniku nr 16
ujęto wykaz programów wraz z limitami wydatków i zobowiązań w kolejnych latach
obowiązywania Narodowej Strategii Spójności w latach 2007-2013, Szwajcarsko-Polskiego
Programu Współpracy, Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 i Mechanizmu
Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Programu Operacyjnego
Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich,
Wspólnej Polityki Rolnej oraz Perspektywy Finansowej 2014-2020.
202
Art. 38 – stosownie do art. 122 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o finansach publicznych,
w odrębnym załączniku nr 17 ujęto środki, które nie są zaliczone, zgodnie z art. 117 ustawy
o finansach publicznych, do budżetu środków europejskich.
Art. 39 – stanowi o zamieszczeniu w ustawie budżetowej załącznika nr 18 co wynika
ze stosowania zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. – Przepisy
wprowadzające ustawę o finansach publicznych, postanowień art. 99 ust. 2 pkt 10 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.),
zgodnie z którym ustawa budżetowa zawiera zestawienie programów i projektów
realizowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach
publicznych, w podziale na poszczególne okresy realizacji i źródła pochodzenia środków
na ich realizację; w odniesieniu do programów zestawienie sporządza się według kategorii
interwencji funduszy strukturalnych.
Art. 40 – zgodnie z art. 112 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach
publicznych, w odniesieniu do programów i projektów realizowanych w ramach Narodowego
Planu Rozwoju, o którym mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie
Rozwoju, stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych,
w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r.
o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 249,
poz. 1832) i akty wykonawcze wydane na ich podstawie w zakresie prefinansowania,
do czasu zakończenia realizacji tych programów i projektów. Dodatkowo, w ramach
rozchodów budżetu państwa uruchamia się, za pośrednictwem BGK, pożyczki dla jednostek
samorządu terytorialnego z tytułu wyprzedzającego finansowania niektórych działań PROW
na lata 2007-2013 w oparciu o przepis art. 10d ustawy z dnia 22 września 2006 r.
o uruchamianiu środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej przeznaczonych
na finansowanie wspólnej polityki rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1065). Mechanizm
prefinansowania został praktycznie ograniczony do projektów realizowanych w ramach
Wspólnej Polityki Rolnej (PROW 2007-2013). Prefinansowanie tych zadań określa załącznik
nr 19.
203
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1779-limit-mianowan
› Pobierz plik
-
1779-uzasadnienie
› Pobierz plik
-
1779-cz-I-ustawa-z-zal
› Pobierz plik
-
1779-strategia
› Pobierz plik
-
1779-budzet-zadaniowy
› Pobierz plik