eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Informacje dodatkowe:
1. Przychody z prywatyzacji po 2013 r. będą się zmniejszać, co spowodowane jest między innymi rozpoczęciem realizacji
Programu „Inwestycje Polskie”. Przychody ze sprzedaży akcji niektórych spółek z udziałem Skarbu Państwa, które
według dotychczasowych planów przewidziane były do prywatyzacji, mogą (zależnie od potrzeb finansowych spółki
Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A.) zostać przeznaczone do realizacji niniejszego programu. Ponadto, przychody te
będą pochodziły głównie ze sprzedaży pakietów akcji poprzez GPW, z wpłat z lat poprzednich oraz branżowych
transakcji sprzedaży projektów, które nie zakończą się sukcesem w ostatnim roku obowiązywania „Planu prywatyzacji
na lata 2012-2013”.
2. W ujęciu skonsolidowanym w miernik na poziomie zadania wpisują się również dwa państwowe fundusze celowe,
których dysponentem jest Minister Skarbu Państwa, tj. Fundusz Skarbu Państwa oraz Fundusz Restrukturyzacji
Przedsiębiorców.

Miernik 2: Koszty gospodarowania mieniem (bez dotacji budżetowej) w stosunku do uzyskanych
przychodów (%)

Wartości miernika
Opis miernika:
Bazowa
PW
Planowane
Miernik
przedstawia
relację
kosztów
gospodarowania
mienieniem
będących
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w dyspozycji
jednostek
podległych
MON
54,46 WAM
64,0 WAM
58,54 WAM
66,01 WAM
66,81 WAM
w stosunku do uzyskanych przychodów.
66,0 AMW
60,7 AMW
59,4 AMW
58,1 AMW
57,1 AMW
Informacje dodatkowe:
W ujęciu skonsolidowanym miernikiem tym posługują się Wojskowa Agencja Mieszkaniowa (WAM) oraz Agencja Mienia
Wojskowego (AMW).

Miernik 3: Stosunek kosztów gospodarowania mieniem do osiągniętych dochodów (w %)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik pozwala na dokonanie oceny efektywności
podmiotów zarządzających majątkiem Skarbu Państwa
2014 r.
2015 r.
2016 r.
przez porównanie kosztów gospodarowania mieniem do
dochodów uzyskanych z mienia. Miernik odnosi się do
4,11
4,69
4,75
działalności Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Ryzyko polega m.in. na możliwości wystąpienia
Informacje dodatkowe:
nieoczekiwanych wydatków związanych z utrzymaniem
Wzrost wartości miernika w kolejnych latach, przy utrzymaniu
nieruchomości (np. nieplanowanych remontów) lub
stabilnego poziomu kosztów, wynika przede wszystkim ze
spadku dochodów z mienia wywołanego obiektywnymi
zmian poziomu uzyskiwanych dochodów, co związane jest
uwarunkowaniami rynkowymi, np. spadku dochodów
m.in. ze strategią zarządzania mieniem Skarbu Państwa (np.
z tytułu czynszów dzierżawnych będącego pochodną
sprzedażą mienia).
sytuacji na rynku najmu (chłonność rynku wpływa na
poziom przychodów).
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.

Ponadto, zadanie 5.1.W jest realizowane przez Agencję Nieruchomości Rolnych, dla działalności której
przyjęto miernik pn. „Udział powierzchni sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych w danym roku
w powierzchni gruntów Zasobu na początek roku (w %)”. Wartość docelowa miernika na 2014 r. wyniesie 8,1%,
w 2015 r. 7,1% oraz w 2016 r. 7,3%.
Zadanie 5.2.W Roszczenia majątkowe wobec Skarbu Państwa i JST
W ramach zadania realizowane są działania umożliwiające wywiązanie się ze zobowiązań Skarbu Państwa
w stosunku do obywateli. Środki publiczne przeznaczane są w szczególności na zaspokajanie roszczeń byłych
właścicieli mienia przejętego przez Skarb Państwa z naruszeniem prawa, na podstawie ustaw i dekretów
nacjonalizacyjnych, roszczenia z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami RP, jak również
na wypłaty odszkodowań z tytułu przepadku/utraty mienia osobom represjonowanym za działalność na rzecz
niepodległego bytu Państwa Polskiego. W zadaniu tym ujmuje się ponadto wydatki związane z regulowaniem
zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z prawomocnych wyroków sądowych, a w przypadku zajęcia

35
nieruchomości pod inwestycje publiczne (np. drogi publiczne lub linie kolejowe) wypłacane są odszkodowania.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Skarb Państwa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,58 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba zrealizowanych wypłat w stosunku do liczby uprawnionych, których dane zostały
przekazane do realizacji przez MSP (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność realizacji prawa do
Bazowa
PW
Planowane
rekompensaty oraz stopień zaspokojenia zasadnych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
roszczeń
majątkowych
obywateli
przez
organy
administracji publicznej.
100
100
100
100
100
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko nieosiągnięcia zaplanowanej wartości miernika
W ujęciu skonsolidowanym w miernik na poziomie zadania
jest niewielkie i związane jest z prawidłowym
wpisują się również trzy państwowe fundusze celowe, których
funkcjonowaniem Systemu Informatycznego Rejestrów.
dysponentem jest Minister Skarbu Państwa, tj. Fundusz Skarbu
W niektórych przypadkach wpływ na wartość miernika
Państwa,
Fundusz
Rekompensacyjny
oraz
Fundusz
może mieć również niekompletność wniosku lub jego
Reprywatyzacji.
wyjątkowa złożoność.

Miernik 2: Stosunek liczby zakończonych spraw dotyczących roszczeń majątkowych wobec Skarbu
Państwa, wszczętych z urzędu i na wniosek, do ogólnej liczby tych spraw (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik odzwierciedla sprawność realizacji prawa do
rekompensaty oraz zaspokojenie zasadnych roszczeń
2014 r.
2015 r.
2016 r.
majątkowych obywateli przez organy administracji
publicznej. Miernik odnosi się do działalności
37,46
38,58
39,28
Wojewodów.
Ocena ryzyka:
Przyczyny ewentualnego braku osiągnięcia wartości
Informacje dodatkowe:
docelowej miernika mają przede wszystkim charakter
Miernik obejmuje swoim zakresem sprawy wszczęte z urzędu
zewnętrzny (np. niekompletność lub wyjątkowa
dotyczące ustalenia odszkodowań za nieruchomości nabyte pod
złożoność wniosku, nagły nieprzewidziany wzrost
drogi krajowe i wojewódzkie oraz sprawy wszczęte na wniosek
liczby rozpatrywanych spraw – w szczególności
strony dotyczące potwierdzania przez Wojewodę prawa do
prowadzonych na wniosek strony – wynikających z np.
rekompensaty za mienie pozostawione poza granicami RP.
nowych wyroków sądowych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 5.3.W Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna
Zastępstwo procesowe oraz działalność opiniodawcza i legislacyjna obejmuje działalność dotyczącą właściwej
reprezentacji Skarbu Państwa przed sądami krajowymi oraz sądami polubownymi, a także przed trybunałami
i innymi organami orzekającymi. Prowadzone są sprawy związane z zaskarżeniem aktów administracyjnych oraz
bezczynności do sądów administracyjnych wraz z zastępstwem prawnym przed tymi sądami. Celem zadania jest
ochrona praw i interesów Skarbu Państwa w ramach postępowań prowadzonych przez Prokuratorię
Generalną Skarbu Państwa, a także przez Wojewodów. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej
Skarb państwa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,06 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
36
Miernik 1: Liczba spraw zakończonych prawomocnie minus liczba spraw przegranych z powodu błędów
formalnych radców Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa do liczby spraw zakończonych
prawomocnie (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Zastosowany miernik służy do mierzenia jakości pracy
Bazowa
PW
Planowane
i oceny zadań Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
w zakresie wykonywania zastępstwa procesowego
Skarbu Państwa.
100
99
99
99
99
Informacje dodatkowe:
Ocena ryzyka:
Wartość miernika odzwierciedla liczbę spraw zakończonych
Ryzyko wykonania wartości miernika na poziomie
prawomocnie w danym roku, w których radcowie PG SP nie
niższym od zakładanego może zaistnieć w przypadku
popełnili błędów formalnych skutkujących przegraną. Im
wzrostu liczby nowych spraw i nadmiernego obciążenia
wyższa jest wartość miernika, tym lepsza jest ochrona praw
radców liczbą prowadzonych spraw.
i interesów Skarbu Państwa w postępowaniach sądowych.

Miernik 2: Stosunek liczby spraw zakończonych w danym roku do wszystkich spraw prowadzonych
w danym roku (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik umożliwia ocenę działalności wojewody
związanej z reprezentowaniem Skarbu Państwa przed
2014 r.
2015 r.
2016 r.
sądami powszechnymi oraz administracyjnymi. Miernik
odnosi się do działalności Wojewodów i odzwierciedla
92,99
93,17
93,22
odsetek spraw zakończonych prawomocnie.
Ocena ryzyka:
Ryzyko związane z realizacją zadania na zakładanym poziomie może wynikać z nie przewidywanego nagłego wzrostu
liczby spraw sądowych dotyczących Skarbu Państwa, długiego okresu oczekiwania na załatwienie sprawy przed sądem –
wynikającego ze stopnia złożoności spraw i zmian prawnych oraz niejednolitego orzecznictwa.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.


37
Funkcja 6. Polityka gospodarcza kraju
Funkcja obejmuje zadania, których realizacja zapewnia stały wzrost gospodarczy, postęp społeczno-
ekonomiczny oraz rozwój gospodarki krajowej. W ramach tej funkcji realizowane są inicjatywy związane
z współpracą gospodarczą z zagranicą, polityką energetyczną i własnością przemysłową. Zadania państwa
obejmują umacnianie konkurencyjności oraz innowacyjności, zapewniają tworzenie optymalnych warunków
prawnych i organizacyjnych dla gospodarki. Zadania dotyczą nadzoru nad rynkiem energetycznym,
bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną, jak też zapewnienia stabilnych dostaw paliw i energii oraz
zwiększeniu efektywności ich wykorzystania m.in. dzięki niezawodnej infrastrukturze. Podstawowy cel funkcji
6., jakim jest stabilny i zrównoważony rozwój gospodarki polskiej, mierzony jest m.in. za pomocą PKB per
capita w relacji do UE-28.
Zadanie 6.1. Wzrost konkurencyjności gospodarki
Głównym celem zadania jest zrównoważony rozwój polskiej gospodarki. W zadaniu tym kreowane są
e
efektywne, stabilne i sprzyjające rozwojowi warunki prawno-organizacyjne dla przedsiębiorców, jak również
w
wdrażane są inicjatywy, których celem jest m.in. zwiększenie dostępu przedsiębiorców do kapitału, pobudzanie
teto
innowacyjności, konkurencyjności i przedsiębiorczości, jak też zapewnienie warunków do tworzenia nowych
ry
miejsc pracy. Ponadto, podejmowane są czynności mające na celu wzmocnienie pozytywnego wizerunku Polski
rio
za granicą oraz pozycji polskich interesów gospodarczych, ochronę unijnego rynku przed nieuczciwymi
ie p
praktykami handlowymi, zrównoważenie wymiany oraz wzrost polskiego eksportu. Zadanie zawiera się w dziale
n
a
d

administracji rządowej Gospodarka.
a
Z

Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
3,28 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
PKB per capita (w relacji do UE-28) (w %)*
Opis miernika:
Miernik jest jednym z kluczowych wskaźników wpływu
74
polityki państwa na rzecz osiągnięcia stabilności
72,1
i zrównoważonego rozwoju gospodarki oraz intensywności
72
procesu konwergencji, stosowanych również w ramach
70,2
Strategii
Rozwoju
Kraju
2020. Pozwala
on
na
70
68,6
monitorowanie
skuteczności
działań
publicznych
67,7
związanych
m. in. z budową nowych przewag
68
66,4
konkurencyjnych Polski w ramach Filaru Innowacyjności
%
Długookresowej Strategii Rozwoju Kraju oraz obszaru
66
strategicznego
Konkurencyjna
gospodarka
Strategii
64
Rozwoju Kraju 2020.
62
Ocena ryzyka:
Głównym ryzykiem, które skutkować może osiągnięciem
60
niższej od zakładanej wartości miernika jest niestabilna
sytuacja zewnętrzna, duża niepewność co do kształtowania
58
się sytuacji gospodarczej w innych krajach, szczególnie
2012
2013
2014
2015
2016
w krajach, z którymi prowadzona jest wymiana handlowa
na dużą skalę.

* Wartość miernika została podana wg danych i szacunków Ministerstwa Finansów.
38
Ponadto zadanie 6.1. realizowane jest również przez następujące jednostki sektora finansów publicznych:
− Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, dla której działalności przyjęto miernik pn. „Liczba
realizowanych projektów (w szt.)”. Planowana wartość tego miernika na 2014 r. wynosi 5.205 szt.,
natomiast na lata 2015-2016 kształtuje się (odpowiednio) na poziomie 3.995 szt. oraz 3.330 szt.,
− Polskie Centrum Akredytacji, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Liczba ważnych akredytacji
(w szt.)”. Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 r. wynosi 1.450 szt.,
− Urząd Dozoru Technicznego, dla którego działalności przyjęto miernik pn. „Wykonywanie badań
(Wnb)=Rzeczywista liczba wykonywanych badań w danym roku/Planowana liczba badań na dany rok,
wyrażony w procentach (w %).” Planowana wartość tego miernika na lata 2014-2016 r. wynosi Wnb≥90%,
a także przez Ministra Gospodarki ze środków Funduszu Kredytu Technologicznego, dla którego działalności
przyjęto miernik pn. „Ilość wypłat premii technologicznych (w szt.)”. Planowana wartość tego miernika na
2014 r. wynosi 127, natomiast na 2015 r. 23.
Zadanie 6.2.W Bezpieczeństwo gospodarcze państwa
W ramach zadania realizowane są przedsięwzięcia, których celem jest zapewnienie ciągłości dostaw surowców
energetycznych. Obejmują one rozbudowę specjalistycznej infrastruktury, umożliwiają podwyższenie
sprawności wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i użytkowania energii oraz wzrost efektywności
funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego. Istotne są także inicjatywy zapewniające wzrost udziału
odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym, w tym biopaliw, a także tworzenie warunków
do rozwoju energetyki jądrowej w Polsce oraz pozyskiwanie rezerw strategicznych. Zadanie obejmuje również
gospodarowanie rezerwami strategicznymi oraz zapasami państwowymi ropy naftowej i produktów naftowych,
a także rezerwami strategicznymi produktów rolnych i rolno-spożywczych, leczniczych i wyrobów medycznych
oraz maszyn budowlanych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,82 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Nadwyżka mocy dyspozycyjnej elektrowni krajowych nad zapotrzebowaniem na moc
w stosunku do zapotrzebowania na moc (w %)

Wartości miernika
Opis miernika:
Miernik bezpośrednio odzwierciedla bezpieczeństwo
Bazowa
PW
Planowane
dostaw energii elektrycznej, które uwarunkowane jest
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
regularnymi dostawami surowców energetycznych.
17,38
>15
>15
>15
>15
Ocena ryzyka:
Główne ryzyka niewykonania wartości miernika związane są z możliwością niewłaściwego planowania zapotrzebowania na
surowce energetyczne przez przedsiębiorstwa produkujące energię elektryczną, a także wzrostem zapotrzebowania na moc
oraz wyłączeniami jednostek wytwórczych, przy jednoczesnym braku budowy nowych mocy wytwórczych.


39
strony : 1 ... 7 . [ 8 ] . 9 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: