eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 2: Stosunek wysokości kwot zrealizowanych należności do kwoty sumy przypisanych zaległych
należności niepodatkowych i przypisanych bieżących należności niepodatkowych (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik pozwala określić wielkość pozyskanych
należności w odniesieniu do przypisanych należności –
2014 r.
2015 r.
2016 r.
umożliwia ocenę skuteczności poboru należności
budżetu państwa w zakresie działalności Wojewodów.
45
46
46
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowanym ryzykiem niewykonania miernika
jest nie wywiązywanie się płatników z terminowego
Informacje dodatkowe:
regulowania należności na rzecz Skarbu Państwa
Miernik jest wyliczany poprzez ustalenie, jaki jest procentowy
(nieterminowe wpływy należności Skarbu Państwa),
udział kwoty zrealizowanych należności (dochodów ogółem
bądź nie dokonywanie takich płatności w skali mającej
z tytułu np. wpłat z tytułu kar, prowizji, opłat komorniczych
istotny wpływ na wynik miernika (w odniesieniu do
itp.) w stosunku do kwoty sumy należności (bilans otwarcia,
wartości planowanej). Na wartość miernika ma również
przypisy za dany okres czasu – odpisy należności).
wpływ
skuteczność
egzekucji
należności
od
zobowiązanych,
prowadzonej
przez
właściwe,
uprawnione do tego organy.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 4.2. Działania kontrolne realizowane przez służby skarbowe i celne
W ramach realizacji zadania prowadzone są kontrole podatkowe i czynności sprawdzające wykonywane przez
organy podatkowe, kontrole wykonywane przez Służbę Celną, postępowania kontrolne, audyty środków
unijnych prowadzone przez organy kontroli skarbowej oraz ochrona interesów finansowych i praw majątkowych
Skarbu Państwa i Unii Europejskiej. Celem tych czynności jest zapewnienie wywiązywania się z obowiązków
podatkowych i celnych przez podatników. Kontrole podatkowe i czynności sprawdzające oraz postępowania
kontrolne mają na celu zwiększanie dyscypliny podatników w wypełnieniu obowiązków podatkowych,
ujawnianie uszczupleń podatkowych i wyciąganie konsekwencji prawnych wobec ich sprawców. Kontrole
wykonywane przez Służbę Celną obejmują swym zakresem obszary przed i po zwolnieniu towaru, w zakresie
produkcji, przemieszczania i zużycia wyrobów akcyzowych, w zakresie prowadzenia gier i zakładów
wzajemnych. W zadaniu tym prowadzone są również analizy dotyczące wyznaczania obszarów zagrożonych
wystąpieniem nieprawidłowości oraz typowanie podmiotów do przeprowadzania postępowań kontrolnych.
Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Finanse publiczne.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
1,65 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Kwota ustaleń dokonanych w toku kontroli podatkowych i celnych (w mln zł)
Opis miernika:
Miernik pozwala ocenić efektywność, skuteczność
Wartości miernika
i trafność kontroli podatkowych i celnych – celem
organów podatkowych i celnych nie jest bowiem
zwiększenie liczby kontroli i czynności sprawdzających,
Bazowa
PW
Planowane
a wykrywanie szkodliwych dla budżetu nadużyć.
Sprzyja temu przyjęty model analizy ryzyka oraz
typowania podmiotów do kontroli i czynności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
sprawdzających,
który
zakłada
szeregowanie
podmiotów w oparciu o ogólny wskaźnik ryzyka –
kontrole są realizowane wobec podmiotów o najwyższej
2.248
2.255
2.301
2.357
2.412
wartości ogólnego wskaźnika ryzyka.
Informacje dodatkowe:
Planowane zwiększenie wartości miernika na 2014 r. wynika z prognozowanego wzrostu ujawnianych w kontrolach kwot
uszczupleń w związku z poprawą efektywności procesu typowania podmiotów do kontroli poprzez pełniejsze
wykorzystanie dostępnych raportów, selekcji i innych narzędzi informatycznych, takich jak np. analiza grupowa.
Przeprowadzone kontrole trafnie wytypowanych podmiotów, szczególnie w obszarach ryzyka, w których zidentyfikowano
wysoki poziom występowania nieprawidłowych zachowań podatników, przełożą się na wyższe efekty finansowe w postaci
ujawnionych kwot uszczupleń.

30
Zadanie 4.3.W Realizacja polityki finansowej państwa
Zadanie obejmuje działania mające na celu opracowanie ustawy budżetowej i jej prawidłowe wykonanie
zgodnie z zasadami gospodarowania środkami publicznymi oraz przepisami prawa przez rzetelną
i terminową realizację spraw związanych z planowaniem i wykonywaniem wydatków z budżetu państwa oraz
Z
budżetu środków europejskich. Realizacja zadania w tym zakresie polega m.in. na przygotowywaniu projektów
a
d

ustawy
budżetowej
oraz
Wieloletniego
Planu
Finansowego
Państwa,
opracowywaniu
prognoz
a
n
i

makroekonomicznych, jak również na zapewnieniu spójności systemu finansów publicznych w zakresie
e p
przepisów krajowych, dostosowywaniu do przepisów międzynarodowych oraz wspieraniu i regulowaniu
rio
funkcjonowania rynku finansowego, jak również sprawowaniu nadzoru w zakresie finansowych instrumentów
ryt
wspierania eksportu. Kolejnym celem zadania służącym długotrwałej stabilności finansów publicznych jest
eto
przestrzeganie zasady stanowiącej, że państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 60% wartości
w
e

rocznego PKB. Cel ten jest realizowany przez prowadzenie operacji związanych z zarządzaniem długiem

krajowym i zagranicznym, polegających w szczególności na zarządzaniu i obsłudze skarbowych papierów
wartościowych, kredytów i pożyczek oraz innych instrumentów finansowych, jak również poręczeń i gwarancji
Skarbu Państwa. Zadanie zawiera się w działach administracji rządowej Budżet, Finanse publiczne oraz
Instytucje finansowe.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
120,3 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Relacja państwowego długu publicznego do PKB na koniec roku (w %)
Opis miernika:
≤60
≤60
≤60
≤60
Miernik umożliwia ocenę wypełnienia dyspozycji przepisu
60
art. 216 pkt 5 Konstytucji RP, zgodnie z którym
państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 3/5
59
równowartości Produktu Krajowego Brutto. Pozwala on
także na monitorowanie celów polityki finansowej państwa
58
określonych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa
57
oraz Strategii zarządzania długiem sektora finansów
publicznych.
56
Ocena ryzyka:
%
55
Wpływ na realizację zadania w zakresie zarządzania
długiem sektora finansów publicznych mogą mieć
54
następujące czynniki:
-
odmienny
od
zakładanego
rozwój
sytuacji
52,7
53
makroekonomicznej, w tym: wolniejszy wzrost PKB,
wyższe
stopy
procentowe,
wahania
kursu
52
walutowego,
-
zmiana uwarunkowań międzynarodowych, w tym:
51
wpływ kryzysu zadłużeniowego w strefie euro,
50
niechęć inwestorów globalnych do ryzyka,
-
wyższy poziom potrzeb pożyczkowych budżetu
2012
2013
2014
2015
2016
państwa,
-
znaczący przyrost zadłużenia innych niż Skarb
Państwa podmiotów sektora finansów publicznych.

Informacje dodatkowe:
Zarządzanie długiem Skarbu Państwa polega na kształtowaniu jego struktury, tak by z istnieniem długu wiązały się jak
najmniejsze koszty w długim horyzoncie czasowym przy akceptowalnym poziomie ryzyka. W przypadku innych niż Skarb
Państwa jednostek sektora finansów publicznych, autonomicznych w zaciąganiu zobowiązań, oddziaływanie na wielkość
zadłużenia ma charakter pośredni i wynika z wprowadzonych rozwiązań regulacyjnych określonych w ustawie o finansach
publicznych.


31
Miernik 2: Relacja wydatków do Produktu Krajowego Brutto (PKB) na koniec roku (w %)
Opis miernika:
Wartości miernika
Wartość miernika odzwierciedla stosunek kwoty
wykonanych wydatków budżetu państwa w danym roku
do wartości rocznego produktu krajowego produktu.
Bazowa
PW
Planowane
Miernik jest powiązany z celami państwa określonymi
w dokumentach
strategicznych,
w
tym
m.in.
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Wieloletnim Planie Finansowym Państwa, który zakłada
optymalizację
i
zmniejszenie
relacji
wydatków
19,9
19,9
18,8
19,3*
18,3*
publicznych w stosunku do PKB.
Ocena ryzyka:
Potencjalne ryzyko mogłoby ewentualnie wystąpić
Inne informacje:
w przypadku
pogorszenia
się
sytuacji
* Wartości miernika na lata 2015-2016 są zgodne z Wieloletnim
makroekonomicznej w kraju i za granicą, skutkującej
Planem Finansowym Państwa na lata 2013-2016.
niższym niż prognozowano wzrostem PKB.

Miernik 3: Udział płatności składki członkowskiej przekazanych w terminie i w prawidłowej wysokości
we wszystkich płatnościach (w %)

Opis miernika:
Miernik
odnosi
się
do
realizacji
jednego
Wartości miernika
z podstawowych międzynarodowych zobowiązań Polski
jako państwa członkowskiego Unii Europejskiej, jakim
jest wpłata składki do budżetu UE. Dzięki członkostwu
Bazowa
PW
Planowane
w UE Polska może korzystać ze wsparcia z budżetu UE,
które korzystnie wpływa na rozwój społeczno-
gospodarczy naszego kraju, a ponadto – z płatności
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
realizowanych w ramach wspólnej polityki rolnej, przy
czym podkreślenia wymaga, iż środki pozyskiwane
ogółem z UE znacząco przewyższają obciążenia budżetu
100
100
100
100
100
państwa z tytułu ww. składki.
Informacje dodatkowe:
Zgodnie ze zobowiązaniem traktatowym Polski wobec UE oraz art. 167 ust. 1 ustawy o finansach publicznych składka
członkowska do budżetu UE powinna być przekazywana terminowo i we właściwej wysokości. Pełne wykonanie tego
zobowiązania umożliwia należytą gospodarkę środkami publicznymi oraz ochronę budżetu państwa przed koniecznością
płacenia odsetek karnych za opóźnienie w przekazaniu środków do budżetu UE.

Miernik 4: Ocena NIK dotycząca wykonania budżetu państwa (skala: 0-negatywna, 1-pozytywna
z zastrzeżeniami, 2-pozytywna)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik
pozwala
na
określenie
legalności,
gospodarności, celowości i rzetelności wydatkowania
środków publicznych. Zalecenia formułowane przez
2014 r.
2015 r.
2016 r.
Najwyższą Izbę Kontroli powinny zostać wykorzystane
w
procesie
doskonalenia
gospodarki
finansowej
dysponenta. Miernik odnosi się do działalności
1,75
1,5
1,5
Wojewodów.
Informacje dodatkowe:
Miernik przedstawia uśrednioną wartość ocen formułowanych przez Najwyższa Izbę Kontroli w ramach kontroli
wykonania budżetu państwa w danym roku. Zakłada się, iż oceny NIK, dotyczące wykonania budżetu państwa dla każdego
z województw będą co najmniej na poziomie pozytywnym z zastrzeżeniami.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 4.4. Nadzór nad rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym i bankowym
W ramach tego zadania sprawowany jest nadzór nad sektorem bankowym, rynkiem kapitałowym,
ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz nad instytucjami pieniądza elektronicznego, który ma zapewnić
prawidłowe funkcjonowanie, konkurencyjność i rozwój rynku finansowego. Obejmuje ono również działania
realizowane przez Rzecznika Ubezpieczonych w zakresie ochrony interesów osób ubezpieczających,
32
ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych,
uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób
przez nie uposażonych. Zadanie to ma na celu zapewnienie zgodności postępowań podmiotów
nadzorowanych z regulacjami rynku finansowego oraz zapewnienie ochrony interesów uczestników rynku
finansowego. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Instytucje finansowe.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,23 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Średnia ważona liczby zakończonych postępowań administracyjnych dotyczących rynku finansowego
w stosunku do liczby wniosków o przeprowadzenie tych postępowań złożonych przez nadzorowane
podmioty oraz liczby zakończonych postępowań inspekcyjnych w podmiotach nadzorowanych w stosunku
do liczby postępowań inspekcyjnych planowanych (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik w sposób kompleksowy obrazuje działalność
Urzędu
Komisji
Nadzoru
Finansowego,
Bazowa
PW
Planowane
odzwierciedlając sprawność proceduralną jako organu
administracji w zakresie rozpatrywania wniosków, jak
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
również
stopień
osiągnięcia
zadań
związanych
z nadzorem bezpośrednim, czyli inspekcyjnym we
100
93
94
94
94
wszystkich sektorach rynku.
Ocena ryzyka:
Niewykonanie miernika może wynikać z następujących
czynników ryzyka:
− ryzyko nadzwyczajnej sytuacji rynkowej – tj. nagły
skokowy wzrost liczby składanych wniosków,
Informacje dodatkowe:
który jest realny w sytuacji zmian na rynku
Miernik umożliwia analizę porównawczą zadań realizowanych
kapitałowym,
przez KNF w kolejnych latach oraz określenie warunków
− ryzyko kadrowe – utrata kluczowych pracowników wpływających na liczbę postępowań administracyjnych.
– środki zaradcze dotyczą planowania ścieżki
Osiągnięcie wysokiego poziomu realizacji miernika świadczyć
rozwoju i wynagrodzeń,
będzie o poprawie zgodności postępowania nadzorowanych
− ryzyko prawne – przedłużanie się postępowań podmiotów z regulacjami rynku finansowego oraz właściwej
w związku z brakami w dokumentacji podmiotów
ochronie uczestników rynku finansowego.
nadzorowanych lub koniecznością dokonania
zewnętrznych
konsultacji
np.
w
zakresie
sprawdzenia osób lub wykonanie niezbędnych
ekspertyz.

Zadanie to jest również realizowane przez Rzecznika Ubezpieczonych, dla którego działalności przyjęto
miernik pn. „Stopień wykonania ustawowych zadań w %”. Wartość docelowa miernika na lata 2014-2016
wynosi 100% w każdym roku.


33
Funkcja 5. Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
Funkcja obejmuje swoim zakresem sprawy związane z gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa, w tym
komercjalizacją przedsiębiorstw państwowych, prywatyzacją spółek z udziałem Skarbu Państwa, jak również
ochroną interesów Skarbu Państwa. W ramach tej funkcji prowadzone są procesy przekształceń własnościowych
majątku państwowego, nadzorowana jest działalność spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz gospodarowanie
mieniem przejętym po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych i spółkach z udziałem
Skarbu Państwa oraz z innych tytułów. Jednym z ogólnych celów zadań i podzadań realizowanych w ramach
funkcji 5. jest zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury własnościowej.
Stopień realizacji tego celu jest monitorowany wartością planowanych przychodów z prywatyzacji.
Zadanie 5.1.W Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa
Celami zadania są zwiększanie konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez zmianę struktury
własnościowej oraz efektywne gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa – władze publiczne realizują
procesy i projekty prywatyzacyjne, a także przedsięwzięcia związane z promocją prywatyzacji oraz edukacją
e
ekonomiczną dotyczącą własności prywatnej i prywatyzacji. Ich celem jest wzrost zainteresowania
w
potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną, zwiększenie świadomości i wiedzy partnerów zagranicznych
teto
z zakresu prywatyzacji i istniejących możliwości inwestycyjnych w Polsce oraz zwiększenie społecznego
ry
zrozumienia dla zachodzących przemian. W ramach zadania udzielane jest wsparcie w celu ratowania lub
rio
restrukturyzacji przedsiębiorców, a także sprawowany jest nadzór nad spółkami z udziałem Skarbu Państwa oraz
ie p
nad gospodarowaniem mieniem przejętym po zlikwidowanych lub upadłych przedsiębiorstwach państwowych
n
a
d

i spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Zadanie obejmuje także gospodarowanie nieruchomościami Skarbu
a
Z

Państwa. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Skarb Państwa.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
2,93 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Wartość planowanych przychodów z prywatyzacji (w mld zł)
Opis miernika:
Miernik odnosi się do rezultatu działań istotnych dla
10
9,158
sprawnego prowadzenia przekształceń własnościowych.
Osiągnięcie zaplanowanej wartości miernika przekłada się
9
bezpośrednio na uzyskanie środków finansowych dla
8
spółek na inwestycje i rozwój oraz przychodów dla
budżetu państwa.
7
Ocena ryzyka:
6
Wysokość zakładanych przychodów z prywatyzacji
5

uzależniona
jest
od
zewnętrznych
uwarunkowań
ld 5
gospodarczych, które przekładają się na zainteresowanie
m
3,7
potencjalnych inwestorów ofertą prywatyzacyjną Ministra
4
Skarbu Państwa – przede wszystkim istotna jest tu
2,7
3
2,5
możliwość pozyskania finansowania, a także atrakcyjność
oferty
prywatyzacyjnej
w
stosunku
do
innych
2
alternatywnych możliwości inwestycyjnych.
Przewidywane
przychody
z
prywatyzacji
1
w poszczególnych latach uzależnione są, szczególnie
0
w przypadku spółek notowanych lub wprowadzanych na
2012
2013
2014
2015
2016
GPW, od bieżącej wyceny akcji oraz popytu na konkretne
spółki.

34
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: