eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2014

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1779
  • Data wpłynięcia: 2013-09-30
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa budżetowa na rok 2014
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 162

1779-budzet-zadaniowy

Miernik 2: Odsetek zakończonych postępowań w zakresie przesyłania, dystrybucji i obrotu energią
elektryczną oraz paliwami gazowymi (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik określa, czy postępowania są sprawnie
prowadzone przez URE, co powinno zapewnić
Bazowa
PW
Planowane
odpowiednią
stabilność
prawną
i
ekonomiczną
przedsiębiorstw energetycznych. Prezes URE ma
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
bezpośredni wpływ na te działania poprzez sprawne
wydawanie koncesji, zatwierdzanie taryf i uzgadnianie
93
93
93
94
94
planów rozwoju przedsiębiorstw energetycznych.
Ocena ryzyka:
Ryzyko wykonania wartości miernika na poziomie niższym od zakładanego może zaistnieć w przypadku przedłużania się
postępowań z uwagi na braki w dokumentacji przedsiębiorstw oraz problemy z uzyskaniem zaświadczeń i pozwoleń
wymaganych do dołączenia do dokumentacji w sprawach dotyczących wydania koncesji.

Miernik 3: Stosunek liczby uzgodnień do liczby przedsiębiorców zobowiązanych do uzgodnienia (w %)*
Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie zadań Wojewodów
w
zakresie
uzgadniania
planów
wprowadzania
2014 r.
2015 r.
2016 r.
ograniczeń w dostarczaniu ciepła dla jego odbiorców
w sytuacjach
nadzwyczajnych,
skutkujących
ich
98,46
98,60
98,35
wprowadzeniem przez Radę Ministrów.
Informacje dodatkowe:
Mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa
Ocena ryzyka:
energetycznego Wojewodowie prowadzą z dostawcami ciepła
Ryzyko o charakterze zewnętrznym może wystąpić
uzgodnienia o sposobie działania w sytuacjach o charakterze
w przypadku nieterminowego oraz niekompletnego
wyjątkowym. Odpowiednio przygotowane plany ograniczeń
przekazania przez operatorów planów wprowadzenia
pozwalają w szczególnych, uzasadnionych sytuacjach na
ograniczeń w dostarczaniu ciepła.
maksymalne wykorzystanie możliwości zaopatrzenia w ciepło
lub ograniczenie jego dostawy w sposób najmniej uciążliwy.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.

Zadanie 6.2. realizowane jest również przez Agencję Rezerw Materiałowych, dla której działalności przyjęto
dwa mierniki, tj. „Procent realizacji wartości bazowej rezerw, określonej przez organ tworzący rezerwy” oraz
„Średni stan zapasów państwowych ropy naftowej i produktów naftowych, wyrażony w dniach średniego
dziennego zużycia ropy naftowej i produktów naftowych.” Na lata 2014-2016 wartość pierwszego miernika
wynosi „nie mniej niż 80%” w każdym roku, natomiast wartość drugiego miernika wynosi „nie mniej niż 15,4
dnia” w każdym roku.
Zadanie 6.3.W Wspieranie rozwoju i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego
Wspieranie i regulacja rynku telekomunikacyjnego i pocztowego obejmuje realizację działań z zakresu rozwoju
rynku telekomunikacyjnego i pocztowego. Realizacja zadań publicznych związanych z rynkiem
telekomunikacyjnym obejmuje tworzenie ram prawnych zapewniających właściwe funkcjonowanie tego rynku
oraz realizację projektów sprzyjających inwestycjom infrastrukturalnym wspierającym rozwój nowoczesnych
technik i technologii telekomunikacyjnych, w tym projektów finansowanych ze środków UE, które umożliwią
dostęp do coraz większej oferty usług telekomunikacyjnych, a w szczególności do zwiększenia
szerokopasmowego dostępu do Internetu. Natomiast realizacja zadań publicznych w zakresie rynku pocztowego
obejmuje regulowanie zasad jego funkcjonowania z uwzględnieniem rozwoju konkurencyjności na tym rynku
oraz finansowe wsparcie dla operatora wyznaczonego do realizacji ustawowych obowiązków świadczenia usług
powszechnych w celu zwalczania zjawiska wykluczenia w dostępie do powszechnych usług pocztowych. Celami
polityki Państwa w tym zakresie są wzrost dostępności usług telekomunikacyjnych i pocztowych dla
społeczeństwa oraz zwiększanie ich wykorzystania, jak również stworzenie warunków do wdrażania
nowych technologii teleinformatycznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Łączność.
40
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Penetracja stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do sieci Internet (w %)
Opis miernika:
Miernik
dotyczy
pomiaru
skuteczności
działań
Wartości miernika
w zakresie
telekomunikacji,
mających
na
celu
zwiększenie
powszechnej
dostępności
do
Bazowa
PW
Planowane
szerokopasmowej sieci internetowej. Miernik pozwala
monitorować proces zmniejszania dystansu, jaki dzieli
w tym obszarze Polskę od innych państw członkowskich
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
UE. Pośrednio pozwala on również na ocenę działań
publicznych na rzecz zwiększenia równomierności
poziomu
rozwoju
społeczeństwa
informacyjnego
18,8
20,3
21,8
22,8
23,3
i przeciwdziałania zjawisku wykluczenia cyfrowego.
Informacje dodatkowe:
Do realizacji wartości miernika przyczynia się m.in. odpowiednia regulacja prawna oraz realizacja projektów wspierających
inwestycje infrastrukturalne sprzyjające rozwojowi nowoczesnych technik i technologii telekomunikacyjnych. Dotyczy to
w szczególności terenów słabiej zurbanizowanych, gdzie koszty budowy sieci są wyższe i tym samym mniej opłacalne dla
prywatnych inwestorów.

Analogicznym miernikiem pn. „Stosunek liczby mieszkańców posiadających dostęp do szerokopasmowego
Internetu do liczby mieszkańców w województwie (w %)” posługują się również Wojewodowie.

Miernik 2: Odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu o określonej szybkości
łącza (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik daje możliwość oceny poziomu dostępu
gospodarstw
domowych
do
technologii
Bazowa
PW
Planowane
teleinformatycznych o odpowiedniej przepustowości.
Wzrost dostępności usług opartych na transmisji danych
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
o określonej szybkości łącza poprawia pozycję
konsumenta i poziom jakości usług.
37,66*
50*
85*
30**
50**
Informacje dodatkowe:
* Wartości dla lat 2012-2014 zostały określone dla przepływności 2 MB/s.
** Wartości dla lat 2012-2014 zostały określone dla przepływności 30 MB/s.

Zadanie 6.4.W Wsparcie i promocja turystyki
W obszarze turystyki państwo realizuje swoją politykę poprzez podejmowanie działań na rzecz podnoszenia
Z
konkurencyjności produktów turystycznych oraz wzmocnienia turystycznego wizerunku Polski. Działania
a
d

sprzyjają rozwojowi turystyki, rozwojowi społeczno-gospodarczemu Polski oraz podnoszeniu konkurencyjności
a
n
i

regionów i kraju, przy jednoczesnym zachowaniu walorów kulturowych i przyrodniczych. Wspierane są
e p
działania w zakresie podnoszenia jakości usług turystycznych, promowania idei kształcenia i doskonalenia kadr
rio
dla turystyki. Zadanie obejmuje również działania marketingowe i promocyjne. Celem podejmowanych działań
ry
jest utrzymanie liczby przyjazdów turystów zagranicznych odwiedzających Polskę na dotychczasowym
teto
poziomie oraz zapewnienie właściwych kwalifikacji przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
w
e

Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Turystyka.

Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,09 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:

41
Miernik 1: Szacunkowa liczba turystów zagranicznych przyjeżdżających do Polski w danym roku (w mln os.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Uzyskana wartość miernika stanowi podstawę dla oceny
Bazowa
PW
Planowane
skuteczności w zakresie współpracy międzynarodowej,
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
promocji i ponoszenia konkurencyjności polskiego
rynku usług turystycznych.
14,8
13,5
13,5
13,5
13,5
Ocena ryzyka:
Turystyka jest wrażliwą dziedziną gospodarki na
różnorodne zewnętrzne zjawiska lub wydarzenia
Informacje dodatkowe:
o charakterze losowym (np. wahania koniunktury
W ujęciu skonsolidowanym w realizację miernika wpisują się
światowej, niekorzystne warunki pogodowe, klęski
również wydatki Polskiej Organizacji Turystycznej.
żywiołowe), które mogą wpłynąć negatywnie na poziom
ruchu turystycznego w Europie.

Miernik 2: Liczba osób korzystających z produktów turystycznych (w tys. osób)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla efekty realizacji kompleksowych,
ponadregionalnych
projektów
turystycznych
Bazowa
PW
Planowane
o charakterze
unikatowym
oraz
projektów
przewidujących wsparcie dla obiektów stanowiących
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
wyjątkowe atrakcje turystyczne, które mają wpływ na
potencjał, konkurencyjność produktu turystycznego oraz
777
2.870
4.003
4.041
nd.
dynamikę ruchu turystycznego w Polsce.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Ryzyko niewykonania przewidywanej wartości miernika
Wartość miernika prezentowana jest narastająco od 2009 r.
może wynikać m.in. z opóźnień w realizacji inwestycji
Wartość miernika wynika ze specyfiki 21 projektów
(np.
przedłużających
się
procedur
postępowań
wdrażanych w ramach działania 6.4 Programu Operacyjnego
o udzielenie zamówień publicznych), z niższego niż
Innowacyjna Gospodarka, których łączna wartość przekracza
planowano ruchu turystycznego oraz z pogorszenia się
1,1 mld zł.
koniunktury gospodarczej w kraju.

Miernik 3: Stosunek liczby osób, które uzyskały uprawnienia przewodnika górskiego do liczby złożonych
wniosków o przyznanie uprawnień (w %)*

Opis miernika:
Planowane wartości miernika
Miernik umożliwia monitorowanie liczby uzyskiwanych
uprawnień przewodników górskich niezbędnych do
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zapewnienia
odpowiednich
kwalifikacji
kadr
turystycznych w tym zakresie. Miernik odnosi się do
działalności Wojewodów.
99,76
97,42
97,42
Ocena ryzyka:
Ryzyko wiąże się ze zmianami na rynku turystycznym w Polsce i na świecie, warunkującymi liczbę osób zainteresowanych
przystąpieniem do egzaminu państwowego dla przewodników turystycznych.
* W związku ze zmianą metodologii i trybu prac nad definiowaniem mierników na 2014 r. dla zadań budżetowych Wojewodów nie
zaprezentowano wartości dla lat 2012-2013.
Zadanie 6.5. Wykonywanie czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących
Celem zadania jest zapewnienie jednolitości miar i wymaganej dokładności pomiarów w RP w powiązaniu
z międzynarodowym systemem miar oraz ochrona interesów obywateli w zakresie miar i zapewnienie
bezpieczeństwa obrotu wyrobami z metali szlachetnych oraz ochrony interesów fiskalnych państwa.
W ramach tego zadania administracja miar wykonuje czynności z dziedziny metrologii na potrzeby podmiotów
funkcjonujących w gospodarce, m.in. budowę, modernizację i utrzymywanie państwowych wzorców jednostek
miar i wzorców odniesienia oraz stanowisk pomiarowych, wzorcowanie i badanie przyrządów pomiarowych,
a także ocen przyrządów pomiarowych wynikających z udziału w europejskim systemie oceny zgodności
w charakterze jednostki notyfikowanej, legalizacji i udzielania upoważnień lub zezwoleń zainteresowanym
podmiotom do wykonywania czynności metrologicznych. Administracja probiercza realizuje czynności
42
dotyczące badania i cechowania wyrobów z metali szlachetnych wprowadzanych do obrotu na terytorium Polski.
W zadaniu tym wykonywane są również czynności z zakresu kas rejestrujących, m.in. badania w zakresie
kryteriów i warunków technicznych. Zadanie zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,13 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Liczba czynności z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących / liczba zgłoszonych czynności
z dziedziny metrologii, probiernictwa i kas rejestrujących (w %)

Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik
przedstawia
zapotrzebowanie
na
usługi
metrologiczne, probiercze i dotyczące kas rejestrujących
Bazowa
PW
Planowane
obejmujące wszystkie dziedziny gospodarki, służby
zdrowia, nauki, bezpieczeństwa narodowego oraz
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
klientów indywidualnych, przy zapewnieniu rzetelności
w obrocie dobrami konsumpcyjnymi
99,77
99,38
99,96
99,97
99,96
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na wykonanie miernika mogą wpłynąć trudności
Zadanie wiąże się z prowadzeniem prac rozwojowych
z pozyskaniem wysoko wyspecjalizowanej kadry oraz
związanych z utrzymaniem, modernizacją i budową wzorców
z odtwarzaniem
i
modernizacją
infrastruktury
jednostek miar o najwyższej jakości metrologicznej, a także
technicznej niezbędnej dla utrzymania wzorców
prac związanych z doskonaleniem i opracowywaniem nowych
jednostek miar.
precyzyjnych metod pomiarowych.

Zadanie 6.6. Wykonywanie czynności z zakresu ochrony oraz praw własności intelektualnej
Celami zadania są zapewnienie ochrony własności przemysłowej podmiotom zgłaszającym wniosek o jej
przyznanie oraz zabezpieczenie obszaru celnego przed nieuczciwym handlem i konkurencją. Cel ten jest
realizowany przez prowadzenie postępowań w sprawach o udzielenie i utrzymanie ochrony praw wyłącznych,
jak również przez działania związane z upowszechnianiem i promocją ochrony własności przemysłowej,
współpracą międzynarodową w zakresie ochrony własności przemysłowej oraz ograniczaniem zjawiska
naruszania praw wyłącznych i piractwa. Władze publiczne zabezpieczają także obszar celny przed nieuczciwym
handlem i konkurencją udaremniając napływ towarów z naruszeniem praw własności intelektualnej. Zadanie
zawiera się w dziale administracji rządowej Gospodarka.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,3 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywane będą następujące mierniki:
Miernik 1: Liczba chronionych przedmiotów własności przemysłowej (w szt.)
Opis miernika:
Wartości miernika
Miernik odzwierciedla działania Urzędu Patentowego
RP związane z udzielaniem i utrzymaniem ochrony
prawnej na przedmioty własności przemysłowej.
Bazowa
PW
Planowane
Wzrastająca liczba utrzymywanych praw w mocy
przedmiotów własności przemysłowej obrazuje rosnące
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
zainteresowanie ochroną przez podmioty krajowe
i zagraniczne.
Sprzyja
to
pewności
obrotu
gospodarczego i zwiększonej aktywności gospodarczej
180.549
193.405
198.905
203.705
207.805
przedsiębiorców.
Ocena ryzyka:
Informacje dodatkowe:
Na ewentualne niewykonanie planowanej wartości
Wartość miernika określa liczbę praw wyłącznych będących
miernika może mieć wpływ szereg czynników, m.in.
w mocy na terytorium RP na wynalazki i wzory użytkowe,
sytuacja
gospodarcza
czy
zmiany
legislacyjne.
znaki towarowe, wzory przemysłowe zgłoszone w Urzędzie
Ewentualna
zmiana
aktywności
podmiotów
Patentowym RP w trybie ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r.
gospodarczych może wpłynąć na liczbę przedłużeń
Prawo własności przemysłowej oraz wynalazki zgłoszone
ochrony oraz zmniejszenie ilości decyzji o udzieleniu
w trybie Konwencji z dnia 5 października 1979 r. o patencie
praw własności przemysłowej.
europejskim.


43
Miernik 2: Liczba samochodów ciężarowych, kolejowych wagonów towarowych i kontenerów poddanych
kontroli urządzeniami skanującymi w stosunku do ogólnej liczby samochodów ciężarowych, kolejowych
wagonów towarowych i kontenerów przemieszczających się przez granicę (w %)

Opis miernika:
Miernik przedstawia poziom realizacji czynności
Wartości miernika
kontrolnych
przy
użyciu
urządzeń
skanujących
umożliwiających szybkie, bezinwazyjne i skuteczne
wykrywanie przemycanych towarów. Przyczynia się to
Bazowa
PW
Planowane
do wzrostu ochrony obszaru celnego Polski i UE przed
napływem towarów od których nie zostały opłacone
należności związane z importem, a tym samym przed
2012 r.
2013 r.
2014 r.
2015 r.
2016 r.
nieuczciwą konkurencją dla towarów wprowadzanych
legalnie. Obszar celny jest również chroniony przed
napływem przedmiotów, które objęte są zakazami (np.
15,56
17,00
17,00
17,50
17,50
narkotyków, broni, towarów podrabianych).
Ocena ryzyka:
Zidentyfikowane ryzyko związane z realizacją zadania dotyczy możliwości wystąpienia awarii lub uszkodzenia urządzeń
rentgenowskich.

Zadanie 6.7. Organizacja i promocja działalności normalizacyjnej
W ramach zadania organizowane i prowadzone są prace normalizacyjne zgodnie z potrzebami kraju,
z uwzględnieniem normalizacji europejskiej i międzynarodowej, łącznie z realizacją zadań wynikających
z członkostwa Polski w organizacjach międzynarodowych (ISO i IEC) i europejskich (CEN i CENELEC) oraz
statusu krajowej organizacji normalizacyjnej w ETSI. Dystrybuowane są także krajowe i zagraniczne produkty
normalizacyjne, uruchamiane nowe kanały ich dystrybucji, popularyzowana jest wiedza o normalizacji
w społeczeństwie oraz udzielana jest informacja normalizacyjna. Zadanie to ma na celu zapewnienie sprawnej
organizacji działalności normalizacyjnej zgodnie z potrzebami kraju i jest realizowane przez Polski
Komitet Normalizacyjny.
Na realizację zadania w 2014 r. zaplanowana została skonsolidowana kwota wydatków państwa w wysokości
0,02 mld zł, a do pomiaru stopnia jego realizacji wykorzystywany będzie następujący miernik:
Stosunek liczby nowych dokumentów normalizacyjnych udostępnionych społeczeństwu do liczby
propozycji zgłoszonych przez zainteresowane środowiska (w %)

Opis miernika:
Miernik
pozwala
ocenić
organizację
prac
Wartości miernika
normalizacyjnych, tzn. sprawność publikacji wszystkich
Polskich
Norm
(PN)
i
Polskich
Dokumentów
Planowa
Normalizacyjnych (PDN) w terminie określonym
Bazowa
PW


harmonogramem prac normalizacyjnych. Zaspokojenie
ne
potrzeb w tym obszarze jest ważne dla konkurencyjności
gospodarki Polski – jakości towarów i usług, a także
2012 r.
2013
2014
2015
2016 r.
bezpieczeństwa korzystania z nich przez konsumentów
i ochrony
środowiska.
Prawidłowa
działalność
normalizacyjna ma również ważne znaczenie dla
skutecznego
uczestnictwa
i
konkurowania
99
85
85
85
85
przedsiębiorstw polskich w rynku UE.
Ocena ryzyka:
Istnieje niewielkie ryzyko niedotrzymania planowanych terminów publikacji Polskich Norm przewidzianych do
udostępnienia użytkownikom w 2014 r. związanych z dyrektywami nowego podejścia, stanowiących wsparcie przepisów
prawnych oraz niedotrzymania planowanych terminów publikacji innych Polskich Norm, oczekiwanych przez
zainteresowane środowiska. Okoliczności o charakterze wyjątkowym mogą uniemożliwić opracowanie poszczególnych
dokumentów normalizacyjnych zgodnie z harmonogramem (np. brak możliwości osiągnięcia porozumienia wszystkich
członków Komitetu Technicznego, co do treści dokumentu, a także nadzwyczajne przypadki losowe). Doświadczenie
PKN wskazuje, że maksymalny poziom wystąpienia czynników ryzyka dotyczy 15% zgłaszanych propozycji – ryzyko to
uwzględniono przy ustalaniu wartości miernika na kolejne lata, natomiast wysoka wartość bazowa miernika w 2012 r.
wynika m.in. z poziomu zaangażowania środowisk zainteresowanych udziałem w pracach normalizacyjnych.

44
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 20 ... 30 ... 40

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: